![]() |
JB & Maarten's 78'er Golf 1
Hallo mede-forumleden,
Om te beginnen zal ik mij eerst even voorstellen. Geboren in 1994, genaamd Maarten Troost en ben woonachtig in Zoetermeer (Zuid-Holland). Al een tijdje ben ik hier actief op het forum, om kennis op te doen over voornamelijk Volkswagen Golfjes. Een keer zat ik te kijken (omdat ik helemaal auto-waus ben) wat voor reële auto ik later zou kunnen kopen en kwam ik al heel snel hier op het volksforum terecht. Ook leek het mij altijd leuk om ooit nog is een auto samen met vaders (JB) op te knappen. Na wat maanden rond gesurft te hebben op het internet, kwam er toch uit dat ik voor een golf van voor 1980 wilde gaan. Hierna heb ik met mijn enthousiasme ook mijn vader weten aan te steken en zijn we samen begonnen aan deze hobby. We zijn tot nu toe naar 2 meetings geweest (Asten en M.I.V.W. ). Hierdoor begon het toch wel echt te jeuken om een golfje aan te schaffen. Altijd keken we wel of er een leuk golfje te koop stond, maar het bleef daar meestal ook bij. Totdat we een leuk exemplaar tegen kwamen die ook nog binnen ons budget viel. Na wat gepraat en gebel heen en weer wordt de golf uiteindelijk van ons. We hebben deze golf kunnen overkopen van vwgtd. (betere foto's zullen later volgen) Het plan is om woensdag de auto te gaan ophalen met een oprijwagen. Wel een flink stuk rijden (rond de 500 km heen en terug) maar dan heb je ook wel wat. We hebben besloten de auto zonder APK te kopen, en de kosten hiervan voor ons zelf te nemen. De dingen die tot nu toe bekend zijn die moeten gebeuren: - Nieuwe banden - Dorpels zijn doorgeroest (moet dus worden gelast) - Waarschijnlijk vervanging van de distributieriem (hangt er vanaf wat het onderhoudsboekje zegt) - Goed afstellen van de carburateur (Staat te rijk afgesteld) Een goede kennis van ons wil dit allemaal voor ons doen, dus dat is mooi meegenomen. Als er APK op de auto zit, afhankelijk van de kosten, kijken we wat de volgende stap wordt. De mogelijke plannen voor in de toekomst zijn (niet noodzakelijk in deze volgorde...): - Raceland schroefset - ATS Classics eronder - Voorschermen vervangen - Overspuiten - RVS uitlaat - Motortje opleuken - Blauwe platen - Misschien een handgeschakelde 5-bak (i.p.v. AUT) Omdat we een krap budget hebben zal het allemaal wat langzamer gaan dan sommige projecten hier op het forum ( :wow: ), maar waar een wil is is een weg. We zullen nog met genoeg vragen komen, maar daarvoor juist dit topic. :tongue: De eerste meeting waar wij op hopen te staan is in Assen. Voor nu maar even genoeg gepraat, woensdag waarschijnlijk de volgende update met foto's. ;) |
He leuk dat je zo jong al de smaak te pakken hebt.
Ik ben benieuwd naar de eerst volgende update. Succes :) |
Genoeg werk aan de auto dus, maar ach dat heb je met oude wagens. Ik zou de distributieriem gewoon vervangen voor die 100 euro ofzo wat een setje kost zou ik niet riskeren om het blok in de soep laten lopen. Heb zelf ook het zekere voor het onzekere genomen.
Zou wel even goed nadenken over je plannen, als je budget krap is dan zou ik niet de auto laten overspuiten, dat kost helaas grof geld. Succes met de wagen iig ! |
Quote:
Thanks, je kan niet vroeg genoeg beginnen toch? :rolleyes: Quote:
Dank je! Klopt, overspuiten is misschien een optie voor de toekomst. Of misschien rollen, even kijken wat we doen, tijd zat:) Ik zag dat je een complete ruitenwisser zocht, als je die nog steeds zocht kan je die van ons wel krijgen? Wij halen 'm er waarschijnlijk af, vind dat persoonlijk toch wat mooier staan. |
Vandaag hebben we besloten om toch voor blauwe platen te gaan, wilden ze gelijk bestellen maar het bleek dat het bedrijf dicht was. Ziet er toch wel wat mooier uit:
![]() ![]() Ook gelijk de ruitenwisser weg-geshopt. Wat vinden jullie ervan zo? Waar we ook nog over zitten te twijfelen is om toch van de automaat een handgeschakelde (5) bak te maken, gewoon voor het rijplezier en lekker zelf schakelen. Is dit uberhaupt wel mogelijk, hoe en wat? Heb al wat rond gekeken maar kom vooral topic's tegen voor het ombouwen van een 4 bak naar een 5 bak... |
Netje golf vind een achterruiten wisser persoonlijk wel prettig altijd maar ziet er wel een stuk strakker uit.
