![]() |
Custom made inlaat spruitstukken, carb ombouwsets en downpipes
Velen hebben er al eens over nagedacht om dubbele carburateurs op hun vw-blok te bouwen. Sommigen gaan voor webers of solexen anderen voor motorfiets carburateurs.
Nu zijn webers/solexen en het bijbehorende spruitstuk niet de goedkoopste maar het is wel de echte ''oude school''. Iets minder ''oldskool'' maar ook erg gaaf zijn motorfietscarbs met een op maat gemaakt spruitstuk op je vw. Omdat de trend toch weer een beetje oldskool is (check de laatste nummers PVW) en ik graag wat te doen heb in mijn vrije/hobby tijd, ben ik custom inlaat spruitstukken gaan maken. Ik beschik over een waterstraalsnijder, een draai-/freesbank, een AC/DC Tig lasapparaat en nog wat andere machines. Daarmee maak ik allerlei spruitstukjes en andere dingen. Deze spruitstukken varieren van grote spruitstukken voor een 16/20vt tot een weber/solex set-up. Maar ik focus me vooral op de motorfietscarb spruitstukjes omdat hier op het moment de meeste vraag naar is. Zo heb ik al enkele spuitstukken gemaakt voor mensen van dit forum, iemand uit belgie, en een aantal mensen uit de UK. De spruitstukken: Op dit moment maak ik een drietal product varianten in twee verschillende materialen, namelijk: RVS en Aluminium. Kant en klare spruitstukken: Naast het bouwpakket maak ik kant en klare spruitstukken. Speciaal voor de mensen die wel graag met cv carburateurs of webers/solexen willen rijden maar niet beschikken over de kennis of apparatuur om het spruitstuk zelf in elkaar te lassen. Deze kant en klare spruitstukken zijn in feite gelijk aan de bouwpakketten alleen maak ik alles op maat en las ik alles af met een TIG-machine. Ook bij de kant en klare spruitstukken kunnen verschillende opties geleverd worden: de verstevegingsstrip met veren voor het vastklemmen van de carburateurs op het spruitstuk en het poedercoaten van het spruitstuk in de kleuren zwart, grijs of zilver. Dit is vooral aan te raden bij de stalen spruitstukken vanwege de corrosie van het spruitstuk die optreedt tijdens het gebruik. Complete ombouwsets: Deze sets bevatten een kant en klaar spruitstuk plus alles wat je nodig hebt om alles in een keer om te kunnen bouwen. Naast het spruitstuk zitten dus de volgende spullen in de set: carburateurs, pakkingen, brandstofslangen met slangklemmen, brandstofpomp met filter en al het montage materiaal plus een handleiding, om alles te kunnen inbouwen. Optielijst: Is een complete set te duur of heb je zelf al het een en ander bij elkaar gezocht. Dan kan ik ook de volgende opties leveren: Prijzen variëren van €50,- voor een stalen voetplaat tot €540,- voor een complete custom aluminium ombouwset (incl. carbs). Ook voor ITB, Turbo, Downpipes en weber/solex aplicaties. Ook andere producten op maat behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie of vragen PM of info@dubdetail.com Mvg, Pim Bonne |
klinkt interessant, maar dit is niet echt hobby matig als ik zo je machine park is lees?
|
ook turbo spruitstukken?
|
heb je een site?
Zelfde vraag, ook turbo spruitstukken? Heb je ipv carbs ook ITB's? |
@ jetta MK1: Ja dit is nog hobbymatig. Ik zit ook nog op school. Ik heb zelf een draai-/freesbank, afkortzaag, kolomboormachine en TIG lasapparaat. En ik heb een kennis die op z'n bedrijf een watersnijder heeft staan. Ik programmeer die machines zelf en maak zelf de tekeningen.
dus het is in mijn ogen nog hobby matig. @ Richard: Op het moment alleen turbo inlaatspruitstukken. Ik was van de week bij Jelmer van BK costums en daar zag ik dat het ook prima mogelijk is om zelf turbo uitlaatspruitstukjes te maken. Dus daar ga ik me binnenkort eens aan wagen. Eerst een paar prototypes maken en die laten testen op een aantal verschillende auto's (heb ik ook zo me conneties voor) en als dat allemaal bevalt en goed is kan ik die ook maken voor mensen die intresse hebben. @ The Green: Neen nog geen site, ben er wel mee bezig, ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik deze het beste kan vormgeven, reclame maken mag immers niet. Ik ben geen bedrijf. ITB's kan ik ook leveren zowel van een motorfiets als Standaard units van Jenvey Dbilas etc. Ook kunnen mensen bij mij terrecht voor Kirkey racing seats. Mijn neef is namelijk ook actief in de racerij, Stockcar F1 daar maak ik ook spruitstukken voor (andere auto) en hij is hoofdimporteur van europa voor kirkey racing seats. Als jullie nog meer vragen hebben, vraag maar raak. Mvg, Pim Bonne |
Wat reken je voor een stalen spruitstuk, afgelast en gecoat?
