Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Nieuws en actualiteiten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Kilometerheffing verdeelt Kabinet (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=62056)

Stijn 13-11-2009 08:54

Kilometerheffing verdeelt Kabinet
 
(Bron: NOS)
Binnen het kabinet is een conflict ontstaan over de kilometerheffing. Volgens de plannen moet de heffing in 2012 ingaan. De ministers Bos en Eurlings zijn het niet eens over de financiële gevolgen.

Minister Eurlings wil de heffing eerst bij vrachtwagens invoeren en pas later bij automobilisten, waarschijnlijk in 2018. De wegenbelasting en de belasting die op de aankoop van een nieuwe auto wordt geheven, BPM, worden dan afgeschaft.


Bos vindt de plannen financieel niet verantwoord. Daardoor staat voorlopig niet vast wat de tarieven worden.

Minder inkomsten
De kans is groot dat mensen minder gaan autorijden door de heffing, waardoor de staat mogelijk geld misloopt. Bos vindt dat Eurlings dan maar moet bezuinigen op wegen, maar de CDA-minister wil dat niet.

Ook een hoger tarief per kilometer is voor Eurlings geen optie.



Bos valt dus over het feit dat er minder centen geharkt gaan worden omdat mensen waarschijnlijk gaan kiezen minder auto te rijden.
Nou val ik echt van mn kruk, dat is toch precies wat het kabinet al 20 jaar van ons verlangt? Dit is wel een heeeel naakte kijk op wat de echte agenda is van de hele milieufinancienmaffia: casssssh.

Area51 13-11-2009 08:56

De groene leugen regeert !!
(maar ondertussen het geld -onder het mom van millieu- niet meer kunnen missen)

En nog eens wat, ik las vorige week dat bij afbouw van de wegenbelasting we én kilometerheffing gaan betalen én dat er een Co2 belasting gaat komen, maw we gaan straks gewoon nóg meer betalen !!

Vains 13-11-2009 09:05

Ik vind dat hele 'groene' gedoe maar onzin. Het is gewoon weer een reden om weer extra geld mee te kunnen verdienen :screwy:
En dit verhaal is daar weer een bewijs van :)

martiepartie 13-11-2009 09:08

Dit is wel heel doorzichtig idd..

Minder rijden = minder uitstoot = NIET GOED?

Richard 13-11-2009 09:31

hoop hierdoor dat mensen nu eens echt gaan kijken op wie ze stemmen en niet omdat de buurman ook op mr X. stemt..of juist helemaal niet stemt, maar dan straks niet gaan piepen..

martiepartie 13-11-2009 09:42

En de PvdA doet het al zo goed :D Meneer Bos zijn stoelpoten worden steeds korter.....

Jesse 13-11-2009 20:15

meh, onzin allemaal


maar hoe zijn ze van plan dat te registreren dan?

met een kastje?

ik vind dat op zich best wel een grove inbreuk op mijn privacy, ik wil helemaal niet dat de overheid precies weet waar ik me bevind in mijn auto

niet dat ik wat te verbergen heb, maar gewoon om het principe

daarnaast kan zo'n kastje natuurlijk altijd 'toevallig' kapot gaan, dus een foolproof systeem is het absoluut niet

laat staan alle bezwaren die het gaat opleveren inzake de gereden kilometers...


gaat bijna meer geld kosten dan het oplevert

ik neem trouwens aan dat de automobilist dit zelf moet gaan betalen, dus dat komt er ook nog bovenop

en dan ben ik ook niet helemaal happy met die spitsheffing die ze plannen

het is niet alsof mensen voor de lol in de file gaan staan, ze moeten gewoon beginnen met werk op dat punt. Als je nou een leraar hebt in de randstad, en een leraar in bijvoorbeeld drenthe
ze moeten allebei om half 9 voor de klas staan, en krijgen allebei hetzelfde miezerloontje. Verschil is dat de leraar in de randstad de overheid kennende 1,5 tot 2 keer zoveel gaat betalen aan belasting

vind ik toch redelijk krom

stom idee, onuitvoerbaar, veel te duur, en stompzinnig

laat staan de inbreuk op de privacy

blegh

Marco 13-11-2009 20:23

Quote:
Originally Posted by Richard
hoop hierdoor dat mensen nu eens echt gaan kijken op wie ze stemmen en niet omdat de buurman ook op mr X. stemt..of juist helemaal niet stemt, maar dan straks niet gaan piepen..


