Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Thijs. Golf 1 1979 GL (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=73200)

Thijs. 31-07-2010 19:22

Thijs. Golf 1 1979 GL
 
Was eerst van plan om een VR6 blok in de Golf 2 te hangen. Daar had ik ook al het geld voor gespaard enz, maar toen ik eens ging tellen wat mij dat aan verzekering / belasting ging kosten moest ik er toch nog even over denken :rolleyes:
Toevallig in contact gekomen met Erik van Bilsen en samen met hem naar MIVW gereden. Na de hele rit tegen die golf 1 van hem gekeken en al die dikke wagens bij MIVW gezien te hebben begon het eigenlijk wel te kriebelen. Dus zo langzaam aan eens rond gaan neuzen wat er te koop was, en bij 2 auto's waren ze net verkocht toen ik er voor wilde gaan kijken. Toen kreeg ik de opmerking dat er ene op marktplaats te koop stond en die heeft het interieur en kleur die ik graag wilde. En natuurlijk de kleine achterlichten want die moesten er gewoon op. Naja test ritje gemaakt en de auto voor een nette prijs over kunnen nemen. Heb er nog 2 nieuwe zijschermen en een liter lak bij gekregen. Erik nog héél erg bedankt voor het meerijden en brengen naar frank btw ! Was weer gezellig dagje :D

Naja genoeg geluld hier een paar foto's van de auto tijdens de terugrit samen met zijn broer:










In zijn nieuwe slaapplaats:













Van binnen:







Vandaag naar de loods gereden en als eerste een lijstje gemaakt van de onderdelen die erop moesten. Had van de week al geshopt en de volgende onderdelen gekocht:

- Oliefilter
- Luchtfilter
- Bougies
- Versnellingsbakolie
- Motorolie
- Motorreiniger
- Distributieriem
- Waterpomp

De trekhaak die erop zat moest er natuurlijk vanaf. Dus de bumper er vanaf gesloopt en frank had gelukkig nog een paar beugels liggen om de bumper te kunnen monteren. Deze zit nog niet 100 % erop:



Der Typ Siebzehn 31-07-2010 20:29

Quote:
Originally Posted by Thijs.


Dit interieur is niet 't juiste (d.w.z. de stoelen + achterbank), met die stof (en overigens ook de hoofdsteunen, bij 'n model met kleine achterlichten zijn die anders gevormd) is dat er een van 'n CL (= 'n uitvoering met de brede achterlichten), ik heb zo een, precies hetzelfde, in mijn CL van eind '82. Ik heb geen foto's welk interieur in deze 79er hoort te zitten, mischien iemand anders hier op dit forum.

Verder het type(plaatje): GL, ik zag op rdw.nl dat het 'n 1300cc (44 KW) is (dat verraadt ook wel al 'n beetje die toerenteller), en daar staat ook dat 't een Golf GL is, maar met dus 'n 1300, dat moet normaal gesproken altijd GLS zijn, GL was in '79 altijd 1100cc (37 KW)

Vanaf 2e helft '79 hadden de handgeschakelde Golf S, LS en GLS 'n 1300cc benzinemotor, die was toen pas nieuw geintroduceerd ter vervanging van de 1500cc, de modellen met automatische bak hadden wel nog altijd die 1500cc, dat bleef zo tot ik dacht zomer '81, toen kon men de 1500cc ook weer met handgeschakelde bak kopen.

Een oom van me had zo'n 1300cc GLS van eind '79, toevallig ook in deze kleur; inarisilber.

Maar leuke Golf, voor de rest klopt 't wel allemaal.

Thijs. 31-07-2010 20:48

Heel erg bedankt voor deze nuttige informatie Type17 !

Ik heb van DoppelW0Ber een folder van de 1979 golf. Hier staan foto's van het onderstaande interieur:




En volgens mij hoort er dan dit interieur in:




Is dat dan het juiste interieur ? Of wat zijn dan de verschillen ? In de folder wordt trouwens wel van de Golf GL gesproken die in 4 motor varianten geleverd is. Beetje vaag gedaan bij VW dan.

Dexizzle 31-07-2010 20:53

Nice! Als ik het geld had, had ie nu bij mij in de garage gestaan. Mooi ding, samen opgehaald met Erik??

