Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   versnellingsbak 6n 1995 geluid... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=106515)

caddyke 31-10-2012 20:43

versnellingsbak 6n 1995 geluid...
 
beste mede forum leden.
ik heb hier een polo 6n uit 95. 1400 5 bak.
ik bn vanuit heerlen naar eindhoven gereden, niks aan het handje! :thumbup:

echter toen ik terug wilde gaan, de auto starte en de koppeling indrukte,maakte de bak af en toe een licht piepend/schurdend geluid.
ik kan echter nog rijden in ver snelling 1,2,3,4. de 5e versnelling wil hij niet in. :screwy: :screwy:

ik heb het idee dat het lager kapot is,dat achter het kapje waar vw opstaat,bij het wiel aan de bestuurders kant...

weet iemand hier meer vanaf, of heefd iemand al eens dit probleem gehad??

de koppeling en kabel zijn een jaar geleden vervangen.....

alvast heer erg bedankt!!

Mtdi 31-10-2012 22:57

Bekend euvel,hebben veel mensen met een 085 bak last van.
Een verbrande 5e versnelling,door te weinig olie.
Je bak lekt bij de schakelstang.

The_Maxx 01-11-2012 01:23

komt niet alleen door te weinig olie, maar ook doordat de 5e versnelling gewoon niet goed gesmeert wordt. Bij een te weinig aan olie wordt deze zelfs vrijwel niet meer gesmeert.

In de meeste gevallen is het mogelijk om via het kapje deze versnelling te reviseren. Echter kan het zo zijn dat er meer aan de hand is dan de lagers van de 5e versnelling. En dan kun je beter de bak demonteren en reviseren.

Het is wel een typisch probleem van de 085bakken ja. Vooral bij hoge kmstanden of regelmatige mishandeling bezwijken deze bakken makkelijk.

caddyke 01-11-2012 18:31

de km stand bedraagt 180xxx
dus ik kan erbij ,door het kapje achter het wiel aan de bestuurderskant los te schroeven?

ik hoor indd een lager... kan het zo zijn dat hij hierdoor niet in de 5e versnelling gaat?
aangeien ik gewoon in de 5 op de snelweg ben gereden op de heenwweg.echter toen ik wilde vertrekken voor de terugreis, ontstond dit probleem meteen bij het wegrijden... :confused:




Quote:
Originally Posted by The_Maxx
komt niet alleen door te weinig olie, maar ook doordat de 5e versnelling gewoon niet goed gesmeert wordt. Bij een te weinig aan olie wordt deze zelfs vrijwel niet meer gesmeert.

In de meeste gevallen is het mogelijk om via het kapje deze versnelling te reviseren. Echter kan het zo zijn dat er meer aan de hand is dan de lagers van de 5e versnelling. En dan kun je beter de bak demonteren en reviseren.

Het is wel een typisch probleem van de 085bakken ja. Vooral bij hoge kmstanden of regelmatige mishandeling bezwijken deze bakken makkelijk.

caddyke 02-11-2012 17:53

bak repareren?
 
kan men met wat technisch inzicht de bak te repareren?

aangezien een revisie bak een beetje belachelijk duur is,en een 2e hands bak waarschijnlijk ook binnen een x aantal kilometers hetzelfde probleem zal vertonen.....

Spierings 02-11-2012 20:11

Quote:
Originally Posted by caddyke
kan men met wat technisch inzicht de bak te repareren?

aangezien een revisie bak een beetje belachelijk duur is,en een 2e hands bak waarschijnlijk ook binnen een x aantal kilometers hetzelfde probleem zal vertonen.....

Met genoeg technisch inzicht, al het benodigde gereedschap hebt en je weet hoe je alles moet afstellen dan wel.

Zou er zelf niet aan beginnen, het is geen werk als je niet weet waar je allemaal precies op moet letten.

caddyke 03-11-2012 10:34

ff kijken
 
ga nu eens de kap aan de zijkant eraf schroeven, en kijken wat ik tegen kom.
als het niet te veel geks is probeer ik te repareren.

zoniet,

dan maar kijken voor een revisie bak voor n leuk prijsje!
aangezien een gebruikte bak waarschijnlijk het zelfde euvel krijgt vroeg of laat..

