Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Caddy mk1 - ombouw naar 1.8 16v KR Webers (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=126515)

VWCaddymk1 15-05-2014 21:10

Caddy mk1 - 1.8 16v KR 45er Weber DCOE
 
Toch maar een topic aangemaakt in de projecten-pagina ;)

Ik rij deze Caddy nu alweer een jaar of 3 en had al een tijdje het plan om de 1.6 EZ motor te vervangen voor een 1.8 KR 16v.

Na wat vertraging in de studie (fysiotherapie), waardoor weinig tijd :D , heb ik dit project een maand of 2 geleden gestart :)

Plannen zijn:

- Motorruimte: schoonmaken, schuren en spuiten.
- Onderstel: Alle onderdelen fris maken en/of vervangen door nieuwe onderdelen

- Interieur: Nieuwe antidreun op de in de cabine. Kachelhuis reviseren

- Motorblok: 1.8 16v KR uit een scirocco (inlaat rechts voor de kijkers thuis :thumbup: )
Aangepaste uitlaatnokkenas als inlaat.
Spaghetti spruitstuk (voor Golf 1 16v) met hitteband.

- Rijgedrag: Schroefset (al gemonteerd), veerpootbrug onder + boven.

En nog een hele hoop kleine dingen :D

Motor aangeschaft en verplaatst naar de werkruimte:









Vervolgens begonnen met demonteren van bumpers/lampen/motordelen om de motor eruit te kunnen takelen:















Daarna de caddy op z'n tijdelijke plek in de schuur gezet, waar ie op bokjes staat:) om zo de rest te demonteren. Ik wil direct vanbinnen ook een aantal plekken aanpakken, dus ook maar het gehele dashboard verwijderd.

Plan hiervoor is:
-Roest verwijderen, evt nieuwe delen inlassen
-Nieuwe geluidsdempende matten + isolatie
-Nieuwe kachelradiateur
-Kachelhuis schoonmaken/reviseren













Alle kabels/onderdelen uit de motorruimte, en klaar om geschuurd te worden!



Roest aan de bodem bij de bestuurderszijde: :redface:



Roest in de motorruimte: wielkast links, dit wordt nog aangepakt met nieuw laswerk.



Na een tijdje schuren. Op dit moment staat de Caddy er ook zo bij:



Roest achter de pedalen (stukje plaat weggeslepen)



Een groot aantal van de motor-onderdelen maak ik schoon en voorzie ik van een nieuwe laklaag. Kleppendeksel met krimplak rood:



Inlaatspruitstuk (Scirocco 16v 50mm) gestraald en letters vanbinnen rood gemaakt: :)




Vandaag een aantal nieuwe onderdelen binnengekregen:)

- Setje nieuwe spoorstangen inclusief nieuwe stuurkogels:)
- Setje PU-rubbers voor stuurhuis, draagarmen en motorsteunen.
- Veerpootbrug onderzijde







:thumbup:

Audi1981 15-05-2014 21:35

Mooie build! :thumbup:

Jobo245 15-05-2014 21:53

Ga hem volgen had hem al bij voorsteltopic gelezen. Ziet er netjes uit

Bernhard 16-05-2014 06:46

Hey Gerwin :thumbup:
eindelijk begonnen! Beloofd veel goeds :thumbup:
Waar haal je die rubbers trouwens vandaan?? Lijkt mij ook wel wat :thumbup: Al is het alleen maar voor het zicht :D

Johan1982MK1 16-05-2014 08:42

Leuk project!

VWCaddymk1 19-05-2014 22:18

Afgelopen dagen wat aandacht besteed aan het opknappen van een aantal onderdelen. :cool:

De brandstofverdeler, welke bij het blok zat, was aardig stoffig, vies en roestig aan de buitenkant. Onder het motto van: 'nu we toch bezig zijn' kan deze ook wel even aangepakt worden :thumbup:

Vooraf zag de verdeler er zo uit: (let niet op de troep ernaast :D )



Toen de verdeler helemaal gedemonteerd en de zichbare (buitenste!) delen geparelstraald en vervolgens zwart gespoten



De kleine onderdelen even netjes bij elkaar gehouden :)



Daarna de verdeler weer grotendeels in elkaar gezet op de luchtweger









Best tevreden met het resultaat :thumbup: hopen dat het ook gewoon allemaal fatsoenlijk werkt ;)

