Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Verkeerde onsteekvolgorde 4-2-1-3 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=88345)

Djdewit 02-08-2011 11:14

Verkeerde onsteekvolgorde 4-2-1-3
 
Beste vwguru's,

ik heb een tijdje terug de gehele onsteking vervangen van mijn golf gti '89 8klepper. Nu loopt de auto alleen met de onsteekvolgorde 4-2-1-3. De markering van de rotor en nokkenas staan goed. Zover ik kan zien, staat die van krukaspoelie ook goed met de markering op de plastic kap.

Ik vermoed zelf dat het probleem zit in dat andere tandwieltje, die schuil gaat achter de plastic kap. Dat daarvan de markering niet in lijn staat met die van de krukaspoelie. Kan iemand dit bevestigen, voordat ik de hele boel loshaal?

MVG,

DJ :D

René 02-08-2011 11:28

Zit je ontsteking er wel goed in? Kan op 2 manieren hè... Zit een sleufje in het asje van je ontsteking die je onderblok komt. Probeer hem anders eruit te halen, 180 graden verdraaien en dan er weer in.

Je rotortje moet naar de markering van de 1e cilinder wijzen (inkeping verdeler), als alles op tijd staat.

Spierings 02-08-2011 11:32

Markering in de verdeler is cilinder 1

Even alles op tijd zetten en de kabels er goed inpluggen.

Djdewit 02-08-2011 11:45

Quote:
Originally Posted by René
Zit je ontsteking er wel goed in? Kan op 2 manieren hè... Zit een sleufje in het asje van je ontsteking die je onderblok komt. Probeer hem anders eruit te halen, 180 graden verdraaien en dan er weer in.

Je rotortje moet naar de markering van de 1e cilinder wijzen (inkeping verdeler), als alles op tijd staat.


Markering van rotor staat goed. Als ik het asje in het onderblok 180 graden verdraai, blijft de onsteekvolgorde hetzelfde, maar daardoor verspringt de rotor tenopzichte van de markering 180 graden. Op 1-3-4-2 wil die gewoon maar niet lopen.

Het rare is ook dat het altijd zo heeft gezeten, met de oude verdeler was het ook al zo aangesloten.

DJ

René 02-08-2011 12:01

je moet de as van je verdeler 180 graden verdraaien, niet dat palletje in je onderblok
Zoals het nu zit, wijst jouw rotor naar de 4e cilinder als alles op tijd staat.
Teken de ontstekingsvolgorde maar eens uit...dan zie je dat alles 180 graden verkeerd staat



René 02-08-2011 12:06

Na `t lezen en zien van de tekening begin ik aan mezelf te twijfelen...
Je weet dat cilinder 1, de cilinder is aan distributiekant zijde?

Area51 02-08-2011 12:23

Quote:
Originally Posted by René
Je weet dat cilinder 1, de cilinder is aan distributiekant zijde?


Was het eerste waar ik ook aan moest denken :D

René 02-08-2011 12:26

Lol idd...kan me ook niet voorstellen dat hij met die volgorde op het blok kan lopen...

Djdewit 02-08-2011 12:29

Quote:
Originally Posted by René
Na `t lezen en zien van de tekening begin ik aan mezelf te twijfelen...
Je weet dat cilinder 1, de cilinder is aan distributiekant zijde?


Yep.. ik zet de krukaspoelie naar de markering op de plastic kap. Als ik vervolgens de krukaspoelie iets verdraai zie ik op het vliegwiel een verf markering. De rotor zet ik daarna op de markering van de verdeler, beginpunt van onsteken. Met de volgorde 1-3-4-2 wil de motor maar niet lopen. heb ik de volgorde weer veranderd naar zoals het op de oude verdeler zat, 4-2-1-3 en hij liep weer. :confused:

René 02-08-2011 12:34



René 02-08-2011 12:36

Zoals het op de foto hierboven staat, hoort het te zitten, dus 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3 en 4 op 4.... jij zegt dat hij alleen loopt, als de volgende nummers met elkaar verbonden zijn:

nummer 1 op verdeler met nummer 4 op motorblok
nummer 3 op verdeler met nummer 2 op motorblok
nummer 4 op verdeler met nummer 1 op motorblok
nummer 2 op verdeler met nummer 3 op motorblok

?

Djdewit 02-08-2011 12:42

Ja

René 02-08-2011 12:48

Dat is eigenlijk alleen mogelijk dus, wanneer je verdeler dus 180 graden verkeerd staat..
Als je hem op tijd zet, dan wijst de rotor zeker ook naar nummer 4 op de verdeler?

