Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   olie lampje golf 2 16v KR knippert... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=98354)

golf2 abuh 05-04-2012 23:47

olie lampje golf 2 16v KR knippert...
 
hallo,

na dat mijn brandstof probleem is opgelost, wordt het nu tijd voor het knipperend en zoemend olie lampje.

probleem: als ik rijd met koude motor, is er totaal niks aan de hand!, zo gouw de motor op bedrijfstemperatuur is( zo'n 90 graden) begint het olie lampje te knipperen en te zoemen, ALLEEN bij constant rijden rond de 2100 tot 2300 toeren, ongeacht welke versnelling. als ik dan boven de 2300 toeren kom gaat hij weer uit. als ik de koppeling intrap en wat gas geef gaat hij ook uit.

als ik vanaf boven de 2300 toeren de koppeling intrap zakt hij terug naar stationair zonder dat het olie lampje aangaat. en als ik optrek en redelijk rustig gas geef gaat ie ook niet aan als ik de 2100 tot 2300 toeren passeer...

wie kan mij helpen?...

brounys 06-04-2012 05:38

Je oli peil wel al gecheckt? Volgens mij had da iets met olidruk te maken..

sinan 06-04-2012 08:44

ik had dezelfde probleem
dus ik dacht olie te weinig --> dat was het niet
oliedruksensor gewisseld --> dat was het niet
uiteindellijk mijn oliepomp gewisseld omdat die te weinig druk gaf
sindsdien zoemt die niet meer

golf2 abuh 06-04-2012 13:10

oke, dan zal ik beginne met de bekabeling, en sensor na te kijken,of te vervangen. ik vindt het alleenraar, want als de olie pomp te weinig druk zou geven, dan zou in princope, het lampje tog veel.vaker moete knipperen?

edit: oliepijl heb ik al gechekt, is in orde. en bij een te laag oliepijl, gaat het lampje volges mij constant branden...
:rolleyes:

Jeff 06-04-2012 13:11

Bij 2000 toeren moet je minimaal 2 bar oliedruk hebben.
De oliedrukschakelaar is 1.8 bar bij die waarde geeft die een waarschuwing.
Dus ik denk idd te weinig oliedruk.
Oliepomp aan het overlijden.

golf2 abuh 06-04-2012 21:26

toen straks eerst eens de bedrading van de stekkers negekeken, zal er niet meer ergs fris en fruitig uit, dus kabeltjes afeknipt, opnieuw gestript en nieuwe stekkertjes aangezet, probleem is volges mij nog niet weg.. morgen eventueel nieuwe sensor proberen, kijken of dat helpt.

zoniet, kan ik dan het beste eerst de druk laten meten? of gewoon meteen andere oliepomp erin? is dat veel werk? en wat kost zoiets ongeveer nieuw?

kan iemand me evt een kleine howto geven, hoe dat precies in zijn werk gaat?
olie eruit en carterpan eraf ofzo?...

golf2 abuh 06-04-2012 21:53

ff tussendoor :rolleyes:

weet iemand hoe je de asbakverlichting van een golf 2 kan vervangen?..

mark89769 06-04-2012 22:15

Wat voor olie zit er in je golf :), kan zijn dat er te dunne olie in zit.

golf2 abuh 06-04-2012 22:30

Quote:
Originally Posted by mark89769
Wat voor olie zit er in je golf :), kan zijn dat er te dunne olie in zit.


de auto is niet lang geleden een andere motor ingebouwd, omdat de oude was overleden. dus ik dat zal ik morgen even navragen.

ik gebruikte zelf altijd 10W40 in de golf...

Spijky 07-04-2012 00:08

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
ff tussendoor :rolleyes:

weet iemand hoe je de asbakverlichting van een golf 2 kan vervangen?..

Middenconsole even eruit pakken, van de achterzijde de zwarte lamphouder op de 12v huls eraf klikken met een kleine schroevendraaier :thumbup:

golf2 abuh 07-04-2012 00:33

oke, thanks.

sinan 07-04-2012 01:51

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
toen straks eerst eens de bedrading van de stekkers negekeken, zal er niet meer ergs fris en fruitig uit, dus kabeltjes afeknipt, opnieuw gestript en nieuwe stekkertjes aangezet, probleem is volges mij nog niet weg.. morgen eventueel nieuwe sensor proberen, kijken of dat helpt.

zoniet, kan ik dan het beste eerst de druk laten meten? of gewoon meteen andere oliepomp erin? is dat veel werk? en wat kost zoiets ongeveer nieuw?

kan iemand me evt een kleine howto geven, hoe dat precies in zijn werk gaat?
olie eruit en carterpan eraf ofzo?...