Waarschijnlijk gaat dat helaas nooit veranderen...

Richard 13-11-2009 20:31

Quote:
Originally Posted by Marco
Waarschijnlijk gaat dat helaas nooit veranderen...



I know...... vaak moet er een moord aan te pas komen om sommige mensen naar een verkiezingsloketje te krijgen

Tjaap 14-11-2009 21:19

http://www.breitbart.com/article.ph...&show_article=1

Quote:



Cars sit in traffic on a highway. The Dutch government said Friday it wants...

The Dutch government said Friday it wants to introduce a "green" road tax by the kilometre from 2012 aimed at cutting carbon dioxide emissions by 10 percent and halving congestion.
"Each vehicle will be equipped with a GPS device that tracks how many kilometres are driven and when and where. This data will be then be sent to a collection agency that will send out the bill," the transport ministry said in a statement.

Ownership and sales taxes, about a quarter of the cost of a new car, will be scrapped and replaced by the "price per kilometre" system aimed at cutting the Netherlands' carbon dioxide emissions by 10 percent.

"Traffic jams will be halved and it helps the environment," the ministry said.

Dutch motorists driving a standard family saloon will be charged 3 euro cents per kilometre (seven US cents per mile) in 2012. That would increase to 6.7 cents (16 US cents per mile) in 2018, according to the proposed law.

Every vehicle type will have a base rate, which depends on its size, weight and carbon dioxide emissions.

Taxis, vehicles for the disabled, buses, motorcycles and classic cars will all be exempt.

"An alternative payment will be introduced for foreign vehicles," the ministry statement added.

The Dutch cabinet approved the road tax bill on Friday. It will need the backing of parliament before it becomes law.




say WHAT????

breadfan83 14-11-2009 21:34

Dat gat in de hand... errr... ozonlaag moet dicht. ;)

Ik klaag lekker in stilte verder over Den Haag.

Tjaap 14-11-2009 21:37

3ct per km.. later naar 6.7 cent...

dan kost een ritje naar werk en terug me 3 euro... keer 20 per maand.... als je dat in een golfje 2 doet betaal je dus 60 ipv 20 euro... en dat is alleen nog maar woon werk verkeer. reken dus op een factor 4 duurder bij normaal gebruik..... en dat zou dan opgevangen worden door de BPM afschaffing. Wat dus neerkomt op dat alleen mensen met nieuwe auto's gematst worden en iedereen die een tweedehands koopt (67% van de verkopen) dus zwaar de lul is.

breadfan83 14-11-2009 21:47

Voor oude auto's is de btw en bpm al betaald, en voor veel oude auto's hoeft geen wegenbelasting meer betaald worden. De oude auto's waar wel belasting voor moet worden betaald zijn zo licht dat de belasting per maand de moeite niet is.

Nieuwe auto's leveren nog btw en bpm op, en zijn meestal zo zwaar dat de wegenbelasting al snel in de drie cijfers per maand loopt. Voor diesels, waar de meeste auto's door worden aangestuurd, geldt dat die belasting nog hoger is. De inkomsten per nieuwe auto zijn dus behoorlijk!

Gedachte van Den Haag is dus dat die oudere auto's hun centen al hebben opgebracht, en weg moeten. Nieuwe auto's zijn een bron van inkomsten, en moeten dus zo veel mogelijk verkocht worden.

Oude auto's ontmoedigen, nieuwe auto's de strot in douwen! Jaap begrijpt het. ;)

Marco 14-11-2009 22:27

Quote:
Originally Posted by Tjaap
3ct per km.. later naar 6.7 cent...

dan kost een ritje naar werk en terug me 3 euro... keer 20 per maand.... als je dat in een golfje 2 doet betaal je dus 60 ipv 20 euro... en dat is alleen nog maar woon werk verkeer. reken dus op een factor 4 duurder bij normaal gebruik..... en dat zou dan opgevangen worden door de BPM afschaffing. Wat dus neerkomt op dat alleen mensen met nieuwe auto's gematst worden en iedereen die een tweedehands koopt (67% van de verkopen) dus zwaar de lul is.


