Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 4 (411-412) & Thing (kubel, vw 181) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=29)
-   -   type4 motor in 181 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=736)

wouter76 15-01-2004 10:30

type4 motor in 181
 
Even een vraagje waar tot nu toe niemand mij een bevredigend antwoord op heeft kunnen geven.

Ik heb een 181 uit '73 en een Buggy (Speedbuggy / Birdbuggy gemaakt door HotRod Doesburg) uit '65.

Op de buggy ligt een 2.0 Type4 en deze is voor de buggy toch redelijk zwaar, de 181 heeft een Type1 1.6 laag compressie blok en daardoor niet echt op te fokken :(

Ik zit erover te denken de blokken om te wisselen. De buggy kan met die 1.6 prima uit de voeten denk ik. Het Type4 blok is nog geheel origineel, alleen de verwarmingsdelen zijn eraf. Dat geeft niet omdat de 181 toch een standkachel heeft. Dit hele verhaal even ter inleiding :)

De vraag: gaat het standaard Type4 blok in de 181 passen? Qua motorruimte gaat het erom spannen... maar past zo'n blok ook zonder meer op de versnellingsbak van de 181. Op de buggy zit het type4 blok nu op een Keverbak van een Kever 1600 heb ik me laten vertellen, 100% zeker weten doe ik dat niet...

krukab 15-01-2004 11:21

een twee liter type4 zou met wat aanpassingen moeten kunnen passen.
Let wel dat je dan een 215mm vliegwiel met bijbehorende koppeling plaats,anders is gaat het niet in je versnellingsbak passen.
(215mm vliegwiel zit op de 1700 en 1800 411/412 motoren en op de Porsche 914,een twee liter (CU ??) motor heeft een 228mm vliegwiel).
Ook zal je de lengte van je prise-as na moeten meten,en eventueel je vliegwiel iets uitdraaien,met een pasbusje onder het toplagertje,zodat je prise-as voldoende "draagt" in en op het toplager.
Qua motorbeplating zal je het één en ander zelf moeten aanpassen,om de motorruimte "luchtdicht" te krijgen,maw zodat er geen warme uitlaatlucht terug je motorruimte in gezogen kan worden ...
kachelpotten type4 hoef je idd niet te gebruiken als je al een standkachel in je 181 hebt zitten die goed werkt ...

Succes !!

wouter76 15-01-2004 11:54

Hee, hartstikke bedankt! Dit is zeker een waardevol antwoord. Hopelijk zijn die aanpassingen reeds gedaan, omdat ie tenslotte naar alle waarschijnlijkheid al op een keverbak zit en die zal toch niet al teveel verschillen met de bak van een 181 neem ik aan.

Enfin, dit is speculatie natuurlijk. Het komt allemaal wel aan het licht als over een paar maanden de boel gedemonteerd wordt.

Ik heb er al veel naar gezocht en gevraagd maar ik heb nog nooit iemand een standaard type4 blok in een 181 zien monteren. Een ander luchtfilter zal sowieso gemonteerd moeten worden ander kom ik in de problemen met de "kattebak". Wat ik mij eigenlijk nog het sterkste afvraag is hoeveel verder dan een type1 blok de type4 door naar achteren steekt, dus of ik m'n motorkapje nog dicht zal kunnen krijgen. Normaliter zou ik zoiets even kunnen meten, maar de Buggy staat momenteel goed weggeborgen in winterstalling.

krukab 15-01-2004 11:59

een type4 motor is even lang als een type1 motor,dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Je gaat pas problemen krijgen als er een zgn Porsche style koeling is gemonteerd ...

wouter76 15-01-2004 12:06

Dat is een hele geruststelling :) Een Porsche koeler komt er niet op. Het is niet de bedoeling dat het type4 blok tot het uiterste gedreven wordt, deze blijft redelijk standaard en op die manier ook betrouwbaarder denk ik. Standaard kan ie naar mijn mening de 880kg zware 181 op een fijne en vlotte manier door het verkeer bewegen. Hopelijk kan de huidige versnellings bak die extra pk's verdragen... daar moet ik me nog even in verdiepen....

