Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   vet (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=6097)

Melvin 22-11-2004 08:59

vet

is het verstandig vet aan de wielbouten te doen voor je ze erin draait?

ik heb dit namelijk gedaaan om te zorgen dat ze ook nog ooit weer fatsoenlijk loskunnen, maar las nu ergens dat de een het wel zou doen en de ander niet...

wie weet dit?

Melvin 22-11-2004 09:59

aan de bolkop? ik heb een heeeel klein beetje verspreid over het schroefdraad, maar dat is uiteindelijk dus wel bij de bolkop uitgekomen denk ik, na het indraaien...

kopervet? tsja, ik hoop dat het kopervet was...

Golfzilla 22-11-2004 11:06

Quote:
Originally Posted by MellyVille
kopervet? tsja, ik hoop dat het kopervet was...

hahahaha was het geen locktide?? :D :cool: ;)

Melvin 22-11-2004 11:48

@GolfZilla, neej was geen locktide neej ;)

ennuhm, als het dus een ander vet was wat ik heb gebruikt (mijne was donkerbruin achtig van kleur) dan is dat vet er nu waarschijnlijk toch al uit? (door verbranden/smelten/wegvloeien?)

Fred 22-11-2004 12:51

Quote:
Originally Posted by MellyVille
is het verstandig vet aan de wielbouten te doen voor je ze erin draait?

ik heb dit namelijk gedaaan om te zorgen dat ze ook nog ooit weer fatsoenlijk loskunnen, maar las nu ergens dat de een het wel zou doen en de ander niet...

wie weet dit?

Vet op bouten....zeker wiel bouten is LEVENSGEVAARLIJK !!

Als jij vet op de schroefdraad smeert, neemt dat een zekere ruimte in, waardoor je de bout denkt vast te zetten, door warmte, wringing etc word het vet na verloop van tijd uit de draad gewerkt en komt de bout los te zitten. Gevolg laat zich raden

Dus NOOIT zomaar vet op je wielbouten smeren, kopervet (anti seaze compound) in zeer geringe mate, of nikkelspray kan, maar beter is het om helemaal niks te gebruiken. Gewoon de draad goed schoonhouden is voldoende ...

Fred 22-11-2004 15:08

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Wielbouten moet je zowieso even natrekken na een x aantal kilometer..

Zoals ik al eerder zei: op de draad zelf niet te veel, aan de bolkop een likje.

Kopervet kan je rustig gebruiken. Andere vetten liever niet, want 't gaat alsnog vast zitten. Van los lopende wielbouten door 't gebruik van 't verkeerde vet heb ik nog niet eerder gehoord.

Wielbouten worden vrijwel nooit met vet ingesmeerd, ook niet vanuit de fabriek...daar zijn ze vaak verzinkt.

Het maakt mij niet uit maar ik zou dus NOOIT met vet op wielbouten gaan klooien....zelfs geen kopervet

Michiel86c 22-11-2004 16:06

Wat Sjampoo zegt heb ik ook altijd gedaan. Nog nooit problemen gehad....

Melvin 22-11-2004 16:09

tsja, ik weet het nu dus ook allemaal niet meer...

weet ook niet wat voor vet ik heb gebruikt (geen frietvet iig ;)) maar heb nu de bouten allemaal er weer uit gehad en schoongemaakt, geen vet voor mij iig...

en over een kilometer of 100 maar weer eens alle bouten natrekken dan...

p.s. sjampoo, dat van jou snap ik wel op zich, kan ook zijn dat de kop dus veel wrijving ondervind van de velg, waardoor bijv. pas bij 120 NM de kop iets verder draait, terwijl er bij 90 en daarna 100 NM niks meer gebeurt... maargoed... geen vet voor mij dus...

evilnyntje 22-11-2004 16:10

Quote:
Originally Posted by Michiel86c

Me too, en heb er al aardig wat km opzitten.

arnus71 22-11-2004 16:13

Quote:
Originally Posted by Michiel86c

Geldt voor mij ook. Een beetje kopervet gebruiken, kan je bij elke brezan kopen...

Fred 22-11-2004 16:20

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Kan ik dan volstaan met de melding 'ik dus wel'? (kopervet).

Waarom smeer je immers het 'wrijvingsvlak' van de kopbouten in met kopervet? Omdat je anders nooit met het juiste moment vast kunt zetten: De afschuifspanning van een met 40Nm aangetrokken kopbout is zonder kopervet hoger dan 60Nm, en dus lijkt de kop reeds goed aangetrokken.. Het gaat toch niet om de kracht waarmee de bout over het vlak draait, maar de kracht waarmee de bout tegen het vlak drukt.

Door kopervet op de bol-kop van je bout te gebruiken zorg je ervoor dat je de bouten makkelijker los kunt krijgen. Als de bout met genoeg kracht op de velg drukt, loopt ze echt niet 1-2-3 los.

(er is bij mij nog geen met kopvet ingesmeerde wielbout of kopbout los-gelopen).

Kopbouten smeer je in om te voorkomen dat je ze niet meer los krijgt....bovendien zijn die aan heel andere krachten onderhevig dan een wielbout...die word met draaien belast.....die word zijdelings belast noem maar op........wringbelasting zeg maar, een kopbout word alleen op trek belast. Daarnaast is het prettig als een kopbout redelijk makkelijk losgaat mocht het nodig zijn. Wel eens een gebroken kopbout uitgeboord?

Om die reden word kopervet gebruikt en geen EP vet of wat dan ook, want dat verdwijnt en zit de zooi nog vast..

Tja en ik zeg niet dat je het niet op de bolkop van de bout mag smeren, ik zeg dat je het niet op en in de schroefdraad mag smeren, das heel wat anders he.....bovendien zei ik ook dat *een geringe hoeveelheid kopervet* of nikkelspray geen kwaad kan, maar gewoon vet is uit den boze..

Nogmaals het maakt mij niet uit, maar ik zou het dus zelf niet doen en een ander ook niet aanraden......

All times are GMT +1. The time now is 20:58.