Djdewit 02-08-2011 12:55

De motor loopt, als ik daarna de verdelerkap eraf haal. De verfmarkering op het vliegwiel opzoek, wijst de rotor naar de markering op de verdeler behuizing, waar bij mij de bougiekabel naar cilinder 4 loopt ipv van 1. Ik snap dat verdeler 180 graden draaien niet. Ik heb m precies zo als op de plaatje van je, de onsteking ook.

Spierings 02-08-2011 14:05

Quote:
Originally Posted by Djdewit
De motor loopt, als ik daarna de verdelerkap eraf haal. De verfmarkering op het vliegwiel opzoek, wijst de rotor naar de markering op de verdeler behuizing, waar bij mij de bougiekabel naar cilinder 4 loopt ipv van 1. Ik snap dat verdeler 180 graden draaien niet. Ik heb m precies zo als op de plaatje van je, de onsteking ook.

Belangrijker dan de krukas is de nokkenas. Nokkenas draait even snel als de rotor en krukas draait 2x zo snel.

Zet merkteken van zowel de krukas als de nokkenas op tijd en zet daarna cil 1 bij de markering.

Djdewit 02-08-2011 14:07

Quote:
Originally Posted by Spierings
Belangrijker dan de krukas is de nokkenas. Nokkenas draait even snel als de rotor en krukas draait 2x zo snel.

Zet merkteken van zowel de krukas als de nokkenas op tijd en zet daarna cil 1 bij de markering.


Heb ik ook, als ik mijn krukasaspoelie op tijd zet, dan ligt streepje op het nokkenas tandwiel evenwijdig met het kleppendeksel. Daarnaast ook de 2 verfstreepjes op het vliegwiel, en de rotor wijst naar de merkteken van de verdelerbehuizing.

Ik denk nog steeds dat de krukas 360 graden gedraaid moet worden, zodat de cilinder 1 wel op startpositie staat ipv van nummero 4. Draait het vliegwiel trouwens even snel als de krukas?

1982kameiX1 02-08-2011 14:49

Quote:
Originally Posted by Djdewit
Draait het vliegwiel trouwens even snel als de krukas?

Ja.

Djdewit 02-08-2011 15:08

Het rare is gewoon dat de motor voorderest wel aardig loopt, hij is ermee door de apk gekomen. Ik heb de onsteking laten afstellen bij een garage, die vonden de onsteekvolgorde ook erg vreemd, maar omdat de motor wel aardig loopt, werd het aan de kant geschoven. "Als het loopt dan loopt het".

Maargoed, ik kijk nergens meer van op. Ik heb de auto nu een jaartje in bezit, en dacht ermee echt een koop te slaan. Een originele hollander, met eigenlijk maar één echte eigenaar, de 2e eigenaar heeft m maar 1 maandje in bezit gehad. Heb er sindsdien pas 1000 km mee gereden. Tot nu toe alleen nog maar problemen.

De gehele injectie was ontregeld, belangrijke gebroken aarde draden van de motormanagement waren gemaakt met wat zielig tape. Die dikke aarde draad van de ignition coal(bobine?) was helemaal niet aangesloten. Brandstof filter was verkeerd om aangesloten. Verschillende kapotte sensoren. De duty-cycle connector was niet aangesloten. Vervolgens alle draden van de injectie nagemeten, aarde draden uitgepiept met de multmeter. Motormanagement open gehad en gecontroleerd op verbrande circuitjes.

Maar na dat alles wil de motor nog steeds niet als een zonnetje lopen. Koelvloeisstof komt niet op temperatuur, terwijl ik de thermostaat en temp voeler voor dashboard heb vervangen. De de-acceleratie moterregeling werkt niet goed. Als de motor loopt hoor je de kleppen af en toe tikken. Ben er laatst achtergekomen dat er de verkeerde olie in de auto zit, de laatste eigenaar heeft de auto een klein service beurtje gegeven met 5w40. De olie is nog blank, en bij het aflezen druipt het van de peilstof. Het uitlaatspruitstuk wordt ook na een paar minuten al roodgloeiend, dan staat de onsteking toch zowiezo te laat? Volgens de garage/apkmeester was alles prima in orde:confused:. Van dat hele onsteking gedoe klopt geen zak, terwijl ik de distru riem nog niet los heb gehad. Kan niet wachten op het moment dat ik zorgeloos kan rijden :D!

Weet iemand ofdat een pf motor kan lopen als de nokkenas 180 graden gedraaid staat? Als ik aan de krukasmoer draai, lijkt het ook wel ofdat de motor niet helemaal vrij loopt, zo halverwege gaat het vrij stug.

DJ

1982kameiX1 02-08-2011 16:02

Quote:
Originally Posted by Djdewit
Als ik aan de krukasmoer draai, lijkt het ook wel ofdat de motor niet helemaal vrij loopt, zo halverwege gaat het vrij stug.

