Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   verschil 1.8 20vt motoren? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66852)

brittjan 02-03-2010 11:21

verschil 1.8 20vt motoren?
 
Weet iemand wat juist de verschillen zijn tussen de de verschillende 1.8 20vt motoren? Vermits er verschillende motorcodes zijn veronderstel ik dat er verschillen aanwezig moeten zijn?

APX, AUG..


bj

Dub-Detail 02-03-2010 11:33

Ik meen dat dingen als inlaat en software anders zijn. misschien turbo.

gr,pim

brittjan 02-03-2010 12:14

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Ik meen dat dingen als inlaat en software anders zijn. misschien turbo.

gr,pim



Wat bedoel je juist met de inlaat?
De kanalen in de cilinderkop of het inlaatspruitstuk?

Het verschil in software is geen probleem veronderstel ik als je een chip op maat zou laten maken veronderstel ik?

Maar het onderblok, zijn deze het zelfde? Dus zelfde krukas, drijfstangen, zuigers,... ?

bj

Dub-Detail 02-03-2010 12:23

Dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen.
Maar het onderblok is eender. Probeer de search eens. ZAl vast al meer over verteld zijn.

brittjan 02-03-2010 12:40

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Dat durf ik niet met alle zekerheid te zeggen.
Maar het onderblok is eender. Probeer de search eens. ZAl vast al meer over verteld zijn.



Onderblok is dus gelijk, weet ik dat toch al:)

Ik heb al wat gezocht hier op het forum maar vind niet echt veel info betreffende de verschillen. Het enige dat ik ben tegen gekomen is dat de vermogens verschillend zijn (logisch), Deze verschillen zijn waarschijnlijk te wijte aan verschillen van de motor zelf? Deze verschillen had ik graag geweten omdat ik in de toekomst zou willen weten naar welk type motor ik juist moet uitkijken voor aan te schaffen.

Dub-Detail 02-03-2010 13:40

De koppen en inlaatspruit verschillen volgens mij. Turbo maakt niet veel uit. Die zijn sowieso uitwisselbaar volgens mij.

OakgreenVR6 02-03-2010 13:42

Voor zover mijn kennis gaat zitten de verschillen tussen de 150, 180, 210 en 225pk versies in:

-Turbo: K03, K03s(port), K04
-injectoren: klein of groot
-kleptiming: variabel of niet
-ECU mapping
-kleine verschillen tussen motordelen

brittjan 02-03-2010 14:34

Quote:
Originally Posted by SjefG40
De koppen en inlaatspruit verschillen volgens mij. Turbo maakt niet veel uit. Die zijn sowieso uitwisselbaar volgens mij.



Verschil in de cilinderkop? Verschil in aanzuigkanalen van de kop veronderstel ik? Of ook andere nokkenassen?
Iemand enig idee welke kop het beste is voor gebruik op circuit, of maakt dit niet zo heel veel uit?

Turbo en injectoren lijkt me ook vrij logisch maar deze zijn makkelijk te vervangen.

Wat word er juist bedoelt met variabele kleptimingen? Hoe kunnen deze juist aangepast worden?

bj

OakgreenVR6 02-03-2010 16:03

VVT wordt electronisch geregeld.

brittjan 02-03-2010 18:17

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
VVT wordt electronisch geregeld.



Mag ik vragen hoe dat juist in zijn werk gaat?:)

Bluepower 02-03-2010 18:41

Verschillen zijn:
-Onderblok: zuigers 150/180pk zijn zwakker uitgevoerd dan de 210/225pk versie.
Zuigers: 150/180pk(oud type) blokken hebben lagere compressie dan andere blokken(8.5:1 tov 9.25:1)
Sommige blokken(06A) hebben interne waterpompen, andere(058) hebben een externe.
-Cilinderkop:
AEB en AGN(en soms ook AGU) koppen met grote inlaatkanalen, andere met kleine kanalen
-225pk versie hebben iets scherpere nokkenassen
Injectie:
150/180pk mindere opbrengst injectoren dan 210/225pk(386cc/min)
ECU:
software van alle versies verschillen van elkaar
Turbo: 150 en sommige 180pk versies: K03, andere 180pk versies uitgerust met een K03s, Edition motoren hebben met 210pk ook een K03s. S3 en TT varianten met 210/225pk hebben een K04(en dan afhankelijk van het bouwjaar een K04-01 of een K04-23).

