Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Afdraaien van Snowflakes (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61200)

RS_Rick 23-10-2009 21:04

Snowflakes terug van metaalbewerker!!
 
Hallo medeforummers,

Ik heb de zoekfunctie er al op losgelaten, maar dit leverde me niet veel bruikbaars op.

Ik zit eraan te denken om mijn Snowflakes (ook wel bekend als Avus van de Cabrio Mk2) af te laten i.v.m. het opknappen en polijsten van de wielen.



(don't worry... er zit verfafbijt op! :tongue: )

1. Maar nu vraag ik me af: er zitten flink verweerde plekken in de velg rand, waarbij het metaal flink geoxideerd is en er van die zwartige puntjes 'in' de velg zitten... Wordt dit na het afdraaien wel mooi?

2. En wat mag het ongeveer kosten om vier velgen te laten afdraaien? (ik heb geen benul, en wil me liever niet laten naaien door een of andere metaalbewerker).

3. Bij wat voor soort bedrijven/adressen kan ik terecht voor dit draaiwerk in de regio Haaglanden? Heeft men ervaring mee? Of zijn er misschien hobbiesten waarbij ik terecht kan voor dit draaiwerk (onder genot van pilsje ofzo :D )?

Alvast bedankt! Mn Polo Classic zal er blij mee zijn, want die hunkert naar een stel mooie wieltjes :cool:

Rick.

Richard 23-10-2009 21:08

is niet een velg waar de draaiers blij mee zijn .. door de spaken( happen van de beitel) buitenste randje willen ze nog wel draaien maar de rest vaak niet reken 25-40 de velg

( ps de afbijt niet te lang laten zitten, werkt alleen maar tegen)

Tjeerd 23-10-2009 21:16

Richard waar laat jij dit doen (vooral het 25 gedeelte) ik heb het bij wheeltrim gevraagd en die vragen 65 per velg.

Richard 23-10-2009 21:18

bij onze forum draaier in enschede.. Bertil

RS_Rick 23-10-2009 21:41

@ Richard: de verfafbijt heeft er nèt lang genoeg opgezeten.

Maar inderdaad, ik vreesde al dat dit soort wiel niet in de smaak zal vallen bij draaiers, ivm de slijtage aan de beitels...

Wie weet er goede adressen in de regio Haaglanden voor dit draaiwerk?

Richard 23-10-2009 21:42

even alain pm sturen is area op het forum

RS_Rick 23-10-2009 22:20

Hij komt uit de regio Haaglanden of jij weet??

Ik heb zn naam gezocht mbv de hulpfunctie, maar dat leverde niks op... Heb jij misschien een linkje voor me?

Richard 23-10-2009 22:27

http://www.volksforum.com/forum/sho...highlight=alain

das alain

RS_Rick 24-10-2009 14:26

Thanks! PM sent... And now, we wait...

Romar 24-10-2009 14:51

Hey hallo, sta zelf achter een draaibank van 1,40 mtr bij 12,000mtr dus die kan dat wiel wel hebben...

Weet niet hoe de voorkant van het wiel is (Schuin of met een bolling?)

Groeten Romar

RS_Rick 11-11-2009 18:42

Het is wel met bolling... Dus neem aan dat dat wat lastiger draaien is.

Romar 13-11-2009 18:30

Quote:
Originally Posted by RS_Rick
Het is wel met bolling... Dus neem aan dat dat wat lastiger draaien is.


