Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf,Bora en New Beetle MK IV (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Niet starten golf 4 1.8 20v (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=136685)

Vains 25-01-2016 09:51

Niet starten golf 4 1.8 20v
 
Goedemorgen heren,

Ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen.
Wij zijn in het bezit van een golf 4 1.8 20v met motorcode AGN als ik het goed heb bwj '99.
De wagen heeft het altijd prima gedaan tot afgelopen week. De wagen hebben wij lopend weggezet en na 3 dagen stilgestaan te hebben wil deze niet meer starten.

Startmotor draait rond en alles gaat zoals het moet behalve het aanspringen. Na een paar keer starten gaat hij steeds ietsje beter lopen, hij draait dan met een heel laag toerental en gaat dan steeds hoger lopen totdat hij zijn stationair toerental heeft bereikt :confused:
Op het moment dat hij normaal loopt dan rijdt de wagen gewoon prima, als je hem kort erna weer start dan start hij zoals vanouds. Laat je hem meerdere uren of een nacht staan dan start hij weer niet.

Benzinefilter heb ik gister vervangen want de oude was niet meer helemaal lekker, maar het probleem blijft zich voordoen.
Onsteking lijkt mij niks mis mee aangezien hij goed loopt als de wagen eenmaal aan de praat is.

Ik heb de wagen uitgelezen maar daar kwam verder ook niks naar boven...

Iemand tips waar ik naar moet zoeken?

Bluepower 25-01-2016 10:22

Hoe oud is de accu, en check het voltage eens TIJDENS het starten.
Verder kun je een fuel system cleaner toevoegen, mogelijk dat je injectoren wat vervuild zijn met een verminderd spuitpatroon als gevolg(en dus moeilijkere ontbranding in de cilinder).
Komt tijdens het starten de toerenteller wel direct omhoog?

Johan1982MK1 25-01-2016 10:40

denk eerder een koudestart sensor oid die niet goed meer functioneert.
al uitgelezen?

Vains 25-01-2016 11:36

@Bluepower: de accu is vrij recent, voltages zijn goed. Alleen voltage tijdens starten heb ik nog niet gemeten.
Als het spuitpatroon verminderd is dan zou je dit toch ook moeten merken tijdens het rijden of niet?
Of de toerenteller omhoog komt heb ik niet naar gekeken.

@Johan1982MK1: uitlezen gaf geen storingen.

Ik las ook ergens dat de krukassensor de boosdoener kan zijn, iemand daar ervaring mee? Als deze niet goed is zou ik deze moeten kunnen uitlezen of niet?

Vains 26-01-2016 07:47

Als de motor aanspringt dan komt de toerenteller wel omhoog, alleen begint hij laag in toeren en gaat dan gelijdelijk naar stationair toerental naarmate de motor beter begint te lopen...

René 26-01-2016 08:47

Draait je brandstofpomp misschien zwaar als hij een tijdje niet heeft gedraaid? Dat je daardoor misschien de benodigde druk niet haalt...maar dat ie na een poos draaien wat 'los' komt en de druk wel kan leveren. Of dat je drukregelaar in de rail niet zo tof meer is. ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de druk te meten, maar anders zou je de retourslang vanaf de rail iets dicht kunnen knijpen (kan geen kwaad toch?) om zo misschien wat meer druk te krijgen op de injectoren om te kijken of hij dan beter gaat lopen. Maar mooiste is om de druk te meten aangezien je dan ziet wat hij doet.

puur een gokje

Vains 26-01-2016 09:37

Quote:
Originally Posted by René
Draait je brandstofpomp misschien zwaar als hij een tijdje niet heeft gedraaid? Dat je daardoor misschien de benodigde druk niet haalt...maar dat ie na een poos draaien wat 'los' komt en de druk wel kan leveren. Of dat je drukregelaar in de rail niet zo tof meer is. ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om de druk te meten, maar anders zou je de retourslang vanaf de rail iets dicht kunnen knijpen (kan geen kwaad toch?) om zo misschien wat meer druk te krijgen op de injectoren om te kijken of hij dan beter gaat lopen. Maar mooiste is om de druk te meten aangezien je dan ziet wat hij doet.

puur een gokje


De brandstofpomp lijkt het goed te doen. Is het misschien ook mogelijk dat de brandstofdrukregelaar op de fuelrail niet meer goed is en dus zijn druk verliest na stil gestaan te hebben?
Hoe vaker je start, hoe beter de wagen begint te lopen en hoe langer het duurt totdat hij uitvalt. Lijkt wel alsof ik een paar keer moet starten om benzine in de rail te krijgen :confused:

Benzinedruk meten heb ik helaas de tools niet voor...

Arnaud 26-01-2016 12:03

Bobines willen ook wel stuk, heb laatst eentje gehad met vergelijkbare storing.

geoff89 26-01-2016 18:30

Brandstoffilter niet verkeerd om gemonteerd? Zit een terugslag klep in.

Vains 26-01-2016 18:31

Quote:
Originally Posted by geoff89
Brandstoffilter niet verkeerd om gemonteerd? Zit een terugslag klep in.


Die zit goed om :D

Vains 26-01-2016 18:31

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Bobines willen ook wel stuk, heb laatst eentje gehad met vergelijkbare storing.


Zou je dat niet moeten merken onder het rijden of via het uitlezen?

René 26-01-2016 19:35

Quote:
Originally Posted by Vains
De brandstofpomp lijkt het goed te doen.

