Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   druk in het koelsysteem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=47651)

mk2 td driver 23-10-2008 22:39

druk in het koelsysteem
 
hallo,

laatst merkte ik dat als de motor warm is, er druk op de bovenste radiatorslang staat, je kunt hem dan moeilijk inknijpen. :shake:

wanneer je de dop van het kvs reservoir opendraait hoor je psssssss, en dan is de druk van de slang af.

waar kan dit aan liggen? of hoort dit gewoon zo? :confused:

DragonGr Dragon 24-10-2008 07:23

De motor koelt wel gewoon normaal??
Is dat de enige slang die bol staat? de onderste radiateur slang niet?

Mijn eerste ingeving is dat de ontluchtingsslang (deels) verstopt zit. Of liever gezegd de aansluitnippels aan kvs tank kant en/of radiateur kant. Probeer die eens door te prikken en kijken of de slang (dunne) open is...

mk2 td driver 24-10-2008 17:08

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
De motor koelt wel gewoon normaal??
Is dat de enige slang die bol staat? de onderste radiateur slang niet?

Mijn eerste ingeving is dat de ontluchtingsslang (deels) verstopt zit. Of liever gezegd de aansluitnippels aan kvs tank kant en/of radiateur kant. Probeer die eens door te prikken en kijken of de slang (dunne) open is...


zo gauw het buiten een beetje droog wordt ga ik het ff chekken

de motor temp blijft wel gewoon normaal

de temp meter staat net heel ietsjes over de helft(zoals altijd)

dus dat lijkt me wel oke.

Dirtbag 24-10-2008 17:27

Het koelsysteem hoort altijd onder druk te staan (meestal 1,1 tot 1,2 bar absoluut) Dit heeft ermee te maken dat water dan pas bij 120 Celsius gaat koken. Daarom zit er altijd een drukdop op je KVS reservoir. Pas op het moment dat je slangen staalhard wordt, (minder dan een cm indrukken bij een dikke slang), bulten gaat vertonen of losbarst zijn er problemen.

Dan kan het zijn dat je drukdop verstopt zit (zeer onwaarschijnlijk) of dat je koppakking lekt. maar in dat geval verbruik je ook KVS en hangt er een bitterzoete geur achter je auto en maak je mist :)

Ik geloof dat er met jouw auto niet iets aan de hand is.

met vriendelijke groet,

db

mk2 td driver 24-10-2008 17:38

Quote:
Originally Posted by Dirtbag
Het koelsysteem hoort altijd onder druk te staan (meestal 1,1 tot 1,2 bar absoluut) Dit heeft ermee te maken dat water dan pas bij 120 Celsius gaat koken. Daarom zit er altijd een drukdop op je KVS reservoir. Pas op het moment dat je slangen staalhard wordt, (minder dan een cm indrukken bij een dikke slang), bulten gaat vertonen of losbarst zijn er problemen.

Dan kan het zijn dat je drukdop verstopt zit (zeer onwaarschijnlijk) of dat je koppakking lekt. maar in dat geval verbruik je ook KVS en hangt er een bitterzoete geur achter je auto en maak je mist :)

Ik geloof dat er met jouw auto niet iets aan de hand is.

met vriendelijke groet,

db



Oke goed om te horen, koppakking is wel goed, ik heb nog nooit kvs bij hoeven vullen in de afgelopen 30000 km,

tevens heb ik 17000 km geleden olie ververst, en de olie heb ik sinds dien ook niet bij hoeven vullen, oliepeil staat na die 17000km nog gewoon mooi bovenaan. (en dat voor een auto met 340000km op de klok) :screwy:

echt topautotje :thumbup:

En nog ff kort vraagje nu we het toch over olie hebben,
om de hoeveel km moet er bij zo'n diesel olie ververst worden? 15000? 20000? 25000?

DragonGr Dragon 25-10-2008 06:06

Olie verversen kan je doen wanneer je maar wilt. Officieel is het onderhoudsinterval 30k, maar 60k met dezelfde olie is geen schande hoor...

mk2 td driver 27-10-2008 08:23

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Olie verversen kan je doen wanneer je maar wilt. Officieel is het onderhoudsinterval 30k, maar 60k met dezelfde olie is geen schande hoor...


Zoeits dacht ik nu namelijk ook, maar ik keek net even in het VW onderhoudsboekje en zag daar 7500 staan :screwy:

dat komt erop neer dat je elke 2 maand olie zou kunnen gaan verversen :eek:

De olie is trouwens wel erg zwart :rolleyes:

nog meer mensen die hier een mening over hebben?

DragonGr Dragon 27-10-2008 09:17

Olie is na twee dagen rijden al zwart, dat zegt niets.
7500 is de oel beurt. Dat is een kleine beurt, maar ook dat is wel erg snel. Dan kijk je alleen ff of alle vloeistofjes nog vol zijn en desnoods bijvullen.

patjetta 27-10-2008 09:34

officieel is het volgens volkswagen 7500 kilometer maar je kan het best na 15000 kilometer de olie verversen dan word je blok ook minder vervuilt door de roetdeeltjes in de olie

DragonGr Dragon 27-10-2008 10:13

30000 of eens per jaar is volgens mij het interval voor de grote beurt, waar ook olie verversen onder valt.

mk2 td driver 28-10-2008 09:17

Quote:
Originally Posted by patjetta
officieel is het volgens volkswagen 7500 kilometer maar je kan het best na 15000 kilometer de olie verversen dan word je blok ook minder vervuilt door de roetdeeltjes in de olie



Ik denk dat ik op 20000 ga vervangen, dat haal ik deze maand nog wel,

en dan heb ik voor het echt koud weer begint te worden mooi verse olie erop zitten (optimale smering) :)

bedankt voor jullie reacties

deze mag van mij wel dicht


All times are GMT +1. The time now is 21:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.