Ja idd, wel lastig, heb geen cnc cursus gevolgd nog dus zal dan uit het handje moeten, Kun je mij niet ff een foto stiren hoe voorkant ongeveer loop dan kan ik ff oordelen of het haalbaar is,


Ps beitelslijtage is niet van toepassing, echt veel hardmetaal of keramiek ed. tot mn beschikking


Groeten Romar

Richard 13-11-2009 19:30

gaat ook niet erom dat de beitels slijten, maar de spaken gaan happen.. dus er vliegen stukken uit de velg

Romar 13-11-2009 21:12

Quote:
Originally Posted by Richard
gaat ook niet erom dat de beitels slijten, maar de spaken gaan happen.. dus er vliegen stukken uit de velg



Ow ok, maar is dat ook zo als je er maar bijv. 0.2 mm afdraait dan?

sixpack 13-11-2009 21:43

Try it ;)

dekilo 13-11-2009 22:04

Ik zou het eerst eens grof schuren.
Kun je niet iets beter de schade bepalen.

martiepartie 13-11-2009 22:36

Schuren en polijsten is beter te doen dan handmatig de bolling van de velg proberen na te draaien.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D

dekilo 13-11-2009 22:43

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Schuren en polijsten is beter te doen dan handmatig de bolling van de velg proberen na te draaien.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D


Ik neem aan dat de schade permanent is. :D

breadfan83 13-11-2009 22:49

Quote:
Originally Posted by dekilo
Ik neem aan dat de schade permanent is. :D


In 't hoofd of aan de velg? :D

sixpack 13-11-2009 22:49

:d

Romar 13-11-2009 22:51

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Schuren en polijsten is beter te doen dan handmatig de bolling van de velg proberen na te draaien.
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D


Idd, moeilijk gevalletje om het zo te doen, gaat meestal vanzelf wel een x fout..
Beste oplossing is denk ik om beperkte schade op te schuren en polijsten..

chris 13-11-2009 23:06

Iemand met verstand van afdraaien kan die wielen gewoon afdraaien...hol of bol...


Ook veel spaken die zouden kunnen happen...

Romar 14-11-2009 09:46

Tuurlijk,

alles is te draaien maar sta nu 12 jaar achter een draaibank en ik durf het niet aan hoor om deze wielen met de hand te draaien, zonder cnc besturing.
Hol of bol is dan echt een gok om het te doen. Ivm de tee sledes die je zult moeten bewegen om de holling te draaien,

Ofwel de stelling van Chris ben ik het niet echt mee eens!

Richard 14-11-2009 10:59

Quote:
Originally Posted by chris
Iemand met verstand van afdraaien kan die wielen gewoon afdraaien...hol of bol...


Ook veel spaken die zouden kunnen happen...


heb ook wel een ronal turbo's laten draaien chris, dat was geen probleem, maar spaakvelgen wel.. heeft met de hoeken te maken etc..

vraag anders je eigen draaier maar eens naar de snowflakes

RS_Rick 17-11-2009 10:47

Wat ik ervan begreep programmeert de 'velgenafdraaimeneer' de draaibank zodat het min of meer automatisch gaat. Spaak wiel, of geen spaak wiel, hol of bol, maakt dan dus weinig meer uit. Hij moet alleen wel twee keer een beitel opspannen inverband met het opstaande randje op de velgrand, waardoor het wat meer tijd zal kosten per wiel.

Althans dat begreep ik ervan...

Ben nu de Snowflakes aan het opknappen en hoogglans aan het spuiten (wordt erg mooi!) zodat ze daarna na de draaier kunnen.

Nu heb ik een vraag:

De look van een afgedraaide velg vind ik eigenlijk best wel cool. Stel nou dat ik ze zo wil laten, en niet nog eens polijsten... is het onderhoud dan hetzelfde als van gepolijstte velgen (1x per week lauwwater schoonmaken en evt beetje poetsen)?

Of vragen afgedraaide velgen intensiever onderhoud, of juist minder? (ervan uitgaande dat er geen blanke lak overheen gaat).

Kan ik eventueel ook de afgedraaide velg als laatste met blanke lak lakken... of wordt dit al snel gelig van kleur (zoals dat bij gepolijstte wielen nog wel wilt gebeuren als die ge-blanke lak-t worden...)???