En aan je avater te zien ook nog op een echte computer geshopt :thumbup: |
Leuk, weer een project erbij :thumbup:
Auto heeft wat liefde nodig, maar is zeker wat van te maken. En je hoeft niet per sé een gigantisch budget te hebben om een leuke auto te bouwen. Gewoon rustig aan doen en voordat je onderdelen koopt eerst goed om je heen kijken. Vaak worden dingen voor een hoop geld als zeldzaam aangeboden, terwijl het nog gewoon bij de dealer te krijgen is... Veel plezier de komende tijd en zorg dat er veel foto's en updates volgen :D |
Quote:
Dat is een andere hobby hier, overal is wel wat van apple te vinden... En dan niet alleen een iPhone omdat veel mensen die hebben, maar bijvoorbeeldook een iMac van 15 jaar oud of juist een van de laatste iMacs. Quote:
Dan hebben wij geluk, van der velde zit praktisch om de hoek hier zo, dus dat komt wel goed. Updates zullen snel volgen:) |
Ruitenwisser moet je erop houden. Als je hem wegdoet, laat het me weten. Ik zoek er ene namelijk.
|
Quote:
Hoezo moet je 'm erop houden? :tongue: |
Gefeliciteerd, leuk ding! Wat zijn er toch eigenlijk een hoop 1.5 JB automaatjes geproduceerd (en overgebleven).
Zolang je hem niet als daily gebruikt zou ik de automaat er gewoon in laten zitten. Het rijdt heerlijk en ombouwen is nogal een klus. Deze auto's zijn perfect voor de MacDrive, bij het laatste loket kun je meteen eten en wegrijden tegelijk. Probeer dat maar eens met een handgeschakelde, dat wordt een smeerboel. :drive: Rollen zou ik niet doen, dat maakt hem onverkoopbaar als je nog eens iets anders wilt. Een paar voorschermen en dorpels spuiten kost geen vermogen en een auto die niet perfect in de lak zit vind ik altijd nog mooier dan een overgeschilderde. |
Quote:
Klopt, we waren ook echt op zoek naar een 1.5, en die was al snel gevonden. Het is juist, dat de auto wel als daily gebruikt gaat worden, m'n vader gaat er dagelijks op en neer mee naar z'n werk (km of 6 heen en terug). Waar een erg aantrekkelijk, en vooral vaak leeg industrieterrein is... Maar eerst maar eens kijken hoe de AUT bevalt. Ik had al een topic gelezen over het ombouwen van een 4 bak naar een 5 bak in een golf 1, en dat was al een hoop werk. We kijken wel hoe het loopt. En over dat rollen, wordt hem waarschijnlijk toch niet, want we willen allebei toch voor een strakker resultaat. |
Ik heb even gezocht en een geschikt ombouw topic gevonden.
Naast de bak moet je dus ook het vliegwiel, de aandrijfassen, het stuurhuis, pedalenset, schakelstangen, gaskabel en contactslot (?) aanpassen. . |
Quote:
Bedankt! Had zelf ook al goed gezocht, maar niet goed genoeg dus. Heb de link opgeslagen en ga 'm goed doorlezen... |
heey, mede zoetermeerder :D gaaf project hoop 'm snel eens te spotten want klinkt allemaal erg goed!
succes! |
Quote:
Dank je, je zult hem snel spotten, want als ik naar jouw topic over je edition kijk (trouwens erg gaaf project, goed bezig!) sleutel je ergens in lansinghage? Daar werkt m'n pa ook, en die is van plan om er dagelijks mee naar z'n werk te gaan :) |
nee ik zit meestal in pijnacker, lansinghage kom ik meestal alleen om me auto te wassen haha
ga je naar vag fest? |
Quote:
O oke, nee we gaan dit jaar nog niet, waarschijnlijk wordt de auto in dat weekend APK gekeurd, dus dat gaat dan niet... |
Quote:
Haha ja beetje verkeerd geformuleerd :D Ik vind het zelf gewoon iets wat er gewoon op hoort. Als je de wisser eraf haalt moet je het ook dichtlassen en niet zo'n dopjes erop. En zolang de klep achter goed is zou het zonde zijn om die opnieuw te spuiten. Ik zou de automaatbak lekker laat zetten. Veel werk en uiteindelijk is zo'n automaat best chill voor erbij. Vond het eerst ook helemaal niks, maar na een paar keer een automaat gereden te hebben, kan dat ook wel leuk zijn :rolleyes: |
True, true...
|
gewoon orgineel houden en alleen over spuiten en leuke wielen eronder zetten
BTW welkom mede stadgenoten ;) ennuh pa, moet je niet werken ofzo ;) |
Quote:
:D Hé, mag die ouwe ook 's vakantie...!! :thumbup: |
hahaha goed zo ;)
|
update 11 augustus
Vandaag was het dan eindelijk zo ver, we gingen de golf ophalen. Jawel, in het (voor ons) verre Friesland. Na een tijdje te hebben geworsteld hoe we de auto zouden moeten halen, werd er toch gekozen voor het huren van een oprijwagen. Dit vooral omdat de 'Picasso' net niet het geremde gewicht zou kunnen trekken.
