Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   krukasspeling 2.0 CU type 4 in T3 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=144945)

Barn171 05-04-2021 11:02

krukasspeling 2.0 CU type 4 in T3
 
Goedemorgen Allemaal!

Ik heb een 2.0 type 4 CU in mijn T3 van '82 waarover ik wat advies nodig heb. (Ik heb veel ervaring met vw watergekoelde motoren, maar niet met de luchtkoelers) De motor loopt perfect, maar er was een oliedrukprobleem: bij terugkeer naar stationair toerental viel de oliedruk steeds weg. Anders was de druk gewoon goed, iets over 2.5 bar bij 2000 toeren, oplopend tot 5 bar. Het bleek een lekke benzinepomp te zijn, door het membraam in de pomp kwam er benzine in de olie. Hoelang dit al speelt weet ik niet, ik heb zelf niet heel veel met de bus gereden en hij heeft even stil gestaan toen ik hem kocht. De motor lekte ook op verschillende plaatsen veel olie en het plaatwerk was aan onderhoud toe, dus ik heb de motor gedemonteerd voor dat allemaal in orde te brengen.

De staat van de motor:
- Compressie op alle cilinders is precies 10 bar
- Bougies iets zwarter (maar niet veel) dan juiste kleur
- Van binnen is de motor brandschoon (in de koppen, achter oliedeksel in carter)
- Hij start altijd de eerste slag dat hij rond gaat
- Verbruik ongeveer 1 op 8
- Hij loopt op Kroon 20W50 olie
- Km-stand is onbekend, het is een originele vw-ruilmotor waarvan ik niet weet wanneer hij erin is gekomen

Nu bij demontage voor het vervangen blijkt de krukas meer speling te hebben dan mag, namelijk 0.50mm (op het vliegwiel gemeten met schuifmaat). Wat kan ik hier het beste mee doen? Ik lees dat ik deze speling niet zomaar mag opheffen door de drie afstandsringen tussen vliegwiel en krukas te ervangen voor dikkere, maar ik kom er niet achter waarom niet. Delen jullie die mening?