Dat is dus ook het punt van de ANWB nog, ze zijn er nog niet helemaal over uit wat ze daar nu van vinden.. Voor de rest zijn ze " voorzichtig positief" whatever that means

breadfan83 14-11-2009 22:31

Quote:
Originally Posted by Marco
Dat is dus ook het punt van de ANWB nog, ze zijn er nog niet helemaal over uit wat ze daar nu van vinden.. Voor de rest zijn ze " voorzichtig positief" whatever that means


Waarschijnlijk meer centen = voorzichtig positief.
Meer centen = zeker positief.

Tjaap 14-11-2009 22:33

ANWB staat aan "onze" kant.

breadfan83 14-11-2009 22:35

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ANWB staat aan "onze" kant.


Ah, dacht dat dat de gedachte van de overheid was, na beraad met de ANWB. :redface:

Melvin 15-11-2009 09:45

1. Het invoeren van een nieuw systeem kost geld, en als het uiteindelijk klaar is, zal het nieuwe systeem MEER op moeten brengen dan het huidige, plus de kosten die het systeem met zich meebrengt moeten eruit gehaald worden, kortom, je gaat SOWIESO meer betalen (tenzij je niet rijd!)... Anders klagen ze over begrotingstekorten etc, er MOET meer binnenkomen...

2. Het gaat slecht in autoland, fabrieken sluiten etc. Laat die nou net veel politieke invloed hebben (iig, slecht in autoland is slecht met economie is slecht met heel het land).. Dus, autoland op z'n gat en overheid red dat op deze manier, nieuwe auto's worden zowaar NOG aantrekkelijker door geen BPM. Hiervan hebben alleen de welgesteldere mensen voordeel...

Als ze nou eens reeel zijn, er zijn nu genoeg auto's voor IEDEREEN om in te rijden, sommigen wat ouder en andere wat nieuwer, dan is het logisch dat er een keer minder autos afgezet worden, iedereen is een keer voorzien. Dat er af en toe nog een nieuwe verkocht wordt zal altijd blijven, maar de fabrieken kunnen idd op een lager pitje gaan draaien, dat was vantevoren te voorzien... En dat is gewoon niet anders, ook geen oplossing voor, tenzij overheden meehelpen en andere regels verzinnen...

Echt 'groen' zou het zijn als men tijd en geld besteedde om alle auto's rijdend te houden. Productie van nieuwe auto's kost teveel energie en je kunt ze beter oprijden. Kortom, alles rijdend houden en minder nieuwe auto's verkopen (het is nou eenmaal niet anders grote fabrikanten, een keer is het voorzien)...

Just my 2 cents, probeer me overigens niet te druk te maken, want helpt toch niet...

En voor de mensen die nu beginnen met ja, daar heb je zelf voor gekozen toen je ging stemmen... Rot toch op, alsof dat ook maar van enige invloed is. Alsof je dat vantevoren kon weten, alsof ze dat met verkiezingsperiodes gezegd hebben. Alsof ze uberhaupt iets doen wat ze tijdens verkiezingsperiodes roepen... Kom toch op, zeggen dat het de schuld van de kiezer is (en zelf heb je wss wel op de 'goede' gestemd) is gewoon de schuld buiten jezelf leggen, lekker makkelijk!

Ik zeg, niemand kan daar iets aan doen, waar je ook op gestemd hebt... Dit komt er toch, want het zal uiteindelijk veeeeeeeeel meer geld opbrengen, dat is puur de enige reden!