ErikvanBilsen 31-07-2010 20:58

Nice Thijs,
Was inderdaad een gezellig dagje en van smorgens tot savonds met jouw Golf bezig geweest.
Ik heb het zelfde interieur als jij in je laatste post aangeeft, alleen dan in het zwart, de mijne is een GLS van 1980.
Laat maar weten als je nog eens naar de loods gaat, als ik tijd heb kom ik even kijken en waar nodig en waar het kan helpen.

Verder veel Succes met de Golf.

Edit: Ja Dex opgehaald met mij ;)

Erik.

Audilimburg 31-07-2010 21:02

Sow, die ziet er goed uit! Hij heeft alleen wat last van hoogtevrees, voornamelijk aan de voorkant ;)

Der Typ Siebzehn 31-07-2010 21:05

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Heel erg bedankt voor deze nuttige informatie Type17 !


Graag gedaan!

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Ik heb van DoppelW0Ber een folder van de 1979 golf. Hier staan foto's van het onderstaande interieur:

http://i183.photobucket.com/albums/...Golf%201/08.jpg

En volgens mij hoort er dan dit interieur in:

http://i183.photobucket.com/albums/...Golf%201/14.jpg

Is dat dan het juiste interieur ?


yep! De juiste kleur ervan weet ik niet, zal wel donkerder zijn als op die foto's in die folder (Edit.: meer zo als op die onderste folderfoto vermoed ik), maar om dat na te vragen zou je even 'n mail in duits of engels moeten schrijven naar history@volkswagen.de, dat is de historische afdeling van VW, die kunnen dat vast wel zeggen, die dienst van hun is overigens gratis!


Quote:
Originally Posted by Thijs.
Of wat zijn dan de verschillen ?


Kijk en vergelijk 'ns goed, zo moeilijk is dat toch niet.

Quote:
Originally Posted by Thijs.
In de folder wordt trouwens wel van de Golf GL gesproken die in 4 motor varianten geleverd is. Beetje vaag gedaan bij VW dan.


Hmm, GL was bij mijn weten tot en met modeljaar 81 ('t eerste met brede achterlichten) altijd 1100cc, GLS 1300 en 1500 en GLD dus Diesel, de uitvoering was daar los van, die was in principe bij alledrie (GL, GLS, GLD) hetzelfde, gewoon GL, of 't nu zonder of met S of D erachter is, GL (of dus GLS en GLD) is de meest luxe.

Maartenmk1 31-07-2010 21:49

Blijft een leuk wagentje, succes ermee!:D

Tiefleger 31-07-2010 22:21

Ik heb een GLS van 79'. Mijn interieur is alleen niet zo strak meer, maar wel origineel.








Thijs. 31-07-2010 22:54

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Nice Thijs,
Was inderdaad een gezellig dagje en van smorgens tot savonds met jouw Golf bezig geweest.
Ik heb het zelfde interieur als jij in je laatste post aangeeft, alleen dan in het zwart, de mijne is een GLS van 1980.
Laat maar weten als je nog eens naar de loods gaat, als ik tijd heb kom ik even kijken en waar nodig en waar het kan helpen.

Verder veel Succes met de Golf.

Edit: Ja Dex opgehaald met mij ;)

Erik.


Yes, staat ook in het begin dat jij erbij was :tongue: Maar nogmaals bedankt hoor. Zien ons morgen, kunnen we ons lekker uitleven :cool:

Thijs. 31-07-2010 22:55

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Sow, die ziet er goed uit! Hij heeft alleen wat last van hoogtevrees, voornamelijk aan de voorkant ;)


Dank u, is wel wat werk aan dat gaat ook gewoon voor. Verlaagd heb ik hem zo. Geef nu liever even geld uit aan de belangrijkere dingen dan een verlaging. En de golf 2 ligt nog lekker laag, dus dat compenseert ;)

Thijs. 31-07-2010 22:56

Quote:
Originally Posted by Maartenmk1
Blijft een leuk wagentje, succes ermee!:D


Nog bedankt voor de gouden tip kerel !

Thijs. 31-07-2010 22:57

Quote:
Originally Posted by Tiefleger
Ik heb een GLS van 79'. Mijn interieur is alleen niet zo strak meer, maar wel origineel.


Jammer van het interieur maar je kan niet alles hebben. Nu ik dat hoorde dat dit niet de orginele stoelen zijn begon ik toch wel een beetje te twijfelen. Denk dat ik op zoek ga naar een setje orginele bruine stoelen. Dan is het autotje weer orgineel en alles bruin staat echt net op de foto's van de folder :D

Thijs. 31-07-2010 22:59

Quote:
Originally Posted by Talstra
Originele lak of herspoten? Inarisilber blijft toch een prachtkleur voor Golf :thumbup: !


