Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   dieselpomp: 1600 en 1900 uitwisselbaar? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=96495)

Zollie 22-02-2012 20:07

dieselpomp: 1600 en 1900 uitwisselbaar?
 
Omdat ik mijn hele TD blok onderhanden heb genomen, behalve de pomp, verdenk ik die ervan mijn verbruik negatief te beinvloeden.

Als ik in mn diesel rijd rijd ik 1:21, met dezelfde stijl in mn TD wordt het gauw 1:15,5, en dan rijd ik soms nog minder vlot dan in de diesel (optrekken dan, cruising speed 120kmph.)


Maar kan ik net zo goed een 1.9 TD pomp monteren? is er nog verschil in, of gewoon installeren, afstellen en rijden? Ze lijken wat makkelijker te vinden lijkt het...

Zollie 24-02-2012 13:48

Hmmm... geen dieselkenners hier??

Kan een 1900 TD pomp op een 1600 TD blok zonder aanpassingen?
En wat is het verschil? plunjergrootte misschien??

arnus71 24-02-2012 14:41

Ik had wel een 1600 jx pomp op een 1900 aaz, maar of het andersom kan? Lijkt me wel, maar daar heb je ook niks aan ;)

Zollie 24-02-2012 15:54

Dan zou het andersom ook moeten kunnen lijkt me!! :)


Is er nog iemand die weet of er verschil is in prestatie of iets anders?

M v D 24-02-2012 16:39

Of het allemaal past , weet ik zo ook niet precies, staat me iets van bij dat er verschil in de poelies zit, weet ik zo niet. Maar wat ik wel weet, is dat een 1600 D en 1600 TD makkelijk 1 op 20 haalt, maar dat mijn Vento met een AAZ 1900 TD nauwelijks zuiniger wil dan 1 op 16. Heel apart.
In principe is een turbo een enorme weerstand in je uitlaatsysteem, die dus snel moet opspoelen om zo snel mogelijk het verlies om te zetten in vermogenswinst.
Wat heel belangrijk is, is dat de LDA- verrijkingscurve van een 1600 TD goed afgesteld moet zijn t.o.v. de turbodruk. 'T is een redelijk gecompliceerd samenspel, want als de pomp armer staat(zuiniger) bouwt ie minder makkelijk turbodruk op wat 'm dan weer dorstiger maakt, omdat de turbo 'achterblijft' en dus het rendement verlaagd van de motor. Maar zet je de pomp rijker, maakt ie sneller meer turbodruk en wordt ie vlotter en verhóógt het rendement van je motor.
Kort gezegd: Als je een configuratie vindt waarbij je een snel opspoelende turbo creerd met tegelijk een relatief geknepen pompafstelling, rij je (denk ik) zuinig(er).

Zollie 24-02-2012 16:46

Ik heb de pomp wat rijker gehad, maar toen hield het bij 1:13,5 wel op :(


Misschien mn LDA-kegel eens verdraaien om m eerder iets meer brandstof te geven bij het opspoelen van de turbo?

Zal ook de roetstop weer eens wat indraaien, wanneer heeft dit effect?? Steeds experimenteren met een halve slag? of beter gelijk een hele? :)

joostvw 24-02-2012 16:55

Ik weet wel dat je 1.9AAZ motor sneller (beter) loopt met een 1600 pomp.
Als je het andersom gaat doen, zal hij dus waarschijnlijk minder lopen. Maar wellicht wel zuiniger. Ik heb er te weinig mee gedaan om daar echt een wijs antwoord op te kunnen geven. Ik geloof dat DA-BRT er meer kaas van gegeten heeft.
Die bouwt ook Mechanische pompen op TDI's.

M v D 24-02-2012 17:42

1 op 13,5!! Ongelofelijk! Dan rijdt je vast met de originele turbodruk van 0,6 bar?

Mijn Passat 1600GTD rijdt met alles, maar dan ook alles maximaal gezet nog steeds 1 op 20.
Dus, 1,5 bar turbodruk, intercooler, brandstofpomp op de rookgordijnstand en grotere verstuivers.

Toen heb ik een keer de pomp armer gezet en wat denk je? 1 op 17 ofzo....

Het probleem met die oerturbo's uit de 70 en 80er jaren is en blijft het trage opspoelen. Vandaar tegenwoordig ook die lichte, kleine VNT turbo's met leidschoepen en weet ik wat nog meer, die hebben zowat stationair al turbodruk.
De LDA kegel wat verdraaien of scherper maken, kan best wel es positieve invloed hebben, ja. Die roetstop gewoon per kwartslag wat verdraaien en testen, lijkt me.

Gerdjan 24-02-2012 19:56

Ik rij met m'n 32b td 70 pk met dit weer momenteel 1 op 17,rij 130 km per dag binnendoor,en m'n pomp moet nog afgesteld worden(staat te vroeg) en als ie op temperatuur is spaar ik m niet

Zollie 24-02-2012 23:48

Ok, weet niet precies hoe de druk omhoog moet... Die zwarte op op t spruitstuk staat al dicht, nog meer geintjes?
Zal ook de roet weer wat indraaien!