Jesse 16-11-2009 20:27

trouwens, ik bedenk me net wat


no way dat ze dat ding gaan aansluiten op een vaste stroom aansluiting, want dat trekt de accu leeg, dus als de auto uit staat, staat het ding uit

ze mogen niet controleren of je er bent in principe, want het mag niet gebruikt worden om te bepalen dat je er bent onder de privacy-wetten

dit kan dan ook gebruikt worden om enige straffen aan te vechten in een rechtbank, laat ze maar eens bewijzen dat je gereden hebt dan, het enige wanneer ze het kunnen bewijzen is als je geflitst/bekeurd word, ze gaan heus niet elke auto checken die langs rijd, of elke foto die in trajectcontrole gefotografeerd word, dat is teveel werk, dus het enige waar ze je op kunnen pakken, en dat is áls ze het controleren, is op bekeuringen

ergo; zorg dat het ding kapot is, roep dat je auto thuis stond, protesteer als ze het op een constante spanningsbron aansluiten onder het mom van ja maar het ding staat heel vaak stil, en dan kan ik elke keer als ik weg moet de ANWB bellen. Kunnen ze je niets maken, hooguit het heen en weer rijden naar de plek waar je bekeurd bent, technisch gezien zelfs alleen het heen rijden


fuck dat, systeem verslagen

breadfan83 16-11-2009 20:47

@Melvin: exact, dat hele schijnheilige gezeik over stemmen, en dat dat het had kunnen voorkomen, is de grootste onzin. Of je nou CDA, PvdA, D66, VVD, of een van die kleine prut-partijen stemt, zichzelf verrijken doen ze toch.

Misschien dat ze die miljarden die ze in defensie steken, denk eens aan de JSF waar een klein klotenlandje als Nederland er een kleine 100 van wil aanschaffen, beter in het wegennet steken, in onderwijs, politie, of het redden van de economie. Dat de overheid eens wat aandacht besteedt aan het immigratiebeleid, de criminaliteit en het vreselijk lage niveau van de scholen. Als dan alles geregeld is, en er wat in de kas overblijft, kijk dan hoe de prognoses voor de komende jaren er uit zien voor je een huis voor die prins met die dikke kop gaat bouwen ergens aan de andere kant van de wereld!

Neen, Den Haag koopt liever leuk speelgoed en vakantiehuisjes, en laat de rest van Nederland ervoor betalen. Volksvertegenwoordiging, vertegenwoordig ons eens!

Melvin 16-11-2009 20:48

Mwoa, zo simpel zal het niet zijn... Ik doe een wild-guess en ze zetten overal kenteken-registrerende camera's nee... ja, klinkt belachelijk maar ik zie het ze doen...

Btw, die verkeerstellers die nu OVERAL staan ineens, zijn ook camera's met een computersysteem eronder. Nu staat erop: "verkeersteller, bekeurt niet." Maar ik vraag me af waarom je een camera en een computer nodig hebt om verkeer te tellen, vroeger gebeurde dat met een kabel die over de weg lag... Kortom, dat stickertje zal er nog wel afgaan en ineens een registratiesysteem worden ofzo... Helaas!

Pedaalemmer 16-11-2009 21:06

Door dit soort dingen zomaar in te voeren zetten ze een hoop kwaad bloed, Nederland is van autoland veranderd naar anti auto land.

breadfan83 16-11-2009 21:16

Quote:
Originally Posted by MellyVille
Mwoa, zo simpel zal het niet zijn... Ik doe een wild-guess en ze zetten overal kenteken-registrerende camera's nee... ja, klinkt belachelijk maar ik zie het ze doen...


Man, dat kost toch veel te veel geld!


Quote:
Originally Posted by MellyVille
Btw, die verkeerstellers die nu OVERAL staan ineens, zijn ook camera's met een computersysteem eronder. Nu staat erop: "verkeersteller, bekeurt niet." Maar ik vraag me af waarom je een camera en een computer nodig hebt om verkeer te tellen, vroeger gebeurde dat met een kabel die over de weg lag... Kortom, dat stickertje zal er nog wel afgaan en ineens een registratiesysteem worden ofzo... Helaas!


Dat is gewoon burgertje pesten!