Orgineel, deur is wel wat bijgespoten. Auto moet sowieso op de voorschermen opnieuw gespoten worden. Maar ik vind het niet zo'n probleem als een auto herspoten is, zolang je de kleuren van toen gebruikt.

De kleur vind ik echt net, houd normaal totaal niet van groen maar zag een dikke golf 1 met deze kleur en toen was ik verliefd :rolleyes:

Thijs. 31-07-2010 23:01

Quote:
Originally Posted by Type 17

Kijk en vergelijk 'ns goed, zo moeilijk is dat toch niet.

Ja, okee maar dacht misschien is het weer een of andere optie ofzo wat in de folder stond, dus vandaar dat ik het vroeg. Het is me nu duidelijk.



Quote:
Originally Posted by Type 17
Hmm, GL was bij mijn weten tot en met modeljaar 81 ('t eerste met brede achterlichten) altijd 1100cc, GLS 1300 en 1500 en GLD dus Diesel, de uitvoering was daar los van, die was in principe bij alledrie (GL, GLS, GLD) hetzelfde, gewoon GL, of 't nu zonder of met S of D erachter is, GL (of dus GLS en GLD) is de meest luxe.


Klopt, ik zeg ook alleen wat ik gelezen heb. Meen dat bij Erik wel GLS erop staat en die heeft een 1.5 en dat is een big block. Ik denk dat de S dan voor big block staat. Dit is mijn bron:



Dexizzle 31-07-2010 23:28

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Yes, staat ook in het begin dat jij erbij was :tongue: Maar nogmaals bedankt hoor. Zien ons morgen, kunnen we ons lekker uitleven :cool:


Ohja sorry^^ had het ook niet gelezen:p We gaan ons zeker een keer zien, ga binnenkort ook een einser halen en dan cruisen we vast wel eens met z'n allen naar een meeting!

Der Typ Siebzehn 01-08-2010 07:55

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Klopt, ik zeg ook alleen wat ik gelezen heb. Meen dat bij Erik wel GLS erop staat en die heeft een 1.5 en dat is een big block.


Dat klopt, een 1.5 is de grote motor.


Quote:
Originally Posted by Thijs.
Ik denk dat de S dan voor big block staat.


Nope! Vanaf augustus '79 (toen begon 't '80er modeljaar, chassisnummer beginnend met "17A") werd dat anders, toen kon er bij 'n S ook een 1300 onder de kap zitten.

Bij Golfje's 1 van daarvoor, tot juli '79 gebouwde auto's, klopt dat wel, toen stond die S inderdaad alleen maar voor de grote motor.


Quote:
Originally Posted by Thijs.
Dit is mijn bron:




En daar staat precies wat ik hier allemaal al heb gezegd:

Quote:
Originally Posted by mezelf
Hmm, GL was bij mijn weten tot en met modeljaar 81 ('t eerste met brede achterlichten) altijd 1100cc, GLS 1300 en 1500 en GLD dus Diesel, de uitvoering was daar los van, die was in principe bij alledrie (GL, GLS, GLD) hetzelfde, gewoon GL, of 't nu zonder of met S of D erachter is, GL (of dus GLS en GLD) is de meest luxe.


In die bron van je wordt hoofdzakelijk uitgegaan van de uitvoering (GL), en afhankelijk van de motorisering kon dat of zo blijven (in 't geval van een met 'n 1100 cc) of je kan er 'n 'S' achter zetten (in 't geval van een met 'n 1300cc of 1500 cc) of 'n 'D' (in 't geval dus van een met 'n Diesel)

Thijs. 01-08-2010 21:49

Nou vandaag hebben Erik en ik veel gedaan, ben net thuis van het beunen. Beetje toevallig want Erik vroeg gisteren of ik vandaag iets te doen had. Was eigenlijk niet van plan om zo snel al verder te gaan maar ach had toch niks te doen en heb de auto nu eenmaal voor te sleutelen. Dus naar de Loods gereden en eerst maar de schermen eraf gehaald:







Opzicht ging het allemaal goed tot dat we bij de aandrijf assen kwamen. Na bedacht te hebben hoe we dat gingen doen maar aan de slag gegaan. Eerst wilde de bouten niet los maar op een gegeven moment gingen ze allemaal heel makkelijk los. Toen maar naar de rechterkant, dat was helaas niet zo geslaagd. Na volgens mij 100 keer geprobeerd te hebben kwam Frank zijn pa dat hij wel een sleutel had waarmee het makkelijk los ging. Die erop gezet en jammer genoeg heeft die het niet overleefd :mad: Ik baalde hier erg hard van omdat het niet mijn gereedschap was, maar daar wordt van de week een nieuwe voor gehaald :)