Het inlaatspruitstuk is in hittebestendig aluminium kleur gespoten (net zoals een aantal andere onderdelen welke later nog wel op de foto komen ;) )



Uiteraard is het gasklephuis gedemonteerd, en volledig gereinigd :thumbup:



Nog een foto van de gemonteerde PU-rubbers in een setje gecoate draagarmen met nieuwe fuseekogels (crappy foto)



En ook de dynamo heeft weer een fris kleurtje gekregen :D






Binnenkort meer, maar dit was het voor nu :thumbup:

Polo1w 20-05-2014 11:14

Oef!
Netjes hoor!
Niet bang dat de brandstofvoorziening zo voor geen meter werkt?

VWCaddymk1 20-05-2014 12:01

Natuurlijk is dat risico er, maar zo'n brandstofverdeler zit echt niet zo moeilijk in elkaar, er zijn alleen een aantal kleine onderdelen waar je rekening mee moet houden.

Daarnaast heb ik een boekje van Bosch: Technische leergang K-Jetronic :thumbup: waarin het hele systeem inclusief brandstofverdeler tot in de puntjes wordt uitgelegd op een overzichtelijke manier die zelfs voor een Fysiotherapeut te begrijpen is :D

yuli 20-05-2014 12:15

Mooi project. Let wel op je hebt grote kans dat je verdeler gaat lekken nu. De opspanning tussen bovenste en onderste helft moet voor alle torxen tegelijkertijd gebeuren en op het juiste aanhaalmoment. Onmogelijk dus om met de hand te doen..

VWCaddymk1 20-05-2014 13:05

Quote:
Originally Posted by yuli
Mooi project. Let wel op je hebt grote kans dat je verdeler gaat lekken nu. De opspanning tussen bovenste en onderste helft moet voor alle torxen tegelijkertijd gebeuren en op het juiste aanhaalmoment. Onmogelijk dus om met de hand te doen..


Daar heb je gelijk in, en heb ik heb geprobeerd met hele kleine slagen alle torx aan te draaien. Maar het is afwachten totdat er benzine doorheen gaat :rolleyes: .

Ik ben nog wel opzoek naar een reserve-brandstofverdeler omdat er 2 rubbertjes in binnenin vergaan waren. Heeft iemand nog zo'n ijzeren verdeler liggen? Ik hoor het graag :thumbup:

Bernhard 21-05-2014 21:29

Hoe moet ik die onderste veerpootbrug voor me zien? Zit die tussen de draagarmen?

VWCaddymk1 22-05-2014 14:51

Quote:
Originally Posted by Bernhard
Hoe moet ik die onderste veerpootbrug voor me zien? Zit die tussen de draagarmen?

Ja klopt, 2 buitenste gaten zitten vast aan de ophanging van beide draagarmen. De binnenste 2 gaten moeten in het chassis geboord worden om vastgezet te worden.

VWCaddymk1 19-06-2014 12:21

Kleine update!

Een aantal "nieuwe" onderdelen binnen gekregen
-Nieuwe astappen voorzijde
-Nieuwe ankerplaten voorzijde
-Gebruikte opvoerpomp Golf 1 Cabrio




Wat is er gebeurd, wat gaat er gebeuren:

Wiellagers zijn uit de fusees gehaald, deze gaan vervangen worden met nieuwe, inclusief nieuwe wielnaven en nieuwe ankerplaten.

Motorruimte is nog niet gespoten, er is nog steeds wat laswerk dat gedaan moet worden...:(

Audi1981 19-06-2014 16:36

Goed bezig! :thumbup:
Als je met laswerk zit, we hebben hier een topic over wie wat kan en evt wil helpen...

Abeltje 19-06-2014 20:36

Opvoerpomp heb je niet nodig bij een Caddy.
De uitgang van je tank zit op het laagste punt, dus de zwaartekracht doet zn werk.
Wel ff een goeie externe pomp en een drukaccumulator onder je auto bouwen!!
Zo iets:



:thumbup:

VWCaddymk1 24-06-2014 20:48

Quote:
Originally Posted by Abeltje
Opvoerpomp heb je niet nodig bij een Caddy.
De uitgang van je tank zit op het laagste punt, dus de zwaartekracht doet zn werk.
Wel ff een goeie externe pomp en een drukaccumulator onder je auto bouwen!!

