Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Tekst en uitleg gevraagd voor verlagen van polo 86 c (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=36089)

blomdegekste 01-11-2007 09:23

Tekst en uitleg gevraagd voor verlagen van polo 86 c
 
Goedendag,

Nou heb ik een paar vragen..Wil me polootje gaan verlagen met een setje veren die ik laatst gekocht heb!!!!!!
Maar nou kwam ik erachter dat een polo 86 c uit 92 niet net zoals een golf 1,2,3 enz teverlagen is....Omdat het fussee enz aan de veerpoot vast zit!!!!!
Nu mijn vraag wat moet ik pcies allemaal loshalen?????
Kwam vd week al met het eerste probleem de stuurstang die aan de schokbreker vastzit krijg ik die bout niet van los :(
Wie kan me helpen met wat tekst en uitleg :D

Alvast bedankt....

-BartVR6- 01-11-2007 09:53

aandrijfasmoer los, wielbouten los, opkrikken, wiel eraf en dan begint het pas

fusee kogel van de stuurstang moet eruit.. (kan aardig vast zitten en denk om de rubber) dan moet de onderste fusee eruit waar de draagarm en de stabi opzit.. Ik maak het meestal helemaal los zodat de spanning eraf is.. Het is iets meer werk met in elkaar zetten maar vind het persoonlijk makkelijker..

Dan kan je de poot boven onder de kap los schroeven en hem van de aandrijfas af halen..

Dan heb je de poot in je handen en klem je hem tussen de bankschoef.. veerspanner op de veer draaien, vervelende schroefje los tikken dan kan je de schotel + veer eraf halen..

Dan zit er op de poot een dop, daar kan je een grote waterpomptang/pijpentang opzetten en los schroeven.. als de dop los is kan je de schokbreker eruit pakken..

Korte uitleg ik hoop dat je hier wat mee kan

Jurgen Santana 01-11-2007 09:54

Even in het kort:

Die moer van de stuurstang moet echt los. Desnoods de moer splijten ofzo.

Onderaan het fusee zit een bout en een moer die, die moeten ook los. Dan kun je het fusee van de daagarm scheiden. Meestal moet daar nog even een schroevendraaier in de sleuf worden gewrikt om de boel los te krijgen.

Verder moet de moer van de aandrijfas los en de moer boven in de motorruimte.

*Edit, net te laat*

sjampoo 01-11-2007 10:58

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Even in het kort:

Die moer van de stuurstang moet echt los. Desnoods de moer splijten ofzo.



Met een (speciale) klem zet je de boel vast: meestal wil de moer wel los, maar draait de bout (kogel) mee. Bij een niet verlaagde polo kan je linksvoor (met een beetje geluk) de luchtsleutel d'r op krijgen voor het losdraaien. Rechtsvoor heb je net iets minder ruimte (door de accubak).
Quote:
Onderaan het fusee zit een bout en een moer die, die moeten ook los. Dan kun je het fusee van de daagarm scheiden. Meestal moet daar nog even een schroevendraaier in de sleuf worden gewrikt om de boel los te krijgen.

Foei! Gietijzer: Geen schroevendraaier d'r tussen en wrikken maar!!

(maar zonder schroevendraaier lukt t mij ook niet :) )

berendd 01-11-2007 11:03

balk op de draagarm en eruit duwen terwijl de bovenste moer nog vast zit werkt het beste.

voor de stuurstang een kogeltrekker halen scheelt je een beschadigde stuurstang en een hoop werk.

voor de gegroefde dop bovenop zijn speciale doppen te krijgen (zal weer eens een zwikkie bestellen binnenkort)

martiepartie 01-11-2007 12:06

Tip:

spuit alle moeren/bouten flink in met WD40/ IMAL, een dag of 2 voordat je er aan begint. Dan is alles redelijk losgeweekt.

Ik heb de vorige keer ook mijn hele stabi losgemaakt, om fuseekogel uit de veerpoot te krijgen.
Ook maak ik altijd de remklauwen los van de veerpoot, dat gaat het makkelijkst als je ook de (vaak roestige) beschermkap losmaakt. Deze zit met 3 m6 boutjes vast, die vaak erg vast zitten en waarvan de kop makkelijk 'doldraait'.
Hier ook : inspuiten met Imal van tevoren.

Het is idd een stuk lastiger dan het verlagen van een golf, vooral omdat er altijd wel 1 bout/moer niet los wil.



De achterkant:

Net als bij de golf zit de schokbreker met een bout door de achteras. Deze rot nog wel eens vast, en is dan met geen mogelijkheid los te krijgen van de achteras. Ik heb deze in 3 stukken moeten zagen, omdat de bout muurvast gerot zat in de rubbers van de schokbreker.