Verstuivertjes? 170 bar erin draaien, gaat dat de boel verbeteren?

M v D 25-02-2012 17:59

Turbodruk verhogen gaat of met een stelschroef (KKK) óf dmv. een bleedvalve (Garreth) Kijk wel uit, dus beste is even met een turbodrukmeter eraan. Of je moet dat zwarte potje weer terugdraaien naar origineel, dan blaast iig. af bij 0,8 bar. Wel zo veilig.
Ik zal niet direkt met de verstuivers aan het aanpassen gaan, de 155 bar wat ie standaard heeft, is doorgaans wel goed.

mark89769 25-02-2012 22:31

AAZ in mijn MK1 deed toen ook 1 op 14. Wel turbodruk iets opgeschroeft, roetstop en LDA verandert. Als ik rustig reed deed ie niet beter als in op 18.

Zollie 26-02-2012 17:30

Turbo is volgens mij een GekkeGerrit... Die zit toch std op Passat 32b TD met CY motor? MVD zal het wel moeten weten ;) Kan er alleen lastig bij, zeker als je niet weet waar je precies naar zoekt :)

Vandaag wat gespeeld (tankbeurt voor het spelen... 1:13,5... Had wel veel haast afgelopen week, en op winterbanden nog.).

Heb nu de originele LDA-kegel verdraaid, en de ring eronder een volle draai met de klok mee gegeven. Feller is ie nu absoluut! Stationair staat bijna helemaal terug ingedraaid!
Hij trekt m goed door en een bescheiden zwarte pluim als je over de helft van je gaspedaal gaat.

Hopelijk kan ik bij de volgende tankbeurt wat gunstiger nieuws brengen, het verbruik begint me echt behoorlijk tegen te vallen... De pomptiming is goed, want uitgevoerd door Bert.

Als dit niet werkt... Weer brainstormen over andere aanpassingen of afstellingen die het gebruik kunnen drukken. Of toch op zoek naar n andere pomp?

M v D 26-02-2012 20:19

Als je 'n Gerrit hebt, moet je een bleedvalve plaatsen in de slang tussen de inlaatrotor en het wastegate-potje.
Kan me idd voorstellen dat dat enorme verbruik je tegenvalt.. Ik snap zo niet hoe dat zo hoog kan uitvallen. Serieus, mijn 32B rijdt op woon/werk-modus (veel snelweg, dat wel.) gewoon iets meer dan 1000km op een volle tank. Dat deed ie al met de gewone 1.6D en later ook met de turbogeladen SB-motor.
Als ik je verhaal zo lees, heb je niks dramatisch verkeerd staan, dus wie weet ligt het tóch aan de pomp..

mark89769 26-02-2012 21:27

Geen verstuiverleiding die lekt bij de pomp of verstuivers zelf. of de rubberen slangetjes naar de verstuivers toe?

Zollie 26-02-2012 22:39

Nop, niets lek, alles keurig in orde, motor loopt gewoon erg netjes, vandaar ook de hopeloosbeid en het vermoeden dat de pomp zijn werk niet goed doet... Dat is het enige onderdeel waar ik zo gauw niet aan kan zien of ie in orde is of niet...

Al gevonden dat je aanpassingen moet doen om een 1900 pomp erop te zetten. Dan maar 1600 pomp zoeken. Mvd, las ik noj dat jij je lda op een gewone pomp had gezet? Als dat te doen is misschien op zoek daarnaar, maakt de zoektocht wel makkelijker denk ik!

gti_power 26-02-2012 23:16

Draai je turbodruk mar eens iets omhoog zodat ie de diesel die eringespoten word ook verbrand word,dan word ie zuiniger en sneller.
Roken is diesel weggooien.Een licht grijze walm is waar je heen wil geen zwarte rookpluimen.Je egt zal wss nu veel te hoog zijn waardoor je snel scheurtjes in je kop krijgt.
Geloof me ik weet waarover ik praat :thumbup:

Gertjan 26-02-2012 23:42

Quote:
Originally Posted by Zollie
Nop, niets lek, alles keurig in orde, motor loopt gewoon erg netjes, vandaar ook de hopeloosbeid en het vermoeden dat de pomp zijn werk niet goed doet... Dat is het enige onderdeel waar ik zo gauw niet aan kan zien of ie in orde is of niet...

Al gevonden dat je aanpassingen moet doen om een 1900 pomp erop te zetten. Dan maar 1600 pomp zoeken. Mvd, las ik noj dat jij je lda op een gewone pomp had gezet? Als dat te doen is misschien op zoek daarnaar, maakt de zoektocht wel makkelijker denk ik!


Die vriend van me die destijds die pijp bij je op is wezen halen heeft nog een goeie 1600D pomp liggen :thumbup:

Zollie 27-02-2012 08:52

Turbo is een KKK ben ik achter, en dat potje waar je kan stellen zit op een heerlijk lastig te bereiken plek :) Maar als je die schroef indraait gaat je druk omhoog? Over hoeveel slagen hebben we het, als jet het binnen alle perken houdt?