Lijkt me dus waarschijnlijk dat 't alletwee gebeurt. :D

Marco 16-11-2009 22:51

Ondanks dat ik het warschijnlijk niet zelf hoeft te betalen zie ik het inderdaad echt niet zitten dat "de overheid" kan zien waar ik overal uit hang. Snap ook echt niet dat ze nog steeds denken dat het verkeer zal afnemen.. We moeten nog steeds (ook dan) van A naar B en zo lang het OV alsmaar duurder wordt en verreweg van gratis is/wordt, zie ik het echt niet rustiger worden op de weg

breadfan83 16-11-2009 22:57

Als ik laat van mijn werk afkom, kom ik niet eens meer thuis met de trein. Als ik vroeg moet werken, kom ik niet op tijd omdat òf de bussen niet zo vroeg rijden (bijvoorbeeld in 't weekend) òf dat de treinen gewoon niet op tijd rijden (zelfs niet als ik een trein te vroeg neem!). En probeer dat maar twee / drie keer in de week bij de baas te verantwoorden.
OV is dus voor het werk inderdaad totaal geen optie zolang het zoveel kost, en zo onbetrouwbaar is.

En als je het zelf niet hoeft te betalen, betekent dat dat je een leasebak hebt. Je baas krijgt dus meer uitgaven in een sowieso al rampzalige tijd, en gaat weer een werknemertje hier moeten korten, daar moeten ontslaan, etc. Komt de koopkracht in Nederland niet ten goede, waardoor de belastinginkomsten voor de overheid weer verder dalen.

Ik weet niet waar die in Den Haag mee nadenken, maar in mijn linker kleine teen heb ik nog een betere vooruitziende blik dan die mafkezen. Nja, zij hoeven ook maar vier jaar mee te gaan, gouden handdruk en dik loon, en ze zijn binnen.

Marco 16-11-2009 23:07

Of de bijtelling gaat omhoog... Maar daar hoor je dan weer niks over Ik heb ook nog geen zin gehad om het uit te zoeken :)

Zo simpel als jij het in je laatste alinea stelt zal het niet liggen, al ben ik met je eens dat het daar vaak wel verdomd veel op lijkt. Maar meer als voorlopig even afwachten kunnen we niet...

GerardMkIIVR6 16-11-2009 23:14

Quote:
Originally Posted by Richard
hoop hierdoor dat mensen nu eens echt gaan kijken op wie ze stemmen en niet omdat de buurman ook op mr X. stemt..of juist helemaal niet stemt, maar dan straks niet gaan piepen..


Och Richard stemmen helpt ook niet noem eens een goede partij die zijn er niet. :shake:
En vindt eens een topic waar alle mensen het overeens zijn vindt je ook niet, mensen worden het nooit eens want als dat zo was kon er iets veranderen.
En zolang de grote man in de regering het goed heeft en niks minder krijgt moet de kleine man in het stof bijten en aanpassen. ;)

breadfan83 16-11-2009 23:18

Gerard, daar komt bij dat er niet één persoon aan de macht is, niet eens één partij, maar meerdere partijen.

Die worden het nooit ergens over eens, tenzij ze er allemaal tegelijk beter van worden. En dat betekent inderdaad dat iedereen die geen blauw stoeltje in de kamer heeft genaaid is.

evilnyntje 17-11-2009 08:12

Zag toevallig op het nieuws dat de groene maffia zich druk maakt om de oldtimers en de vervuiling die dit oplevert en omdat ze geen kilometerheffing krijgen waarschijnlijk. Men is bang voor een run op oldtimers.

zuivere311 17-11-2009 08:39

Geen gekke gedachten, want ik zit ook al te denken aan een leuke 85-er op diesel.
Momenteel mag ik steeds voor mijn werk van Uden naar Den Haag en dit wordt straks een aardig dure grap die mijn werk gever niet gaat vergoeden. Waarschijnlijk krijg ik een ov-pas, helaas is de verbinding zeer slecht.

Area51 17-11-2009 08:44

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Zag toevallig op het nieuws dat de groene maffia zich druk maakt om de oldtimers en de vervuiling die dit oplevert en omdat ze geen kilometerheffing krijgen waarschijnlijk. Men is bang voor een run op oldtimers.