Uiteindelijk met behulp van Frank toch de aandrijfassen los gekregen en het blok eruit getakeld:

Love is in the Air, uhh blok is in the Air :hug:







Toen stond het autotje er heel zielig bij:







Uiteindelijk maar de delen er los op gedaan, zo staat die er nu dus bij:




En het hart(je):



Erik_vw 02-08-2010 06:40

Leuk karretje! :) Nog best hard overal volgens mij!

Wat zijn de plannen met de motor dat je hem eruit gehaald hebt?

Tiefleger 02-08-2010 10:33

Je hebt trouwens wel een donders mooie klus loods. Wat zie ik nog meer voor golfjes staan op die ene foto?

Thijs. 02-08-2010 13:28

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Leuk karretje! :) Nog best hard overal volgens mij!

Wat zijn de plannen met de motor dat je hem eruit gehaald hebt?


Plannen zijn om de auto gewoon weer heel netjes te maken. Blok is er dus uit om volledig gereinigd te worden. Kan zelf stralen dus heb al één los deel mee naar huis genomen om te kijken hoe het wordt met stralen.

Thijs. 02-08-2010 13:29

Quote:
Originally Posted by Tiefleger
Je hebt trouwens wel een donders mooie klus loods. Wat zie ik nog meer voor golfjes staan op die ene foto?


Ik zal het compliment doorgeven, loods is van Frank. Staat nog: 2 Golfjes 1, passat vr6, golf 3, golf 2 :rolleyes:

Audilimburg 02-08-2010 14:31

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Plannen zijn om de auto gewoon weer heel netjes te maken. Blok is er dus uit om volledig gereinigd te worden. Kan zelf stralen dus heb al één los deel mee naar huis genomen om te kijken hoe het wordt met stralen.


Ik heb nog niks slechts aan de auto gezien op de foto's dus ben benieuwd welke slechte plekken je dan wel gaat tegenkomen.

Straal jij op je werk of heb je thuis iets voor te stralen? Ik heb hier een stukje plaat liggen dat ik wil stralen, maar bij de straler hier vind ik het te duur.

Thijs. 02-08-2010 19:36

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Ik heb nog niks slechts aan de auto gezien op de foto's dus ben benieuwd welke slechte plekken je dan wel gaat tegenkomen.

Straal jij op je werk of heb je thuis iets voor te stralen? Ik heb hier een stukje plaat liggen dat ik wil stralen, maar bij de straler hier vind ik het te duur.


Opzicht zit die nog heel erg goed in de lak, alleen de schermen zijn rot en bij de tankdop heeftie een plek. Dit zijn de rotte plekken:










Al met al viel het mij reuze mee tot nu toe (effe afkloppen). Meeste roest is vliegroest. Ik heb imitatie schermen erbij gekregen maar ik weet niet of ik die ga gebruiken. Ben beetje bang dat de pasvorm drama gaat worden, en weet niet of de orginele nog te redden zijn.

ErikvanBilsen 02-08-2010 19:38

Wist niet dat het bij de tank zo erg was,
Toch niet op alles goed gelet, maarja dat het bij de tankdop minder was dat wisten we.

Erik.

Thijs. 02-08-2010 19:41

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Wist niet dat het bij de tank zo erg was,
Toch niet op alles goed gelet, maarja dat het bij de tankdop minder was dat wisten we.

Erik.


Ach zo houden we weer werk he ;) Uiteindelijk gaat het toch allemaal uit de hand lopen vrees ik :rolleyes:

DennieMeister 02-08-2010 20:31

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Ach zo houden we weer werk he ;) Uiteindelijk gaat het toch allemaal uit de hand lopen vrees ik :rolleyes:


Kan ik over meepraten :D

urdum 02-08-2010 20:39

Veel succes ermee!!

Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Ik zal het volgen.

Gr.
Erdem

Thijs. 02-08-2010 20:46

Quote:
Originally Posted by DennieMeister
Kan ik over meepraten :D


Ik heb het verhaal al gehoord van Erik. Maar ach het houd je bezig hé daar heb ik de auto ook voor gekocht.

Thijs. 02-08-2010 20:47

Quote:
Originally Posted by urdum
Veel succes ermee!!

