Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   G60 warm = inhouden/stotteren (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=111133)

R.icky 21-02-2013 23:09

G60 warm = inhouden/stotteren

Ik heb op VWforum deze vraag al gesteld maar weinig helpende antwoorden dus ik probeer het hier.

Hij liep al 2 weken slecht stationair, pingelen etc. De stelschroef achterin de gasklep was eruit getrild, 1tje uit n 1.8 van n Mk.1 cabrio eruit gehaald, blauwe loctite erop, helemaal erin gedraaid en 3 hele slagen terug en hij liep perfect op 900 toeren maar nog niet helemaal, wou nog wel eens zakken naar 750 en stijgen naar 1000.

Plus wanneer hij warm was en je wilt optrekken houd hij in, kwam je niet vooruit en op de snelweg ook.

Volgende heb ik eraan gedaan:
Vaccuum slangen nagekeken, waren niet poreus, geen scheurtjes, ook niet die naar de ECU loopt.
Bougies/kabels/rotor/verdeelkap nagekeken, kan voor het mooi vervangen worden maar zijn niet stuk verder.
Timing na laten kijken bij de garage, die staat perfect.
Blauwe sensor is nog goed

Enige wat ik nog niet heb gedaan is de lambdasonde nakijken, ik lees op verschillende fora dat het 9 vd 10 keer daaraan ligt, kan iemand dit bevestigen want ik loop momenteel in de ziektewet dus ff het geld neerleggen voor een nieuwe lambda doe ik liever niet maar alleen als ik het zeker weet.

Gr, Rick

Rallyegolf20vt 22-02-2013 07:59

Het kan de lambasonde zijn , maar ook heel vaak de bedrading hiervan.
Dit zit vlak bij de uitlaat en door de warmte is de isolatie/ bekleding hard en bros en hierdoor komen de draden bloot te liggen.
Wat ook vaak een probleem is zijn de massapunten aan de zijkant van de cilinderkop onder de koelwater aansluitingen.
Maak deze goed schoon en zet eventueel nieuwe oogjes aan de draden.

EnVeeZee 22-02-2013 08:40

Hey,

heb volgens mij nog wel een sonde voor je liggen, heb ik destijds vervangen voor een wideband systeem met bijpassende lamba. Doe maar een pm bij interesse, als ik je kan helpen.

gr

Ruud 16V-G60 22-02-2013 08:47

als hij veel te heet word,dan duidt dat eerder erop dat de ontsteking verkeerd staat.Heb je hem afgesteld met blauwe sensor los en op 2500 rpm bij 7 graden voorontsteking ???

R.icky 22-02-2013 12:35

De garagist in Wateringen deed begin 90's ook veel met GTI's VR6'en en G60's, ook ombouwen etc. Las op Vortex idd het stukje verhaal dat je de ontsteking nakijkt op 2500 toeren met de blauwe tempsensor losgekoppeld en toen ik m weer ophaalde is dit ook het eerste wat hij me heeft uitgelegd (:.

Ik zal eerst een de massapunten opschuren en evt nieuwe oogjes eraan zetten, even warmrijden en kijken wat er gebeurt (;

Ruud 16V-G60 22-02-2013 13:05

mocht je er niet uitkomen,dan ben je altijd welkom

Mvg Ruud

OakgreenVR6 22-02-2013 13:30

Als de sonde van een G60 (PG) identiek is aan die van een 8V Digifantje (PF), dan heb ik nog wel een z.g.a.n. voor je liggen, voor niet teveel geld overigens en voor jou ook af te halen in Den Haag.

R.icky 22-02-2013 16:22

Ben er even mee bezig geweest, heb de 2 oogjes aan de zijkant van het blok boven de koelslang opgeschuurd, deze waren vrij groen en t stuk schroefdraad ook met een kleine staalborstel schoon gekregen, voor de zekerheid ook de bougies vervangen voor een setje Bosch Platinums die ik nog had liggen van een ouwe G60, degeen die erin zaten waren gitzwart (onvolledige verbranding), nieuwe rotor/verdeelkap gehaald bij Keverparts.