Tja, de groene maffia zal zich eens niet druk maken over de auto's (terwijl de komplete veestapel in nederland meer Co2 uitstoot dan al het gemotoriseerde vervoer bij elkaar)
E zijn een kleine 7.000.000 auto's in Nederlander en naar schatting een 120.000 klassieker die -gemiddeld- nog geen 3000km per jaar rijden.
En trouwens, wat is er nou millieuvriendelijker dan een oude auto oprijden, of kost het produceren van een nieuwe geen energie en Co2 uitstoot ??

martiepartie 17-11-2009 08:52

een run op oldtimers, meer dan nu zijn er niet en gaan er ook niet komen. Daarbij wil 90% van de forenzen niet in een oldtimer rijden, omdat het wel eens stuk gaat, geen climate control heeft en vaak ook geen stuurbekrachtiging en airbags.

Storm in een glas water, wat er ws. wel weer op uit gaat lopen dat ik wel kilometerheffing moet gaan betalen voor mijn vrijgestelde klassieker. Ik plant wel een boompje, die heft mijn CO(2) uitstoot wel op en ben ik klimaatneutraal (bah, ook zo'n veel te vaak gehoorde misplaatste uitspraak).. :D

Arne 17-11-2009 10:22

Toch zie ik het probleem niet helemaal hoor. Het huidige motorrijtuigenbelasting systeem slaat nergens op, kilometerheffing is beter, want je betaalt voor wat je rijdt, en niet puur op gewicht en brandstofsoort. Rij je niet, betaal je ook niet. Lijkt me toch juist mooi voor de hobbyisten onder ons met meerdere auto's.

Tjaap 17-11-2009 10:49

Leg mij het maar uit dan hoe het millieu gestimuleerd word als het net zo goedkoop word om een 3 tons hummer te rijden als een Lupo?

Arne 17-11-2009 10:51

Dat wordt het niet, de prijs per km hangt af van de auto, tijdstip, en plaats.

Heb mn vorige post wel wat verfijnd trouwens.

Quote:
De kilometerprijs wordt variabel; op verschillende tijdstippen en plaatsen gelden andere tarieven. Het basistarief dat voor auto’s wordt berekend hangt af van de brandstof en de CO2-uitstoot. Diesels zonder roetfilter betalen bijvoorbeeld een boete van 2,5 cent per kilometer. De overheid zegt dat het gemiddelde basistarief in 2012 ligt op drie cent per kilometer; in 2018 groet dat tot 6,7 cent.

Melvin 17-11-2009 10:55

Quote:
Originally Posted by martiepartie
een run op oldtimers, meer dan nu zijn er niet en gaan er ook niet komen.


Idd, goede uitspraak! Het lijkt af en toe wel alsof men denkt dat er dan superveel bijkomen! (ja, uit het buitenland een paar, maar die reden anders daar rond, en we hebben het over milieu, dat is global ;))

Maargoed, zet 1 katalysator of whatever op een fabriek en je bereikt meer als al die kleine verzinseltjes op de auto...

Het is wel slim om 'de auto' als vervuilend neer te zetten, daarvan zien we de schoorsteen iedere dag, en mensen gaan het nu bijna al geloven (trouwens, wie is er tegenwoordig niet mee gegaan in die groene waas)... Die schoorstenen van de superfabrieken zie ik bijna nooit!

Plus, grote industrieen aanpakken, kost geld voor die industrieen, is minder geld naar de overheid, is minder BNP of whatever, uiteindelijk levert ze dat gewoon minder op blijkbaar...

Melvin 17-11-2009 10:56

Basistarief ook trouwens, 3 cent... geen roetfilter dan verdubbelen ze het maar, 5,5 cent al meteen terwijl je nu zuinig en goedkoper reed met je TDI'tje...

Kortom, IEDEREEN AAN DE NIEUWE AUTO! Crisis is dan opgelost, autofabrieken hoeven niet te sluiten, woehoew...

owja, en iets met het milieu!

Arne 17-11-2009 10:58

Retrofit roetfilter is dan een optie, net als in Duitsland.

Melvin 17-11-2009 11:01

Daar waren ze hier ook al van teruggekomen toch... Of gaat dat weer helemaal hip worden.

Je kon ze een tijd terug niet eens meer bestellen!

Arne 17-11-2009 11:06

Roetfilter gaat idd niet op :(


All times are GMT +1. The time now is 03:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.