Maar goed, een flinke reis was na dik 2,5 uur achter de rug. We kwamen daar aan, allebei natuurlijk helemaal hyper, op wat er kwam. Beetje gekeken naar de auto, gebabbeld met vwgtd (topgozer!) en daarna naar het postkantoor geweest voor het overschrijven. Om vervolgens weer dat hele eind terug (stuiterend van de aankoop) te kunnen rijden... Kwart over 8 hier weg van huis, en half 5 waren we terug. Met het terugbrengen van de oprijwagen en al. Thuis de auto wat beter bekeken en blijkt toch wel dat er het een en ander aan moet gebeuren. Maar wat wil je met een auto van 2 x mijn leeftijd... Morgen de blauwe plaatjes ophalen, en zaterdagochtend wordt-ie helemaal nagekeken bij de dealer. Daarna zien we wel verder voor de APK... Uiteindelijk is dit wat we kregen: -Golfje -Extra set staal (2x met band, 2x zonder) -Originele reserve band (10-'78) -Originele aankoopbewijzen + instructieboekjes -Onderhoudsboekje tot 50000km. (nu ruim 86000 echte km gelopen!) Genoeg gepraat, wat plaatjes... ![]() ![]() ^Leuke combo onderweg... ![]() ![]() ^Fijn deukje... ![]() ^Meest rotte voorscherm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ^Een van de rotte dorpels... ![]() ![]() ![]() ^Ook een fijn plekje... ![]() ![]() ^Naafkapjes gevonden+deurstickers eraf:D Dan hadden wij nog een vraagje... Tijdens het eraf halen van de oprijwagen, zagen wij een los slangetje hangen. Nu de vraag: waar is dit van? :confused: ![]() ![]() Plannen zijn wat verder uitgebreid, binnenkort originele radio bestellen en een iPod aansluiting maken (wel netjes wegwerken...) Tot zover de update, morgen schiet ik ook nog wel een plaatje met de blauwe platen erop. |
|
Haha leuk dat gepruttel :D Je hebt nog aardig wat laswerk zo te zien. Je kan toch die leiding effe nagaan waar die heen gaat ? Zal of naar de tank of naar de remmen gaan neem ik aan.
|
Quote:
Ja klopt, lasser woont in de straat, dus daar moet ik ook maar is mee gaan babbelen. Wij kwamen er zo snel even niet uit waarvoor dat slangetje is, alleen kwamen we erachter dat-ie groen is... Leek ook dat het al wat langer los hing. Dus ik dacht, ik vraag de pro's hier wel even... haha. Morgen even wat uitgebreider kijken en een goede wasbeurt geven... |
Hey man,
Gefeliciteerd met de mk1!!!! Dat slangetje is denk ik de ontluchting van je tank, maar er is hier vaast wel iemand die dit kan bevestigen... |
blauwe platen en een radio zijn zo te zien wel je minste problemen. ik was begonnen met het lassen.
leuk ding, maar heeft wel aandacht nodig, zal nog wel veel meer rotte plekken boven water komen |
@levis:
die rotte plekken zijn voor nu bekend, zaterdag weten we de 'schade' & kunnen we gaan budgetteren. Groet, JB |
Succes met de werkzaamheden al vast.
|
Op zich een leuke basis voor een volledige restauratie. Wel een paar rare plekken, zoals dat binnenspatbord aan de voorkant. En bij die ene foto is niet de dorpel maar de vloerplaat rot.
Veel succes met alle plannen en vooral veel foto's blijven posten. |
He leuke mk1 ! Succes met het opknappen :)
|
Net nog even wat research gedaan, en het probleem van de startmotor blijkt toch elders te liggen, deze is dus niet kapot. Het schijnt een al meer bekend probleem te zijn, wat vaker voorkomt, wat HIER is te lezen. Zoals het probleem wordt beschreven, zo ging het precies bij ons.
Zijn er mensen hier die dit probleem ook hebben (gehad) en het op DEZE manier hebben opgelost? |
Van de week wordt de auto gelast, ben vandaag begonnen met het gedeeltelijk strippen van het interieur. Nog tips waar ik op moet letten?
|
Genoeg aan te lassen dus. Ach het houd je van de straat zullen we maar zeggen. Als je de stoelen eruit haalt, effe het kapje achter op de rails eraf halen. Verder haal je het interieur er zo uit.
|
valt zeker nog wat van te maken,leuk ding!
succes:thumbup: |
:thumbup: leuk ding en het " voordeel "van het laswerk is dat het allemaal geen zichtwerk is dus budget gezien voordelig
|
Quote:
Thanks, gaat zeker lukken! Quote:
Ja, en het voordeel is helemaal dat mijn buurman, het allemaal voor een leuk prijsje wil doen... A-JE-TO buurman! |
All times are GMT +1. The time now is 12:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.