Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   tuning golf1 1.5 motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=57742)

Pewi Vwteam 24-07-2009 21:15

tuning golf1 1.5 motor
 
hallo mensen ik heb een golf1 op het oog met een 1.5 blokkie er in. deze moet uiteraard pittiger gaan lopen. snelle motoren inbouwen heb ik al vele keren gedaan, en deze keer wil ik de orginele motor gaan aan pakken. wat denken jullie van de set upp die ik in gedachten heb

40 er webers+ spruitstuk
spaghettie uitlaat spruitstuk + supersprint systeem tot achteraan meen 63,5mm
en een dx nokken as 238 graden

zal een beetje van de plek komen ik heb geen idee. en pk,s zo ongeveer?? zou leuk wezen als iemand mij dit ongeveer kan zeggen. van standaard motoren tunen heb ik nog niet zo heel veel kennis vandaar deze vraag. vr gr stefan

Bluepower 25-07-2009 07:37

Stefan, als je dan toch het originele blok wilt behouden, bouw er dan ITB's op met Megasquirt oid, dan haal je veel betere resultaten dan met carbs(plus je verbruik blijft nog binnen de perken).
38mm itb's volstaan prima op een 1.5 motortje, wel ff een juiste maat injectoren nemen.

Pewi Vwteam 25-07-2009 19:29

ja dat is inderdaad ook nog een optie had ff niet aan itb,s gedacht. iemand enig idee hoeveel pk,s er ongeveer mogelijk zijn ik heb echt geen flauw idee waar ik aan moet denken.

schweinhund 25-07-2009 19:47

Domme vraag misschien... maar wat zijn ITB's? :redface:
Jan :) (heeft hetzelfde torretje in de Jetta)

Tjeerd 25-07-2009 19:52

Individual throttle bodies

Pewi Vwteam 25-07-2009 20:01

euhmm lijken op carbs , zijn alleen 4gaskleppen met 1 injector per gasklep ff simpel uitgelegt.

Mitta 25-07-2009 20:24

Ben wel benieuwd wat er uit zo een blokje te halen is met die setup, aangezien ik zelf met een 1.6 Golf 1 blok rijd (FP) en de vermogenwinste mekaar niet veel zullen ontlopen denk ik...

schweinhund 25-07-2009 23:06

Bedankt voor de uitleg :thumbup:
Jan :)

Reuvers 05-10-2009 19:08

hier nog nieuws over?

Pewi Vwteam 05-10-2009 21:24

nee, ivm het makkelijk op kenteken krijgen, van een zwaardere motor geen probleem meer is, word er wat anders in gezet, wat er in komt blijft nog geheim ;-] ben nog met het 1 en ander bezig.

GJ007 07-10-2009 12:30

ik was / ben bezig om een spruitstuk te maken zodat je fireblade carbs kan gaan gebruiken... als je belang bij hebt PM ff, want ik ga voor een ander blok in de jetta ;).

Richard 07-10-2009 12:37

vind het altijd mooi om oldskoool tuning toe te passen op een antieke motor.

dus ik zeg( zoek iemand uit de bmw wereld die goed kan afstellen) en zet er een k"ugelfischer systeem op

74mk1 07-10-2009 13:25



74mk1 07-10-2009 13:26

Wat voor winst kun je verwachten met een dx nokkenas?

sciroccoGTII 07-10-2009 15:43

Die hierboven is voorzien van kugelfischer injectie, errug duur en lastig af te stellen. Past wel weer goed bij het tijdbeeld van de auto ;)
Ik heb voor de cross een keer een 1600 gebouwd (zlefde principe als 1500)
Voorzien van audi 80GT zuigers. Passen er zonder aanpassingen in op het boren na dan, en je hebt gelijk een compressieverhouding van 10,5:1.
Dit icm de korte slag krijg je een heel erg leuk blokje mee. DX nokkenas gaat niet erg veel merkbaar verschil geven. Als je iets wil pak dan gewoon een snelle nokkenas.

vwmk2driver 12-10-2009 17:07

denk dat je vlink vermogen in gaat leveren als je alleen een dx nokkenas monteert.
die nokkenas genereerd een veel grotere klep overlap dan die as die je nu hebt.
waardoor je laag in toeren onwijs compressie verlies hebt.

als je een spaghettie neemt en dure injectie of carbs dan moet je ook even de kanalen bewerken en flowen,daar is in combinatie met de andere onderdelen snel meer vermogen mee te halen.

opzich is met een 1.5 niks mis, het tunen gaat niet snel maar jongens uit de bergcup rijden met 1.3 motoren tegen de 10.000 toeren met rond de 180 pk ;) dus mogelijkheden genoeg :thumbup:

ik kan je misschien wel helpen met je cilinderkop tegen een leuk hobby prijsje.

Rétrokroezer 16-10-2009 12:27

Leuk dat je aan een 1.5 wil beginnen.
Dacht dat er omtrent de 1.5 ook iets meer te lezen viel in het boek van Gert Hack; http://www.amazon.de/VW-Tuning-Scir...r/dp/3879437904

Zie ook; http://pro-motor.be/therier1979gr2.html
Is wel een 1 596 cm3 met zenith injectie;)

Rétrokroezer 01-11-2009 23:31

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Die hierboven is voorzien van kugelfischer injectie, errug duur en lastig af te stellen. Past wel weer goed bij het tijdbeeld van de auto ;)
Ik heb voor de cross een keer een 1600 gebouwd (zlefde principe als 1500)
Voorzien van audi 80GT zuigers. Passen er zonder aanpassingen in op het boren na dan, en je hebt gelijk een compressieverhouding van 10,5:1.
Dit icm de korte slag krijg je een heel erg leuk blokje mee. DX nokkenas gaat niet erg veel merkbaar verschil geven. Als je iets wil pak dan gewoon een snelle nokkenas.



Naar hoeveel mm moeten de cilinders dan opgeboord worden? Wat is er anders aan de audi 80GT zuigers?

bolku 01-11-2009 23:36

Ik heb een nwe set van die zuigers liggen, gewoon compleet nieuw in de doos met zuigerveren enz.
Boring is volgens mij 81.0 mm
Set mag je evt. wel overnemen voor 300 euro.


All times are GMT +1. The time now is 18:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.