Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Mk1 wannabe racer.... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64654)

Ron mk1 13-01-2010 12:25

Mk1 wannabe racer....
 
Na veel 1`n en 2`n toch maar besloten iets van een project topic aan te maken.

Het begon eigenlijk allemaal met de verkoop van de mk2 vr6, en het al een tijdje volgen van de topic van KnarfMk1 en Knebelweber zijn bergcup golfje.

In eerste instantie was het niet mijn planning om een mk1 te gaan bouwen, de vr6 moest weg en eigenlijk met de achter liggende gedachte dat er niks speciaals voor terug zou komen.

Was er gewoon een beetje "klaarmee" zeg maar.

Maar de vr6 stond te koop en dan ben je een beetje aan het surfen op het forum en toch gaat het kriebellen.
Toen kwam de gelegenheid om een mk1 in te ruilen op de vr6 en dan ga je toch nadenken.... :rolleyes:

De golf 1 op de brug bekeken en zo op het eerste oog viel het allemaal wel mee.











Ok, het begin is er dan denk je.

Je hebt een plan in je hoofd , een basis auto en dan moet je nog een eigen garage hebben.
Normaal gesproken deed ik altijd alles op mijn werk, maar goed door de jaren heen word je werkgever het ook wel eens zat ( zegt het niet, maar je ziet het aan hem ;) )

Dus dan moet je op zoek naar een eigen stekje, ik kan je vertellen als je echt een garage zoekt met mogelijkheden zoals water, stroom etc . Dan word het moeilijk.
Maar na wat rond vragen hier en daar, en dan toch maar bij meerdere gaan kijken dan vind je zomaar iets naar je zin.







Zo blij als dat ik ben met de werklaats ( all in prijs gelukkig) maar wat spullen gekocht. Hier en daar wat gereedschap en een terrasverwarmer omdat het toch echt wel koud is in de avonden.

Nu ik de basis dus heb en de werkplek , kon ik gaan kijken voor wat spullen voor de auto zelf.

Het idee is eigenlijk om een combinatie te maken tussen lichtgewicht ( zover het mogelijk is en veilig) en een bergcup idee.

Knarf had nog een achterklep van polyester staan met werk.
Dus deze maar gekocht van hem.
De onderkant van de klep is een golf plaat, maar is nog wel strak te krijgen zei de plaatwwerker die ik ken.




Op deze foto zie je ook het verkorte stuurhuis die ik gekocht heb.

En hier een voorbeeld foto van de sabelt gordels ( breedste versie 3 inch meen ik) die ik van dezelfde persoon gekocht heb.




Ook heb ik een schakeltoren van stroeve kunnen kopen voor een kabelgeschakelde bak.




De bercup verbredingsset met frontspoiler heb ik ook al besteld.

Als alles goed gaat , krijg ik deze eind volgende week binnen.

Het gaat om dit setje:




Nu ik dus even verder kijk naar de basis auto komen er toch wel veel dingen qua werk naar boven, dit in mijn achterhoofd houdend zit ik van de week op internet te kijken en kom ik een carresorie tegen van een nederlandse mk1 GTI.

Deze is volgens de advertentie hard en al een hoop werk aan verricht.
Dus ik de beste gebeld , en een afspraak gemaakt om te gaan kijken.

Na ruim 1,5 uur met mijn zoon in de auto gezeten te hebben, komen we bij een mk1/mk2 liefhebber die hier gedeeltelijk zijn werk van gemaakt heeft.

De kas bekeken en hij heeft er niet om gelogen.
Hij is op de belangrijkste punten keihard, en de vorige eigenaar had de bodem , wielkuipen en motorruimte al ontdaan van alle kit/tektiel en was gestraald en in de epoxy gespoten.


De dorpels zijn ook hard, alleen aan de bestuurderskant moet een klein stukje vernieuwd worden vanwege een deukje, dus geen roest.
De Rechter achter wielkastrand is een klein beetje roestig, maar dit gaat ertoch uit vanwege de cup kit die erop komt.

Verder is de carresorie helemaal kaal, dus geen deuren schermen of andere delen.
Dit is voor mij de perfecte basis omdat de motorsteunen al op de juiste plek zitten, en de kas toch helemaal door gelast moet worden.