Dat was het wel zo'n beetje....

brittjan 02-03-2010 20:13

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Verschillen zijn:
-Onderblok: zuigers 150/180pk zijn zwakker uitgevoerd dan de 210/225pk versie.
Zuigers: 150/180pk(oud type) blokken hebben lagere compressie dan andere blokken(8.5:1 tov 9.25:1)
Sommige blokken(06A) hebben interne waterpompen, andere(058) hebben een externe.
-Cilinderkop:
AEB en AGN(en soms ook AGU) koppen met grote inlaatkanalen, andere met kleine kanalen
-225pk versie hebben iets scherpere nokkenassen
Injectie:
150/180pk mindere opbrengst injectoren dan 210/225pk(386cc/min)
ECU:
software van alle versies verschillen van elkaar
Turbo: 150 en sommige 180pk versies: K03, andere 180pk versies uitgerust met een K03s, Edition motoren hebben met 210pk ook een K03s. S3 en TT varianten met 210/225pk hebben een K04(en dan afhankelijk van het bouwjaar een K04-01 of een K04-23).

Dat was het wel zo'n beetje....



Dank je! Hier ben ik heel wat mee:)

OakgreenVR6 02-03-2010 20:16

Sommige 150pk motoren hebben ook een k03s turbo, waaronder mijn AUM.

OakgreenVR6 02-03-2010 20:17

Quote:
Originally Posted by brittjan
Mag ik vragen hoe dat juist in zijn werk gaat?:)


Zie o.a. hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Variable_valve_timing

brittjan 02-03-2010 20:37

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6




Quote:
A hydraulic tensioner retards the intake timing[/url]


Dus als ik het goed snap gaat de software in de ECU er voor zorgen dat de inlaat timings afhankelijk zijn van het toerental.

Volgens de link zou bij de 1.8t motor een "tensioner" (spanner) de timing kunnen wijzigen. Hoe gaat dit juist in zijn werk? En hoe word deze dan juist bedient door de ECU?
Sorry voor de vele vragen.. maar vind het wel intressant om te weten:)

bj

MartinGT 02-03-2010 20:42

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Verschillen zijn:
-Onderblok: zuigers 150/180pk zijn zwakker uitgevoerd dan de 210/225pk versie.
Zuigers: 150/180pk(oud type) blokken hebben lagere compressie dan andere blokken(8.5:1 tov 9.25:1)
Sommige blokken(06A) hebben interne waterpompen, andere(058) hebben een externe.
-Cilinderkop:
AEB en AGN(en soms ook AGU) koppen met grote inlaatkanalen, andere met kleine kanalen
-225pk versie hebben iets scherpere nokkenassen
Injectie:
150/180pk mindere opbrengst injectoren dan 210/225pk(386cc/min)
ECU:
software van alle versies verschillen van elkaar
Turbo: 150 en sommige 180pk versies: K03, andere 180pk versies uitgerust met een K03s, Edition motoren hebben met 210pk ook een K03s. S3 en TT varianten met 210/225pk hebben een K04(en dan afhankelijk van het bouwjaar een K04-01 of een K04-23).

Dat was het wel zo'n beetje....


In de onderblokken zin er dus twee verschillen, de zwakkere 150/180 pk versies en de sterkere 210/225 pk versies. Kun je misschien ook aangeven wat die zwakkere blokken aan vermogen kunnen hebben in standaard vorm?

OakgreenVR6 02-03-2010 20:50

Wat heet 'standaard' in jouw begrip?

EelcoB 02-03-2010 20:54

In een (o.a.) Passat zit het blok in de lengte.. :D



brittjan 02-03-2010 21:04

Quote:
Originally Posted by OakgreenVR6
Wat heet 'standaard' in jouw begrip?

Ik denk dat hij bedoelt zonder de zuigers en drijfstangen te vervangen..

MartinGT 02-03-2010 23:15

Quote:
Originally Posted by EelcoB
In een (o.a.) Passat zit het blok in de lengte.. :D




Jups, zou mooi in de Audi 80 Quattro passen. Op Ebay is er net een compleet 150pk 1.8T uit een A4 weggaan voor 600 Euro, dat biedt mogelijkheden. :cool:

Quote:
Originally Posted by brittjan
Ik denk dat hij bedoelt zonder de zuigers en drijfstangen te vervangen..


:thumbup: Precies, niets veranderen aan het draaiende gedeelte, delen zoals turbo, uitlaat, ic ed mag allemaal wel gewijzigd worden. Hoeveel vermogen kan je dan uit een standaard 150 pk blok krijgen? moet wel een beetje betrouwbaar blijven uiteraard. ;)


All times are GMT +1. The time now is 08:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.