Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Distributie MH motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143144)

VwGolfMK2VW 04-05-2019 16:50

Distributie MH motor
 
Hallo,

Heb zojuist de koppakking van onze golf 2 1.3 MH motor vervangen.
Toen wou ik “even” de distributie op tijd zetten maar ik heb geen merkteken op de v-snaar poelie ook kan ik geen enkel teken op het vliegwiel ontdekken.

Ik heb het nokkenastandwiel op zijn markering gezet (deukje in het tandwiel op het kunststof wijzertje in de kap.
Ik heb de 1e cilinder aan de distributiezijde op het bovenste dooie punt gezet en toen de riem erop gelegd.
Ik kan het blok soepel rond draaien en bouw compressie op.

In het kort, staat de distributie zo goed? Of kan ik dat nog op een andere manier checken?

Justin

The_Maxx 04-05-2019 22:00

Op de v-riem poelie moet en klein kerfje staan wat uit moet lijnen met de O kant van het stukje metaal of kunststof wat er boven hangt:
Foto via polotreff.de:



Dus rechter zijde van de opening.

Ontstekingstijdstip stel je met losgemaakte vaccuumslang (van de ontsteking) op de Z kant.

Op foto is het kerfje in het midden gezet. Dit is dus niet juist.

VwGolfMK2VW 05-05-2019 07:28

Ik heb helaas dat kerfje niet meer.. heb de poulie wel 20x rondgedraaid in een slakkentempo maar niks te herkennen.
De vraag is ook een beetje wat het kerfje precies markeerd, het bovenste dooie punt?

Onsteking kun je met draaiende motor en losse vacium slang iets verdraaien tot deze goed loopt?

The_Maxx 06-05-2019 00:13

Kerfje is BDP idd. Mits die op de O zijde van dat openingetje staat.
Z = 6graden voor BDP

Als het niet op de poelie zit, andere poelie erop zetten. Het is voor het afstellen van de ontsteking en met riemwissel namelijk best wel handig om het te hebben.

Kerfje zit normaal gezien vlakbij een van de bouten van de poelie. Ik markeer zelf die bout om die reden, net zoals het kerfje zelf (scheelt zoekwerk de eerstvolgende keer)
Dat nokje om de poelie goed uit te lijnen bij montage zit normaal gezien schuin naar links onder als de poelie ongeveer op BDP staat.

Ontsteking kun je alleen juist afstellen met een stroboscoop. Een die vonkt op de eerste bougie. Ontsteking moet je dan verdraaien tot het kerfje op de Zkant van de opening staat.

Echter, basisinstelling is ook wel handig voor je begint met afstellen: Kerfje op Z, moet de rotor richting bougie 1 staan. (er zit ook een kerfje op de ontsteking die dat juiste punt aangeeft)

Zomaar eraan draaien om hem te stellen op gehoor is nooit 100% accuraat, maar het is wel mogelijk met een goed getraind oor.

Je hebt toch wel een nieuwe riemset erop gezet?

VwGolfMK2VW 06-05-2019 08:50

Kijk dat is uitgebreide info waar ik wat aan heb! Heel erg bedankt.
Ben al op zoek naar een andere poulie, wil het zelf ook overzichtelijk hebben.
Nieuwe riemset zit er inderdaad ook op, inclusief waterpomp. Verder ook geen dichting ongeraakt gelaten.

Ik ga er vanavond eens mee stoeien, moest nog wachten op een nieuwe rotor en verdelerkap. Die zou er vanavond moeten zijn.

Bedankt voor je input!


All times are GMT +1. The time now is 08:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.