Boxster klauwen op 280mm schijven?
Even een hersnenspinseltje van mijn kant:
Als ik zie dat Alain aka Area51 bezig is met Boxster remklauwen op 944 schijven ( 282mm x 20,5mm) te monteren in dit topic boxster klauwen op t2 bus , dan zou dit toch ook ( theoretisch) moeten kunnen op de remschijven van een G60? Die hebben de maat 280mm x 22mm , en dan vooral vanwege de mogelijkheid om dan met 15 inch wielen te kunnen rijden, getuige deze foto: de montage aan de achterzijde van de naaf is gelijk aan de methode die wordt gebruikt bij deze ombouw. Klinkt erg interessant, aangezien je dan "alleen" de klauw om hoeft te bouwen, en niet perse de duurdere Seat Cupra R ombouw met minimaal 16 inch velgen moet gebruiken met de 305mm schijven. graag uw opinie, ook van de aircoolers.... |
Qua diameter en dikte van de remschijf zit je wel goed (ruimte tussen de paspennen in de remklauw is bijna 24mm),
ik vraag me echter alleen af of je de 'dubbele dikte' van de remklauw naar buiten toe kwijt kunt. Deze Boxsterklauwen hebben 4 remzuigers, twee aan de binnenkant, maar ook twee aan de buitenkant. Je moet dus oppassen dat je klauw niet buiten je naaf gaat komen, anders moet je weer een spacer monteren om je wiel te monteren, en dat zal nou net niet de bedoeling zijn. Bij de 944 naven heb je al een 5 á 6 centimeter naaf, en dan zit je schijf gemonteerd aan de binnenzijde van de naaf, dit in tegenstelling tot een G60 naaf, waar de schijf aan de buitenzijde over de wielnaaf heen valt. Vrees dat je klauw dan buiten je flens gaat vallen. |
Alvast bedankt voor je informatie Alain, ik weet wel dat er op de vooras sowieso een 25-30mm adapterplaat opkomt van 4x100 naar 5x130, dus dat voordeel heb ik dan wel weer.
Ik moet zeggen dat het er erg mooi uitziet. En hopelijk brengt het natuurlijk dan ook het extra remvermogen. |
Quote:
Waarom je adapter van 4x100 -> 5x130 niet rechtstreeks op je naaf monteren, en dan een Porsche schijf erbij zoeken die dan weer over je adapter valt ?? Je kunt dan alleen niet meer terug naar 4x100 .. |
Nou Alain,
ik weet dat er wel naven te koop zijn die steek 5x100 hebben, dus die plaatsen met nieuwe wiellagers dan ben ik bij 5x100, ik heb ze niet gezien voor 5x130. Ik zit dan ook met de achteras, die moet dan ook naar 5x100, en dat is bij een syncro ietsje veel anders als bij een starre achteras, dat is schijfje plaatsen en klaar. En ik kom met adapterschijven met mijn toekomstige zomerwielen goed uit, die zijn nl. 5x130. Zo is het namelijk wel nog redelijk eenvoudig terug te bouwen naar 4x100 origineel. |
|
Daar had ik nooit over nagedacht, dat is een verdomd makkelijke manier om gelijk de bijpassende schijfjes te monteren! Meestal zijn de schijven voor zo'n ombouw het probleem.
|
verrek ja zeg....
Kan dat geen kwaad met de hitte van de schijven op zo een alu adapter? |
Enige 'nadeel' is dat je niet meer zo makkelijk terugkunt naar een 4x100 velg zonder je remmerij af te moeten breken.
Rij hier nu twee jaar mee rond, reeds 5x Frankrijk ermee ingeweest, en ruim 25.000 km onder de wielen van die âwhu spijlbus door, en ik heb nog geen mankementen kunnen ontdekken. Mooiste was wel de vakantie in 2004, en de meeting in Chateau d'Oex, Zwitserland .. vanaf de meeting (bovenin de bergen, in een dal) is het een afdaling van zo'n 16 kilometer de berg af, en ik kon gewoon achter een Zwitser met een 555 aan, terwijl het 'dikke' kevertje achter me na twee bochten al moest lossen. Goed, op de rechte einden liep de Soebie wel bij me weg, maar ik kon véél later voor een bocht in de remmen, en kroop dan weer in z'n kofferbak :D Was wel een erg sportieve Zwitser, want eenmaal beneden in het dorp stonden we naast elkaar bij het stoplicht, en kreeg ik een opgestoken duim en een goedkeurende blik van hem mee. Afgelopen week alles eens los gehaald, en nagekeken/nagetrokken, maar ik ben (weer) geen gekke dingen tegengekomen. Afgelopen APK zei mijn keurmeester het nog .. 't*ring, dat ding remt nog steeds als een achterlijke !!' |
hmmm heel slim ja!
|
dat nog niemand er ( in het watergecoolde) mee op de proppen is gekomen...