Prijzen tussen 50,- en 540,- is nogal breed :D |
Quote:
Vanaf 50,- voor een stalen flens. Vanaf €500,- voor een complete set alu incl. carbs en alles wat je nodig hebt. Vanaf €220,- Stalen spruitstuk voor een smallblock. afgelast en gecoat. |
Niet duur :thumbup:
|
Quote:
Ik vind het leuk om te doen plus ik verdien er in me eigen tijd wat mee. (De polo staat ook al meer dan een jaar in het stof te wachten tot ik eindelijk haar motor eens in elkaar ga zetten.) En zo zijn de spruitstukjes toegankelijk voor een breedt publiek. Dus ik iedereen blij. Behalve me vriendin, maarja daar hebben meerdere last van misschien. Die krijgt binnenkort een dreier cabby met daarbij een schroefset, vento front, andere velgen en een doppenset. Dus dan is die ook even zoet... Gr, Pim |
Héle nette pryzen, je hoort me vd winter voor n spruitstuk voor mn 16v motor,
Gr Pim |
heb intresse om mijn holset straks op de audi te drukken.. kun je ook een kleine downpijp erij fabriceren? (3,5/4 inch)
|
Quote:
Is te doen, alleen verders maak ik nog geen uitlaatspruitstukken. PM maar bij intresse. Gr, Pim |
Heb je misschien wat meer plaatjes van wat je al gebouwd hebt?
Ik heb met name interesse in de inlaatspruitstukken voor bijvoorbeeld itb's. |
Quote:
Ik zit op het moment bij m'n vriendin thuis. ik zal van de week effe wat plaatjes schieten van mijn eigen jetta met de carbs en het spruitstuk. Verder heb ik nog geen foto's gemaakt van de spruitstukken die ik maak. Ik heb eigenlijk alles gemaakt en op de post gegooid. Ik zal wel eens wat meer foto's schieten. Mvg, Pim |
Vandaag de keuze mogelijkheden nog iets uitgebreid:
-de RVS spruitstukken kan ik nu maken in 304, 312, 316 en 320 kwaliteit. (met zicht op de uitlaatspruitstukken) -downpipe flenzen kan ik inkopen of zelf snijden voor costum downpipes. -het ceramisch coaten van downpipes en in-/uitlaatspruitstukken. (Wel prijzig maar het scheelt een hoop, het heeft een zeer gunstig effect op de temperatuur.) Mvg, Pim Bonne |
Interessant dit!
Ff in gedachten houden mocht ik met ITB's op de 20vt willen gaan werken straks.. Misschien later ook een mooi equal lenght uitlaatspruitstukkie voor de 20vt? |
Quote:
ITB's op een 20v loopt als een woeste. Zijn enkele filmpjes op youtube van. Vulling is zeer goed met die koppen. Equal lenght gaat in de toekomst ook tot de mogelijkheden behoren. Mvg, Pim Bonne |
Up!
Wilde vandaag proberen om foto's te maken van het waterstraal snijden van de voetplaten. Helaas was er groot onderhoud aan de machine dus geen foto's kunnen maken. Volgende week beter. gr, pim |
Heb na een hele tijd proberen en vele prototypes eindelijk een goede passende oplossing gevonden voor een spruitstuk om motorfietscarbs/webers op een 1500, 1600 en 1800 8v te monteren.