Ik heb nu geen zwarte mist, maar inderdaad een bescheiden grijze pluim als ik echt gasgeef, als ik nu iets vlotter rijd dan ie voor de aanpassing kon, komt er nog geen pluim uit. Alleen bij volgas doortrekken!

MVD, kan je een LDA op een gewone pomp klussen? plunjer en dat soort dingen van gelijke omvang??

jetta mk1 '82 27-02-2012 11:46

ik rij ook met een AAZ in mijn golf2 en rij gemiddeld 1 op 15(,5) turbo druk is 0,7 bar.

gti_power 27-02-2012 17:00

Op 1 bar zit je nog in de safe zone,maar stel de druk af met een turbodruk meter aangesloten want het hangt ook af van hoe hoog je de brandstofinspuitng hebt staan.
Je kan niet zeggen van ik draai er 1halve slag aan en heb zoveel druk meer.

Turbo-Variant 27-02-2012 17:38

Zo, toch redelijk dorstige dingen zo te zien, die AAZjes. Neem aan dat dit toch nog wel iets zuiniger te krijgen moet zijn?

Mijn JR destijds bleef gewoon heel erg zuinig ondanks flink opschroeven en een zware voet. Turbodrukregeling heb ik destijds buiten werking gezet en de overdrukklep ook afgedopt. Turbodruk regelde ik min of meer door combinatie van roetstop en LDA afstelling. Dit resulteerde in 1,4 á 1,5 bar turbodruk. (Garrett T3)
Ondanks dit toch nog 1:18 gemiddeld, en op lange stukken zelfs boven de 1:20.

Toch veel fun mee gehad. Al is de gechipte AFN in de mk2 ook wel leuk nu. ;)

Zollie 27-02-2012 17:46

Dat soort verbruiken spreken mij ook wel aan ;)

Ik besef best dat ik in een wat zwaardere stationwagen rijd, maar toch vind ik 1:15 overdreven.

Maar misschien binnenkort 2 CY blokjes ophalen in DLD. Kan ik 1 pomp proberen en van de rest een CY klussen voor in een andere wagen, of de spullen gebruiken om ooit alles op een KY te klussen, 1700 turbodiesel :D

M v D 27-02-2012 18:18

Het is idd wel zelf te doen om de LDA-deksel op een gewone pomp te zetten. Voor de rest is alles hetzelfde, dacht ik. Het werkt bij mij tenminste.
Wat Turbo-Variant ook al zegt, zelfs met stevige rijstijl blijft ie tegen de 1:20 verbruiken, dat is ook mijn ervaring.
En dat AAZ-jes niet zuinig zijn klopt ook. Ik kocht een Vento TD met AAZ en dacht ook wel 1:18 a 19 ofzo te halen. Nou, mooi niet, krap 1:16..:( Toen heb ik de EGR afgedopt, en wat beunaanpassingen gedaan aan de roetstop en turbodruk. Ook het luchtfilter heb ik makkelijker laten ademen en nu rijdt wel ie veeeel vlotter, maar het verbruik blijft behoorlijk achter met 1:17 nu...

Zollie 27-02-2012 18:57

Hmm, heb nog wel ergens een dieselpomp liggen, maar ik wacht even op de reserve spullen, want straks doet niets het meer :D

Ga wel eens het deksel eraf halen van mn oude pomp om te zien of t te doen lijkt :)

bedankt voor alle reacties in elk geval alvast, ben er nu wel van overtuigd dat de pomp er eens aan moet geloven, dus daarover later meer ;)

Zollie 11-03-2012 17:21

sjonge, met veel snelwegkilometers (bijna alleen maar), niet boven de 125 rijden en bescheiden acceleratie nog niet beter dan 1:15,5

Binnenkort heb ik 2 TD pompen erbij, en ik heb nog een D pomp waar de LDA op kan, heb dus genoeg te doen komende tijd! ;)

GJ007 11-03-2012 21:59

zelf mijn 1.6SB laatst btje gekieteld door de LDA aan te passen (kwartslag draaien). en haalde gewoon 1 op 21 :| ...
rij nu nog met een garret t3, wil eigenlijk naar een kkk14, die spoelt wat sneller op hoop ik.
rij met 1.1 bar.
iig leuk speelgoed die dieseltjes

Zollie 20-03-2012 22:24

Zo, turbomotortje opgehaald en nog een doos met turbo, pomp, spruitstukken etc etc. Kan er weer even tegenaan!

Denk dat ik vrijdag de pomp kan vervangen. Heb inmiddels wel een flesje dieselcleanert erdoorheen gehad, ga ik nu het nut van zien... hopelijk :)

Mijn verbruik is echt een jojo... soms 1:16, dan weer 1:13,5. Die 1:13,5 was bij normaal gebruik. Heb ik zondag even 500km door Duitsland gereden, goed volgas en de temperatuur goed omhoog, tank ik bij terugkomst 1:13,8... bizar toch? Met opgedraaide LDA, dat wel...

Ik snap er geen hol meer van en hoop dat ik binnenkort met een nieuwe pomp erop hier goed nieuws kan brengen! ;)

Pul, ik zal dan ook eens een plaat schieten van die kruk, ik heb het ook nog niet gezien...


All times are GMT +1. The time now is 19:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.