Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Mk1 uit 1977 herkennen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61291)

Erik_vw 26-10-2009 12:14

Mk1 uit 1977 herkennen
 
Na wat zoekwerk op het forum ben ik er toch nog niet helemaal uit hoe je nu kan herkennen wat een echte '77-er is. Dus specifiek 77 en niet '78 of later.
Aan de kleine achterlichten kan je dat dus niet zien want die hadden ze ook nog in 78, 79 en 80.

En ik bedoel dus zaken aan het chassis die niet zomaar te wijzigen zijn.
Inbus boutjes in de deuren zijn namelijk makkelijk te vervangen voor gewone bouten en dan nog is het chassis uit '77 en doet het weinig af aan de auto.

Een auto kan ook omgekat zijn en dus gewoon een chasissnr hebben wat begint met 177.... en toch van een later jaar zijn.
Maar hoe herken je dit?

Ik begreep dat er iets is met het sleepoog waarin een 77-er chassis verschilt van een '78 en later?

Hornfield 26-10-2009 13:21

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Na wat zoekwerk op het forum ben ik er toch nog niet helemaal uit hoe je nu kan herkennen wat een echte '77-er is. Dus specifiek 77 en niet '78 of later.
Aan de kleine achterlichten kan je dat dus niet zien want die hadden ze ook nog in 78, 79 en 80.

En ik bedoel dus zaken aan het chassis die niet zomaar te wijzigen zijn.
Inbus boutjes in de deuren zijn namelijk makkelijk te vervangen voor gewone bouten en dan nog is het chassis uit '77 en doet het weinig af aan de auto.

Een auto kan ook omgekat zijn en dus gewoon een chasissnr hebben wat begint met 177.... en toch van een later jaar zijn.
Maar hoe herken je dit?

Ik begreep dat er iets is met het sleepoog waarin een 77-er chassis verschilt van een '78 en later?


Hoi
Een '77 type heeft volgens mij :

-geen sleepoog
-kleine deurscharnieren ,deze zijn aan het chassis niet zomaar te wijzigen
-deurslot kleiner
-achterklep van binnen dicht dus geen afdekplaat
-puntklokken
-stuurhuis met 3 bevestigingspunten (niet helemaal zeker)
-deurgrepen met alleen een bevestigingsschroef aan slotzijde

er zullen vast meer verschillen zijn maar die weet ik zo even niet .

gr

Erik_vw 26-10-2009 16:14

Oke dus onderstaande golf is omgekat?
Volgens de RDW een LS uit '77 (kentekendatum, dus productiedatum nog eerder) maar wel met sleepoog.




Net als deze. (simpele benzine van juni '77 maar wel met sleepoog aan chassis)



En deze golf is uit 78 en heeft juist weer geen sleepoog! (wel aan de bumper)
Of is dat omdat het een GTI is?




Iemand die precies weet hoe het zit? :rolleyes:


(Ik concentreer me even op het sleepoog want achterkleppen, puntklokken, deursloten etc zijn relatief simpel ver vervangen, het gaat om het basis chassis)

Zweiter 26-10-2009 16:19

sleepoog is er toch ook zo af te halen? dichtlassen, spuiten en je ziet er niks weer van ('78 er golf hierboven)

Bas 26-10-2009 16:20

Een front wordt ook nog wel eens vervangen bij een restauratie, dus met of zonder sleepoog zegt ook niet alles?

Erik_vw 26-10-2009 16:34

Daar heb je een punt maar weet je misschien wanneer (maand/jaar) er wel of geen sleepoog meer in het chassis HOORT te zitten?

Heeft iemand misschien een foto van die oude kleine deurscharnieren?
Of worden die ook vaak vervangen bij restauratie?

Of wat is anders een goede methode om te controleren of het een orgineel chassis is bij aankoop?

Reuvers 26-10-2009 16:57

een specifieke reden waarom je per se eentje wil hebben uit 77?

Der Typ Siebzehn 26-10-2009 18:09

Quote:
Originally Posted by Erik_vw

Heeft iemand misschien een foto van die oude kleine deurscharnieren?
Of worden die ook vaak vervangen bij restauratie?




