Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 1 GTI 1977 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=109045)

Barn171 02-01-2013 19:59

Golf 1 GTI 1977
 
Ik ben sinds oudejaarsdag in het bezit gekomen van een '77er golf GTI. Na veel geregel en wachten is het me uiteindelijk toch gelukt om de de wagen te bemachtigen, en inmiddels ligt hij al weer een heel eind uit elkaar.

Het wordt een nogal groot project; de carrosserie valt 100% tegen. Ik wist van de overzet delen bij dorpels, achterklep (!! :screwy: ) en a-stijlen. En natuurlijk is bij een golfje van deze leeftijd de ophanging rot, maar dat alles praktisch helemaal verdwenen is had ik niet verwacht. Het is echt een wonder dat de golf nog op z'n eigen pootjes staat en de brug niet finaal de wagen in is gezakt, maar goed... Ik kan er wel allemaal mooie praatjes omheen gaan maken en de wagen de lucht in prijzen, maar veel zin heeft het niet, het ding is gewoon megaongelooflijkgigaknettersnotrot.

Is er ook nog goed nieuws? Jazeker, hij is helemaal compleet op wat kleine onbelangrijke dingen na en bijna alle onderdelen verkeren in goede staat. De wagen heeft 150503km gedraaid, en dat zie je aan het interieur en slijtdelen. Dan hebben er ook nog stoelhoezen over de zetels gezeten dus die zijn na een keertje goed stofzuigen weer heel netjes - op de instapschade aan de linker stoel na dan. Verder weinig speling op de gebruikelijke plekken zoals schakelstangen en deurscharnieren.

En dan nog een minpuntje; geen papieren. Ik heb wel het nodige om hem hier op kenteken te zetten volgens de mensen bij de RDW. Nu maar hopen dat ze die regeling niet gaan veranderen totdat ik de wagen klaar heb.

En dan voor alle fotogeilen en ongelovigen, wat foto's:
















Inmiddels ligt het interieur eruit om de schade eens goed te bekijken. Dorpels zijn ook aan de binnenkant goed rot.De vloer links voor is niet meer te redden, links achter gaat nog wel. De vloerdelen rechts zijn nog best aardig.
Dan maar verder gegaan met de schermen er af te peuteren. Wat daarachter vandaan kwam is echt ongelofelijk, gewoon bijna geen roest, maar een paar gaatjes! Het zijn nog zijn eerste schermen waaraan nauwelijks laswerk zit! Vind dat maar eens (op eenzelfde auto waarvan de ophanging nog juist niet inzakt)!

Hier een greep uit het ruime aanbod aan krokant:



















Wat je hier nu allemaal in het bruin ziet, is vandaag bezweken tijdens de strijd tegen een schroevendraaier en nu zit er enkel nog een soort koker waar de brug direct op geschroefd zit, aan de andere kant hetzelfde verhaal...



En de schermen






Inmiddels de linker overzet dorpel "gedemonteerd" en de plamuur rond de a-stijl overzet stukken weggestoken:











Het plan is om er een donor kas bij te kopen [ik weet er eentje staan, is van mij geweest, maar dat is wel een '83er] en dan alle rotte delen precies over te lassen. Dus precies zoals het origineel was. Bij een '83er zal er wel wat aangepast moeten worden, maar dat moet dan maar. Als iemand nog een harde kas van voor '78 weet, ik hoor het graag!
Ik ga de wagen helemaal origineel herstellen, tot on detail. Daarvoor ga ik een "gebürtzsertifikat" bij vw aanvragen. Ik heb er allen gegevens voor a.d.h.v. alle type plaatjes en het motor nummer. Ik heb hiervan ook nog wat plaatjes:










Nu kan ik alleen het motor nummer niet goed lezen, ik denk te weten wat er staat, maar ben er niet zeker van. Dus de vraag aan jullie; Wat kunnen jullie lezen als het motor nummer?

En natuurlijk, als iemand nog andere leuke of goede ideeën heeft, ze zijn allemaal meer dan welkom!