Dennis@polo86c.nl 01-11-2007 12:43

Quote:
Originally Posted by berendd
balk op de draagarm en eruit duwen terwijl de bovenste moer nog vast zit werkt het beste.

voor de stuurstang een kogeltrekker halen scheelt je een beschadigde stuurstang en een hoop werk.

voor de gegroefde dop bovenop zijn speciale doppen te krijgen (zal weer eens een zwikkie bestellen binnenkort)


:iamwithst

hier nog meer info

Voor de stuurstang/spoorstang-kogel gebruik ik altijd een poelietrekker.
Eerst om de kogel tegen de veerpoot te duwen om doordraaien van de kogel te voorkomen.
En daarna om de kogel uit de veerpoot te duwen.
Gaat perfect.

Berserker 01-11-2007 14:31

Ik gebruik hier een zware hamer voor :redface: , niet altijd met t gewenste effect :D goed hard tegen t huis slaan en hij komt wel los...

En voor de onderste fusee eruit te duwen gebruik ik een groot staal breekijzer, deels op de stabi en onder de carroserrie en hij komt er zo uit...
Maar waarom de beschermkap eraf halen voor de remmen?

martiepartie 01-11-2007 14:44

kan ik er makkelijker bij. Is toch zo gedaan.
Heb een paar keer mijn klauwen open gehaald aan de scherpe randen.

Ik kreeg 1 van de 2 stuurkogels met een poulietrekker niet los. De andere kant wilde wel los, maar als het echt vast zit is een kogelsplitter de beste optie..
Hamer ben ik geen fan van, aangezien je niet veel ruimte hebt om te slaan. Daarbij kan je ook makkelijk je schroefdraad van de stuurkogel vernielen.

Ieder heeft dus zo zijn eigen manier!

mark2fpolo 01-11-2007 17:26

Quote:
Originally Posted by -BartVR6-
aandrijfasmoer los, wielbouten los, opkrikken, wiel eraf en dan begint het pas

fusee kogel van de stuurstang moet eruit.. (kan aardig vast zitten en denk om de rubber) dan moet de onderste fusee eruit waar de draagarm en de stabi opzit.. Ik maak het meestal helemaal los zodat de spanning eraf is.. Het is iets meer werk met in elkaar zetten maar vind het persoonlijk makkelijker..

Dan kan je de poot boven onder de kap los schroeven en hem van de aandrijfas af halen..

Dan heb je de poot in je handen en klem je hem tussen de bankschoef.. veerspanner op de veer draaien, vervelende schroefje los tikken dan kan je de schotel + veer eraf halen..

Dan zit er op de poot een dop, daar kan je een grote waterpomptang/pijpentang opzetten en los schroeven.. als de dop los is kan je de schokbreker eruit pakken..

Korte uitleg ik hoop dat je hier wat mee kan


Die tekst heb je van mij gejat :D

martiepartie 01-11-2007 17:48

'geleend' ..:)

-BartVR6- 01-11-2007 18:33

Hhaha jah niet gejat maar geleend.

En het blijkt dus dat het een duidelijke uitleg is . anders had ik hem niet geleend .\

Scheelt mij weer typen

mark2fpolo 01-11-2007 18:50

lenen mag.. €0.50 per tekst, is net zo duur als bij de bibliotheek :D :P

-BartVR6- 01-11-2007 19:05

Een flink lap tekst ruilen tegen een oud type voorfront voor je type 1??

mark2fpolo 01-11-2007 19:08

das een hele goeie deal!!!

heb je wat liggen dan??

pm me maar :D

BLEK 01-11-2007 20:51

Ik heb ook nog een setje veren (35mm) en korte dempers liggen voor onder de 92er steilhek..

Iemand zin in een "klusje'????

martiepartie 01-11-2007 21:47

hoeveel 'tekst' schuift het :))

is toch minimaal een halve dag werk, mits alles mee zit!

blomdegekste 01-11-2007 22:09

Iedereen heel erg bedankt voor de snelle reactie op mijn vraag!!!! :thumbup: :thumbup:

Ik denk dat ik met deze informatie toch wel een heel erg groot eind moet kunnen komen..........

mvrgr

Jorp 02-11-2007 16:55

Ik haal ook wel eens gewoon de complete stuurstang los bij het stuurhuis. Dat is een bout en moer losdraaien en de veerpoot incl stuurstang er onder vandaan halen.

mark2fpolo 02-11-2007 17:20

Ik vind de stuur stang het minste werk eigenlijk... Die stabi + draagarm vind ik altijd zuur..

Maar na een aantal keer het gedaan te hebben komt de handigheid er lekker in..


All times are GMT +1. The time now is 20:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.