:thumbup:


Bedankt, daar was ik nog niet van op de hoogte :redface:
Ik heb een originele brandstofpomp met drukaccumulator van een 16v KR, die is toch gewoon te gebruiken? Qua ruimte moet het kunnen passen onder de caddy :thumbup:

gooigolf 24-06-2014 21:00

Quote:
Originally Posted by VWCaddymk1
Bedankt, daar was ik nog niet van op de hoogte :redface:
Ik heb een originele brandstofpomp met drukaccumulator van een 16v KR, die is toch gewoon te gebruiken? Qua ruimte moet het kunnen passen onder de caddy :thumbup:

als je daar genoeg ruimte voor hebt ,
zou ik die mooi gebruike .. :thumbup:

Style 24-06-2014 21:41

Quote:
Originally Posted by Bernhard
Hoe moet ik die onderste veerpootbrug voor me zien? Zit die tussen de draagarmen?


Wel heel gevoelig voor aanlopen als de auto verlaagd is :D



passy20 08-07-2014 22:00

dit topic ga ik ook even volgen.
binnenkort ook beginnen aan een KR wat in de golf 1 cabrio gelepeld moet gaan worden.
en hier kan ik vast wat nuttige dingen van overnemen ;)

VWCaddymk1 12-07-2014 16:13

Eindelijk weer een update :eek:

Vandaag zijn eindelijk de roestplekken aangepakt met stukjes plaatmateriaal, hierdoor kon ik verder met het voorbewerken voor het spuiten.

Nieuw stukje in de wielkuip, vanuit de motorruimte:



vanuit de wielkast:



En een stuk van de dorpel aan de bijrijderszijde aangepakt:



Later op de dag een gedeelte afgeplakt en klaargemaakt voor het spuiten.






En toen begonnen met de eerste primer laag.
Ik heb een 2K Epoxy primer (zwart) gebruikt als onderlaag (spuitbus: Spraymax)
En zo staat de motorruimte er nu bij, in de primer :thumbup: :



In de cabine ben ik bezig een nieuwe anti-dreun laag te bevestigen (zelfklevend) super spul om mee te werken!! :thumbup:



En ik heb het spaghetti spruitstuk voor het 16v blokje ingepakt :D
Hittewerende grafiet band, bevestigd met rvs draad:






Dat was hem weer even, binnenkort meer :)
Nu eerst de laklaag (zwart) spuiten en een blanke lak erover. Daarna het stuurhuis, de rembekrachtiger en alle leidingen/draden vanuit de cabine trekken.

:thumbup:

Audi1981 13-07-2014 18:35

Lekker bezig kerel! :thumbup:

vdWal. 14-07-2014 16:48

goed bezig :cool: mooi project

VWCaddymk1 15-07-2014 22:00

Bedankt :thumbup:

Het gaat nu ook wat vlotter aangezien ik al een hoop onderdelen opgeknapt heb.
Gisteren en eergisteren de laklagen aangebracht in de motorruimte (hoogglans zwart). Deze week wordt de blanke lak erover gedaan, en dan kan er gemonteerd worden ;)

Alvast nieuwe uitlaatpakkingen op het blok gezet :D deze week even het spruitstuk monteren :D




Ik heb ook even een vraag:
Het 4-1 spaghetti spruitstuk (TA-technix, golf 1 16v) heeft de helft van een compensator aansluiting... hoe kan ik mijn uitlaat het beste bevestigen?







Een losse rvs compensator kost algauw 80 euro :( http://www.nltuning.nl/virtuemart/r...vs-compensator/
Kan ik gewoon een uitlaatflens combineren met een donutpakking?

Dus deze:



Met deze:


:confused:

Als iemand tips heeft, graag!

passy20 15-07-2014 22:26

ik heb van de week een complete compensator set 60mm van powersprint gekocht bij www.dutchpowertrading.nl voor €57 euro. is goed te doen vind ik zelf. en kwaliteit.

VWCaddymk1 21-07-2014 13:31

Quote:
Originally Posted by passy20
ik heb van de week een complete compensator set 60mm van powersprint gekocht bij www.dutchpowertrading.nl voor €57 euro. is goed te doen vind ik zelf. en kwaliteit.


