Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Lassen eerste keer (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=131031)

Mathias87 24-12-2014 16:40

Lassen eerste keer
 
Hey
Ik zou graag een halfautomaat kopen om mezelf wat te leren lassen.
Nu heb ik in mijn garage enkel een stopcontact met een zekering van 10 ampère. Gaat dit voldoende zijn om te lassen? Wat kan ik hier eventueel aan veranderen? Welk apparaat moet ik best kopen? Wel naar een budget kijken natuurlijk.

Grtz

Mathias

Erik Baas 24-12-2014 18:07

10A is genoeg voor een lasapparaat van max. 2300VA. Mocht dat te weinig zijn: laat je niet verleiden om een zwaardere zekering te plaatsen, daarmee verplaats je het probleem alleen maar.

Mathias87 24-12-2014 18:15

Is er een formule om te weten hoeveel va een apparaat is? Bij een machine staat bv 90 amp. Is dit dan 90x220?

SciroccomTDI 24-12-2014 18:39

Ik heb een kleine TIG lasapparaat.. daarmee kan met 160A gewoon gelast worden, zonder dat de zekeringen uitschakelen. Nu is het bij een vriend in de garage, en weet ik niet, of het 16A of 10A zekeringen zijn... maar je lasspanning is iig vrij hoog bij het ontsteken, daarna is het minder.. volgens mij nog minder dan 100V.. dus 90x220 is het iig niet :)

heinz74 24-12-2014 22:23

allemaal gelul,, lassen op 220v bij 10 ampere traag gaat echt goed

Mathias87 25-12-2014 00:13

Wat bedoelde juist met "traag" lassen.

SciroccomTDI 25-12-2014 10:19

ik denk dat een trage zekering bedoeld wordt.. die een vermogenspiekje toelaat..

stapper 25-12-2014 12:04

Denk dat hij gewoon rustig aan bedoeld

savantas 28-12-2014 12:12

Met n goed lasapparaat heb je lassen zo geleerd.
met n kloteding, leer je t slecht..

Koop n apparaat met eigen fles, geen huurfles.
n koopfles ruil je zo om bij de las-boer, je dokt enkel de vulling.
Bij iedereen in de buurt zit wel n fatsoenlijke las-apparaten verkoper, en laat je goed informeren.... koop GEEN kinzo-of Tranen-troep apparaat!
n redelijk toestel begint bij pakweg 600 euro... tot tig-duizend..

Dikke tip:

Kijk n avondje Youtube, zoek op mig welding, sheet metal welding, welding restauration, mig, en dat soort termen.

je zult verbaast staan hoe handig je kunt leren van gasten die het je voordoen op beeld.
ook instellingen en afwerking. t staat er gelijk op!

viel spass

heinz74 28-12-2014 13:39

ik bedoelde een 10 amp trage zekering ja..die een klein beetje de piek van de trafo opvangt..

en inderdaad ..koop niet de goedkoopste machine die er is maar voor semi hobby gebruik hoeft eentje van 2-3000 euro's ook niet..
let wel met alleen het apparaat ben je er niet..
mijn lasapparaat was (zo uit het hoofd) iets van 500..(kreeg nogal wat korting)..
dan komt er nog een rol koperdraad bij kost ,ook een paar tientjes e
ook een 10 liters eigendomsfles Argon-Co2 kost je ook iets van 200,krijg je nog een fatsoenlijk reduceerventiel met 2 meters..is ook rond de 90 euro
en voor het mooie heb je eigenlijk ook een automatische laskap nodig ,zit ook rond de 100 euro..(ikzelf verbrand heel makkelijk,enkel mijn ogen dichtknijpen gaat hem niet worden)
en als je geen fan bent van brandwonden op handen en onderarmen,een stel goede dikke lashandschoenen..kosten ook rond de 5 tientjes..
als je dit allemaal hebt kun je fatsoenlijk aan de slag..
nog een tip..laat die machines waarmee je gevulde lasdraad kunt lassen lekker links liggen..dat is enkel een hoop vuurwerk en geknetter..
ook machines waarbij de lasstroom niet traploos regelbaar is zijn een uitdaging voor beginners..
plaatwerk aan een auto ,boot ,of ietsdergelijks is nooit overal hetzelfde..en je moet soms om warmteinbreng of goede inbranding je draad en stroom kunnen regelen
al bij al zul je ergens rond de 800-1000 euro uitkomen voor alles ,en dat is best een investering..
het kan goedkoper..maar dan kom je inderdaad bij Cranenbroek uit of iets in die trant..
het spul wat hun verkopen hoeft per defenitie niet slecht te zijn ..echter wanneer er iets aan kapot gaat is het niet zeker ofdat je zomaar ergens onderdelen kunt krijgen ervoor..
als je er je brood niet mee hoeft te verdienen ,en je gebruikt het sporadisch ,kan het jaren meegaan..
uiteindelijk gaat bij elk lasapparaat de transformator minder worden..waardoor je tijdens het lassen ineens heel veel spanning hebt of heel weinig..en das lastig..en daarin zal het verschil ook zitten tussen een heel duur of een hobby ding..
het lassen zelf is een kwestie van veel doen en een stuk ervaring..
2 stukken brandschoon milimeterplaat aan elkaar lassen zoals op cursus kan een aap nog wel..
het word wat spannender als je in een ongemakkelijke positie onder een auto moet zijn waarbij je niet altijd alle kit en tectyl kunt verwijderen en je aanhechtingsplaats ook misschien niet roestvrij is..dat is pas echt feest..
of je wilt de deurkrukken van een Audi 80 in je Golf 2 deuren lassen zonder dat het materiaal naar binnen trekt van de warmte inbreng..
dat is allemaal andere koek..
altijd simpel beginnen..en de tijd er voor nemen..

savantas 29-12-2014 09:55

lasse
 
En zo is het.
aan de gang!

Kom je uit Brabant? Doe dan zaken bij Elektrolas Waalwijk, en koop de door hun zelf samengestelde Weldpardner 170!
Ze hebben nou n demo staan , kan weg voor 450!!

cheerz

Audi1981 29-12-2014 22:42

De cebora machines die rustbuster aanbied zijn ook erg fijn voor autoklussen, de Weldpartner mig inverters nemen wat minder als de trafo machines.

http://www.rustbuster.nl/Quickshop/...s-en-toebehoren

ik heb ook goede ervaringen met hun aftersales.

Mathias87 01-03-2015 17:42

Hey allemaal bedankt voor de info. Ik heb nu een halfautomaat gekocht van 250a en ik las met fluxcore omdat ik soms buiten moet lassen. Nu wou ik dit weekend nog wat gaan oefenen en zit met het volgende probleem. Als ik wil beginnen lassen en de trekker van het pistool induw dan komt de draad er wel uit maar der word niet gelast, als ik de trekker loslaat en met de draad tegen het metaal komt dan is er wel actie. Wat kan het probleem zijn? Grtz

Rallyegolf20vt 02-03-2015 05:32

Dan staat de machine waarschijnlijk op 4T ipv 2T
Knop in gedrukt houden en lassen of knop inknijpen en loslaten en lassen en weer inknijpen en loslaten dan stopt hij weer met lassen.

Mathias87 02-03-2015 20:02

Ik snap niet 100% wat je bedoeld. Ik kan niet meer lassen als ik de trekker induw voor draad te krijgen. Als ik deze dan loslaat en met het stuk draad dat er is uitgekomen aan het metaal kom dan is er wel een las. Je kan dus niet constant lassen. Grtz


All times are GMT +1. The time now is 14:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.