Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   G-lader + diesel: al gedaan? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28451)

sjampoo 28-01-2007 23:08

G-lader + diesel: al gedaan?
 
Ik zoek voor m'n Eko-diesel projectje meer informatie over Diesels met compressors..

Hoe de Turbo diesel van VW werkt, inclusief druk geregelde pomp, dat weet ik wel (zo'n beetje),.

Maar ik wil dus een G- lader op een 1.4 diesel knopen.. Ben ik de eerste die het probeert, of gingen velen mij voor (en faalden zij allen?)

Info, links whatever: G-lader op een dieselmotor dus..
En dan denk ik vooral aan :
- Aanpassingen pomp (huidige is atmosferisch, dus geen drukregeling).

- Gasklep/afblaasklep in verband met stationair loop ( bij een compressor is er reeds overdruk bij stationair toerental, in tegen stelling tot een turbo diesel, waar de turbo pas op spoelt bij 2000+ toeren.. )

- Ophanging: Kan de G-lader de trillingen van een ruw-lopende Diesel aan

Over compressie en compressieverhoudingen maak ik mij niet druk, net als natrium gevulde kleppen, zuigerbodem koeling, APK keuringen, of allerhande andere bijzaken :)

Stijn 28-01-2007 23:14

In mijn hoofd is het al meerdere malen gedaan....
Ja echt, heb er al vaker aan gedacht.

Over een afblaasklep hoef je je niet druk te maken, heb je die al eens gevonden op een TD? Nee serieus: een diesel heeft geen gasklep (acceleratie van de motor wordt puur gecontroleerd door de hoeveelheid brandstofinspuiting, het luchtinlaattraject staat altijd 'wijd' open). Geen gasklep betekent ook geen overdruk in je inlaattraject, geen afblaasklep nodig.

Trillingen: een diesel loopt mits goed afgesteld net zo mooi als een benzine :) :tounge:

Groter probleem: plaatsing/aandrijving van de compressor! Je hebt al een redelijk full-house aan randapparatuur (waterpomp, dynamo EN inspuitpomp).

Gilex 29-01-2007 00:01

Ik heb ooit eens gedacht om een G60 op mijn SDI te knopen maar nooit verder gekomen als die gedachte....
Maar als het je lukt dan heb je iig een leuk ding dat de originele okopolo doet verbleken :D
(die 2 pitter min of meer TDI met G40)

sjampoo 29-01-2007 00:13

Tja. de Eko polo is t voorbeeld,. maar daar zat een compleet team aan ingenieurs achter..

Dat een standaard diesel of een turbo diesel het zonder gasklep doen,. dat wist ik al wel.

maar: standaard diesels of turbo diesels hebben ook geen druk bij stationaire loop.. Vind een diesel dat wel lekker? pokkelen met 900 rpm,. bij 0,4 / 0,5 bar...

Ik dacht zelf eventueel aan een elektrisch geregelde afblaasklep voor de stationaire loop, aangesloten op de nul-last schakelaar van de pomp..

de öko-polo had een kleppen systeem in het inlaat traject: G-lader on-demand: druk dan wel geen druk, naar wens (en geregeld door 1 van de 2 computers onder het dash :)

Wat ruimte betreft: de steun voor een G-lader kan er met een adapterplaat op, de slotplaat wordt op 'originele wijze' aangepast (tussenblikje van de Polo 2 GT G40 vandaag in ontvangst genomen).. Grootste probleem: slangen!

De diesel pomp zit erorm in de weg.. (daarom duik ik onder de pomp door :) )

Maar goed: ik wil vooral weten: is het al gedaan, en hoe lostte men destijds de problemen op.. (als die al voorkwamen)

Dennis@polo86c.nl 29-01-2007 00:41

Heb je niet wat aan info over de Comprex Diesel? bijvoorbeeld

Melvin 29-01-2007 08:23

interessant! heb er zelf nog niet over nagedacht maar het idee is leuk!

Ik denk dat je het de motor wel iets moeilijker maakt als je er bij stationair toerental onder druk lucht in duwt, maar levert de G-lader dan al veel druk bij stationair toerental? Ik denk dat het een praktijk questie wordt hoe dat de motor erop zal reageren.

Voor het dieselpomp probleem, zou je niet een pomp kunnen nemen van een modernere M-TDI (mechanische TDI) ?

sjampoo 29-01-2007 09:27

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Heb je niet wat aan info over de Comprex Diesel? bijvoorbeeld



Comprex diesel heb ik een stukkie van thuis liggen (in een oude Gute Fahrt).