krukab 15-01-2004 12:08

differentieel krijgt het wel wat zwaarder,en dan met name door het extra koppel wat de twee liter type4 levert. ;)

wouter76 15-01-2004 12:12

Ik zal nog even op het forum van keversite.nl rondneuzen daar las ik laatst geloof ik iets over de combinatie van een type4 blok met een keverbak. Ik ben alweer heel wat wijzer geworden zo :D

wouter76 15-01-2004 12:28

misschien wel even leuk om te laten zien om welke 181 het hier gaat:

Zo issie nu:





Er is de afgelopen 2 zomers aardig wat laswerk verricht, een nieuw dakje en raampjes aangeschaft, verlaagd, nieuwe reminstallatie (compleet vervangen), schijfremmen gemonteerd, org. Matter rolbeugel geplaatst, 15" Riviera velgen geplaatst, etc etc...

Zo wassie toen ik em kocht:





krukab 15-01-2004 12:59

Ziet er goed uit !!!
nu nog een gechopt,laag voorruitje,setje Porsche's eronder,type4 erin en gaan !!!
btw,wat heb je voor uitlaatsysteem in gedachten,want Ahnendorp,in Isselburg,Duitsland deed veel "overjarige" systemen met korting de deur uit ....

wouter76 15-01-2004 13:10

zoiets als deze, maar dan voor type4 uiteraard (kan er even geen plaatje van vinden):




Maar eerst even sparen, want die lelijke groene kleur op de 181 moet ook nog vervangen worden door een ander kleurtje. Ook het voorruit moet vervangen worden, want de tussenfolie laat los van het glas...

Split52 15-01-2004 14:06

Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel

wouter76 15-01-2004 14:26

Quote:
Originally Posted by Split52
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel


Jep Noardburgum (Noordbergum), kom jij ook uit de regio?

Split52 15-01-2004 14:35

Quote:
Originally Posted by wouter76
Quote:
Originally Posted by Split52
Hey deze ken ik.... regio friesland toevallig? Stoer ding!
Michel


Jep Noardburgum (Noordbergum), kom jij ook uit de regio?


Jawel, zelfde gemeente...over de PM kanaal brug bij de kruising rechts, 1e dorp......

Michel

wouter76 15-01-2004 14:55

Aha, dat dorp is mij bekend :) En in het bezit van een gele T3 toevallig? Die kwam ik daar regelmatig tegen.

Maar goed even ontopic: mocht iemand nog tips hebben voor de type4 ombouw dan hoor ik dat graag :)

krukab 15-01-2004 16:18

Wat ga je qua carburateurs monteren dan ???

wouter76 15-01-2004 16:45

Eerst blijven de Solexjes maar even zitten, vanwege de financiën. Daardoor heb ik er nog niet echt bij stilgestaan wat een beetje goed voor dit blok zou zijn. Zeker is wel dat er een paar andere op komen tzt, moet me maar weer goed laten adviseren dus :)

Humby 15-01-2004 16:59

Volgens mij past de originele koeling van een type4 blok niet in een 181, net zoals bij een kever. Je zal een Porsche-style koeling moeten monteren om het blok erin te krijgen.
Stel deze vraag eens op het forum van www.keversite.com en zij zullen je wel wat meer uitleg hierover kunnen geven.

Ik ben zelf bezig met de bouw van een type 4 blok voor in mjn busje.
En qua carburators kan je best 2 dubbele dellorto's DRLA of Webers IDF of IDA monteren met een doorstroomopening van 40mm. (je kan deze carbus vinden op alfa 33tjes op de sloop, maar dan wel laten reviseren)
Het feit dat je al een performanter uitlaatsysteem zal je optimaal kunnen genieten van de vermogenswinst van deze carbus.