Alles erin gestoken, alle vaccuumslangen nog een keer nagekeken, stelschroef nog een keer afgesteld en hij loopt nu 800 toeren maar blaast nog altijd zwarte rook.

@Oakgreen, lambdasonde is 4draads maar ook ik durf niet zeker te zeggen of ze identiek zijn );

@Ruud, als ik eind vd maand me geld weer binnen heb, wil ik graag n afspraak maken voordat ik er geld tegenaangooi wat niet nodig is (:

OakgreenVR6 22-02-2013 16:41

Over die zwarte rook had ik niet eerder gelezen?? Dat zou duiden op een onvolledige verbranding -> onstekingstijdstip?
Hij loopt wel goed als de motor nog koud is, dus met verhoogd toerental?

4-draads duidt op een (voor)verwarmde sonde, zit niet op de PF zo uit m'n hoofd gezegd.

Rallyegolf20vt 22-02-2013 17:56

Zwarte rook heb ik ook gehad , was de bedrading van lambda sonde icm kapotte lambda sonde .
Heb er toen destijds ook een nieuwe in gezet en de bedrading direct gerepareerd.

R.icky 22-02-2013 18:39

Dan is dat het eerste wat ik wil na laten kijken tegen de tijd bij Ruud samen met de ontsteking, mocht de garagist het toch verkeerd hebben gedaan.

OakgreenVR6 22-02-2013 22:22

Als dit ook zo is bij jouw auto, en je sonde is kapot/versleten of de bedrading wat aan de sonde zit is slecht, dan zou je de stekker eraf kunnen trekken. Motor moet prima lopen als de sonde losgekoppeld is.

R.icky 22-02-2013 23:43

Heb de lambdasonde eraf getrokken, stukje warm gereden en binnestad gedaan en heb geen enkele keer gehad dat hij inhield met optrekken of met doorschakelen, eenmaal op de snelweg een paar keer doorgetrokken, ook gewoon zoals het zou horen. Eind van de maand een nieuwe lambdasonde halen dus?

OakgreenVR6 23-02-2013 10:51

Klinkt goed, nieuwe sonde halen/bestellen (ca. 100euro) en je kunt weer 'origineel' rondrijden. Tot die tijd kun je prima zonder aangesloten sonde rijden.

Rallyegolf20vt 23-02-2013 13:13

Je kunt ook een universele sonde met 4 draden van bosch halen bij de betere automaterialenzaak.
Hier zet je dan je eigen stekker weer aan met een bijgeleverd verbindingstukje.
Het verdiend niet de schoonheidsprijs maar scheelt weer veel geld tov orgineel vw . :)

R.icky 23-02-2013 17:56

Bij Keverparts lieten ze me er 1 zien van dacht Bosch voor 125,- met stekker en bij de universele autozaken was het tussen de 100,- en 140,- van verschillende merken.

Ruud 16V-G60 23-02-2013 18:43

ik hoor het wel waneer je komen wil

De Pul 25-02-2013 18:53

doormeten lambdasensor>

bij warme motor tussen de stuurdraden meten[bij corrado ik meen zwart en grijs,rood-wit en bruin is van de sondeverwarming]spanning moet pendelen tussen 0 en 1 volt.pendelt ie niet of te traag,sonde kapot.

yuli 05-03-2013 13:00

Hoi Rick,

Ik heb nog een goede gebruikte lambda sonde liggen (30.000 kilometer). Ik koop toch een nieuwe als de g60 de golf1 in gaat.

Je weet me te vinden

groeten,

Yuri

R.icky 14-03-2013 21:35

Lambdasonde opgehaald bij yuli voor een leuk bedrag, nog geen 30.000km gezien, bedankt kerel :tu: hoop dat het hiermee opgelost is.

All times are GMT +1. The time now is 15:15.