Bij de carresorie zit ook nog een spit om hem in op te hangen en verder aan te werken.
Deze keuze is dus uit eindelijk het makkelijkst en het snelst voor mij.
In de tussentijd dat ik hier aan werk kan ik dagelijks met de andere mk1 blijven rijden en als het eindelijk zover is , deze als donor gebruiken om de andere op te bouwen.

Het idee is om hem geheel wit te spuiten, dus ook de bodem, wielkasten van binnen en motorruimte.
Ik twijfel nog een beetje of ik ook polyester schermen en motorkap wil, ligt een beetje aan het budget wat erover blijft.

Qua motor ben ik er ook nog niet helemaal over uit, waarschijnlijk word het een 2e ondeblok met 1.8 kop en webers.
Maar dit kan nog veranderen met de tijd.
In ieder geval word het wel een "big block".

Verder heb ik al een achteras van een cabrio gevonden, deze is standaard voorzien van een stabilisatorstang en ga deze opbouwen met schijfremmen.
Het voor onderstel word voorlopig een schroefset die nu onder de bruine mk1 zit.
Het is niet de beste maar voorlopig prima,




Als het goed is word zondag de carresorie gebracht, dan zal ik even wat foto`s posten.

Vains 13-01-2010 12:28

Nette Mk1, de kleur is ook heel mooi :thumbup:
Ik ben benieuwd hoe hij er straks bij staat, de plannen klinken in elk geval goed.

Ron mk1 13-01-2010 12:40

Dit is het idee eigenlijk, maar dan met de cupkit er netjes aangeplamuurd zodat je geen overloop ziet.

En achterop een 3 delige zender spoiler ( als ik deze tegen een knappe prijs kan kopen), want 150 euro voor zo`n spoiler vind ik toch echt te gek worden.



T.C.Z.L 13-01-2010 12:41

Leuke projectbasis!
Eerste onderdelen zien er goed uit.
Project om te volgen :cool:

knarfmk1 13-01-2010 12:44

Hey ron mooi dat je ook een topic heb aangemaakt, en succes met het project!

rick-g60 13-01-2010 12:48

vw
 
Hey Ron,

Succes met je project ga hem volgen :thumbup:
En ik ben het met je eens dat je de bergcup randen eraan moet plamuren zonder randen maar iedereen heeft zijn eigen smaak zeg maar!
Alles was gelukt met mij dash hoor!

Gr. Rick

Ron mk1 13-01-2010 13:14

Bedankt voor de reactie`s , ben zelf ook erg benieuwd.

@Rick, ben blij dat alles gelukt is.

De Pul 13-01-2010 13:25

gaaf,weer 1 erbij:D

Gertjan 13-01-2010 13:29

Leuk project :)
Maar was die mk1 een 1500? Ik dacht dat het een smallblock was, en dan zitten je motorsteunen nog niet op de juiste plaats toch? ;)

Ron mk1 13-01-2010 13:35

Als je de topic leest, zie je dat ik deze mk1 op de foto niet gebruik.
Maar een gti carresorie heb gekocht.

PimVW 13-01-2010 14:01

Ga deze volgen hoor :) Ben benieuwd!

Die goude 1 vind ik ook erg leuk.

Suc6 met je plannen iig.

Gr Pim

breadfan83 13-01-2010 14:22

Mooi project, ga ik zeker volgen!

Wat heb je nou dalijk van die bruine mk1 nog nodig? Lijkt me zonde die te slopen voor wat deuren en een kap...

Ron mk1 13-01-2010 15:22

Hoop kleine dingen, als:

Draadboom

verlichting

schroefset

deuren

Raamrubbers

gril

bouten , moeren en klemmetjes

Sierlijsten

etc etc

Een hoop spullen dus nog, en als ik die los moet gaan kopen ben ik een vermogen kwijt terwijl ik het nu al heb op de auto.
Maar goed, mocht iemand al deze spullen voor een klein prijsje hebben liggen dan hou ik hem natuurlijk rijdend.

dekilo 13-01-2010 15:30

Verander aub je topic titel!
Dit is een volwaardig project en daar mag je best trots op zijn.
Dit projectje ga ik volgen!