Bedankt voor je reactie :thumbup: hier heb ik wat aan!

Afgelopen week aan was de laatste laklaag uitgehard, en dus kon ik beginnen met monteren. Allereerst het stuurhuis, vervolgens bekabeling en daarna de rembekrachtiger :cool:

De binnenzijde is klaar wat betreft de anti-dreun matten ;) Binnenkort maar eens voor vilt of ondertapijt gaan kijken ;)




Zo staat de motorruimte er nu bij:






En zo staat het motorblok er nu bij, de gespoten onderdelen (rood en grijs) zijn uiteraard met hittebestendige lak gespoten :thumbup: . Niets zit nog vast, ik moet nog een aantal onderdelen vervangen:
- Inlaat nokkenas vervangen door aangepaste uitlaatas icm verstelbaar tandwiel
-Nieuw kettingwiel plaatsen
- Nieuwe distributie set
- Timing op orde zetten







Eind deze week even 2 weekjes vakantie, daarna blok inbouwen :D

VWCaddymk1 15-08-2014 17:22

Terug van vakantie en we gaan weer lekker door :cool:

Allereerst de nokkenassen vervangen: inlaat-as is een aangepaste uitlaatnokkenas van een KR met verstelbaar kettingwiel :thumbup:

Eerst de oliegaten en bougiegaten dicht gestopt met keukenrol



Met behulp van pijlstok in cilinder 1 het tdc bepaald en tijdens demonteren de krukas tussen tdc en bdc gezet i.v.m. eventueel contact tussen kleppen en zuigers.
Vervolgens nokkenastandwiel gedemonteerd en de assen verwijderd.

"Nieuwe assen (aangepaste as) met nieuwe nokkenasketting gemonteerd, inclusief verstelbaar nokkenastandwiel









Daarna nieuwe distributieriem gemonteerd, op tijd gezet en opgespannen :thumbup:
Vervolgens het eerste gedeelte van het inlaatspruitstuk gemonteerd, met nieuwe injectorhulzen:









En aan de andere kant het ingepakte uitlaatspruitstuk gemonteerd:






Ook nieuwe motorsteunrubbers in de houders geperst en in de hittebestendige lak gezet(rood), samen met PU-inserts:






Rechter motorsteun monteren:









Daarna overgegaan naar de versnellingsbak, deze is gereviseerd (door de vorige eigenaar, staat onbekend, bak is wel zwart gepoedercoat).
Uit voorzorg de prise-as gereviseerd, een nieuw koperen geleiding voor de drukstang en een nieuwe keerring.

Oude koperen ring verwijderd met getapt draad:



Nieuwe ring gemonteerd:



En de keerring ervoor :)






Alvast het oude druklager verwijderd om volgende week een nieuwe monteren, samen met een nieuwe koppeling en drukgroep :thumbup:



Een klein vooruitzicht van half-gemonteerde onderdelen: :D









Als het goed is ontvang ik begin volgende week de nieuwe koppeling. Na het monteren daarvan kan de motor gemonteerd worden :eek: EINDELIJK!

Meer foto's en updates binnekort :thumbup:

Scirocco_1600 16-08-2014 07:35

leuk project ;) heb je een gedacht wat die antidreunmatten kosten ? ze zien er wel leuk uit :)

dat rood is bruut :p lijkt wel matt rood :)

Johan1982MK1 16-08-2014 08:25

Gaat lekker hier!
Ben benieuwd straks naar je ervaring met de motorsteunen.

VWCaddymk1 16-08-2014 17:01

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
leuk project ;) heb je een gedacht wat die antidreunmatten kosten ? ze zien er wel leuk uit :)

dat rood is bruut :p lijkt wel matt rood :)


Ja, antidreunmatten kostte rond de 60euro voor 10matten.
Dat rode is ook mat-rood, is hittebestendige lak ;)

Marcski 16-08-2014 18:35

Quote:
Originally Posted by VWCaddymk1
Rechter motorsteun monteren:




Ik wil niet heel lullig doen, maar je hebt het rubber er verkeerd om ingeperst.
Hij hoort precies andersom, zodat als er krachten op komen, het gat in het midden zit en de druk over de 2 dikke poten verdeeld word

VWCaddymk1 16-08-2014 19:10

Quote:
Originally Posted by Marcski
Ik wil niet heel lullig doen, maar je hebt het rubber er verkeerd om ingeperst.
Hij hoort precies andersom, zodat als er krachten op komen, het gat in het midden zit en de druk over de 2 dikke poten verdeeld word


:( Heb ik eigenlijks helemaal niet overnagedacht, ik dacht wel dat ik het nieuwe rubber er netzoals de oude ingeperst had..

