![]() |
Help! Slagsleutel...,en nog niet los!!
Heeft iemand nog een goed idee ivm een inbusbout die niet los wil.
De auto waar het omgaat, VW Vento 2.0 GL uit '96 Het probleem is een defect wiellager die ik wil vernieuwen. Omdat de remschijf er net niet af wil,moet ik mn remtang demonteren. Remtang zit met 2 inbusbouten vast, maar krijg helaas 1 bout dus met ECHT geen mogelijkheid los :mad: Heb de bout ingespoten en met een slagsleutel bezig geweest. Maar totaal geen beweging in te krijgen. Heb ook geprobeerd met buis om meer kracht te kunnen zetten,maar ook dat wil niet. (Helaas net die kant waar tankhals zit, weinig ruimte) Ik dacht een goede slagsleutel(volgens mij een makita) dat het wel moest lukken :confused: ![]() Deze slagsleutel wel tweedehands maar oke,nieuw ja niet te betalen :D Wie kan deze 'doehetzelver' verder helpen. :thumbup: Alvast Bedankt! |
Die slagmoer sleutels gaan op ebay soms voor een paar tientjes (nieuw) weg.
Is er ruimte om het een beetje warm te stoken? Is een brug (2 koloms met stempels) huren om meer moment te kunnen maken een optie? Een paar dagen inspuiten met een kruipolie en dan bovengenoemde proberen? |
Wat bij mij nogal eens wil helpen als je beperkte ruimte hebt, is om een slagschroevendraaier te gebruiken Zo een dus
Goed in de kruipolie zetten desnoods een nachtje laten intrekken en dan met een goede zware hamer een paar flinke klappen erop. Voordeel hiervan is dat je meer kans hebt dat hij los 'schrikt' En anders toch proberen om met een grote hefboom uit de voeten te komen |
Warm stoken...
|
In het uiterste geval kun je de bout er uit boren; eerst klein voorboren, dan met een grotere boor (max. ter dikte van de schroefdraad), de boutkop valt er dan vanzelf af. Wel zul je daarna de remklauw moeten vervangen, en ik kan niet inschatten hoe moeilijk of duur dat dan weer wordt...
|
Ik heb wel eens een andere dikkere bout op de imbus bout gelast (goed vastlassen) om vervolgens met de ratel los te krijgen. Die imbus ga je vroeg of later doldraaien.
|
Goed Inspuiten met wd40 daarna goed warmstoken en de imbus er goed inslaan dat de bout schrik dan ma een grote stang losdraaien, mocht dit niet willen bout er vast oplassen mocht dit niet willen zou ik voor een vervangend onderdeel zoeken!
|
Dennis bel me anders even. Kan ik je wel even komen helpen.
Ik pm je mn nummer wel ff. |
Altijd eerst een tik met de hamer geven voor je iets wil losdraaien, dan gaat het 9 van de 10 keer los ;)
|
Waarschijnlijk bedoel je de "koploze" inbusbout waar ook je rem over schuift ( of deze met een losse chromen bus) als deze niet los wil, gewoon door zagen / slijpen en uitboren. Ik neem aan dat de zeskant nog niet verziekt is? Kan je eerst nog een torx dop erin meppen en proberen :thumbup:
|
Bedankt voor al jullie goede tips,en ga hier mee aan de slag!
De bedoeling was om er vandaag/Zaterdag mee verder te gaan. Maar helaas ivm aanhoudende pijn in de borst,zal de dokter dit gaan beslissen. :mad: Antwoordt of het is gelukt, en hoe ik de bout los heb gekregen. Laat ik jullie natuurlijk zo snel mogelijk weten. Bedankt! :cool: |
Deel waar de bout in zit warmstoken
|
Gelukt!
Inmiddels door warmstoken bout losgekregen! :thumbup:
De skelter op een 4 kolomsbrug gezet. En doormiddel van warmstoken is de bout uiteindelijk losgekomen. Heb het wiellager vervangen incl. schijf+blokken, en alles met nieuwe bouten terug gemonteerd. Iedereen bedankt voor het meedenken en de goede Tips! :cool: |
Ok, Ik weet dat dit een oude post is...
Ik was redelijk gefrustreerd omdat ik met een soortgelijk probleem zat... Nadat ik de vastzittende bout warm had gestookt, kreeg ik hem ook eindelijk los! Soms zit ik ook wel eens te rommelen met slagsleutels :-( Dus ook van mijn kant: Bedankt! :thumbup: |
idd die bouten daar zitten altijd vast. gewoon even warm stoken en dan gaat hij. anders draai je alles rond en dol
mvg sjaak |
All times are GMT +1. The time now is 09:37. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.