::Michel:: 26-10-2009 18:18

'77 is toch alleen met korte bumpers en kleine achterlichten?

Quote:
Originally Posted by Reuvers
een specifieke reden waarom je per se eentje wil hebben uit 77?


Ben ik ook wel benieuwd naar :)

Der Typ Siebzehn 26-10-2009 18:21

Quote:
Originally Posted by ::Michel::
'77 is toch alleen met korte bumpers en kleine achterlichten?


Yes, met de kunststofbumpers is pas vanaf augustus 1978, toen begon modeljaar 1979

Quote:
Originally Posted by Reuvers
een specifieke reden waarom je per se eentje wil hebben uit 77?


view public profile

;-)

chris 26-10-2009 18:42

Daarom heb ik ook een 75er....:D

golfcabriolet 26-10-2009 21:03

en ik een 83er....

Erik_vw 26-10-2009 21:24

Quote:
Originally Posted by Type 17




Tnx duidelijke foto! :thumbup:

En dit hoort bij het bouwjaar van/tot.... ???


De reden dat ik het wil weten is omdat wil nazien of ik een echt chassis uit '77 heb of dat hij misschien is omgekat.

Nog een golf1 goeroe in de zaal die misschien weet hoe het zit met de sleepogen icm de bouwjaren? :)

Der Typ Siebzehn 26-10-2009 21:51

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Tnx duidelijke foto! :thumbup:


Graag gedaan.

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
En dit hoort bij het bouwjaar van/tot.... ???

De reden dat ik het wil weten is omdat wil nazien of ik een echt chassis uit '77 heb of dat hij misschien is omgekat.


Vanaf de introductie van de Golf 1 in 1974, tot, dat is een goeie, zeker nog in 1977, waarschijnlijk ook tot in '78 of nog later, maar daarvoor moet ik eerlijk gezegd 'ns goed in de boeken wat ik over de Golf 1 heb liggen nakijken, maar misschien kan 'n ander hier 't al eerder zeggen.

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Nog een golf1 goeroe in de zaal die misschien weet hoe het zit met de sleepogen icm de bouwjaren? :)


Met die sleepogen was toen de Golf 1 de kunststofbumpers kreeg, dat was zoals ik al eerder hier had vermeld vanaf augustus 1978 dus.

Erik_vw 26-10-2009 22:03

Quote:
Originally Posted by Type 17
Met die sleepogen was toen de Golf 1 de kunststofbumpers kreeg, dat was zoals ik al eerder hier had vermeld vanaf augustus 1978 dus.



Aha dus bij de 2 bovenste auto's uit '77 is het dus verbouwd en niet zoals het hoort want die hebben een sleepoog :)

chris 26-10-2009 22:26

Een 77er heeft dus geen sleepogen (op die beugels aan de bumpers nadan)

Het verhaal dat een 77er een dichte achterklep heeft aan de binnenkant is niet geheel waar.De modellen met een achterwisser,hebben wel een opening aan de binnenkant van de achterklep.

Een 77er heeft dus de oud type schanieren met inbusbouten bij de voorportieren.
Bij een 77er is ook de slotplaat onder de motorkap de gladde variant.Dus niet met al de inkepingen zoals de latere types ze wel hebben.

Bij een 77er moet je ook nog de 2 ronde afdrukken kunnen zien in de waterbak,waar bij een 74 tot 76 de luchttoevoergaten zaten voor de kachel.Die zijn bij een 77er dicht.Bij latere jaren waren die afdrukken niet meer aanwezig.
Zo zijn er nog meerdere verschillen met andere jaren...

Der Typ Siebzehn 26-10-2009 22:49

Hallo,

net effe "Het Golf GTI boek" van Etzold/Lewandowski geraadpleegd, de Golf 1 kreeg andere deurscharnieren met ingang van modeljaar 1979 (vanaf aug. 1978 dus), maargoed, zoals eerder al meerdere male hier gezegd, in 1977 hadden ze dus nog de oude.

Verder moet bij een in 1977 gebouwde auto de sluitingen van de veiligheidsgordels NIET aan de stoelen gemonteerd zijn, maar aan de middentunnel, dit werd ook gewijzigd vanaf 't '79er modeljaar.