Jel Golf 2 GTI 02-01-2013 20:07

soooow veel restauratieplezier :D

Als het om de onderste foto gaat staat er denk ik 031 001

Grtz Jel :thumbup:

dubster.be 02-01-2013 20:47

pfoe, heel wat werk maar voor een '77 er gti mag het al wat meer zijn :thumbup:

blijf ik zeker volgen hoor

De Pul 02-01-2013 20:55

Quote:
Originally Posted by Barn171
Hier een greep uit het ruime aanbod aan krokant:


:D:D
sodeju wat een rotte ketel.....maar idd een vroege gti is het wel waard om mee door te gaan.succes:thumbup:

renshoff 02-01-2013 20:59

Jeutje :P dit geeft het begrip Krokant een totaal nieuwe betekenis :D

Succes alvast !! :thumbup:

Barn171 02-01-2013 21:03

Thanks allemaal voor de succes wensen, ik ga ze zeker nodig hebben! :tongue:
Ik zal proberen zo veel mogelijk vorderingen te posten.

Theowob 02-01-2013 21:08

Dit wordt een leuk project om te volgen.
Iedergeval succes met de restauratie.

EnVeeZee 02-01-2013 21:10

Respect :thumbup:

De Pul 02-01-2013 21:14

ik heb je verhaal nog eens doorgelezen,is het niet beter om hem op te laden en eerst op kenteken te zetten,zodat je later niet met een prachtige gti zit zonder kenteken?

Barn171 02-01-2013 21:23

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik heb je verhaal nog eens doorgelezen,is het niet beter om hem op te laden en eerst op kenteken te zetten,zodat je later niet met een prachtige gti zit zonder kenteken?


Ja, dat was het idee, maar na twee keer geprobeerd te hebben bij rdw in de hoop dat ik iemand persoonlijk zou treffen die me kon helpen gaat dat dus niet. Hij moet "APK-waardig" aangevoerd worden... Dan pas krijg ik weer papieren. Bij invoer is dat niet zo, dan krijg je ook papieren als je wagen afgekeurd wordt. Maar omdat ik helemaal geen papieren heb, moet hij "APK-waardig" zijn. En het gaat minstens nog 5 jaar duren voordat ik zo ver ben, ben ik bang... :mad:

bartuzz 02-01-2013 21:27

Dat denk ik dus ook. Of als je geen kenteken krijgt nu alvast laten zegelen zodat je later zo een kenteken krijgt.

Ding is wel erg slecht. Mijn 77er was er toch beter aan toe en dit vond ik al tegenvallen. Denk als je eenmaal begint je bijna niet wil zien wat er allemaal rot is. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je je verveelt. ;)

timk1 02-01-2013 22:52

ik weet nog een spijkerharde 76er gti carrosserie te staan. is helemaal aangepakt met origineel vw plaatwerk. er zit nog een klein beetje werk aan om af te lassen, dan ben je in 2 uur klaar met lassen. interesse ?
gr. tim

timk1 02-01-2013 23:00

herstel, van 1980

Tjaap 02-01-2013 23:40

ik zeg alles voor de A-stijlen afzagen en aan een andere kas zetten...

golf1-gtd 02-01-2013 23:58

Lijkt mij ook de goedkoopste optie voor de A stijlen afzagen

Wouter42 03-01-2013 00:09

Heb je geld toe gekregen om deze Golf mee te nemen? :D Man man man wat een werk! Houdt je nog wel een paar jaar van de straat denk ik. :thumbup:

sipkemk1rs2 03-01-2013 00:38

Quote:
Originally Posted by golf1-gtd
Lijkt mij ook de goedkoopste optie voor de A stijlen afzagen

En dan een kont van een 83 er op zetten.Als hij echt wat wil zou ik maar voor het origineel casco gaan anders heeft hij staks niet zo heel veel waarde . Er zit veel werk in maar heb je ook wat en ben je ook van de straat :thumbup:

Barn171 03-01-2013 09:45

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ik zeg alles voor de A-stijlen afzagen en aan een andere kas zetten...


Ik denk er nog niet aan! :shake: :mad: :shake: :mad: :shake: :mad:
Deze kas wordt helemaal gerenoveerd, koste wat het kost. Er zijn bijna geen GTI's meer uit '76 of '77 (Laat staan zilveren met groen getint glas ORIGINEEL), en ik ga er niet nog een kapot maken met er een nieuwe kas aan te lassen, een ander kenteken erin zagen, een dik blok erin hangen of weet ik wat ze allemaal verzinnen om die golfjes te verkrachten.
Heel simpel, het gebeurd gewoon niet!

vento tdi 03-01-2013 09:48

Kijk eens aan een liefebber in hart en nieren!

Respect voor de durf !

Keep up the good work

Newskoolratz 03-01-2013 10:19

krokantje :D
suc6


All times are GMT +1. The time now is 01:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.