Aircooled greetz,

Humby 8)

wouter76 15-01-2004 17:12

Er werd in dit topic door Kruk@b gesteld dat een type4 net zo lang is als een type1 blok. Als ik de afstand tussen de poelie en de motorkap van de huidige motor zo zie is er best nog veel ruimte over. Het koelhuis van de type4 ligt aan de kant van de motorkap en gaat stijl omhoog. De motorkap gaat volgens mij minder schuin omhoog als die van een kever, dus dat is een voordeeltje. In de breedte zal het qua ruimte moeten lukken er is nu ook ruimte zat over.

Meten is weten :) zullen we maar zeggen. Mocht er toch een kleine aanpassing nodig zijn dan ben ik niet bang om de flex erin te zetten. Het is wel zo dat ik uiterlijk geen verschil met de huidige toestand wil zien, dus geen "bultrug".

Humby 15-01-2004 17:14

Oke dan, ik weet het niet zeker hoor

Hou ons in ieder geval op de hoogte en veel suc6!!

Aircooled greetz,

Humby 8)

krukab 15-01-2004 17:23

Quote:
Originally Posted by Humby
Volgens mij past de originele koeling van een type4 blok niet in een 181, net zoals bij een kever.



ware het niet dat een 181,net zoals een spijlbus en een T2a een redelijk grote motorruimte heeft,itt een kever,die ook nog eens schuin toeloopt naarmate je verder naar achteren gaat ...

wouter76 15-01-2004 18:25

Wat nog wel tegen kan zitten is die kleine kattebak achter de rugleuning van de achterbank. Die zorgt namelijk voor een verlaging in de motorruimte. Als dát het probleem is dan gaat die kattebak er maar mooi uit :)

Split52 16-01-2004 02:26

[quote="wouter76"]Aha, dat dorp is mij bekend :) En in het bezit van een gele T3 toevallig? Die kwam ik daar regelmatig tegen. quote]

Nope, die is wel even van mij geweest...maar dat is al lange tijd terug. Is van Janwillem ook uit Garyp inderdaad...

Valt me trouwesn op hoeveel van die luchtgekken hier nog in de buurt rond knorren... had ik nooit gedacht.

Michel

wouter76 16-01-2004 09:18

Ja, dat is waar. Alleen al in het flutdorpje waar ik woon weet ik er al 4 aan te wijzen :)

volksaddiction 18-01-2004 10:17

Nou, als dit in een kubel past:


dan moet een typ IV zeker lukken hahaha
Die gasten sporen trouwens niet en doen alles wat god verboden heeft !
Je komt vanzelf ergens de foto's tegen van een setje bril reumakleppen die ze in de kubel monteren :D
Meer over deze kubel op http://www.tiefer-breiter-langsamer.de/
Wat is trouwens het bouwjaar van je kubel ?
Je hebt namelijk nog modellen gehad met vertragingskasten :-)

wouter76 18-01-2004 12:09

Quote:
Originally Posted by volksaddiction
Nou, als dit in een kubel past:


dan moet een typ IV zeker lukken hahaha
Die gasten sporen trouwens niet en doen alles wat god verboden heeft !
Je komt vanzelf ergens de foto's tegen van een setje bril reumakleppen die ze in de kubel monteren :D
Meer over deze kubel op http://www.tiefer-breiter-langsamer.de/
Wat is trouwens het bouwjaar van je kubel ?
Je hebt namelijk nog modellen gehad met vertragingskasten :-)


Hahaha ja dat zijn die gasten van Fusseltuning, die 181 al vaak op meetings tegengekomen. De spatborden zijn verbreed met plaat van verkeersborden! :shock:

Mijn 181 is van 1973, er is een keer een ander blok in gekomen... een zgn. ruilblok uit Mechico. Weet niet of dat nog iets uitmaakt.

