![]() |
Auto gesloopt zonder mijn weten.
Hallo,
Ik heb net wel iets heel vreemds meegemaakt. Ik was bezig met het schorsen van mijn projecten, meteen viel mij op dat een van de auto's niet meer in het on-line rijtje stond. Deze auto stond opgeslagen bij een autobedrijf omdat ik te weinig ruimte had. Nu blijkt deze auto gesloopt te zijn zonder dat ik er ook maar iets van weet. Ik heb nog geen contact gehad met het bedrijf maar wil eerst eens vragen of een autobedrijf dit mag en kan doen zonder papieren what so ever?? Ik weet niet hoe dit werkt en welke rechten bedrijven hebben. Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die daar meer kennis van hebben. Gr, Pim |
Als je een auto laat slopen krijg je een vrijwaring en neemt hij de papieren in, als dit niet gebeurd is lijkt het me sowieso al niet volgens het boekje.
Verder weet ik niet hoe bekend jij bent met de mensen daar, en hoe je afspraken hebt gemaakt? Ik neem aan dat je ervoor betaald hebt en dit keurig schriftelijk hebt laten vastleggen? Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je je schade vergoed krijgt, mocht de auto inderdaad al plat zijn... Heb je niets laten vastleggen heb je een minder sterk verhaal, maar in elk geval wel papieren en geen vrijwaring... Maar issie plat? Of is het puur een kwestie van registratie? |
misschien leuk te vertellen hoe?
|
ja nu ben ik ook nieuwschierig
|
De auto is dus plat.
Was een golf 2, geen exclusieve maar wel een nette. Er zat geen motor meer in omdat ik er een dikke atmo in wilde bouwen. Het bedrijf heeft hem afgevoerd omdat die in de weg stond. Ik heb in ieder geval niks van ze vernomen. En heb dan nog alle papieren hier compleet liggen, maar geen vrijwaring. Mijn gegevens waren bij ze bekend, dus als die in de weg had gestaan hadden ze met een belletje alles opgelost. Ben nu met de Rechtskamer bezig om te kijken wat mijn rechten en plichten zijn en op die manier te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dat de auto weg is is jammer maar het is niet het einde van de wereld. Het gaat mij er puur om dat hun het eigendom van een ander op een duistere manier afnemen. Want het moge duidelijk zijn. Zoals deze auto aan z'n einde is gekomen is totaal niet volgens het boekje zoals zollie al zei. Ik steek in op een schade vergoeding, maar dat moet ik samen met de rechtskamer uitzoeken wat daar de mogelijkheden in zijn. Gr, Pim |
Ik heb een tijd geleden een soortgelijk geval gehad. Heb daar verder niks meer mee gedaan aangezien ik dacht dat het zinloos was. Nu ik jou verhaal zo lees zou het dus wel relevant kunnen zijn om er achter aan te gaan.
Zou je mij (desnoods via pm) op de hoogte kunnen houden? Groeten Niels |
Dan zal ik hier alles bij houden.
Als er nog meer gevallen zijn kan iedereen hier info vergaren. Gr, Pim |
Ik weet niet wat de waarde van die auto nog was? Anders moet je contact opnemen met de rechtsbijstand of desnoods advocaat.
Jij staat hierbij zeker sterk want dit is gewoon een onrechtmatige daad. |
Volgens mij valt dit gewoon onder verduistering.
|
of een foutje waar je best wel uit komt zonder advocaat tenslotte4 uurtjes advocaat en je koopt een golf 2 dusse ff een ding op marktplaats scoren en de rekening betaald die firma klaar,,,,
|
Het was een golf 1.3 pasadena. Op zich niks bijzonders.
Maar het was een hele nette met leuke opties en eigenlijk nog als nieuw. Ik heb hem gekregen van de oom van mijn vriendin. En mijn plan was om er een dikke atmo in te bouwen samen met dikke BBS'en en een Fichtel&Sachs oldskool schroefset. Daarna wilde ik hem cadeau doen aan m'n vriendin voor haar verjaardag. De waarde in euro's van de auto op zich stelt niet veel voor. Ze staan op MP voor 500 a 1000. Maar ik baalde er toch flink van toen ik het hoorde, dus er is ook een soort emotionele waarde. Ik zal al mijn bevindingen in dit topic plaatsen. |
Hebben ze nog zelf geen voorstel gedaan, of was je het daar niet mee eens?
|
Quote:
Waarom niet? Als het bedrijf ermee akkoord gaat. |
indd
|
Dan zit ik nog met papieren en geen vrijwaring.