Alvast bedankt!

dekilo 17-11-2009 11:01

Je gaat ze dus eerst spuiten en daarna af laten draaien?
Als ik zie hoe die turbo's gedraaid zijn tov polijsten, doe mijn maar gepolijste.
Dat afgedraaide ziet toch niet uit.

sixpack 17-11-2009 11:03

Ik ben benieuwd naar het draaiwerk :cool:

alu (legering) corrodeert (zoals alle ferro/nonferro's)
als je lakt (net na het draaien) sluit je de oppervlakte af voor zuurzof en dus ook voor corrosie.

Je kunt speciale Reclamebord lak gebruiken die is erg hard, en wordt niet geel (miss na een jaar of 6-7 iets)

als je polijst kun je het onderhoud prog. aanhouden zoals op mijn site staat vermeld

hoe grover het alu,des te meer oppv. wat je schoon moet houden/poetsen
om aanslag tegen te gaan

V

RS_Rick 17-11-2009 11:52

Quote:
Originally Posted by sixpack
Ik ben benieuwd naar het draaiwerk :cool:

alu (legering) corrodeert (zoals alle ferro/nonferro's)
als je lakt (net na het draaien) sluit je de oppervlakte af voor zuurzof en dus ook voor corrosie.

Je kunt speciale Reclamebord lak gebruiken die is erg hard, en wordt niet geel (miss na een jaar of 6-7 iets)

als je polijst kun je het onderhoud prog. aanhouden zoals op mijn site staat vermeld

hoe grover het alu,des te meer oppv. wat je schoon moet houden/poetsen
om aanslag tegen te gaan

V


Anders ik wel! :D Nog ff geduld, heb er pas ééntje klaar voor het draaiwerk. One down, three to go :redface:

Waar koop je die reclameborden lak dan? Is dat een spuitbus?

Maar hoe zit het nu met het onderhoud van afgedraaide velgen, als ik ze niet zou aflakken en niet zou polijsten? Is dit hetzelfde als bij gepoijste velgen?

dekilo 17-11-2009 12:12

Quote:
Originally Posted by RS_Rick
Anders ik wel! :D Nog ff geduld, heb er pas ééntje klaar voor het draaiwerk. One down, three to go :redface:

Waar koop je die reclameborden lak dan? Is dat een spuitbus?

Maar hoe zit het nu met het onderhoud van afgedraaide velgen, als ik ze niet zou aflakken en niet zou polijsten? Is dit hetzelfde als bij gepoijste velgen?


Wat ben je daarvoor kwijt?

Koen is sleeping 17-11-2009 12:38

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd de X en Z sledes van de draaibank tegelijk te verdraaien, maar dat gaat in je hoofd helemaal mis. :D


Ik ook en inderdaad, het is niets voor beginners.
Maar de eigenaar van de draaibank kon het wel (pookknopje gedraaid) alleen durfde hij het niet aan om een bestaande vorm te gaan volgen.
Dus bij voorkeur gewoon een CNC of een kopieerbank zien te vinden.

sixpack 17-11-2009 12:44

Quote:
Originally Posted by RS_Rick
Anders ik wel! :D Nog ff geduld, heb er pas ééntje klaar voor het draaiwerk. One down, three to go :redface:

Waar koop je die reclameborden lak dan? Is dat een spuitbus?

Maar hoe zit het nu met het onderhoud van afgedraaide velgen, als ik ze niet zou aflakken en niet zou polijsten? Is dit hetzelfde als bij gepoijste velgen?


weet zo niet waar je de lak kunt halen ( bel es een réclame buro)
dat andere staat er al ;-)

RS_Rick 17-11-2009 16:06

Oh, wacht ff... bedoelde je dat hiermee:

Quote:
Originally Posted by sixpack
hoe grover het alu,des te meer oppv. wat je schoon moet houden/poetsen
om aanslag tegen te gaan


En uiteraard is een vers afgedraaid wiel grover dan wanneer het ook nog gepolijst is... Zo bedoel je het toch?