Maar de motor "hangt" in de steun, waardoor het rubber op dit moment juist goed in de steun zit?

Marcski 16-08-2014 19:55

De motor hangt in de steunen, dus de kracht op de bout wijst naar beneden toe.
Om die krachten te compenseren, hebben ze het gat juist uit het midden gedaan. Op originele rubbers zit ook altijd een pijltje voor de montagerichting.

Voorbeeldje;



VWCaddymk1 17-08-2014 00:13

Quote:
Originally Posted by Marcski
De motor hangt in de steunen, dus de kracht op de bout wijst naar beneden toe.
Om die krachten te compenseren, hebben ze het gat juist uit het midden gedaan. Op originele rubbers zit ook altijd een pijltje voor de montagerichting.


Je hebt gelijk :rolleyes:..
Blij dat je me eraan tipt, nu was het demonteren van dat oude rubber niet zo'n fijn klusje, ff kijken of dit makkelijk op te lossen is zonder een nieuw rubber te kopen :redface:

Marcski 17-08-2014 12:05

Je zou hem er weer uit kunnen persen met een 73 en 75mm cilinder

Scirocco_1600 18-08-2014 08:27

Quote:
Originally Posted by VWCaddymk1
Ja, antidreunmatten kostte rond de 60euro voor 10matten.
Dat rode is ook mat-rood, is hittebestendige lak ;)


waar heb je dit gehaald ? want 60€ lijkt me echt aantrekkelijk :p

VWCaddymk1 18-08-2014 22:56

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
waar heb je dit gehaald ? want 60€ lijkt me echt aantrekkelijk :p


Via-via aangekomen, wel nieuw maar heb geen idee welk bedrijf. ik kan het nog eens navragen.

In iedergeval vanochtend de motorsteun gedemonteerd om, na de opmerking van marcski, het rubber anders in de steun te persen :D

Vanmiddag opgehaald en vanavond weer in elkaar gezet. Rode hittebestendige lak was op, dus overgegaan op de zwarte :D Ook direct de waterpomp en oliekoeler aangesloten met nieuwe siliconen slangen (SAMCO) :cool: en RVS slangklemmen :thumbup:

Foto's:












Afgelopen week ook de fusees bij de garage opgehaald, en nieuwe wiellagers en nieuwe wielnaven in het fusee laten persen, samen met een nieuwe ankerplaat gemonteerd:







Even de 256mm remschijf (geen nieuwe, maar gebruikte schijven) gepast. Deze worden straks samen met Scirocco 16v remklauwen op het fusee bevestigd ;)







Alle hoop ligt nu bij de postbode, als ik morgen mijn koppelingset en druklager binnenkrijg, kan het blok woensdagavond in de caddy :dance:

Audi1981 18-08-2014 23:17

Mooie updates! Ik zou trouwens een update naar digifant overwegen met zo'n mooi blok :thumbup:

VWCaddymk1 19-08-2014 08:37

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Mooie updates! Ik zou trouwens een update naar digifant overwegen met zo'n mooi blok :thumbup:


Bedankt. Ja dat kan ik altijd nog overwegen, ik wil eerst het systeem draaiend maken op k-jetronic, dan kan ik altijd nog overgaan op digifant :)

Audi1981 19-08-2014 12:20

Met de K-Jet ga je moeite moeten voor het vermogen dat er met de digifant zonder chippen al uit rolt, plus de mogelijkheid hem op de bank te zetten en JD er een chip voor te laten schrijven... :D

Johan1982MK1 19-08-2014 12:51

Klopt. Die van mij gaf 2e run 157,1pk en daarna kwam de bout het nokkenas rondsel los.... Boel verdraait en stopgezet. Zit nu nieuwe rekbout in. Is wss ooit losgeweest maar de bout niet mee vervangen. Dus moet eigenlijk nog een keer maar hij loopt me best zat zo.
Is wel een 9a (2liter onderblok)


All times are GMT +1. The time now is 22:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.