Ik weet niet of ik nog op de een of andere manier aansprakelijk ben. |
en dan win je de recht zaak heb je nog geen auto ,,,iedereen dikke stress de knip leeg ,immers ,tis geen apart ding en dus te vervangen ,,gelukkig ,
dan zeg je sla u hand aan de ploeg en kijk nie om...en hoop je dat het je over 60 jaar nog es gebeurd.. en als ie voor de sloop is afgemeld dan hoef je geen belasting en verzekering te betalen ...dus klaar ik zou als me zo iets gebeurde de klant zo een nieuwe vrijwaring uit schrijven ... komt wel goed ,,,grtz jarno |
Als je het voor het gerecht gooit, is het volgens mij zo dat de verliezende partij alle kosten betaald.
Dus ook de kosten van jouw advocaat. Diefstal is het niet, want je hebt de auto zelf daar achter gelaten. Ik blijf erbij dat het naar weten onder verduistering valt. Wiki: Verduistering lijkt op diefstal. Het kenmerkende verschil is dat er geen sprake is van het wegnemen van een goed: de verduisteraar heeft het al rechtmatig onder zich. De verduisteraar kan het goed bijvoorbeeld geleend of gehuurd hebben van de eigenaar of om andere, rechtmatige redenen onder zich hebben. Nogmaals Wiki: Verduistering is het zich opzettelijk wederrechtelijk toeƫigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft. Het is in Nederland strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht, art. 321-325[1] en het Wetboek van Strafrecht BES, art. 334-338[2] en er staat een maximumstraf op van drie jaar of een geldboete van de vijfde categorie. En nu zal de garage houder in dit geval echt geen 3 jaar krijgen, maar het lijkt me wel dat je een zaak hebt met een goede kans op winnen. of je daarmee je golf terug hebt is een ander verhaal. |
Met bovenstaand verhaal ben ik het eens. Maar helemaal naar de basis van het rechtsysteem valt dit ook onder onrechtmatige daad. In dat geval valt er zeker iets te regelen van schadevergoeding of verzekering..
Jij gaat hoe dan ook geld krijgen van die garage (of je moet het zelf niet willen :P ) |
Quote:
Maar kan je aantonen dat het opzettelijk is? ;) |
anders gezegd: hoe en wat is er afgesproken met de garagehouder over het stallen van de auto? Ben je bevriend met deze man? Is dit mondeling gegaan? ;)
|
IS mondeling overeen gekomen. Maar welk recht heeft hij dan om de auto te slopen?
Zonder papieren en zonder mij op de hoogte te stellen. Hij heeft mijn eigendom afgenomen. Ik kan als bedrijf toch ook niet zomaar besluiten de auto van een klant te slopen. |
Jij hebt gewoon alle papieren en bij jou is geen aanleiding te vinden dat jij opdracht hebt gegeven om die auto te slopen.
Gewoon samen met de rechtswinkel / juridisch loket? kijken wat de mogelijkheden zijn. Je kunt om te beginnen schriftelijk (aangetekend) aan het autobedrijf vragen om opheldering? |
Quote:
Tuurlijk hebben ze daar het recht niet toe, heb ik toch niet gezegd? Het was meer om te bepalen hoe jij het kan aanvechten ;) Als je iets op papier hebt staan is het makkelijk zat, mondeling is altijd lastig. Stel dat hij zegt: ja, maar jij hebt toestemming gegeven om te slopen .. Dat wordt dan een mooi een touw getrek. Ik persoonlijk zou even langs gaan, verhaal halen en kijken of ze een oplossing bieden. Geef hierbij aan dat ze een 'misdrijf' hebben gepleegd, jij de papieren nog hebt ect. Als ze geen oplossing kunnen regelen ga je het hogerop zoeken ;) En als je tegenstand verwacht, neem het gesprek op :) |
Ik neem aan dat als hij toestemming had gegeven, hij ook de papier winkel wel af had gegeven.
|
heb je eventuele stallingskosten wel[tijdig]betaald?
anders zou de man zich kunnen beroepen op zijn retentierecht[zie google] beter is,, ga in goed gesprek met de man, zie dat je een paar centjes beurt en koop wat anders! geef geen kwartje uit om [misschien] een dubbeltje terug te krijgen |
Quote:
Quote:
Denk zoals hierboven al aangegeven dat je alleen kans hebt als er iets op papier staat. Anders kan hij gewoon zeggen dat het in opdracht gedaan is en netjes het bewijsje heeft afgegeven. Dan houd het gewoon op, hoe erg het ook is. Het is dan gewoon woord tegen woord. Een autobedrijf heeft ook rechten, maar volgens mij valt dit dan niet onder de retentierecht. Dat is dat je een wagen mag houden zolang er niet betaald is (valt volgens mij slopen niet onder). Maar het kan wel zijn dat dit wel mag als de kosten meer zijn als de dagwaarde. Meeste garagebedrijven willen ook geen wagen gestald hebben voor langere duur. Kan ook zijn dat het bedrijf niet in contact kan komen met de eigenaar, dan gelden daar misschien ook rechten voor. Is gewoon lastig want het verhaal heeft natuurlijk twee kanten . Bij mij op het werk hebben we ook ooit een duitse audi 100 met een kapotte bak op laten knijpen, wagen stond er al ruim een half jaar en klant was nergens te bereiken. |
Wat ik niet snap (en dan is dit niet bedoeld om je op persoonlijke noot aan te vallen) is dat je niet eerst contact opneemt met het bedrijf. Er van uitgaande dat er geen kwade opzet in het spel is, maar eerder dat het berust op een misverstand, kan ik me niet voorstellen dat het bedrijf haar eigen fout niet zou willen inzien. Nu je eerst allemaal juridische hulp in wil schakelen lijkt het er meer op dat je er een slaatje uit wil slaan. En dat zal je bedoeling niet zijn toch?