olie eruit,
carterpan eruit dan zie je de oliepomp met 2 bouten (ik dacht 13) losmaken
nieuwe erin, nieuwe carterpandichting erop en terug alles vastmaken
olie erin , nieuwe oliefilter
dan is het belangrijk dat je de olie op druk brengt voordat je die start
hoe doe je dat --> auto proberen te starten zonder ontsteking dus de stekker van de delco effe losmaken
proberen te starten tot de olielampje terug flikkert
stekker erop en dan starten en dan moet alles goed zijn

golf2 abuh 07-04-2012 02:34

oke thanks, stelt dus eigenlijk niet veel voor, maar dat is met veel dingen als je eenmaal weet hoe . het moet, en natuurlijk bij de les blijven als je eraan bezig bent :thumbup: ;)

golf2 abuh 08-04-2012 01:42

ff vraagje. is het ernstig als ik hiermee nog verder rijd? en zou het niet eerder aan de sensor liggen dan aan de oliepomp? mij lijkt namelijk dat als het de olie pomp zou zijn dat ie vanaf de 2000 toeren altijd zou moeten blijven knipperen bij warme motor? of zie ik dat verkeerd?..

mark89769 08-04-2012 09:30

ik zou eerst is kijken wat voor olie je erin heb zitten en desnoods nieuwe 10W40 erin knallen. Want je geeft al aan bij warme motor begint het pas, warme motor = olie warm = dunner. Het zou zonde zijn als je met half uurtje werk en €15 aan olie je lagers kan besparen ;)

golf2 abuh 08-04-2012 16:20

oke. ik heb vandaag alleen de mogelijkheid om olie bij de shell te halen.. zou er veel verschil zitten in bijvoorbeeld castrol 10W40 of shell 10W40?...

tim_j 08-04-2012 17:23

ja kan behoorlijk verschillen. half syntheet/vol syntheet, Kwaliteit; SF/SJ etc.

Shell is meestal vol syntheet en (te) moderne kwaliteit.

golf2 abuh 08-04-2012 17:30

oke, welke kan ik het beste gebruiken voor mijn 1.8 16V dan?
10W40 vol syntheet? nog merk of types die jullie aanraden?

als het de olie pomp niet is die het probleem zou geven, waar moet ik het dan in zoeken? speling op drijfstanglagers of I.d. ?

edit: ik ga zoiezo eerst de juiste olie erin gooie, mocht het probleem dan nog niet verholpen zijn, een nieuwe oliepomp erin.en die olie kan ik dan gewoon opnieuw gebruiken :thumbup:

golf2 abuh 08-04-2012 21:09

dan nog ff n vraagje, was net op internet aan het speuren voor een nieuwe olie pomp.

tot mijn verbazing verkoopt bolku ze voor €100,- terwijl boelm.nl deze verkoopt voor €69,95?

Jeff 08-04-2012 21:15

Ik heb de Bolku pomp. Mij is verteld dat zijn pompen een hogere druk leveren en meer capaciteit.

golf2 abuh 08-04-2012 21:20

ja maar dat is zover ik weet alleen n verschil tussen de 1.8 16v , en de 2.0 16v(ABF) orgineel voor golf 3 dacht ik) pomp?

en die abf pomp is bij bolku 125.

golf2 abuh 08-04-2012 22:13

iemand? en welke olie adviseren jullie?

-shell vol of half synthetisch 10W40
-castrol vol of half synthetisch 10W40 ?...

sinan 08-04-2012 22:48

synthetisch raad ik af
die olie is gewoon te dun voor de 16v
ik zou zeker voor half synthetisch gaan

mark89769 08-04-2012 23:48

Ik gebruik zelf altijd olie bij de action vandaan 10W40, gebruik het in al mijn (oudere) auto's mijn golf 4 heeft er 400.000km op gereden met om de +/- 15k olie wissel.

En persoonlijk zou ik nooit zomaar een andere oliepomp erin gooien met een hogere capaciteit, het is namelijk mogelijk dat een zogenaamde high performance oliepomp je carter leegpompt.

golf2 abuh 09-04-2012 03:43

oke. dan gaat persoonlijk mijn voorkeur uit naar castrol half synthetisch 10W40 action olie lijkt me persoonlijk niks.. (waarschijnlijk meningen over verdeeld). iig bedankt voor jullie adviesen/reacties! ik ga zo gouw ik kan de olie vervangen. mocht het probleem dan nog niet weg zijn. dan tog maar een nieuwe oliepomp :thumbup:

golf2 abuh 09-04-2012 04:23

mijn excuses. De olie die ik in mn vorrige motor gebruikte was:
valvoline DuraBlend, synthetic blend 10W40, maar beter kan ik dus half synthetic 10W40 pakken?..

mark89769 09-04-2012 16:17

yes!

golf2 abuh 09-04-2012 20:30

iemand hier al ooit de werkzaamheden van olie vervangen, gedaan met alleen n krik en as steunen? zoja, is dat goed te doen?

edit: heb al vernomen dat dat geen probleem is. nu dan nog wat vraagjes.

-is het erg als de auto schuinstaat(ivm dat misschien niet alle olie eruitloopt) (naar mijn mening niet als ie alleen voor omhoog is gekrikt) die plug zal tog op het laagste punt van het carter zitten denk ik.