Ron mk1 13-01-2010 15:33

Dankje, het is ook een project. Maar een ECHTE racer word het natuurlijk nooit.
Zal er ook geen officiele wedstrijden mee gaan rijden.

Dus vandaar Wannabe in de titel.

;)

EelcoB 13-01-2010 16:10

Meer real dan wannebe, hoor. ;)

Maar dit gaat wel een vet project worden!

Succes!

breadfan83 13-01-2010 16:11

Zal m'n ogen open houden voor een mk1 sloper / schadebak. ;)

Gerrit G60 13-01-2010 16:19

Plannen klinken goed!
Gaaf project zeg, en ook ik zal dit topic blijven volgen!
Keep up posting your updates :thumbup:

Groet, Gerrit

Audilimburg 13-01-2010 16:52

Mooie plannen heb je.
Weer een mooi project erbij op het forum.
Keep us posted en uiteraard veel foto's maken en plaatsen.

Ben erg benieuwd naar wat je er mee gaat doen.

Der Ghopmeister 13-01-2010 18:08

leuke plannen :thumbup:

chris 13-01-2010 18:22

Plannen klinken goed Ron....alleen ik zou die Bergcup schermen er niet aan vast plamuren..gaat opzeker werken,scheuren,aftekenen enz...

GJ007 13-01-2010 18:34

orgineel gepopnageld toch ?

SHReK 13-01-2010 18:50

Plannen klinken goed !!!

Zal zo nu en dan ff mee lezen!!!

Grtz

Ron mk1 13-01-2010 18:58

Quote:
Originally Posted by chris
Plannen klinken goed Ron....alleen ik zou die Bergcup schermen er niet aan vast plamuren..gaat opzeker werken,scheuren,aftekenen enz...



Ze zijn origineel idd met popnagels gemonteerd.

Als je dit om de 3 cm doet en dan afplamuurd dan zal hij toch niet gaan werken?

Jij bent hier de deskundige Chris, heb ik het mis of kan het dan wel?

Mitta 13-01-2010 18:59

Leuke plannen! Maar wat chris zegt moet je wel rekening mee houden...

GaryVW 13-01-2010 22:17

Leuke plannen :D Hier hou ik van.. deze ga ik zeker volgen.
Bergcup randen lijkt mij ook niet slim om te plamuren. En met popnagels vind ik ook wel wat hebben.

succes!:thumbup:

vdWal. 13-01-2010 23:01

plannen zover zien er gaaf uit man benieuwd wat je er van maakt!

steven16v 13-01-2010 23:25

Mooi golf! Goede kleur. Heb ik ook. :tongue:

GJ007 13-01-2010 23:42

heb het ook al gezien met soort van haken / sluitsysteem, btje idee voor die "race" moterkappen... dat ze de set er volledig van af kunnen klikken, zodat je nog een aanhanger etc op kan...

Chriskee. 13-01-2010 23:48

Quote:
Originally Posted by Ron mk1
Ze zijn origineel idd met popnagels gemonteerd.

Als je dit om de 3 cm doet en dan afplamuurd dan zal hij toch niet gaan werken?

Jij bent hier de deskundige Chris, heb ik het mis of kan het dan wel?

Je kunt er inderdaad van uit gaan dat de plamuur gaat werken.

En waarom niet gewoon lekker gepopt erop?
Geeft wel de rauwe look wat ie hoort te hebben :D

ScareMercy 13-01-2010 23:56

Quote:
Originally Posted by GJ007
heb het ook al gezien met soort van haken / sluitsysteem, btje idee voor die "race" moterkappen... dat ze de set er volledig van af kunnen klikken, zodat je nog een aanhanger etc op kan...


Heb je hier toevallig een linkje naar of foto's van?

Ron mk1 14-01-2010 07:37

voorspoiler wil ik wel wat voor maken ja, als die demontabel blijft is het wat makkelijker in woonwijken.

