Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Welke koppelingskabel? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=137955)

VW_Sk8r 05-06-2016 16:49

Welke koppelingskabel?
 
Vanmiddag is de koppelingskabel van mijn 1.8 RP met 5-bak geknapt, ik wil deze nu door een zelfstellende vervangen zodat ik niet zelf opzoek hoef naar het juiste afstelpunt. Is dit aan te raden, of ben ik straks alsnog veel aan het kloten alles goed te krijgen? Ook wil ik alle rubbers gelijk vervangen om het in een keer goed te doen. Alle tips zijn welkom ook voor de montage zelf! Alvast bedankt.

tim_j 06-06-2016 07:59

ik raad een handmatig verstelbare aan. montage stelt niks voor. Als je de nieuwe bekijkt snap je het wel.

JBM 06-06-2016 11:16

Ik ook. Veel fijner te verstellen en lekker simpel. Kun je hem mooi naar eigen smaak instellen. Persoonlijk vind ik zo'n zelfstellende vaker net wat te hoog pakken ook

tim_j 06-06-2016 12:34

Heb het zelfs een keer zo gehad dat het aangrijppunt elke keer ergens anders zat. Dat is vreemd rijden.

VW_Sk8r 06-06-2016 17:00

Is toch een afstelbare geworden, bleek eerst een voor een golf 1 te hebben van ate kon ik omruilen kreeg ik n topran mee. Alleen ik geloof dat, daar een best prijs en kwaliteit verschil in zit?

golf2 abuh 06-06-2016 20:16

Handmatig verstelbare stelt ook niks voor om te bevestigen en af te stellen.

Volgens mijn vw bijbel :D moet je hem zo afstellen dat de koppelingspedaal een vrije slag heeft van ongeveer 2cm. :thumbup:

VW_Sk8r 07-06-2016 14:10

Heb m der nu inzitten en hij grijpt aan, hoor hem niet slippen en kan prima schakelen maar het aangrijpings punt voelt nogal vaag. Wat kan/moet ik hier aan doen?

Johan1982MK1 07-06-2016 14:33

misschien is de oude kabel geknapt omdat de drukgroep zwaar trapt? en dat je daarom ook een vreemd aangrijpings moment in het pedaal voelt.

VW_Sk8r 07-06-2016 14:44

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
misschien is de oude kabel geknapt omdat de drukgroep zwaar trapt? en dat je daarom ook een vreemd aangrijpings moment in het pedaal voelt.


Lijkt nu wel prima te zijn na nog wat kloten met die afstelling enzo maar maakt het hoe je je vrijslag afsteld of is dat meer persoonlijke voorkeur? Niet dat ik dadelijk denk dat het prima is en na de vakantie een nieuwe koppeling kan halen :D

Johan1982MK1 07-06-2016 14:51

waar je de kabel bij kan stellen op de bak zegmaar daar moet je een paar mm vrije slag hebben zodat het druklager niet continue meedraait maar alleen draait als de koppeling bediend wordt.

VW_Sk8r 07-06-2016 14:58

Als ik je goed begrijp moet die hendel die je bediend met de kabel dus n paar mm vrij kunnen bewegen voor het aangrijpingspunt?

tim_j 07-06-2016 16:04

Of je stelt 'm af op het punt dat jij fijn vind.

JBM 07-06-2016 18:12

Vergeet ook niet de moertjes (dacht 2x tiener steek) ook weer tegen elkaar in vast te zetten. Anders heb je de kans dat het hoofdmoertje los komt.

Gewoon aandraaien totdat de hendel geen speling heeft, en vanuit daar een aantal slagen losser totdat de hendel idd ongeveer 2cm speling heeft. hoe meer speling, hoe lager je pedaal al 'pakt'.

Johan1982MK1 07-06-2016 19:13

Quote:
Originally Posted by VW_Sk8r
Als ik je goed begrijp moet die hendel die je bediend met de kabel dus n paar mm vrij kunnen bewegen voor het aangrijpingspunt?


Klopt, of waar je de speling afstelt van de kabel. Komt op t zelfde neer.
Ik zou geen 2cm speling houden, dat is teveel. Dan komt je pedaal net los van de bodem en dan pakt ie al en dan zit je pedaal zo slap.
Ik zou m zo afstellen dat hij net de drukplaat niet raakt. Voel je direct als je er mee bezig bent. Zolang hij er maar niet tegenaan zit, want dan draait hij altyd.

VW_Sk8r 08-06-2016 13:16

Bedankt voor de hulp, denk dat hij er nu goed in zit :D


All times are GMT +1. The time now is 12:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.