The_Maxx 03-11-2012 14:30

Let op: als je die kap eraf schroeft komt er olie je tegemoet.
En bij remontage moet er nieuw pakkingsmateriaal tussen (weet zo uit het hoofd niet of dit vloeibare moet zijn of een pakking van ander materiaal)

caddyke 04-11-2012 23:03

revisiebak
 
:mad: heb zaterdag kap eraf gehaald ,toen k hem los schroefde voor de olie eruit te laten , zag ik al genoeg,veel metaalschuursel in de olie.
toe ik de kap eraf trok, leek het wel alof er iemand een paar handen vol spanen in gegooid had.

snelle conclusie, nieuwe bak,aangezien er overal stukjes metaal in en tussen zitten.
zaterdag middag revisie bakje van een polo type 2001 opgehaald.
(voor E 250!!) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
begonnen met demontage oude bak.

deze week beginnen met de revisie bak te monteren..

ben benieuwd ....

alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot

The_Maxx 05-11-2012 00:54

Controleer gelijk de koppeling even, bak is er toch af. Je geeft aan dat deze een jaar geleden vervangen is. Maar controleren kan geen kwaad.

Spierings 05-11-2012 10:53

Quote:
Originally Posted by caddyke

alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot

Beter even een stukje goed gereedschap halen, dan draai je ze ook niet kapot ;)

The_Maxx 05-11-2012 15:51

Quote:
Originally Posted by Spierings
Quote:
Originally Posted by caddyke
alleen even nieuwe torxboutjes halen voor de aandrijf assen.er draait altijd wel 1 bout kapot


Beter even een stukje goed gereedschap halen, dan draai je ze ook niet kapot ;)


Tis ook geen torx maar multitand. Met de juiste dop draai je die boutjes niet stuk of dol. Met 2 man werken is wel het meest handig: andere persoon kan mooi op de rem trappen zodat de assen niet meedraaien.

caddyke 05-11-2012 17:22

multitand
 
:)
Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Tis ook geen torx maar multitand. Met de juiste dop draai je die boutjes niet stuk of dol. Met 2 man werken is wel het meest handig: andere persoon kan mooi op de rem trappen zodat de assen niet meedraaien.





heb het ook met 2 man gedaan :thumbup:

toch van de week maar even een multitand setje halen dan, is altijd makkelijk.die heb ik nog niet in mijn verzameling gereedschap.

ben eens benieuwd hoe het mij af gaat met de montage.

caddyke 08-11-2012 00:03

koppelingskabel?!?
 
bakje gemonteerd vanavond :thumbup:

koppelingskabel gemonteerd,gaffel terug getrokken en erin gehaakt.

echter blijkt nu de kabel erop zit, dat de koppeling net raakt.ik hoor ze langs elkaar wrijven heel zacht.ik kan de koppeling gewoon indrukken en loslaten...

zonder koppelingskabel pakt de koppeling wel gewoon goed.
kan dit aan de ze;fstellende kabel liggen?
kan ik deze nog terug stellen oid?

The_Maxx 08-11-2012 09:24

Als ik me niet vergis moet je de de kabel weer in de kleinste stand zetten voor je hem monteert en dan weer losmaken zodat die zichzelf kan stellen. Ik weet alleen niet of dit uberhaupt wel te doen is.. (kan er ook niks over vinden in mijn vraagbaak)

Normaal gezien zit een kabel net aan gespannen op de hevel, maar trekt hij er niet aan als je het pedaal niet intrapt.

Mtdi 08-11-2012 11:10

Even vragen aan de gene die je bak heeft geleverd.

Audi1981 08-11-2012 16:21

Als het goed is kan je de zelfsteller resetten door de twee helften te verdraaien ten opzichte van elkaar ;)

caddyke 11-11-2012 11:53

klaar
 
:shake:

alles gemonteerd

eerste testrit,slippende koppeling :mad: :mad: :mad:

heb een verstelbare koppelingskabel van een ibiza gebruikt..
alleen nu slipt de koppeling dus
het ligt niet aan de kabel,deze komt helemaal vrij als de koppeling niet word ingedrukt.

ik denk dus zelf aan een drukgroep/lager???

dus deze week maarweer alles los gooien en kijken wat er aan het handje is.

caddyke 14-11-2012 17:05

iemand enig idee wat het kan zijn.zit er iets niet goed?,nieuwe drukgroep kopen?

Spierings 14-11-2012 20:23

Waarom heb je een koppelingskabel van de ibiza gebruikt ??
Zou zelf die van de polo terug monteren en nogmaals controleren


All times are GMT +1. The time now is 07:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.