Omdat ik gebruik maak van een 38mm carb kwam ik niet uit op de kop. De bevestigingsbouten van de inlaat zitten namelijk te dicht op elkaar om runners met 38mm binnendiameter te kunnen plaatsen. Ik heb nu een adapter gemaakt zodat dit wel mogelijk is. Het gaat om een vrij dikke adapter die kan worden gemonteerd met de originele bevestigings boutgaten. Deze bouten liggen in de adapter verzonken. Bovenop de adapter wordt dan het eigenlijke spruitstuk gemonteerd met eigen bevestigings gaten. Alles waterstraal gesneden, de prijzen voor deze moteren zijn echter wel anders dan normaal. De cyclustijd om de adapters te kunnen snijden uit staal/RVS is namelijk een stukje langer dan de bij Aluminium. Hierdoor wordt een compleet aluminium spruitstuk voor deze motoren goedkoper dan de staal/rvs varianten. De eerste is al verkocht en ben nu bezig met een tweede voor iemand van het forum hier. Plaatje bij het praatje Links originele inlaatspruitstukpakking, adapter, custom spruitstukpakking, voetplaat spruitstuk, runner. (adapter en voetplaat uit staal, alu runner voor het idee) Hier zie je goed de inbus die verzonken in de adapter de originele gaten gebruikt. Custom spruitstukpakking Alles op elkaar gemonteerd Mvg, Pim Bonne |
zeer netjes doe mij een prijs voor een 1600 via pm
|
ziet er goed uit Pim :thumbup:
ik heb alleen net mn 1.6 8V uit mn auto gehaald ;) |
Omdat het een lijdensweg is om goede stalen lasbochten te vinden en omdat staal in de praktijk duurder blijkt dan rvs of ALU, heb ik besloten om te stoppen met het maken van stalen spruitstukken. Vandaag heb ik de laatste afgemaakt welke naar de coater gaat van de week. In de toekomst dus alleen nog RVS en ALU custom spruitstukken.
Gr, pim |
Hier nog even wat foto's van het uiteindelijke spruitstuk.
(op de foto's nog niet afgelast maar wel gehecht, inmiddels afgelast en naar de coater) Mvg, Pim Bonne |
Up!
|
Up!
|
Up!
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() kun je dit ook? |
wow, wat een mooie lassen zeg!!
|
Moet wel lukken, ik zie alleen dat twee foto's het niet doen en die zijn waarschijnlijk de crusiaalste. Hoe zitten de runners aan de collector?
Edit: lag aan me pc. maar het moet wel te doen zijn. Zal es even kijken hoe alles in elkaar zit. Ik neem aan dat het alu is? Of hoge kwaliteit RVS met gebeitste lassen. Kan je mij nog een foto sturen van de voetplaat waar de injectoren inkomen? Ik zou alleen de kelken anders maken. Ik zou het zo maken, het lijkt mij dat de flow dan beter is. ![]() Mvg, Pim Bonne |
oke.. denk dat we binnenkort even om de tafel moeten
|
Up!
|
Mooi werk lever je daar af zeg! Doe je ook afstellen?
Niet dat ik persoonlijk interesse heb, maar lijkt me dat het wel ideaal zou zijn als jij het adresje bent waar je naartoe gaat voor een carbombouw. Dan kun je in een dagje het spul monteren en afstellen en rijdend naar huis. Is wel markt voor! Plus, goede carbafstellers zijn er niet veel! |
Afstellen doe ik eigenlijk nog niet, ik heb daar iets te weinig ruimte voor. Ik moet hoog nodig een aantal blokken en onderdelen gaan verkopen. om ruimte te maken zodat ik dat ik het afstellen er ook bij kan gaan doen en daarnaast ook weer eens kan beginnen aan m'n eigen polo.
Gr, Pim |
Zo, ben weer terug van vakantie dus weer in staat om pb mails etc te beantwoorden.
Gr, Pim |
Quote:
Is je neef Daniel bij toeval ? :D |
Het toeval maakt daniel al 21 jaar mijn achterneef.
Hij is de neef van m'n vader. Woont op Texel en heeft een bedrijf ''Bonne Mechanisatie'' Als je die bedoeld dan hebben we het over dezelfde persoon. Waar ken jij Daniel van dan? Gr, Pim |
jajaja, zelfde Daniel indeed. Ik woon op het zelfde eiland, in de zelfde polder :) Tevens één van de grotere Tengtools/Rodac afnemers bij 'em. En ikben ookwel bekend met z'n stockcar :D
|
Quote:
das idd een bruut apparaat. Geen koppeling 2 versnellingen en 650pk. Ligt nog een 700pk blok int rek maar dies te zwaar. Doet hem maar de groeten. Gr, pim. |
@Pim, Wat voor school doe je? WTB? ziet er netjes uit...
|
Ik heb eerst twee jaar hbo wtb gedaan. Daarmee gestopt omdat ik me draai niet vond.
Nu begin ik aan m'n tweede jaar IPO. lassen heb ik geleerd uit een boekje en gewoon 'doen'. Mvg, Pim Quote:
|
All times are GMT +1. The time now is 00:58. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.