Is een vers afgedraaid wiel trouwens gemakkelijk te polijsten? Ik bedoel, kan ik na het polijsten direct met polijstpasta en lappenschijven aan de gang? Of zal ik nog eerst waterproof moeten schuren?

(mss domme vragen, maar ik heb nog nooit wielen laten afdraaien, dus heb er gaan kaas van gegeten...)

joostvw 17-11-2009 16:48

als het geen blanke lak laag heeft gaat het corroderen.
dat bedoelde hij. dan krijg je witte aanslag.

een vers afgedraait wiel zitten nog kleine lijntjes in die je er eerst uit moet schuren.

chris 17-11-2009 18:24

Quote:
Originally Posted by dekilo
Als ik zie hoe die turbo's gedraaid zijn tov polijsten, doe mijn maar gepolijste.
Dat afgedraaide ziet toch niet uit.


Op de foto zit er nog vet op van het afdraaien....geloof me,ze waren als nieuw.

En de draaier die mijn wielen gedaan heeft,is geen amateurtje.Kan programmeerbaar en handmatig zulke wielen doen...wel een keer de stand van de beitel verandert ivm de rand,maar heb er bij gestaan dat hij een Ronal Turbo uit de hand afdraaide.....dus..

Ralph 17-11-2009 21:36

Quote:
Originally Posted by chris
Op de foto zit er nog vet op van het afdraaien....geloof me,ze waren als nieuw.

En de draaier die mijn wielen gedaan heeft,is geen amateurtje.Kan programmeerbaar en handmatig zulke wielen doen...wel een keer de stand van de beitel verandert ivm de rand,maar heb er bij gestaan dat hij een Ronal Turbo uit de hand afdraaide.....dus..



Dan post daar maar eens een filmpje van want daar geloof ik nog minder als niks van. :shake:
Zoals al eerder gezegd, meer dan twee assen handmatig bedienen op een draaibank kan niet simultaan verlopen. Zal toch echt CNC moeten gebeuren. Na 17 jaar werkzaam te zijn in deze branche denk ik toch wel een beetje ervaring hierin opgedaan te hebben. :D

martiepartie 17-11-2009 21:37

Chris is vast en zeker voor de gek gehouden en weggelopen met de velgen voordat Ralph Inbar de hoek om kwam :D

chris 17-11-2009 21:42

Misschien het verschil tussen 17 jaar en 40 jaar ervaring met een draaibank?
Een mens leert elke dag...jij ook misschien een keer... ;)

Ralph 17-11-2009 21:56

Quote:
Originally Posted by chris
Misschien het verschil tussen 17 jaar en 40 jaar ervaring met een draaibank?
Een mens leert elke dag...jij ook misschien een keer... ;)



Lees mijn voorgaande post eens goed, is schijnbaar moeilijk. Post een filmpje en ik ben overtuigd.

Dan kan deze man veel geld verdienen als hij conventioneel dergelijke profielen uit de hand kan draaien. Convertioneel á 40€ p/u terwijl dit CNC zeker het dubbele kost tegenwoordig. :thumbup:

Renegade 17-11-2009 23:21

Quote:
Originally Posted by chris
Misschien het verschil tussen 17 jaar en 40 jaar ervaring met een draaibank?
Een mens leert elke dag...jij ook misschien een keer... ;)


Hij deed alsof hij met de hand draaide maar stiekem was het een kopieerbank en werd er een mal van de radius gevolgd :D ?

Kleine vormen is wel te doen door 2 sledes tegelijk te bewegen. Het oppervlak van die ronals is gewoon te groot hiervoor en het is niet te doen om zo aan te zetten dat de ronding goed gevolgd word en het ook nog een strak oppervlak word !

breadfan83 17-11-2009 23:44

Kan niet bestaat niet, dat moeten VW-piloten toch onderhand wel weten. ;)


All times are GMT +1. The time now is 01:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.