![]() |
Revisie Mk2 16v, wat zijn de opties?
Het motortje heeft naar alle tevredenheid sinds de aanschaf alweer 11.000 km gelopen. Er zijn wel wat kleine mankementjes waarvan de meest hoorbare tikkende kleppen zijn. Dat mag ook wel bij 227.000 km. Aangezien ik nog een poosje verder wil rijden met dit fijne karretje (gisteren in een Kia Rio gereden, nou, doe mij maar een Golf 2) denk ik aan de volgende opties:
1. Het reviseren van het blok. - helemaal - of gedeeltelijk, zoals alleen de kleppen en lagerschalen. 2. Blok uit bijvoorbeeld Mk3 gti 16v inbouwen, met een acceptabele km-stand. Ik kan niet kiezen... |
ik zou voor reviseren gaan, dan is je blokkie weer 100%, bij aanschaf van een ander blok is dat meestal afwachten, wat je na 10.000 (of eerder, of later) weer aantreft....
|
da's een goed argument, plus dat je ook de rest van de auto om moet bouwen om die andere motor te laten werken.
|
O ja, is het trouwens ook niet logisch om de versnellingsbak te reviseren meteen???
|
Een andere optie is een andere KR kopen, die reviseren en daarna de motoren wisselen, en je oude blokje weer verkopen...
|
Het is een PL maar je hebt wel gelijk dat dat kan. Maar dat zou ik doen als ik het zelf zou kunnen, waar ik niet helemaal zeker van ben.
|
Ik zou als ik jou was een kr kopen die reviseren en die er dan in hangen en je oude motor verkopen
|
zit met hetzelfde probleem, PF blok met 280.000 km op de teller, versleten klepstoters etc etc... ik zou er graag een 6pitter in hangen, maar dat ga zo veel geld kosten (aangezien ik ongeveer 2 linker handen heb :D )
dus zal het revisie worden.... iemand een ID van de kosten om een 8v gti blok te reviseren? |
Quote:
Maar ff duidelijk, m'n oude motortje is dan niks meer waard (250 euro ofzo?) en ik moet wel een goed blok kopen EN dat nog laten reviseren. Ik wou dat ik het zelf kon doen... :oops: |
je oude blok is dan idd niet echt veel meer waard. Weet niet of je je gti dagelijks gebruikt, dan zul je waarschijnlijk een ander blok erbij moeten kopen...reviseren duurt wel ff...
|
250 Euro lijkt me veel voor een versleten blok, ik heb laatst een prima blok gekocht compleet voor 60 euro.
Golf 3 2.0 16V is geen optie, moet andere kabelboom op met nieuw type stekkers in de zekeringenkast. Waarom zou je een goed blok moeten hebben om te reviseren, ik zou zeggen hoe beroerder hoe beter liefst met kapotte krukas ofzo (heb er nog 2 liggen, ter overnamen aangeboden). Lekker geodkoop en dan laten reviseren met nieuwe 2.0 zuigers. |
het klopt dat je blok niet veel meer waard is dan maar die kan je er dan ik laten zitten tot de andere motor gereviseerd is en klaar om in te bouwen. De goedkoopste optie die de motor die er nu in zit reviseren.
|
Als je voor de Golf 3 16v gaat zou ik eerder voor de 20vt gaan. Als je dan toch gaat kabelboom kutten.
|
Quote:
Ik voel ook niet zoveel voor dat gedoe met de kabelboom. Ben niet zo thuis in de elektrische wereld. Brrrrrr. En inderdaad kun je de 1.8 ook nog opboren, of bedoel je dat niet? |
zou het verschil maken of ik een KR of een PL neem als revisieblok? De KR heeft toch een K-jetronic ipv KE??
|
Inderdaad,
Een KR blok heeft: Bosch K-Jettronic Een PL blok heeft: Bosch KE-Jettronic |
Hier een doorsnede van een KR
![]() Ik wordt gvd gek van dat gedoe met die plaatjes! tijd voor een foto upload/beter forum! |
Kzie het jah :P
|
Dees is uit een scirocco ofnie? Maar ik heb nu een computer meer zitten dan in een KR en een andere injectie. Een PL nemen is toch veel makkelijker?
|
Mechanisch zijn ze gelijk, het onderblok en de kop dan.
Injectiesysteem, kabelboom, nokkenas zijn anders maar daar heb je geen last van me reviseren. |
Ik bedoelde overmaat zuigers, dat zowiezo, maar dan kan je beter gelijk zuigers van de 2.0 16V kopen, die zijn 82.5 ipv 81 mm en dan krijg je meer cilinderinhoud.