Gewetensvraag: Stel een klant van jou heeft een geschil met jou zonder jou daarvan op de hoogte te stellen en het moment dat hij dat doet dreigt hij gelijk met juridische stappen. Ben jij dan zomaar bereidwillig mee te werken of gaan de hakken in het zand? |
nu we het toch over de andere kant hebben; hoe lang geleden is de auto er neer gezet? Ik heb ook wel eens bij anderen gezien dat mensen hun auto neerzetten ergens onder t mom van tijdelijk, en zeggen: 'ik bel van de week wel ff' en verder nooit meer iets laten horen.
|
Tja, en weet je wat het grootste nadeel is: jij hebt alle papieren, en je bent daarmee ook eigenaar en verantwoordelijk voor de auto.
Daarmee kun je een probleem voor de toekomst hebben, want hoe krijg je nu nog een vrijwaring? En je kunt ook een ander probleem hebben: als je moeilijk doet kan de garage zich simpelweg van de domme gaan houden. "Een golf 2? Geen idee. Wij hebben hier gewoon een bedrijfsvoorraad, en daar houden we een keurige administratie van bij." De volledige bewijslast ligt dus bij de verantwoordelijke, en dat is de eigenaar conform het kentekenregister. Jij dus. Ik zou dus eerst simpelweg in gesprek gaan met het garagebedrijf over hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe jullie hier uit kunnen komen? |
Prive terein
Is het dan geen eigen risico als je schade oploopt??? |
Om alle geruchten etc. de wereld uit te helpen.
Natuurlijk gaat het er mij niet om, een slaatje eruit te slaan. Het enige wat ik nu heb gedaan is de rechtskamer een brief gestuurd. Hierin het verhaal uitgelegd. En gevraagd wat mijn rechten, plichten en risico's zijn. Wanneer ik hier van op de hoogte ben neem ik contact op met het bedrijf om samen tot een oplossing te komen. Er is dus nog helemaal geen sprake van rechtzaken etc. Ik wil gewoon eerst weten hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik heb weinig zin dan een paar kwaadwillende de auto hebben gekocht en hem volgende week het bankgebouw binnen rijden om een paar knaken buit te maken. Staat toch mooi de politie bij mij op de stoep. |
als de auto in het systeem gesloopt is zoals in de 1e post vermeld is, dan betaald hij geen belastingen ed meer voor de auto.
en daarbuiten kan je een kenteken ook laten vernietigen(slopen in eigen beheer) en je papieren opsturen naar Veendam(RDW). Hoe denk je anders dat al die onderdelen hier en/of op MP te koop staan :tongue: |
Quote:
Ben gekke Henkie niet, dat snap ik natuurlijk allemaal wel. Maar daarmee heb je nog geen vrijwaringsbewijs in bezit?! |
je krijgt toch van de rdw een bevestiging?dat is de 'vrijwaring' daar staat o.a. op dat tot het moment dat het kenteken bij hun is gearriveerd jij als houder de verantwoordelijke bent.dat is dan ook de weg die pim nu zal moeten volgen v.w.b. het kenteken.
|
die krijg je als je het kenteken opstuurd naar de rdw...
|
Hoe ben je te weten gekomen dat je auto gesloopt werd?
Verhaal zonder eind denk ik, best lastige zaak. |
Om van het kenteken af te komen zie ik het probleem niet. Complete kenteken bij de RDW afgeven, met een verklaring erbij dat de platen door jou vernietigd zijn en klaar ben je. Jij je vrijwaring. :)
Hoe je het met het desbetreffende bedrijf op gaat lossen staat er in principe los van. Netjes is het zeker niet wat ze gedaan hebben. |
Quote:
Kenteken idd opsturen zeggen dat je hem heb gesloopt... en je krijg binnen 14 dagen bericht van RDw dat die uit bestand is en heb je vrijwring in bezit :thumbup: |
geen gekke henkie maar gekke gerrit ;)
|
Maar zoals ik het lees is de auto al uit het rdw bestand gehaald......Dus is er geen vuiltje aan de lucht met de RDW...
Enkel het feit dat de garage wat van je afgenomen heeft zonder te melden.... |
All times are GMT +1. The time now is 08:21. |