Zullen wel nog wat adders onder het gras zitten |
denk dat de dikte van de adapter ook bepalend is
|
Quote:
We waren bezig om een G60 van een kompleet 996 remsysteem te voorzien, maar die jongen besloot hem toch te verkopen. Achter kostte ons de nodige hoofdbrekens .. handrem was een probleem, maar daar zouden we -á la Porsche Carrera GT- een los extra klauwtje voor plaatsen. Grootste struikelblok blijft voor velen het gebrek om niet meer terug te kunnen naar 4x100, en aangezien de meesten nogal een 4x100 collectie hebben ... :rolleyes: Op Ries z'n typ3 hebben we het weer anders gedaan .. van de schijf de schijf afgezaagd, en de naaf als drager voor de 993 schijf gebruikt, en een adapter voor de 996 Turbo achterklauw gemaakt. |
Quote:
offset van de schijf is ook belangrijk Ries .. een achterschijf komt gunstiger uit, omdat daar het hart nog dieper is vanwege de ingebouwde ruimte voor een remtrommel voor de handrem. Daarom heb ik ook 993 turbo achterschijven gebruikt op de westfalia ;) |
Niet dat ik Rallyegolfdrivers topic wil kapen, maar nu we toch over porsche klauwen en remmen bezig zijn...
Ik ga deze zomer mijn golf 4 ombouwen naar V6 remmen, deze zijn van voren 312mm en van achteren 232mm. Welke Porsche remklauwen zou ik hiervoor kunnen gebruiken? |
Dikte van je voorschijven Kevin ??
Achter wordt een Porsche klauw een probleem, omdat de kleinste diameter schijf waar een 4-zuiger remklauw nog bruikbaar is, 282mm (944 NA) groot is, dus die 232 is te klein :( |
Quote:
Van voren zijn die schijven 25 in dikte... (meen ik) Dan moet ik voor achteren een andere oplossing vinden :confused: |
Quote:
aah ok. ik zat ff aan voorschijfen te denken.. :hug: |
Quote:
lastig .. Porsche schijven zijn bij zo'n diameter over het agemeen dikker .. misschien de latere Boxster, Cayman .. zal het eens nakijken. Rotor Sizes F/R Pad area/sq-cm 911T 69-73 282x20 / 290x20 210 911S 69-73 282x20 / 290x20 261 Carrera RS 282x20 / 290x20 261 Carrera 74-77 282x20 / 290x20 261 911SC 78-83 282x20 / 290x20 261 930 Turbo 78-89 304x32 / 309x28 376 Carrera 3.2 84-9 282x24 / 290x24 261 Carrera 4 89-94 298x28 / 299x24 344 Carrera 2 90-92 298x28 / 299x24 284 Carrera 2 92-94 298/28 / 299x24 344 Carrera RS 92 322x32 / 299x24 422 C2 Turbo 3.3 322x32 / 299x28 422 C2 Turbo 3.6 322x32 / 299x28 474 993 304x32 / 299x24 422 993 Twin Turbo 322x32 / 322x28 552 993 C4S 322x32 / 322x28 552 993 RS 322x32 / 322x28 552 996 Carrera 318x28 / 299x24 450 996 Twin Turbo 330x34 / 330x28 552 |
Quote:
Dankje, ik was net ook al aan het zoeken geslagen... misschien dat ik de 312 schijven van een Leon Cupra kan gebruiken weet niet of die dikker zijn Anders zal ik mijn gepolijste Porsche turbo replica's moeten switchen tegen Originele Porsche Turbo's... :rock: Achteren kan ik geloof ik een schijf gebruiken van een Audi TT die zijn 256.. Maar nu weer Ontopic :D Zal je binnenkort nog een pm'metje sturen hierover :woowoo: |
All times are GMT +1. The time now is 07:19. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.