Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   APK bandeneisen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=1538)

Zestienkleppen 29-02-2004 11:31

APK bandeneisen
 
ff een stom vraagje, ik heb door omstandigheden even een achterband moeten monteren die de verkeerde draairichting heeft. Kom je daarmee door de apk?
En wat is ook al weer de minimum profieldiepte? 1,4 mm ofzoiets?

sjampoo 29-02-2004 11:36

Ja.

Draairichting verkeerd om is dan wel niet aan te raden, maar zou (zeker voor een keurmeester) geen reden mogen zijn t hok af te keuren..

Minimum: zie je APK keuringsrapportje wat je nu hebt.

Meer dan 1.6mm, minder dan 2,5 mm is opmerking op t keuringsrapport. (zodat ze er volgend jaar ZEKER naar kijken).

Zestienkleppen 29-02-2004 11:48

Dat valt dan best mee met die apk eisen. Toch wel zo snel mogelijk vervangen want ik voel me er zelf niet zo veilig bij, daar is de band tenslotte niet op ontworpen.

Nog een andere apk-vraag: De grillspoiler (boodkijker), moet die eraf voor de apk? Mijn Beun-voor-de-auto zei van wel, maar ik heb ook wel eens gelezen dat de lampen voor 15% afgedekt mogen zijn.

sjampoo 29-02-2004 11:53

Boodkijker zou ik er zowieso vanaf halen (en laten)..

Maar of ie erop mag zitten (en blijven) hangt er af van de keurmeester.

De een controleerd de koplamp-afstelling/lichtopbrengst/lichtbeeld, en als dat goed is, keurt ie m goed,
De ander keurt m bij het zien van de boodkijker al af.

Gert 29-02-2004 14:17

Band verkeerde rijrichting : afkeur want levensgevaarlijk in ons klimaat .
Totaal geen regenafvoer

niels_g60-power 29-02-2004 17:23

draairichting verkeerd om is geen afkeur je minimun profieldiepte moet 1,6mm zijn in de hoordgroeven en bij 2,5 moet er idd een melding van gemaakt worden.

Zestienkleppen 29-02-2004 22:33

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Boodkijker zou ik er zowieso vanaf halen (en laten)..

Maar of ie erop mag zitten (en blijven) hangt er af van de keurmeester.

De een controleerd de koplamp-afstelling/lichtopbrengst/lichtbeeld, en als dat goed is, keurt ie m goed,
De ander keurt m bij het zien van de boodkijker al af.


Toch raar, het gaat toch inderdaad om het lichtbeeld, wat kan zo'n kerel er dan op aan merken? Dat ie het zelf niet mooi vind (netzoals jij begrijp ik ;-) )?

Over de banden, ik ga toch maar proberen of de portomonnee 4 nwe bandjes toelaat...

Gert 29-02-2004 22:43

Quote:
Originally Posted by niels_g60-power
draairichting verkeerd om is geen afkeur je minimun profieldiepte moet 1,6mm zijn in de hoordgroeven en bij 2,5 moet er idd een melding van gemaakt worden.


Geen afkeur ? Dan kom ik voortaan bij jou mijn auto laten keuren ;)

Probeer eens te fietsen met een mountainbikeband andersom gemonteerd in de verkeerde rijrichting ..
En dat is bij een lagere snelheid .

Marcski 29-02-2004 23:42

Tis geen officieel afkeurpun, nee...
Net als dezelfde merk en model banden op 1 as, geldt ook niet meer, als ze maar hetzelfde type en maat zijn...

niels_g60-power 01-03-2004 18:59

het word ook altijd tegen de klant gezegt dat de band zo zijn werk niet doet maar het is geen reden tot afkeur. Tuurlijk ik zou het zelf ook niet verkeerd om onder mijn auto zetten en het is een kleine moeite om de band om te draaien.

Zestienkleppen 01-03-2004 19:08

Nou, toch maar de knoop doorgehakt, 4 nieuwe banden besteld, monteren onder de auto inclusief uitlijnen (alleen de vooras) voor 321 uro (71.50 band+ventiel+balanceren+monteren en 35 euro uitlijnen). Het betreft Toyo Proxes T1s 195/50/15 rubbers. Een vraagje, typisch eentje voor Antera, is zo'n uitlijning op 4 punten wel nodig voor de Golf? De beste man verzekerde mij dat alleen de voorkant prima was, aangezien die aangepast worden aan de achterkant (ofzoiets). Uitlijnen op 4 punten was 25 euro duurder maar als het niet nodig is... :D

Erwin 01-03-2004 19:39

Bij een golf valt er aan de achteras niks teverstellen dus hoef die ook niet uit telijnen

Zestienkleppen 01-03-2004 19:45

Quote:
Originally Posted by Erwin
Bij een golf valt er aan de achteras niks teverstellen dus hoef die ook niet uit telijnen


Dat geloof ik ook, al was er bij extreme gevallen nog wel iets te veranderen dacht ik.

niels_g60-power 04-03-2004 18:25

dat is idd veel beter 4 nieuwe banden. En het rijdt veel lekkerder ook.

Jeroentjuh 04-03-2004 18:56

Grillspoiler mag WEL voor de apk!

Zestienkleppen 04-03-2004 21:47

Quote:
Originally Posted by Jeroentjuh
Grillspoiler mag WEL voor de apk!


Ik geloof je meteen, maar voor de zekerheid haal ik hem er even af, geen moeite, en beter voorkomen dan genezen.

De nieuwe banden rijden trouwens prima. Wereld van verschil, vooral in geluid en bochten. Hij 'glijd' nu meer eerst was alles lawaaiig en hobbelig.


All times are GMT +1. The time now is 08:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.