Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vervangen voorruit golf 2 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=144972)

Misk 21-04-2021 11:04

Vervangen voorruit golf 2
 
Ik ben van plan mijn voorruit te vervangen, zit een sterretje in en onder het raamrubber zit wat roest die aangepakt moet worden. Nu heb ik gezien dat dit vaak gedaan wordt met een touw tussen het nieuwe rubber, en deze er dan van binnen uit uit trekken terwijl de ruit aangedrukt wordt.

Ik vroeg me alleen af of ik dan alleen een raamrubber moet bestellen voor de buitenkant of dat er aan de binnenkant ook nog een apart afdichtrubber zit? En zijn de rubbers voor zowel binnen als buiten herbruikbaar of moet je deze lossnijden?

Weet niet of iemand zo weet waar de eventueel beide rubbers te krijgen zijn, en of er nog tips voor montage en demontage zijn?

Matheo 21-04-2021 11:31

Is maar 1 rubber. De oude ruit is makkelijker te verwijderen door het rubber stuk te snijden, maar met wat beleid kun je de ruit ook verwijderen met behoud van het rubber. Langs binnen proberen in een hoekje te beginnen en iemand langs buiten de ruit laten 'opvangen'. Mits in goede staat kun je het oude rubber hergebruiken.

Tips:
- rubber even in lauw/warm water leggen zodat het wat soepeler wordt;
- sponning en rubber 'invetten' (ik gebruik zelf altijd afwasmiddel);
- degelijk touw gebruiken (nylon o.i.d.).

joost_joost 21-04-2021 17:26

De ruit verwijderen gaat goed met wat stripjes van metaal of met spieën die bij het leggen van laminaat worden gebruikt.
Druk de strip aan de binnenkant van de auto tussen de rubber en de ruit, en vouw met de strip de rubber om. Steek de strip dan aan de andere kant van de metalen sponning. Zie bijgaande foto's. Probeer niet de ruit er uit te trekken maar zorg dat je voldoende strips hebt en ga door totdat de ruit er vanzelf uit komt. Begin aan de bovenzijde in het midden en werk naar de hoeken toe.







Laminaat spieën:




De ruit er in zetten zoals Matheo zegt goed invetten. Ik doe dat met vaseline.
Nylon touw van ca 2 mm dik. Het midden van het touw vanaf de bovenkant in de sleuf duwen en naar de onderzijde van de ruit toe werken. Aan de onderzijde de twee uiteinden elkaar laten kruisen. De touwtjes moeten elkaar ca 10 cm overlappen. Dan de ruit aan de onderzijde in de sponning zetten en aan de touwtjes gaan trekken. De rubber zal dan over de sponning worden getrokken. Het kan zijn dat de ruit de neiging heeft om wat omhoog te komen. Druk deze dan vanaf de buitenzijde naar beneden.
Trek bij de hoeken niet te snel het touwtje er doorheen. Met een beetje geduld en beleid.

Het gaat makkelijker als je de luidspreker covers op de hoeken van het dashboard even er uit haalt.
Als je het rubber om de ruit hebt, wil het bij de boven hoeken van de ruit los komen. Zet deze vast met wat tape. Wel de tape verwijderen voordat je met het touwtje op deze plek komt.

Het rubber goed invetten, zowel de sleuf waar de ruit in komt als de sleuf die op de koets aansluit.

De rubbers zijn nog nieuw te koop bij de bekende onderdelen leveranciers.

vwjopie 22-04-2021 06:56

Als de ruit al kapot is dan hoef je helemaal niet moeilijk te doen want dan gaat hij toch weg.
Ik ga gewoon op de voorstoel zitten met mijn voeten tegen de ruit, iemand anders aan de buitenkant om de ruit te ondersteunen en je drukt hem er zo uit.
Blijft zo en zo je rubber heel en ben je snel klaar.

groetjes Johan


All times are GMT +1. The time now is 14:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.