Waarom denk je dat? Aangezien je niet hebt kunnen meten :) Of maakt hij altijd hetzelfde geluid qua toerental pomp.

Quote:
Originally Posted by Vains
Is het misschien ook mogelijk dat de brandstofdrukregelaar op de fuelrail niet meer goed is en dus zijn druk verliest na stil gestaan te hebben?


Quote:
Originally Posted by René
Of dat je drukregelaar in de rail niet zo tof meer is


;)

Ik weet niet wat de effecten zijn van een gare drukregelaar, maar het kwam wel in mij op. Jammer dat je de druk niet kan meten...dan wist je het meteen.


Quote:
Originally Posted by Vains
Hoe vaker je start, hoe beter de wagen begint te lopen en hoe langer het duurt totdat hij uitvalt. Lijkt wel alsof ik een paar keer moet starten om benzine in de rail te krijgen :confused:


Precies..vandaar dat mijn eerste ingeving de pomp/drukregelaar was. Als je pomp te zwaar draait, kan hij de benodigde peut niet leveren. Doet je drukregelaar het goed, zal deze dicht blijven totdat de benodigde druk er uiteindelijk is. Is je drukreglaar kapot, gooit ie dan teveel naar de retour, waardoor hij dan te weinig druk op bouwt? Dat zou je misschien weer kunnen checken door de retourslang iets te knijpen....tenminste...als dat geen kwaad kan. Ik weet dat niet.

Maar goed...dat waren iig mijn hersenspinsels en de dingen waar ik naar zou kijken als `t mijn autootje was. Wat Arnaud noemt zou ook best heel goed kunnen hoor...die bobines zijn een zwak brouwsel van VW....maar zouden ze dan allemaal aan het overlijden zijn? Dat leek mij dan weer toevallig...en is er eentje aan het overlijden, zou hij dan niet eerder op 3 poten gaan lopen? :)

Polo1w 26-01-2016 23:46

Had laatst een soortgelijk iets met een "kuch" peugeot 106, en die bleek bougies uit de prehistorie te hebben. Na vervangen enorm beter starten.

Onvoldoende brandstofdruk is ook een optie.

Heb ook wel eens gehad bij opels dat de klepstelen wat aan de klepgeleiders bleven plakken, waardoor ze heel moeilijk gingen starten, klonk als weinig compressie tijdens starten.

Vains 27-01-2016 11:14

@René: De pomp maakt altijd het zelfde geluid en als er iets met de opbrengst van de pomp zou zijn dan zou ik dat ook moeten merken onder het rijden lijkt mij...

Een AGN heeft gewoon een ontstekingsmodule met bougiekabels (dus geen penbobines). Straks eens even kijken naar de vonk.

Het is ook gewoon het rare dat de wagen goed lopend is weggezet en na 3 dagen stilgestaan te hebben heeft deze ineens moeite met starten :confused:
Als hij dan eenmaal loopt dan loopt hij ook zonder problemen..

GJ007 27-01-2016 17:06

Quote:
Originally Posted by Vains
@Johan1982MK1: uitlezen gaf geen storingen.

Ik las ook ergens dat de krukassensor de boosdoener kan zijn, iemand daar ervaring mee? Als deze niet goed is zou ik deze moeten kunnen uitlezen of niet?


zou dit niet zomaar uitsluiten, sensor kan verkeerde waarden doorgeven zonder dat een storing in de ecu te veroorzaken.
je zou dan de sensor waarde al moeten uitlezen tijdens de start oid...

86C 27-01-2016 18:02

Ben ook wel nieuwsgierig naar de oplossing. Heb sinds vanochtend min of meer hetzelfde probleem bij een passat 35i uit '93. Na lang doorstarten en voet half op het gas pakt ie cilinder bij cilinder langzamerhandaan en loopt dan vervolgens normaal. Alleen bij het rijden met koude motor in lage toeren en gas los lijkt ie wat te bokken. Bij vollast of warme motor geen klachten. Na een halve dag stilstaan weer dezelfde symptomen. Nog niet kunnen checken of het in de ontsteking of brandstoftoevoer zit

Vains 28-01-2016 18:21

Gister vonk gecontroleerd en deze was prima. Wel vandaag even nieuwe bougies geplaatst maar helaas nog steeds niet starten :sad:

Gister met uitlezen gaf hij de volgende storingen:

01247 activated charcoal filter system solenoid valve 1-N80
P0113 Intake air temperature circuit high input
P0102 mass or volume air flow g70 circuit low input
P0107 engine coolant temperature circuit low input

Kan ik hieruit concluderen dat het aan de luchtmassameter ligt? Of kan een defecte kvs temperatuursensor voor deze storingen zorgen aan de lmm?
Toen ik de wagen laatst wel aan de praat had toen ging de motor wel bijregelen als ik de stekker van de lmm afhaalde.

GJ007 28-01-2016 23:35

Zou die temp sensor sowieso vervangen; geeft vage klachten als er iets mee is!

VWJYI 29-01-2016 01:39

Ik heb anders nog wel een losse lmm liggen als je wil proberen? Even het nr opzoeken anders

Vains 29-01-2016 08:20

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Ik heb anders nog wel een losse lmm liggen als je wil proberen? Even het nr opzoeken anders


Zal eerst even de kvs sensor vernieuwen, anders laat ik jou wel even iets weten Dave :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 06:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.