Maar die heeft eigenlijk ook pas werking bij uitlaat druk (maar draait wel met de kruk-as op toeren mee, dat dan weer wel)..

DÁ-BRT 29-01-2007 10:06

Ik heb er wel eens wat over gelezen op www.vwdiesel.net of www.tdiclub.com.

Daar zijn er eindeloze discussies over geweest en er zijn ook een aantal geweest die het een en ander geprobeerd hebben.

Voor mijn M-TDI motor die in de Jetta 1 moet komen na het omkeuren naar diesel heb ik een combinatie ontwikkeld.

Ik heb bij een oud klasgenoot (die werkt bij Lysholm) een compressor laten maken (0.5 L/omw)
Daarnaast heb ik een gereviceerde KKK K24. (met andere internals)

Voor de bediening van de compressor heb ik in 3D een variabele aandrijflijn ontwikkeld (basis principe van scooter aandrijving) die ik doormiddel van de turbodruk wil terug regelen in toerental van de Lysholm.

De Lysholm wordt gemonteerd op de positie van de brandstofpomp en de brandstofpomp gaat naar achteren. Onder het uitlaat spruitstuk. Met geforceerde koeling.

Ik ben er echt lang mee aan het rekenen geweest om tot een continue druk van 1.6bar te komen. Voordeel van de variabele overbrenging is dat ik een heel laag toerental bij stationair heb.

@Melliville: een pomp voor een M-TDI is niets anders dan een pomp van een TD die getweaked is.

Ik bouw regelmatig TD,M-TDI pompen voor anderen op.

@Sjampoo, wat voor merk brandstofpomp heb jij. Dit in verband met het uitwisselen van componenten. Mocht er geen bosch op zitten zou ik toch een Bosch pomp pas maken.
Het ombouwen naar een met brandstof verrijking bij boost is geen probleem.

Stijn 29-01-2007 10:10

Ik zie geen reden waarom als er zelfs bij stationairloop een kleine overdruk in het inlaattraject aanwezig zou zijn een diesel daar moeite mee zou moeten hebben.

Volkswouter 29-01-2007 11:35

Ff ter info , bij de huidige generatie diesels ( Commonrail of Pompverstuiver ) word wel degelijk een gasklep gebuikt. Tijdens deel belasting sluiten ze deze om vacuum op te wekken voor de rembekrachtiger en deze gasklep heeft ook als doel nadieselen tegen te gaan als het contact uit gezet wordt. Auto fabrikanten hebben ontdekt dat door deze gasklep de distributieriem langer leeft.

VW is trouwens lekker aan het experimenteren met diesel ,want ze krijgen het nu al voor elkaar een diesel homogeen te laten lopen. Ze hebben hiervoor een systeem ontwikkeld genaamd CCS en met dit systeem laten ze 40graden voor BDP de cilinder ruimte vollopen met een aantal milligrammen diesel en dode uitlaatgassen van het EGR systeem. Als de ontsteking plaats moet vinden word er zuurstof toegevoegd en zo word het roeten drastisch verminderd.

Nadeel is wel dat het systeem nu uitschakelt als er meer dan 120Nm gevraagd word.

Rallye-VR6t 29-01-2007 11:47

Denk dat je grote probleem is, de lader die lucht gaat comprimeren.
Je moet zorgen dat die lucht wegkomt, of retour, of in de motor.
Anders pompt de lader gewoon door, tot bij een 1.5bar overdruk de keerringen eruit barsten.
Zou je dat probleem oplossen, barst de lader op wel een dichtlijst oid.

MAW niet zo makelijk als je denkt, misschien is een Eaton van mercedes handiger, met magneetkoppeling?
Idee?

DÁ-BRT 29-01-2007 11:48

@Stijn: Dit is ook zeker niet een probleem. Een van mijn klanten heeft een Golf 1 M-TDI met een VNT-15 turbo. Deze draaid bij stationair al 0.4 bar en dat is voor het af regelen van het stationair geen probleem.

Het is evenentueel wel mogelijk om een soort bypass te maken zoals op de G60 inlaat zit. Mocht je al teveel druk hebben of het zonder druk stationair willen doen.

Stijn 29-01-2007 11:56

Kun je de eventueel ontstane overdruk (waar GTI1-G60 bang voor is), ook niet regelen met een in te stellen overdrukventiel? Op een standaard TD (non-eco variant) zit al zo'n klep (niet dat die erg goed is, maarja).

DÁ-BRT 29-01-2007 12:07

Je bedoelt de BOV op het inlaat spruitstuk?