-moet het olie filter er ook af?(deze is pas zon 600 a 800 km oud)

-olie bij (alleen)verversen ook opnieuw op druk brengen?

golf2 abuh 10-04-2012 12:24

iemand?..

golf2 abuh 10-04-2012 14:08

ben nu olie aan het verversen, de olie aftap bout heb ik er nu uit, er zit alleen een revet oo, hoort hier niet nog een rubber o ringetje tussen? of zou die dan in het gat moeten zitten? kf is het bij golf 2 enkel een bout met revet?

golf2 abuh 10-04-2012 14:22

en moet de olie filter er ook af, ivm dat daar nog olie inzit? een nieuwe is niet nodig, aangezien deze er pas zon 600 km opzit..

9n3 10-04-2012 15:04

Ik had hetzelfde probleem. Oliepomp vervangen, en provleem was opgelost! Ik heb de wagen wel niet laten starten zonder de ontsteking aangekoppeld. Iemand een idee of dit schadelijk is?

Als je toch de oliepomp vervangt, best ook direct het plastic tussenschub mee bestellen. De clipsen durven wel eens afbreken bij het lossen!!

golf2 abuh 10-04-2012 15:22

oke, ja het zal beter zijn om de olie eerst op druk te brengen (idd "proberen" te starten zonder ontsteking tot olie lampje terug "flikkert". als je nu geen rare geluiden hoort zal er weinig aan de hand zijn. dan duurt het denk ik alleen wat langer tot de olie goed boven in de motor komt. als ke geen vreemde dingen hoort zou ik het mooi zo laten, (correct me if im wrong).

en je bedoelt dan het plastic deel wat bij het olie aanzuigpunt zit of niet? zit dat er meestal niet gewoon bij geleverd?

sinan 10-04-2012 15:50

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh

en je bedoelt dan het plastic deel wat bij het olie aanzuigpunt zit of niet? zit dat er meestal niet gewoon bij geleverd?


meestal is die erbij maar tegenwoordig zijn die niet meer hetzelfde
gewoon van de oude losklikken en op de nieuwe zetten

Robin9N3 10-04-2012 19:38

Quote:
Originally Posted by sinan
meestal is die erbij maar tegenwoordig zijn die niet meer hetzelfde
gewoon van de oude losklikken en op de nieuwe zetten


Ik heb oliepomp van febi gekocht, zat de plastic tussenschub niet bij. Kheb deze nieuw bij VW nog kunnen bestellen, 8,63€.
Ik klikte de oude los, maar 2 van de 4 clipsen kwamen los.
Er zijn er zelfs afgebroken in men olie, want er zaten plastic brokjes onderaan mijn carterpan, die net zo groot waren als de clipsen :screwy:


Geen rare geluiden i.v.m. niet eerst op oliedruk laten komen van men blok...

golf2 abuh 11-04-2012 00:43

dat is wel vreemd inderdaad :O. verder over het niet op druk brengen, zou ik me dan geen zorgen over maken ;).

weet iemand van welk merk de oliepompen zijn die Boelm.nl verkoopt? mijn olie lampje knippert namelijk nog, bij warme motor tussen de +- 2000 en 2300 toeren. dus moet een andere oliepomp monteren. maar zou het merk van die pompen van boelm graag willen weten.

Golf1Fan 11-04-2012 13:11

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
dat is wel vreemd inderdaad :O. verder over het niet op druk brengen, zou ik me dan geen zorgen over maken ;).

weet iemand van welk merk de oliepompen zijn die Boelm.nl verkoopt? mijn olie lampje knippert namelijk nog, bij warme motor tussen de +- 2000 en 2300 toeren. dus moet een andere oliepomp monteren. maar zou het merk van die pompen van boelm graag willen weten.


De oliepompen van Boelm zijn van Deens fabrikaat:
http://www.jpgroup.dk/uk/jp-group-as-automotive.aspx

Je via de JP site ook een VAG onderdelencatalogus downloaden

De JP Group levert o.a. aan Volkswarenhaus in Duitsland en Boelm is de Nederlandse importeur van deze producten.

De producten voldoen aan de VAG kwaliteitsnormen.

Boelm racet zelfs met deze pompen.

golf2 abuh 11-04-2012 14:29

oke thx, ik had ze al gemaild, en wonderbaarlijke snelle reactie terug. heb zojuist de pomp, en nieuwe carterpan pakking besteld:) :thumbup:

via het gastenboek op hun site ook alleen maar positieve en goede reacties gezien.

diskonaut 11-04-2012 16:42

Ik heb juist hetzelfde probleem zoals gfij beschrijft.

Oliesensor vervangen, dikkere olie erin maar nog steeds problemen.

Ik ga mij best ook een nieuwe oliepomp bestellen maar weet niet juist welke ik moet hebben.

Auto is een golf 2 gti 1800 8v van 1990 (met kat.)

Is dit de juiste da op boelm? http://www.boelm.nl/a-14287474/moto...toren-027115105

+ welke onderdelen moet ik nog mee bestellen of is alles zo compleet?

guusvandevenne 11-04-2012 17:13

Dan ga je toch naar de automateriaalhandel om daar een pompje te halen? kunnen ze vast wel zeggen welke lijkt me.


All times are GMT +1. The time now is 12:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.