Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   stuurbekrachtiging defect? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=135938)

Jeroen20v 22-11-2015 10:52

stuurbekrachtiging defect?
 
Ik ben benieuwd of er mogelijkheden zijn om te meten of de stuurbekrachtiging defect is?

Sinds 2 weken rij ik met mijn Corrado rond nadat hij 5 jaar bij de vorige eigenaar op de oprit heeft gestaan. Het is een goed jaar geleden dat ik in een andere Corrado heb gereden maar zover ik me kan herinneren stuurde deze veel lichter.

Vandaar de vraag ;)

Dopue 27-11-2015 19:46

kan zijn dat de pomp slecht is of dat je een lekkende kering heb daardoor die druk verlies mits je resevoir leeg raak....zit ie trouwens wel goed vol?

ar1g3 27-11-2015 20:10

Check je peil van servo vloeistof, check of de vloeistof zelf nog goed is, check op lekkages. Als ik jou was zou ik de vloeistof gewoon eens vervangen, kost bijna niets.

Scirocco_1600 28-11-2015 12:41

ik heb hier net hetzelfde voor met m'n corrado ;) stuurpomp hoor je gewoon z'n werk doen ( zoemend geluid ) maar toch draaid het stuur niet 100% soepel .

ik ga eens alle olie er uit halen en eens volledig nieuwe in doen

ar1g3 28-11-2015 13:14

Je hoort het van binnen in de auto?

Jeroen20v 28-11-2015 20:46

Bij mij hoor je helemaal niks als ik het stuur draai.
Vaak stuurt hij zwaar, soms in een draai een klein stukje licht.

De wagen moet uitgelijnd worden, maar zou dit het sturen onwijs slecht maken?

Zal morgen het vloeistofpeil controleren.
Waar kan je het beste de vloeistof aftappen als je deze wilt vervangen?
Is het hierbij net als bij remmen dat je moet ontluchten of dat niet?

Polo1w 28-11-2015 22:05

Ik ververs op t werk regelmatig de vloeistof, doet soms wonderen!
Ik haal meestal de retourslang van het reservoir (degene die niet naar de pomp gaat),
verleng deze, en gooi hem in een opvangbak.
Dan de aansluiting op het reservoir afdoppen.
Klaar staan met voldoende nieuwe vloeistof, meestal 1 Ã* 1.5 liter,
vervolgens iemand anders de auto laten starten, 10 Ã* 20 seconden laten lopen, en tegelijkertijd als een malle nieuwe vloeistof in het reservoir blijven gooien.
Je hoeft tijdens dit niet te sturen.

Als je de retourslang verlengt met een doorzichtige slang, kun je duidelijk zien dat er na 5 seconden schonere vloeistof uitkomt.
Spul weer aansluiten als origineel, afvullen, paar x uiterst links/rechts sturen, en klaar.
Rustig sturen, anders gaat t zo schuimen.

Toevallig afgelopen week nog bij een honda yrv (jaja :D ) goed resultaat gehad,
en in het verleden bij een aantal volvo v70's.

Is maar paar minuten werk, en nooit geschoten is altijd mis👍🏻

Succes.

Jeroen20v 29-11-2015 17:10

Ik beschik zelf niet over een brug of binnenruimte om te sleutelen.
Is dit iets wat ik dan beter even door de garage kan laten doen of kan het buiten op straat ook?


Even terugkomend op eerder bericht,
Met de motorkap open en motor aan hoor ik de stuurbekrachtiging licht als ik stuur.
Je hoort ook de motor (minimaal) in gedrag veranderen.
Vloeistof is momenteel voldoende maar zal dus vervangen worden.

Polo1w 29-11-2015 20:33

Bij de meeste autos lukt het prima zonder brug.

ar1g3 30-11-2015 10:28

Gaat perfect zonder brug! Heb dat ook gewoon thuis gedaan op de oprit. Auto een beetje opkrikken of op blokken rijden zodat je er een bak onder krijgt. Dan doen wat Polo1w zei. Ontluchten doe je door iemand id auto het stuur heen en weer te laten draaien met de dop van het reservoir open. Jij moet dan ondertussen het reservoir bijvullen met olie.

Jeroen20v 02-12-2015 22:56

Komende week is de vriendin weer thuis. Die kan dan mooi even helpen ;)
Zal is kijken of ik er wijs uit word.

Wat gebruiken jullie om die retourleiding op het reservoir af te doppen?
Enig idee wat een geschikte doorzichtige leiding is om hiervoor te gebruiken?
Is die specifiek ergens van met een bepaalde dikte? Of is het zoek maar raak?

Bedankt voor de reacties!

JBM 26-12-2015 18:38

Op mijn MK3 gti heb ik ook wat problemen met de stuurbekrachtiging.

De oude vloeistof laatst vervangen door middel van een handpompje (85 cent bij de Cranenbroek) Dit een paar keer gedaan achter elkaar en er was zeker verschil te merken. (Gewoon leegpompen dus met een pipet). Op internet zie ik ook soms filmpjes dat ze de pomp laten drooglopen tijdens het aftappen. Doe dit NIET.

Laatst ook de snaar vervangen en meerdere spanningen getest (Snaar staat op een goede spanning nu) maar bij volledig insturen tegen de aanslag slipt de snaar door en hoor je gepiep. Vloeistof is nieuw + de snaar. Het sturen is na het vervangen van de vloeistof wel wat beter geworden maar naar mijn mening niet zo soepel zoals het zou moeten.

Kan ik hieruit concluderen dat de servopomp zijn beste tijd heeft gehad? De pomp is origineel uit 92'..


All times are GMT +1. The time now is 02:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.