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Aha dus bij de 2 bovenste auto's uit '77 is het dus verbouwd en niet zoals het hoort want die hebben een sleepoog :)


Zo was 't toendertijd in 1977 origineel niet, maar zoals gezegd na een reparatie/restauratie wat is uitgevoerd, dat 't wellicht niet anders kon, dat 'n nieuw frontpaneel alleen met sleepoog verkrijgbaar was...

Nog effe w.b.t. een chassisnummer, in 1977 rolden er ook al exemplaren beginnend met 178 van de band..., nl vanaf aug. dat jaar...want toen in aug. 1977 begon al 't '78er modeljaar...;-)

Edit.: misschien een beetje off-topic, maar ook weer niet, wat die frontpanelen met of zonder sleepoog NA een restauratie cq reparatie nog eens betreft, VW C.P.C. levert losse zonder




Die foto heb ik verleden jaar op 't Golf 1 Treffen te Wolfsburg gemaakt, VW C.P.C. is daar ook altijd erbij met 'n stand.

En complete fronts MET, hier effe een foto wat mk1diesel van dit forum er dit jaar op dat treffen in WOB heeft gemaakt




funny

Erik_vw 27-10-2009 10:33

Verhelderend verhaal mannen! :thumbup:
Met deze checks moet dus wel na te gaan zijn of het een 77 chassis betreft of een later model.

En er bestaat dus geen verschil dus het basischassis van een gewone MK1 en een GTI MK1?

johan-k 27-10-2009 11:07

mijn buurman vertelde dat er verschil zat in Motorkappen
nu weet ik het niet meer precies maar volgens mij hoorde deze motorkap ook bij een 77er


zoals je ziet loopt de lijn aan de binnenkant niet helemaal door en sluiten ze niet samen

terwijl bij de deze loopt de vorm in de motorkap wel door en is het zeg maar 1 geheel in een vorm van een U



Wie kan hier mee over vertellen

Groeten Johan

t3freak 27-10-2009 12:51

bovenste kap is alleen van een swallow... 74-75

Erik_vw 27-10-2009 13:40

De golfjes uit '77 die ik hierboven laat zien hebben ook een gewone motorkap met u vorm.


@t3freak: Heb je zelf geen T3? :)

johan-k 27-10-2009 14:39

oke bedankt voor de uitleg.

A.D GOLF1 1976 27-10-2009 15:17

Motorkap van bovenste foto is tot bouwjaar 1976 geproduceerd daarna ging het over de de "u-vorm motorkappen.

Ook kun je het aan je chassis nummer op je veerpoot zien. Eerste drie cijfers 174.....(1974)
175....(1975) , 176......(1976) volgens mij tot 1979 daarna staat het niet meer op de veerpoot.

De deuren tot en met 1978 hebben een rand aan de binnenzijde waar je deur rubber (voorzijde tegen scherm kant)in valt en moet lijmen, nieuwere zitten ze vast met klipjes.

Als je je dashboard er nog uit moet halen??? zit er "vaak" een productie briefje onder opgeplakt met daarop bepaalde data en bouwjaar, ( hoeft dus niet zo te zijn, maar heb dit al meerdere malen meegemaakt, ook bij mijn eigen).

Der Typ Siebzehn 27-10-2009 16:09

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
En er bestaat dus geen verschil dus het basischassis van een gewone MK1 en een GTI MK1?


Nee

Quote:
Originally Posted by A.D GOLF1 1976

Ook kun je het aan je chassis nummer op je veerpoot zien. Eerste drie cijfers 174.....(1974)


Bij alle in 1974 geproduceerde auto's begon 't chassis nummer al met 175, zelfs al bij 'n in mei 1974 geproduceerde Golf !

M.u.v. een enkel al in okt. 1973 geproduceerd pre produktie model dan.

@Erik vw: ik weet niet of je al een auto hebt, of evt. op 't oog, maar als je al wat zekerheid wil hebben wanneer 'n auto met dat chassis nummer van de band liep, moet je effe hier 't volledige chassisnummer van de desbetreffende auto invullen, vervolgens daar op die knop "Analysieren" klikken, vervolgens krijg je op de maand af te zien wanneer die auto van de band liep.