DJ


Dat komt toch, denk ik, vanwege de compressie die opgebouwd wordt? als hij overal even vrij zou draaien zou ik me pas echt zorgen maken....

Djdewit 02-08-2011 16:09

Quote:
Originally Posted by 1982kameiX1
Dat komt toch, denk ik, vanwege de compressie die opgebouwd wordt? als hij overal even vrij zou draaien zou ik me pas echt zorgen maken....


Alvast één goed iets dus, nu de rest nog :).

Audi1981 02-08-2011 16:25

Als je nu de verdeler er eens uit neemt en die as een halve slag draait, weer terug steekt en het tijdstip goed zet, ben je al een heel eind op weg. Vraagbaakje in je bezit ? Is wel handig als je dit soort dingen gaat ondernemen.
Suc6 :thumbup:

Djdewit 02-08-2011 16:37

Dat dunne gleuf asje onder de verdeler zeg maar, die in lijn moet staan wijzend naar de oliefilter. Als ik de verdeler met de markering op dezelfde positie wil hebben zoals ik nu heb gemonteerd op mn blok, moet ik het asje dus 360 graden draaien?

Wat doet dat gleufje dan precies? Ik gebruik veel internet als naslagwerk, heb de haynes werkplaats boek ter beschikking, net vandaag die van Bentley besteld bij bol.com. Die is wat uitgebreider hoorde ik. Als beginneling word je alleen maar wijzer door trail and error.

Djdewit 02-08-2011 17:21

"Figuur 5.4: Let op dat voor inbouw van de stroomverdeler de meenemer van de oliepomp evenwijdig aan de krukas staat"



"- Verdraai de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslang staat (zie merktekens in figuur 2.7).
- Los de klembout van de stroomverdeler en trek de stroomverdeler uit de zitting.
- Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Let op dat de zuiger van de eerste cilinder weer in het BDP van de compressieslag staat. Verder moet de meenemer voor de oliepomp evenwijdig aan de krukas staan, zie figuur 5.4 en moet de rotor naar de bougiekabel van de eerste cilinder wijzen."

Ik kan maar niet begrijpen dat het aan de meenemer van de oliepomp kan liggen dat de onsteekvolgorde niet klopt! Alsjeblieft iemand?

Spierings 02-08-2011 17:44

Quote:
Originally Posted by Djdewit
Heb ik ook, als ik mijn krukasaspoelie op tijd zet, dan ligt streepje op het nokkenas tandwiel evenwijdig met het kleppendeksel. Daarnaast ook de 2 verfstreepjes op het vliegwiel, en de rotor wijst naar de merkteken van de verdelerbehuizing.

Als dit gewoon goed is heb je gewoon je bougiekabels verkeerd aangesloten.
Cilinder 1 hoort gewoon bij de markering te staan van het verdelerhuis.

gooigolf 02-08-2011 17:49

Quote:
Originally Posted by Djdewit
"Figuur 5.4: Let op dat voor inbouw van de stroomverdeler de meenemer van de oliepomp evenwijdig aan de krukas staat"



"- Verdraai de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP van de compressieslang staat (zie merktekens in figuur 2.7).
- Los de klembout van de stroomverdeler en trek de stroomverdeler uit de zitting.
- Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van uitbouwen. Let op dat de zuiger van de eerste cilinder weer in het BDP van de compressieslag staat. Verder moet de meenemer voor de oliepomp evenwijdig aan de krukas staan, zie figuur 5.4 en moet de rotor naar de bougiekabel van de eerste cilinder wijzen."

Ik kan maar niet begrijpen dat het aan de meenemer van de oliepomp kan liggen dat de onsteekvolgorde niet klopt! Alsjeblieft iemand?

hallo ...

iss idd vreemt de meenemer kun je gewoon verdraaien tussen duim en wijsvinger ,,
heb hier ook zo.n geval roter wijs na 4 ,, inpl van 1 toch loopt hij goed
verdraai ik de hele zaak dat motor op bdp staat , en zet ondsteking hart rotor op cylinder 1 ,, doet hij geen slag ,
dan staat hij dus 180 graden gedraait ,,heel merkwaardig idd

vrgr gooigolf ,, :thumbup:

Djdewit 02-08-2011 17:51

Als ik alle markeringen krukaspoelie, nokkenas, vliegwiel, rotor goed heb staan, loopt de motor alleen als de rotor bij de markering begint met de bougiekabel die leid naar cilinder 4, gevolgd door 2-1-3.

René 02-08-2011 17:58

Waar wijst jouw rotor heen als je de 1e cilinder (dus die aan distributiezijde) in BDP hebt staan. Wijst hij dan naar je motorblok toe? Of naar de voorzijde van de auto.

