![]() |
schuifbouten?? wie legt uit, ik niet snap
vaak word er gesproken over schuifbouten.
maar nu kom ik misschien dom over maar wat houd dit in?? ik heb werkelijk geen idee, wat valt er te schuiven steek is toch steek :D:D |
Same here, ben erg benieuwd naar de montage en het hoe en wat!
|
een schuifbout is een bout met een losse conusring die los onder de kop van de bout zit.
zo kun je onder een Alfa (steek 4x98) 4x100 wielen monteren,omdat die ene mm per gat door de losse conusring wordt gecorrigeerd Theoretisch kan je dan ook 5x110 (Opel steek) velgen op een 5x112 auto monteren. @Beetle,ik neem 17 April wel een setje mee ... kun je voelen :p |
dus als ik het goed begrijp zit het schroefdraad los aan de kop vast, waardoor er een speling van +/- 1mm mogelijk is
simpel gezegd?? |
hoeveel mm kun je overbruggen dan met zo'n schuifbout?? wat is het maximum wat er kan met die bouten (van steek xx naar steek xx bijvoorbeeld) ??
|
Quote:
Schroefdraad en kop zijn één,maar de conus (wat normaal 1 met de kop is) is los,en zit om een dunner stukje van de bout heen. Zo kun je dus maximaal een mm of 2 (totaal) overbruggen .. das 1mm vanaf het hart gerekend. 4x98 (fiat,alfa) wielen op een 4x100 steek is dus mogelijk,ook 5x114,3 wielen op een 5x112 steek zou misschien nog net kunnen gaan ... www.hespo.nl levert de schuifbouten ... zijn van H & R,dus goede kwaliteit |
En niet onbelangrijk : TUV goedgekeurd
|
Handig voor als je in Duitsland woont!
|
Quote:
Ganz supah :p Mag graag ergens aan zitten :) Principe (de losse conusring) is me iig aardig duidelijker! |
|
juisssssssst gert, wou net om een plaatje gaan schreeuwen, :D:D thanks
|
Quote:
Ook wel als je in Nederland woont...Weet je dat ze goed zijn...Bij de TÜV zijn ze niet kinderachtig in het keuren! |
4x108 is dus niet te overbruggen met schuifbouten naar 4x100???
|
Quote:
Alleen door Rens Blom met een aanloop :D |
Quote:
Whahaha, erg scherp! :biggrin: Schuifbouten kunnen toch maximaal 3 mm opvangen? Zoiets had ik eens begrepen (in tegenstelling tot de eerder genoemde 2 mm, DENNIS!) |
Quote:
maximaal klopt dat wel .. 4x98 (Fiat,Lancia) wielen passen dan op 4x100 steek, en 5x110 (Opel) past dan op 5x112. 4x114,3 (Toyota Corolla E8 Coupe) gaat dus niet op 4x100 :( |
Quote:
Dank u! :) |
ok dan gaan we maar laten omboren... thanks btw
|
heb net een mail gestuurd naar Hespo, wil de prijs wel eens weten... heb ze toch nodig nu ik nieuwe wielen heb.
|
wie heeft nog meer adresjes voor schuifbouten en centreerringen buiten www.hespo.nl om?
|
de meeste betere stylings shops / bandenboeren hebben ze wel
|
euromaster en profile, weten niet wat een schuifbout is...
en denken dus ook echt dat je poep praat... |
Quote:
Ik had het ook over de betere... :tongue: vooral stylingszaken hebben ze de autostyle generatie zeg maar nl power bijvoorbeeld ook zaken die specifiek op velgen gericht zijn hebben ze vaak wel... |
Ik had een tijdje terug advies gevraagd bij een bandenboer betreft de schuifbouten en volgens hem kon je met de schuifbouten wel van 4x100 naar 4x98 , maar andersom van 4x98 naar 4x 100 niet ,dus een alfa velg op VW .
Dan kreeg je te maken met trillingen enz zei hij , dus heb ik er maar vanaf gezien maar of dat echt zo is weet ik niet . Soms zie je leuke alfa velgen te koop en zouden leuk staan op een VW. Zullen toch wel mensen zijn die hier ervaring mee hebben en die hun mening hierover even kunnen posten ? |
niemand een antwoord op de vraag van mauce??
ben ik ook wel benieuwd naar aangezien ik ook op zoek ben naar een leuke set velgen. en met 4x98 erbij kun je toch weer iets breder zoeken.. |
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar wat zoiets kost, cause I had someting in mind :D
|
Rij zelf met een velg met Alfa steek op mijn cabrio, door middel van schuifbouten, en dat gaat prima! Blijft prima zitten, geen trillingen e.d. Ben er zelf vorig jaar zonder problemen mee naar Oostenrijk gereden.
Hou alleen wel het naafgat van de velg in de gaten, want daarmee kun je wel voor een uitdaging komen te staan. Mijn 4x98 velgen hebben een naafgat van 60mm, en zie daar maar eens iets voor de vinden voor een golf 1.. |
iemand een foto van schuifbouten?
|
Quote:
Centreerringen moeten dat klusje toch wel klaren? Of bedoel je dat je ze nog niet hebt gevonden in die maten? |
Kost een setje schuifbouten eigenlijk ongeveer? En waar haal je dat...
|
Quote:
Ongeveer € 5,- per stuk, maar je hebt er dus 16 of 20 nodig.. Ik geloof dat het laatste keer € 67,- voor 16 was. Hangt er ook een beetje vanaf of je merk neemt of niet, OZ levert ze bijvoorbeeld ook, omdat die geen steek 4x98 hebben. Dus als je daar nieuwe velgen besteld voor Alfa krijg je 4x100 OZ met OZ schuifbouten.. |
Quote:
![]() |
Oja
Quote:
Sowiezo overal waar je ook velgen kan halen. En meestal heeft een bandenboer het ook. Profile etc. Lokale automaterialen zaak ook wel. |
dit zijn mijne:
|
Berserker; zit bij jou de bout dmv een conische klempassing in de excentrische bus? Of heeft de vulbus een vlak klemvlak met de bout?
Het lijkt bij jou ander te zitten dan bij de schuifbout op de afbeelding daar boven. |
Wie o wie maakt het artikel aan op wikipedia? :D
|
Veropedia
|
Quote:
Come again? :confused: het principe is hetzelfde, gewoon smaller stuk bout waar de bus overheen komt, daaronder zit een rubber ringetje die t vastklemt. |
bovenste of onderste optie?
Ik vraag me namelijk af of het noodzakelijk is dat de wielmoeren dmv een conische klempassing vast zitten, om te voorkomen dat de moeren/bouten losraken... |
@Berserker; Waar heb jij die vandaan?
|
All times are GMT +1. The time now is 16:54. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.