Erik_vw 27-10-2009 16:16

Quote:
Originally Posted by Type 17

@Erik vw: ik weet niet of je al een auto hebt, of evt. op 't oog, maar als je al wat zekerheid wil hebben wanneer 'n auto met dat chassis nummer van de band liep, moet je effe hier 't volledige chassisnummer van de desbetreffende auto invullen, vervolgens daar op die knop "Analysieren" klikken, vervolgens krijg je op de maand af te zien wanneer die auto van de band liep.


Heb ik gedaan maar daarmee heb ik nog geen zekerheid of mijn auto niet omgekat is.


Fahrgestellnummer 1773245860
Typ Golf (17)
Modelljahr 1977 (7)
laufende Nummer 3245860
Fertigungsdatum Januar 1977

Der Typ Siebzehn 27-10-2009 16:18

Okay, dan moet je toch afgaan op de al hier in deze topic vele genoemde details.

Erik_vw 27-10-2009 16:20

Klopt ga ik ook doen, tnx!

golfcabriolet 27-10-2009 18:22

de hoek stukjes v/d gril zijn tog ook anders of niet?

chris 27-10-2009 18:53

Quote:
Originally Posted by golfcabriolet
de hoek stukjes v/d gril zijn tog ook anders of niet?


Nee,dat is ook alleen bij 74-75.

A.D GOLF1 1976 27-10-2009 19:43

Wat is hierin verschillend dan?
Is bij mij onbekend, benieuwd wat het verschil is??

Baldrimmer 27-10-2009 20:03

www.swallowtail.info

Der Typ Siebzehn 27-10-2009 20:07

Quote:
Originally Posted by Baldrimmer


klik

;-)

chris 27-10-2009 20:26

Nu gaan we een beetje afdwalen....straks snapt hij er helemaal niks meer van :D

roverd 28-10-2009 16:20

In je beste duits... hier nog op een hele goeie Golf 1 site met alle verschillen tussen een 82-er GTI en een 77-er GTI, opgesteld door iemand die een 82-er volledig teruggebouwd heeft naar een 77-er...


Der Typ Siebzehn 28-10-2009 16:36

En die iemand is een NL lid van de Golf 1 IG, foto's van zijn naar mj 77 omgebouwde 82er GTI vind je hier.

@Erik vw, ik kan je bij interesse via pb zijn e-mailadres doorgeven als je dat graag wil, die kerel weet echt veel.

Erik_vw 28-10-2009 16:52

Wow wat een werk is dat geweest zeg!

@type 17: Graag, pb zijn mail maar ik heb nog wel wat vragen. Alvast bedankt!

Erik_vw 28-10-2009 19:11

Bij welke bouwjaren horen die klapraampjes eigenlijk of was dit gewoon een optie?

chris 28-10-2009 19:13

Was een optie die klapraampjes.

En die 82er die op een 76er lijkt...knap gedaan,maar vind een echte 82er meer waard dan een omgebouwde....En een echte 76er nog meer...:D

SHReK 28-10-2009 20:40

Mijne voldoet aan alles wat betreft 1977..







Doe er je voordeel mee

Grtz

Der Typ Siebzehn 28-10-2009 21:18

@Erik vw: het wordt nu dus steeds makkelijker voor je...;-)


Quote:
Originally Posted by chris
En die 82er die op een 76er lijkt...knap gedaan,maar vind een echte 82er meer waard dan een omgebouwde....En een echte 76er nog meer...:D


ik vind dat ook...en de bezitter van die 82er wat op 'n 76er lijkt zeer zeker ook...want hij had na lang te hebben gezocht naar 'n vroege GTI en niks bruikbaars te hebben gevonden de zoektocht hiernaar gestaakt, en is vervolgens dus maar voor de optie gegaan een exemplaar van 't 82er mj., het laatste dus met de 1600 EG motor, zoveel als mogelijk om te bouwen naar de specificaties van 'n vroeg exemplaar.


All times are GMT +1. The time now is 10:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.