Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   krukasspeling 2.0 CU type 4 in T3 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=144945)

Barn171 05-04-2021 11:02

krukasspeling 2.0 CU type 4 in T3
 
Goedemorgen Allemaal!

Ik heb een 2.0 type 4 CU in mijn T3 van '82 waarover ik wat advies nodig heb. (Ik heb veel ervaring met vw watergekoelde motoren, maar niet met de luchtkoelers) De motor loopt perfect, maar er was een oliedrukprobleem: bij terugkeer naar stationair toerental viel de oliedruk steeds weg. Anders was de druk gewoon goed, iets over 2.5 bar bij 2000 toeren, oplopend tot 5 bar. Het bleek een lekke benzinepomp te zijn, door het membraam in de pomp kwam er benzine in de olie. Hoelang dit al speelt weet ik niet, ik heb zelf niet heel veel met de bus gereden en hij heeft even stil gestaan toen ik hem kocht. De motor lekte ook op verschillende plaatsen veel olie en het plaatwerk was aan onderhoud toe, dus ik heb de motor gedemonteerd voor dat allemaal in orde te brengen.

De staat van de motor:
- Compressie op alle cilinders is precies 10 bar
- Bougies iets zwarter (maar niet veel) dan juiste kleur
- Van binnen is de motor brandschoon (in de koppen, achter oliedeksel in carter)
- Hij start altijd de eerste slag dat hij rond gaat
- Verbruik ongeveer 1 op 8
- Hij loopt op Kroon 20W50 olie
- Km-stand is onbekend, het is een originele vw-ruilmotor waarvan ik niet weet wanneer hij erin is gekomen

Nu bij demontage voor het vervangen blijkt de krukas meer speling te hebben dan mag, namelijk 0.50mm (op het vliegwiel gemeten met schuifmaat). Wat kan ik hier het beste mee doen? Ik lees dat ik deze speling niet zomaar mag opheffen door de drie afstandsringen tussen vliegwiel en krukas te ervangen voor dikkere, maar ik kom er niet achter waarom niet. Delen jullie die mening?

De motor geeft totaal niet de indruk vermoeid of versleten te zijn, bevestigd ook door de goede compressie en het goede starten. Kan het toch zijn dat het carter versleten/aan het verslijten is?




Heel graag hoor ik jullie advies hierover!

Alvast bedankt, groetjes, en vrolijk pasen!
Rik

Razor81 24-04-2021 22:32

Hoi,

Ik lees ook dat je die shims pas mag vervangen na revisie, navraag echter leerde me dat dit onzin is. Ik heb mijn type 1 blok ook laten uitshimmen. Uiteraard is na revisie beter. De speling betekend dat je Carter aan het uitslijten is waar je lagers zitten. Meestal moet je Carter dan gelijnboord worden en krijgt dan overmaat lagers (tenzij hij te erg ingesleten is, dan moet je Carter vervangen worden). Een kleine speling is goed uit te shimmen, let er wel op dat je ten alle tijden drie shims gebruikt. Shimmen is uitstellen van een totaal revisie. Aan de andere kant ken ik ook mensen die gewoon hun blok oprijden met een gigantische axiale speling. Jouw keus haha.

Barn171 28-06-2021 21:45

Bedankt voor je berichtje! Inmiddels een en ander nog eens overdacht en besloten om hem toch te laten nameten en reviseren waar nodig. Wil er nog wat langer mee kunnen rondrijden :)

Ironvw 26-08-2021 09:25

Ik heb van de week mijn motor uit mijn bus gehaald en wat onderhoud gedaan

Nou heb ik ook de krukas speling gemeten en die is op dit moment .32 dus dit is eigenlijk te veel
Ik had dit al wel verwacht aangezien hij wat olie lekt langs de krukas keerring

Maar ik begrijp nu eigenlijk niet wat nu mijn opties zijn

Ik begrijp dat een revisie de beste optie is maar dat is iets waar ik naartoe zal moeten sparen en dus nu geen optie

Ik begrijp ook dat je eventueel iets met de shims zou kunnen doen maar dat je er nooit meer dan 3 mag gebruiken , maar mag je wel dikkere shims gebruiken ?

Stel ik heb 2 shims van 32 en 1 van 24 mag ik dan die ene van 24 eruit halen er er 1 van grotere maat (30,32 of groter) voor in de plaats terug doen ?

Of is het zo dat ik dan de krukas zo in de lagers wring dat de motor dan binnen afzienbare tijd stuk is ?

Of zou ik gewoon nog ff door kunnen rijden met deze motor en dan volgend jaar (ongeveer 10.000 km verder) een grote revisie laten doen ?

Het betreft een dubbelpoorts 1600 motor met motorcode as uit een vwt2b


All times are GMT +1. The time now is 09:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.