Die gooit standaard de druk boven de 0.8bar eruit. Je zou deze op een gasklephuis van een G60 kunnen zetten op het bypass klepje.
Nadeel van het G60 gasklephuis is dat hij blijft lekken op de bypass tot bijna volgas stand. Dat zou je dus aan moeten passen. Zodra het gas aangeraakt wordt dat hij het kanaal dicht doet.

Maar dan moet je wel zorgen dat de druk waarbij hij afblaast lager wordt als de standaard 0.8bar. Gewoon het boutje dat erin zit verder eruit draaien.

Ik weet alleen niet of een spruitstuk van een big-block ook pas is op een small-block.

Wel dat je benzine spruitstukken op diesels kunt schroeven. Tenminste tot de 1.9 motoren, want daarna heb je het D-profiel in de cilinderkop zitten.

Stijn 29-01-2007 12:10

@Bert: Klopt, alleen past een G60 spruitstuk (of wel benzine inlaatspruitstuk dan ook) niet boven de turbo, dan moet je het turbo uitlaatspruitstuk weer op z'n kop monteren (ooit gedaan, werkt goed). Maar dan hebben we het inderdaad zowiezo over big-blocks.....
Ik begrijp dat die standaard BOV op de TD's bagger is, maar het ging me meer om het idee (is vast aan te passen naar iets wat wel goed werkt?).

DÁ-BRT 29-01-2007 12:33

@Stijn:

Ik heb inderdaad bij een Garrett T3 of KKK K24 ook het spruitstuk omgedraaid. (flenzen aanpassen) Turbo roteren zodat inlaat en uitlaat v/d olie weer goed zitten. Nadeel je zit dan vlak bij de rechter binnenste aandrijfas homokineet (hoes) Die was bij mij vrij snel na deze modificatie gesmolten. Hitteschild er tussen en het was opgelost.

Ik heb nu een 1.8 8v gti inlaat spruitstuk liggen en die wil ik onder een hoek gaan monteren. Flenzen los slijpen, spruitstuk roteren en weer vast lassen. Dan misschien als ik problemen krijg met hood clearance nog bovenin nogmaals draaien. Dan gaat het net.
Turbo kan niet verder naar achteren gedraaid worden aangezien die dan tegen het schutbord aankomt.

Bov is redelijk gemakkelijk goed te krijgen. Heb zelfs geprobeerd om hem te bedienen met een membraam. Dat hij gesloten wordt bij druk. Die werkte goed, maar ombouw was zeer arbeids intensief. De standaard BOV is namelijk helemaal van kunststof.

Dennis@polo86c.nl 29-01-2007 12:43

Ik zou gewoon het bovenste gedeelte van een G40 gasklephuis gebruiken.
Hierin zit een klepje dat vanaf een bepaalde gasklepstand gaat sluiten.
Dit moet je dan mechanisch (en verstelbaar) zien te koppelen aan het gaskabel-mechaniek van de dieselpomp.
Zo wordt bij stationair en deellast de lucht uit de g-lader gewoon naar de g-lader geretourneerd.
Bijkomend voordeel is dat de g-lader belasting geleidelijk opgebouwd wordt.

Als dan de originele Polo dieselpomp om te bouwen is voor drukvulling, dan ben je denk ik al een heel eind.

DÁ-BRT 29-01-2007 12:45

@Dennis@polo86c.nl:

Dit is (ongeveer) dezelfde klep als waar ik en Stijn het over hebben van de G60.

Dennis@polo86c.nl 29-01-2007 12:51

Bovenste deel G40 gasklephuis:



sjampoo 29-01-2007 13:31

Probleem met die klep is het volgende:

Ruimte :)




De G-lader komt, zoals bij een standaard benzine G40 links voor.

De pomp hangt bij de 'small-blocks' dus standard al aan de achterkant, en hangt daar vast aan het inlaatspruitstuk (ophanging pomp = inlaatspruitstuk)

De G-gasklep heeft inderdaad een 2e -rond-pomp- klep. Deze ombouwen (echte gasklep eruit, en openingsduur van bypass-klep verkorten) is 'de' optie, maar het moet dan wel allemaal onder het inlaatspruitstuk,. en daar is niet zo veel ruimte. andere optie is om m gewoon 'ergens' in het druk circuit te laten afblazen.

De carterventilatie wil ik eigenlijk (deels?) aansluiten op de 2e ingang van de G-lader (die slang die normaal door het klepdeksel voert), ter smering en de vermaak.

Ik begrijp dat een G-lader het niet leuk vind als de bypass klep ineens dicht klapt?


All times are GMT +1. The time now is 16:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.