Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Naafgat uitdraaien van 56.6 naar 57.1 MM (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=62315)

Larsv5 19-11-2009 18:58

Naafgat uitdraaien van 56.6 naar 57.1 MM
 
Wie weet er een goed adres in midden nederland om het naafgat uit te laten draaien van me stalen opel hoepels van 56.6 MM naar 57.1 MM...???

Wat misschien ook een optie is is zelf uitdraaien, wie heeft daar tips voor... :D

Thanks,

Lars

breadfan83 19-11-2009 19:03

Misschien een stomme opmerking, maar misschien met zo'n lamellen-schuur-schijf. Die zou zichzelf redelijk moeten centreren. Als je er eentje neemt die goed past zou je die paar tiende mm's er zo uit moeten hebben.

Aan de andere kant, ik heb er ook totaal geen verstand van, dus het kan net zo goed compleet de verkeerde kant uit gaan. :D

Larsv5 19-11-2009 19:05

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Misschien een stomme opmerking, maar misschien met zo'n lamellen-schuur-schijf. Die zou zichzelf redelijk moeten centreren. Als je er eentje neemt die goed past zou je die paar tiende mm's er zo uit moeten hebben.

Aan de andere kant, ik heb er ook totaal geen verstand van, dus het kan net zo goed compleet de verkeerde kant uit gaan. :D



Is misschien wel iets.... :confused:

(Aangezien ik erook niet uit kan komen.... :D )

Mister Cool 19-11-2009 19:06

Dat van die lamellenschuurschijf op de boormachine is een prima idee opzich, alleen weet ik niet hoe goed dat met staal wil. Heb het wel eens met aluminium gedaan, dat ging prima :thumbup:

jones 19-11-2009 19:33

heb ook opel staal voor op de golf en heb het naafgat groter gemaakt met een soort freesje op een luchttolletje, rustig rondgegaan tot het gat precies groot genoeg was, ging echt prima!
maar heb vandaag mn alu velgen laten uitdraaien en iets van de harten afdraaien en dat was 7,5 euro per velg dus kun je eigenlijk niet voor tobben
was alleen niet echt bij jou in de buurt

johan8vplus 19-11-2009 19:59

met zon lamelleschuurschijf is t een fluitje van een cent.

johan

joostvw 19-11-2009 22:14

ik heb zo'n lamellending nog liggen. die is tegen de 60 mm en kun je er dus mooi rond invouwen.
mocht je in de buurt zijn mag je hem wel lenen hoor.
zelf nog nooit gebruikt.

en eeh intern heet het geen draaien maar "kotteren".

ErikvanBilsen 19-11-2009 22:26

Kotteren is toch wanneer het werkstuk stil staat en de beitel/frees beweegt
en draaien als het werkstuk draait en de beitel stil staat?

Gertjan 19-11-2009 22:53

Idd Erik, het naafgat moet uitgedraaid worden.

Larsv5 20-11-2009 09:55

Ok thanks mannen, ik kan het dus ook nog altijd eens proberen met een lamelle schijf...

Eerst nog even kijken of ik het voor een paar centen kan uit laten draaien door mensen die er wel voor geleerd hebben....

MeerArosa 20-11-2009 10:07

WheelCare doet dit bijvoorbeeld en is een van de goedkopere op dit gebied. Zelf doen is natuurlijk nog goedkoper.

jettaracing 20-11-2009 10:16

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Dat van die lamellenschuurschijf op de boormachine is een prima idee opzich, alleen weet ik niet hoe goed dat met staal wil. Heb het wel eens met aluminium gedaan, dat ging prima :thumbup:


Met staal gaat dat ook heel best hoor :thumbup:

Doe het altijd zo met opel staal .

frank77 20-11-2009 12:45

Vraag me niet hoe, maar wij hebben wel eens stalen astra velgen op een golf 2 gelegd zonder enig aanpassing.

0,5mm op de straal, wat is de tolerantie op dat gat - naaf uberhaupt.
Ik bedoel het zijn geen milimeters die aangepast moeten worden.

breadfan83 20-11-2009 12:45

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Kotteren is toch wanneer het werkstuk stil staat en de beitel/frees beweegt
en draaien als het werkstuk draait en de beitel stil staat?


Dus als je het werkstuk stil legt, en de lamellenschijf laat draaien, kotter je je wielnaafgat. ;)

joostvw 20-11-2009 12:56

naja mij is laatst verteld dat als het werkstuk stilstaat het frezen heet.
als het werktstuk draait, draaien heet.
en als het werkstuk draait maar je intern gaat frezen het weer kotteren heet.

maar dan zal ik misschien mijn roemeense leraar verkeerd hebben begrepen ;)

breadfan83 20-11-2009 12:59

Hoe dan ook, er is er minstens één die het fout heeft. :D

Larsv5 20-11-2009 13:19

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Met staal gaat dat ook heel best hoor :thumbup:

Doe het altijd zo met opel staal .



Kan je misschien wat tips geven over hoe of wat (aangezien jij alles mooi krijgt), mss is het wel iets voor een sticky.... :D

Larsv5 20-11-2009 13:22

Quote:
Originally Posted by frank77
Vraag me niet hoe, maar wij hebben wel eens stalen astra velgen op een golf 2 gelegd zonder enig aanpassing.

0,5mm op de straal, wat is de tolerantie op dat gat - naaf uberhaupt.
Ik bedoel het zijn geen milimeters die aangepast moeten worden.



Ik weet namelijk niet wat toelaatbaar is, maar voor de zekerheid is het misschien wel slim om het op maat te hebben. kijk als het naafgat nou groter zou zijn zou je het op kunnen vangen met een centreer ring. Die halve MM die die te kort komt gaat volgens mij niet echt passen....

joostvw 20-11-2009 13:38

volgens mij loopt het conisch, dus als je opel staal eroverheen zou krijgen centreerd het misschien net wel, maar zal je velg denk ik zelf niet tegen de naaf aan zitten :S

heb het ooit gehad met een paar golf 3 velgen (ook 4x100 57.1) op een Nissan 100NX
en toen was het dus zo als ik het net beschrijf.

maar een sticky met foto's is wel leuk.

Larsv5 20-11-2009 13:41

Is dus niet echt handig ze er zo op te drukken...???

Ik ga morgen ochtend de wielen weg brengen naar van de Mik in Vinkeveen om te laten verbreden. Moet nog even goed bedenken hoe breed ze gaan worden (7,5/8/8,5)...


All times are GMT +1. The time now is 20:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.