Wat zijn vertragingskasten eigenlijk?

volksaddiction 18-01-2004 12:38

Die zitten aan je achterassen, aan de kant van je wielen.
Zijn een soort tandwielkasten die voor een betere krachtoverbrenging zorgen.
Op spijl zitten ze ook.
Maar als je een '73 hebt, heb je als het goed is al de IRS ophanging.
Tot '70 of '71 had je vertragingskasten.....
En die kubel heb ik ook al een paar x gezien op meetings ja, zo ben ik toen op hun site gekomen :D

wouter76 04-03-2004 11:48

Aangezien het toch nog wat haken en ogen heeft om het type 4 blok aan de standaar versnellingsbak van de 181 te hangen gaan we een poging doen om de gehele achterwielophanging van de buggy (blok, bak en assen e.d.) met die van de 181 om te wisselen. Het gevolg zal dus zijn dat de achterwielen van de 181 ook schever (negatief camber) gaan staan omdat die verlaagd is :)

wouter76 31-03-2004 10:22

Ja en zo wil ik het dus niet (al ziet het er naar uit dat het hier om een 6 cilinder gaat...)


Beetlefreak 31-03-2004 10:34

Wel zonder bumper W76!!! :D:D

Beetspeed 13-04-2004 15:46

Hi,
De standaard type 4 koeling is waarschijnlijk ongeveer even 'diep' als dat 6-cylinderblok, dus kans is groot dat je aan de achtkant wat moet zagen. Gelukkig is je 181 wel veel vierkanter achteraan dan een kever, dus met passen en meten en wat zagen, moet het wel lukken :-)

Ik zou zeker niet je buggywielophanging overzetten!!! Je hebt nu IRS, hetgeen voor een sterker blok als een type 4 toch prettig is omdat de wegligging gewoon veel beter is.

Groeten,
Walter

Beetlefreak 01-06-2004 22:59

Eerst morgen maar eens de APK doorstaan :D

wouter76 02-06-2004 08:34

ja dat zal wel weer spannend worden.....

wouter76 02-06-2004 15:06

Zoooo net even gebeld en de 181 is goedgekeurd, klein aanmerkingkje op de benzineleiding maar dat was gelukkig geen reden om em af te keuren :)

Beetlefreak 02-06-2004 18:29

Das maar weer fijn!!! En nu dat torretje erin :D:D

wouter76 16-07-2004 15:47

Volgende week gaan we beginnen, eerst meten en als het haalbaar is direct inbouwen. Foto's volgen :)

wouter76 20-07-2004 19:35

Nou, het is dus niet haalbaar. De type4 steekt 5,5 cm te ver naar achteren en dat is zonder optische aanpassingen niet haalbaar, dus doe ik het niet. Mocht ik toevallig nog voor een leuk prijsie een porsche-stijl koeling tegenkomen dan denk ik er weer over, anders de 1600 die er nu in licht maar iets opkietelen. Bietulfriek zal mij nooit voorbij streven ;)

Bussie komt zo 20-07-2004 20:42

Verkoop je nu je type4 :D

krukab 20-07-2004 20:49

Quote:
Originally Posted by wouter76
De type4 steekt 5,5 cm te ver naar achteren ...


Ja,met het standaard (lompe) type4 koelhuis gaa-tut natuurlijk niet passen :(
Wat je wel zou kunnen proberen is wat je zelf al zei,een 911-style koeling,en wat je
ook nog zou kunnen doen,is een "á la type1" koelbehuizing erop monteren !!
(kzal nog wel ff de url van die site opzoeken voor je :wink: )

krukab 20-07-2004 20:51

Ahhhh,gevonden !!!

http://tunacan.net/t4/index.shtml

:D :D

Beetlefreak 20-07-2004 20:57

Quote:
Originally Posted by wouter76
Bietulfriek zal mij nooit voorbij streven ;)

STREVER

Wel voorbij rijden hopen we dan maar... :D


All times are GMT +1. The time now is 23:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.