Ben benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

Ik zal het volgen.

Gr.
Erdem


Dankje, ben ook benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Yellowbug 03-08-2010 18:30

Thijs, ik zou als ik jou was op zoek gaan naar goede gebruikte originele spatborden. Deze zijn veeeeeel beter qua pasvorm en kwaliteit (lees levensduur).
Imitatie roest vaak sneller dan dat jij kunt bijhouden met roestpreventie ;)

Succes met je plannen en ik zal je wel een keer spotten denk ik. :)

Audilimburg 03-08-2010 19:12

Voordat je een zoektocht gaat beginnen en een hoop geld gaat uitgeven zou ik eerst eens even kijken of deze spatborden niet gewoon te redden zijn. Roest hebben ze bijna allemaal en hoeft niet per sé een probleem te zijn, zolang ze niet echt rot zijn.

Maar goed, als dit (bijna) alles is, mag je in de handen klappen als je het mij vraagt. Zo netjes vind je ze niet vaak meer.

Thijs. 03-08-2010 19:55

Quote:
Originally Posted by Yellowbug
Thijs, ik zou als ik jou was op zoek gaan naar goede gebruikte originele spatborden. Deze zijn veeeeeel beter qua pasvorm en kwaliteit (lees levensduur).
Imitatie roest vaak sneller dan dat jij kunt bijhouden met roestpreventie ;)

Succes met je plannen en ik zal je wel een keer spotten denk ik. :)


Klopt, als er schermen komen zullen het orginele worden denk ik.

Thijs. 03-08-2010 19:56

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Voordat je een zoektocht gaat beginnen en een hoop geld gaat uitgeven zou ik eerst eens even kijken of deze spatborden niet gewoon te redden zijn. Roest hebben ze bijna allemaal en hoeft niet per sé een probleem te zijn, zolang ze niet echt rot zijn.

Maar goed, als dit (bijna) alles is, mag je in de handen klappen als je het mij vraagt. Zo netjes vind je ze niet vaak meer.


Heb je helemaal gelijk in ! Ik ben nu op zoek naar een goede lasser, die laat ik naar de plekken kijken en dan kan er ook een definitieve beslissing gemaakt worden. Als iemand nog een goede lasser weet, let me know :D

Yellowbug 03-08-2010 20:02

Die plek op je voorspatbord is van een dicht gelast (geplamuurd?) knipperlichtgat Als ik het zo beoordelen moet :rolleyes:

knedel16vweber 03-08-2010 22:28

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Ik zal het compliment doorgeven, loods is van Frank. Staat nog: 2 Golfjes 1, passat vr6, golf 3, golf 2 :rolleyes:

3 golfjes 1 ;) met die van jou 4 :thumbup:
ennuh rene ik dacht dat je wel wist hoe ik gevestigt zit :D
groet frank

arnout99cc 06-08-2010 07:49

Dit golfje ziet er inderdaad nog erg strak uit als je hem vergelijkt met hoe die van mij begon. Ben benieuwd hoe ie gaat worden. Je hebt daar in ieder geval de ruimte om onderdelen te stallen!

Succes!

Thijs. 08-08-2010 19:00

Quote:
Originally Posted by arnout99cc
Dit golfje ziet er inderdaad nog erg strak uit als je hem vergelijkt met hoe die van mij begon. Ben benieuwd hoe ie gaat worden. Je hebt daar in ieder geval de ruimte om onderdelen te stallen!

Succes!


Dankje, plaats genoeg idd :D

levis 08-08-2010 19:05

ik heb nog wel een ruitenwisser voor je met motor helemaal compleet

pm maar

Thijs. 08-08-2010 19:05

Vandaag weer samen met mister van Bilsen aan de golf gewerkt. Was lekker druk in de loods, toen we binnenkwamen werd er al hard gebeund in de loods :cool:

Maar eens begonnen met het dashboard e.d. eruit te trekken. Toen kwam een vriend van me langs die het golfje nog niet had gezien. Nadat hij weg was kwamen mijn ouders eens langs omdat die de golf ook nog niet gezien hadden. Nadat hen wegwaren hadden we de loods voor ons alleen en konden we lekker doorwerken. Met dit als resultaat:




Stoeletjes:




Dash:




Nadat de oto zo goed als leeggeruimd was begonnen aan de motorruimte. Na flink wat dasty zijn we hier gebleven:










All times are GMT +1. The time now is 19:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.