Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   oliedruk "smoren" g60 turbo (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66767)

manusg40 28-02-2010 13:03

oliedruk "smoren" g60 turbo
 
hoi
zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik mijn g60 omgebouwd naar turbo
nu loopt alles netjes maar rookt ie als een gek

als ik de olie toevoer naar de turbo iets smoor is het over
zou me turbo al kapot zijn ???
heeft zo goed als geen speling op de as

het is wel een 1.6 td turbo ( ik weet dat het niet het beste is enzo)
maar zijn r originele smoorkleppen om de olie te reduceren???

groeten Manus

EelcoB 28-02-2010 16:30

Olie toevoer moet je nooit smoren, want dan krijgt hij minder koeling/smeering. Is het blauwe rook, dan is het olie. Dan is je turbo waarschijnlijk niet meer zo heel goed. ;). Want hij hoort geen olie te roken..

J-9A-N 28-02-2010 16:50

Controleer ook even of de retourleiding goed is.
De olie moet drukloos retour kunnen stromen naar het carter,dus geen knikken of lussen in de slang/leiding.

Gr Jan

manusg40 28-02-2010 17:16

ok bedankt

ja de retour loopt van achterzijde blok aan de turbo dus naar de originele retour aansluiting op het carter aan de voor kant dus met aantal lussen.
dus zou ik eigenlijk van het td blokje nog het carter over moeten zetten op me pg blokje?

nee het is grijze rookmet af en toe een stoot blauw dus beetje vreemd
het is ook alleen met gas geven stationair is er geen rook te zien

groeten Manus

J-9A-N 28-02-2010 17:24

Quote:
Originally Posted by manusg40
ok bedankt

ja de retour loopt van achterzijde blok aan de turbo dus naar de originele retour aansluiting op het carter aan de voor kant dus met aantal lussen.


Lussen of bochten?
De olie mag niet stilstaan in de retourleiding er mag dus wel een bocht inzitten,maar de olie moet gewoon wegstromen naar het carter.

Rallyegolf20vt 28-02-2010 17:37

Olie toevoer leiding moet je wel smoren.
Anders gaat het idd niet goed.
Ik heb er een extra flensje tussen gezet met een doorvoer van 2 mm
Dit is genoeg om de turbo te smeren.
ook is het belangrijk dat de retour drukloos is en de olie gemakkelijk terug kan stromen in het carter.
Let ook op dat je retouropening in het carter onder het olienivo uit komt, anders krijg je carterdruk in de retour.
En dat is nogal hoog bij dit soort zelfbouw motoren.

manusg40 28-02-2010 17:39

ja de retour slang is een doorzichtige slang dus kan de olie wel zien lopen
maar of dit voldoende wegloopt of onder druk gebeurt kan ik niet zien
het loopt met flauwe bochten en nogmaals gecontrolleerd zonder knikken

Turbo-Variant 02-03-2010 12:07

Doorzichtige slang voor de olie? :confused:

manusg40 03-03-2010 17:39

ja doorzichtig ja
zo slangetje waar je door heen kan kijken :)

Rallye-VR6t 03-03-2010 18:09

Quote:
Originally Posted by manusg40
ja de retour slang is een doorzichtige slang dus kan de olie wel zien lopen
maar of dit voldoende wegloopt of onder druk gebeurt kan ik niet zien
het loopt met flauwe bochten en nogmaals gecontrolleerd zonder knikken



Retour slang moet behoorlijk dikker zijn dan de aanvoer!
Benzineslang gebruikt??? Als retour?
Denk aan de warmte!

manusg40 03-03-2010 20:17

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Retour slang moet behoorlijk dikker zijn dan de aanvoer!
Benzineslang gebruikt??? Als retour?
Denk aan de warmte!


nee heb een siliconenslang gekocht speciaal voor olie
eerste 15 cm is gewoon origineel van de td gevlochten leiding s
slang heeft een diameter van 10 mm binnenwerks
dus groot zat denk ik


All times are GMT +1. The time now is 20:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.