Maar de wielkastranden zie ik liever niet ruw gemonteerd.
Zal even kijken wat ik hiermee ga doen.

breadfan83 14-01-2010 11:02

Ken je dat topic van VWVortex, oer die rwd mk2 met middenmotor? Die gast heeft zelf verbreders gemaakt, en daarna een mal van het plaatwerk inclusief verbreding. Compleet achterscherm er uit geknipt, en het geheel vervangen door een glasvezel paneel, inclusief verbreding.

Misschien is dat een optie voor je, al is dat nogal ingrijpend, en zul je waarschijnlijk een buizenframe nodig hebben om de stijfheid te behouden...

martiepartie 14-01-2010 11:07

En dan is het weer jammer dat er 'maar' een 1.8 in 't vooronder ligt? :D

Kan je de schermen niet lijmen? Een goede lijm is in staat om het werken van het staal op te vangen, maar is harder dan een kitlaag. Als er tegenwoordig hele auto's gelijmd worden moet het toch ook mogelijk zijn om verbreders te lijmen.. Afwerken met plamuur blijft een puntje natuurlijk..

breadfan83 14-01-2010 11:15

Als ie al dat plaatwerk weg zaagt en een buizenframe gebruikt, weegt dat ding niet zo vreselijk veel meer. En als je dan toch bezig bent, zet je die 1.8 wat naar achteren, en zet je er 8 klepjes bij.

Dan gaat ie gelijk als dunne poep!

Andere optie is het om de verbreding na te maken van metaal / blik. Vastlassen aan de auto, en meespuiten. De vormen van zo'n kitjes zijn meestal toch redelijk rechttoe rechtaan.

martiepartie 14-01-2010 11:19

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Als ie al dat plaatwerk weg zaagt en een buizenframe gebruikt, weegt dat ding niet zo vreselijk veel meer. En als je dan toch bezig bent, zet je die 1.8 wat naar achteren, en zet je er 8 klepjes bij.

Dan gaat ie gelijk als dunne poep!

Andere optie is het om de verbreding na te maken van metaal / blik. Vastlassen aan de auto, en meespuiten. De vormen van zo'n kitjes zijn meestal toch redelijk rechttoe rechtaan.


HA! Jij hebt nog nooit geprobeerd om uit staal een dubbel gekromde spatbordverbreder te buigen/ vormen. :rolleyes:

Er is een reden dat het spul van millimeters dik kunststof gemaakt wordt.

breadfan83 14-01-2010 11:32

Ik dacht dat dit het forum was van "kan niet bestaat niet". ;)

martiepartie 14-01-2010 11:34

Ik heb niet gezegd dat het niet KAN, jij beweert het volgende:

Quote:
De vormen van zo'n kitjes zijn meestal toch redelijk rechttoe rechtaan.


dat is dus niet zo :D :wink:

Ron mk1 14-01-2010 11:40

Het word als het goed is een 2,0 onderblok met 1.8 cillinderkop.
Andere nokkenas en webers, vliegwielafdraaien etc etc.

Als ik 140-150 pk heb vind ik het meer dan genoeg.
Het gewicht zal ook niet zo hoog zijn. Dus de verhouding is prima.

Of je nu een mk2 g60 neemt met chipje van 190 pk of een kale golf 1 met 140 pk.
De verhouding is hetzelfde , dus gaat hard genoeg.
En vind het leuker qua rijgedrag dan topsnelheid.

Maar goed, motorkeuze kan nog veranderen je weet maar nooit wat er op je pad komt.

;)

En de verbredingskit eraan lijmen is ook nog een optie, ik weet dat ze in de schade herstel kitten hebben die gelijk aan lassen staan.
Deze gaan we ook gebruiken bij mijn zwager zijn auto, dit is een 1998 ibiza die word voorzien van de rallye kit waar het fabrieksteam rally mee gereden heeft.
Deze heeft polyester schermen voor , en aan de achterkant word hij verbreed met polyester overzet stukken.

Zal hier ook wel eens wat foto`s van maken als we bezig zijn, die gaat ook zo snel mogelijk bij mij in de schuur naar binnen.

martiepartie 14-01-2010 11:41

kan je daar mooi op oefenen :D Een lotus Elise heeft bijna alleen maar gelijmde bodypanelen.


All times are GMT +1. The time now is 07:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.