KLEIN nadeel, je onderblok moet ook stukje afgevlakt worden en je krijgt problemen met de originele distributieriem, maar eentje van een opel past prima, is een paar tandjes korter. |
Zuigers van een 2.0 16V (ABF zowieso niet, blokhoogte en drijfstanglengte!) en van een 9A/6A ook niet vanwege je slag.
|
Very interesting... kunnen we niet een keer een cursusdag organiseren met Allart als cursusleider? Want ik vind het leuk om dit te lezen, mijn blok is namelijk ook dit jaar nog wel aan revisie toe, ik snap er alleen de ballen niet van omdat ik niet precies hoe zo'n blok nou in elkaar steekt en ik weet niet altijd precies wat er bedoeld word (voorbeeld: K-jettronic of KE-jettronic... dan zit ik ongeveer zo: :shock: achter de pc :D )
|
Quote:
Dat is geen gek idee, maar ik zou een 'how to' willen voorstellen. Maar goed, ik begrijp dus dat je met zuigers 82.5 een slagvolume krijgt van in totaal 1847 cc ipv 1781 cc. Da's al een toename van 3.7%. Maar passen die zuigers wel in de cilinders of (dat moet toch gebeuren geloof ik) moeten de cilinderwanden bewerkt worden? En dan blijft ook nog staan of ik nu een PL moet nemen (wat ik nu ook heb) of een KR. |
heleen > www.jetta.be.tf ; daar leer je al een hele hoop :)
|
Ik leer sneller als ik het ook zie... ik heb een visueel geheugen, dat is zowel een zegen als een vloek :P
|
Ik kreeg pas te horen van iemand die der wel wa verstand van heeft dat ie mun kleppe hoorde tikken :rolleyes: Nou ben ik wel iets technisch aangelegd maar heb meer brommerervaring dan auto tot nu toe.
Wat wil da nu eigenlijk zegge da de kleppen tikken, en hoe is het e verhelpen. Ook reviseren :shock: |
klepstoters (laten) vervangen
|
Ja da had ik al ergens gevonde. Veel werk¿ Is het zelf te doen. Nou kan ik wel iets want ik heb de Radiateur en de Kachelradiateur ook vervangen.
|
Tikkende kleppen heb ik ook al een hele poos, kun je prima mee doorrijden. Uiteraard op een gegeven moment wel klepstoters vervangen.
Dit is eigenlijk ook de reden dat ik een revisie aan het bekijken ben. Vervangen van alle 16 klepstoters is niet echt goedkoop maar ik vind het zonde om dat te doen bij een motor met 227000 km op de teller. Onder het mom van als we toch bezig zijn... |
het is naar verluidt gemakkelijk zelf te doen, alleen begin ik er zelf niet aan omdat de distributieriem er af moet.
|
De mijne heeft er nou ong. 237.300 opstaan. Kzou um ook wel willen (laten) reviseren. Kweet alleen nie of da ut betaalbaar is :(
|
kilometerstand speelt toch geen rol. ik zou enkel overgaan tot revisieren als het echt nodig is. bijvoorbeeld bij vermogensverlies etc.
m'n blokkie heeft er 280.000 opzitten (wel 8v) en trekt nog als nieuw |
Maar da die kleppen tikken is geen reden tot revisie¿
Hij trekt als de brandweer, blijft soms een beetje hangn bij de 6000rpm. En alsk bij een stoplicht sta loopt de olietemperatuur wel op tot 105-112 graden :o Gemiddeld zit ie op 98 graden. Is dit te warm¿ |
je kan ze altijd reviseren natuurlijk , ben je van dat irritante geluid af.
het is gemakkelijk te testen wanneer je ze het beste kan vervangen: je start de motor koud en laat hem stationair draaien tot de fan aanspringt; als je ze dan nog duidelijk hoort tikken is het het beste voor ze te vervangen. (alleen een vrij dure zaak voor een 16v, geloof 25 euro voor een stoter maal 16 kleppen, reken maar uit) wat die olietemp betreft, gemiddeld 98 is normaal, 112 is vrij warm, maar ik geloof dat pas 120 kritiek wordt (correct me if i'm wrong anybody ;) ) |
Quote:
idem hier nog, ik mis ook het zelfvertrouwen om aan zoiets te beginnen. |
Quote:
Is wel zo, alleen ik wil probleemloos kunnen rijden. En als ik ergens een hekel aan heb zijn het problemen met de motor. Mijn streven is dat ik er altijd mee kan rijden, weer of geen weer, en niet dat ie de helft van de week kapot op de stoep staat. |
je rijdt nu eenmaal met een ouwe auto, er zal altijd wel iets aan schelen, is het niet de motor, dan is het wel iets anders waardoor ie brak loopt of stil staat.
|
@ mfa ik weet een goed adresje om je wagen om te bouwen naar een 6pitter
in belgie en niet duur dat zou nog eens wat zijn |
dat zou nog es wat zijn, altijd al gedroomd van een 6 pitter :)
mag je altijd geven natuurlijk |
All times are GMT +1. The time now is 07:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.