Djdewit 02-08-2011 18:03

Quote:
Originally Posted by René
Waar wijst jouw rotor heen als je de 1e cilinder (dus die aan distributiezijde) in BDP hebt staan


Als ik de markering van de krukaspoelie goed zet, dan zou cilinder 1 op BDP moeten staan, dan wijst de rotor naar de markering op de verdelerbehuizing, de markering en rotor wijzen ook naar het motorblok toe.

René 02-08-2011 18:05

Dus de rotor wijst naar je motorblok toe?

Djdewit 02-08-2011 18:22

De rotor wijst naar het motorblok als de krukaspoelie markering op "tijd" staat. Venzelfsprekend staat dan de rotor tenopzichte van verdelerbehuizing markering ook op tijd. De markering van de verdelerbehuizing grenst dus aan het motorblok. De gehele verdeler staat op dezelfde manier als op dat plaatje van je met uitleg over de onsteekvolgorde.

René 02-08-2011 18:23

Ik kan er niet echt bij dat alles op tijd staat. Normaal gesproken staat cilinder 1 dan in BDP en staan de kleppen van cilinder 4 op tuimelen. Als er op dat moment wordt ontstoken bij cilinder 4 gebeurt er niets, aangezien er niets te ontsteken valt...

Domi 02-08-2011 19:27

Ach, als ie maar mooi loopt :D

Djdewit 02-08-2011 21:31

Ik denk dat ik toch de distributie riem eraf ga halen en alle markeringen goed bekijken en onderling vergelijken. Miss staat het toch een paar tandjes verkeerd.

Ik was net aan het rommelen aan de auto, stuitte ik gelijk op een volgend probleem. Ik ben bezig met het kleppendeksel los te halen, want ik wil de pakking vervangen. Iniedergeval, ik heb nu 7 moertjes los, maar zit nu te klooien met de laatste. De moer is niet dol aan de buitenkant, ik kan de moer draaien, het tapeind dan draait niet mee, maar de moer komt ook niet los..

Nu wil ik de moer proberen te verwijderen, maar hij zit ook niet op een gemakkelijke plaats, aan de kant van de injectie en uitlaat. Hoe kan ik nou het beste te werk gaan? Heb al zitten kijken voor een moersplijter van kukko, maar ik heb geen idee ofdat ik wel genoeg ruimte heb om dat ding te gebruiken. Het is ook een beste investering. Is het niet mogelijk om van bovenaf de moer aan de zijkant proberen kapot te boren, om vervolgens met een platte schroevendraaier en hamer de moer te splijten?

Ik heb overigens een heel handig youtube kanaal gevonden, waar een monteur in 54 filmpjes laat zien hoe je stap voor stap een geheel golf 2 8v blok reviseert, inbouwt, etc. Uiterst wetenswaardig http://www.youtube.com/user/9Barry009

Ik hoor het graag,

DJ

gooigolf 02-08-2011 21:34

hallo ..

als die van mij op bdp staat ..
wijst de hard rotor na radiator ..terwijl hij in de buurt van de kerf op rand hoord te staan lijkt mij ..vreemt maar hij lopt netjes das belangrijkst //
hahaha , ;)

fptjb 10-08-2011 11:35

als ik dit zo lees , dan zit het asje in het blok 180 graden verkeerd , het asje dus met het gleufje , deze hoort horizontaal te staan , evenwijdig met het blok.

fcapri 11-08-2011 08:31

niks van aantrekken. zolang jij weet dat alles 180° verdraaid staat, is hte geen probleem.

als je de motor draait heb je 2x een bdp van cilinder 1. 1 keer op de compressieslag van het mengsel (en dan moet je rotor van je verdeler naar cilinder 1 wijzen) en 1 keer als de motor de uitlaatgassen naar buiten stuurt (dan zou de rotor naar cilinder 4 wijzen).

wat is het verschil dan tussen die 2 BDPen, dat is de nokkenas timing.
bij de ene slag staat beide kleppen bovenaan dicht (compressie), bij de andere staan beide kleppen op tuimelen (uitlaatgassen zijn net naar buiten, dus die sluit, en de inlaat zal open komen).

jij staat gewoon elke keer op de verkeerde slag je ontsteking op 1 te zetten.

zoals hierboven al vermeld. draai aan je krukas totdat je rotor naar cilinder 4 wijsd. verander niks aan de motor, trek je verdeler eruit en verdraaid de rotor naar cilinder 1 en steek die er weer gelijk in (zodat die naar 1 blijft wijzen). versteek je bougiekabels nu ook en ik weet zeker dat je motor dan wel loopt op de correcte volgorde


All times are GMT +1. The time now is 13:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.