![]() |
voor de wielen kenners ..... (alles wat je zou willen weten over ET-waarde)
nu zit ik hier mee :
heb een 7 j velg +/- 20 cm en een 8j velg +/- 24 cm Tussen de randen gemeten ![]() maar zoals we weten 1 inch ( J) =2.54 cm dan mis ik nog 1.46 cm ..... dat het nooit exact is okj maar dit ........ nu wil ik van 7 j naar 7.5 en 8.5 vraag : hoeveel inch moet de velg rand zijn? het Duitse KBA-typenummer, gebaseerd op een testrapport van het betreffende wieltype het Duitse TüV-keurmerk het Japanse JWL-keurmerk Max. Wheel Load, het maximale draagvermogen is dan vermeld iemand vroeg mij laatst wat JWL was in de velg , zie hier. |
meet de breedte van de achterste ringen, trek dat af van 7,5/8,5 J en je houdt de breedte van de voorste ring over....
|
Peter,
de breedtes van de randen is niet alleen afhankelijk van de breedte van de velg , maar ook van de ET waarde, zo heeft een 7x15 et 25 wiel minder buitenbed als een 7x15 et 16 wiel. |
Ik heb ook een vraag.
Ik neem een 6,5x15 ET33 2 delig BBS wiel. Ik zet er een andere rand op zodat de velg 8J breed wordt. Veranderd hierbij dan ook de ET-waarde ? gelieve ook je antwoord motiveren. |
Quote:
Volgens mij wel. Omdat je de velg breder maakt verschuift je middel-lijn van de velg. Het hart blijft op dezelfde plaats, dus je ET-waarde wordt kleiner. > van 6.5J naar 8J= 1.5"(38.1 mm), zou dus een ET van 33-19=14 worden?? M.a.w. de velg komt meer naar buiten toe. Correct me if i'm wrong :) |
Quote:
Klopt... als je velg breder wordt, verschuift de middellijn met de helft van het verschil in breedte, in dit geval naar buiten toe. Dus (8-6.5)/2 = 0,75 inch ~ 19 mm van je ET afhalen |
aha , ik ben er .
dat met de et heeft geholpen maar dan dit : ik heb een 8J velg liggen ( dit is dus 8x 2.54 = 20.32 ) maar hij is ...... 21.5 cm ..... dus........ maw 8.5 j ( tussen de opstaande randen gemeten . en om het af te maken : de 7 J velg (7x2.54 = 17.78 ) is idd 18 cm breed ...... dus vandaar dat ik er geen snars meer van snapte , de 8 j velg is gewoon een 8.5 j ! tsssss mathijs heeft dus iets bredere velgen dan gedacht . |
Past het nog wel onder z'n auto dan? :)
|
das tog nie mijn probleem ? :biggrin:
|
LOL!! :biggrin: :biggrin: :biggrin:
|
wel da past wel.
trauwes anders zet ie hem maar hoger, hij heeft nie voor niets airride :rolleyes: |
Quote:
Airride is cheating dus :D;) |
Quote:
zo die zijn dus al klaar. makkelijk werken Peet. :biggrin: |
Quote:
Wat is de volgorde van montage? Als het velghart tussen de beide wielranden is gemonteerd dan zit hier hoogstwaarschijnlijk (een deel van) je verschil in. En zijn de binnenste randen nog wel origineel? De maten aangeven op het hart of de buitenste rand komen dan natuurlijk te vervallen. |
hehehe klopt chrispy ...... ;)
de wielen zijn verder orgineel , dwz , deze set rs070 heeft de harten in het midden , heb nog een set , daar zitten de harten aan de binnekant van de achterkant |
ben ik nou gek of hoe zit dat ?
ET waarde van een velg blijft toch altijd hetzelfde ? je veranderd alleen de buitenste rand maar je hart blijft daardoor gewoon nog op dezelfde positie ten aanzien van het midden van de velg of zie ik dat verkeerd. Lijkt mij dat je alleen de J maat veranderd. gr domenico |
Quote:
Je velgbreedte wordt groter, dus je (viruele) middellijn verschuift. Hierdoor wordt de ET waarde kleiner naar mijn inzien! ![]() |
nee, je veranderd ook de ET, deze is namelijk het verschil tussen montageflens en het absolute midden tussen de 2 velgranden. Omdat 1 velgrand verder naar buiten komt, verschuifd dat absolute midden, en verlaag je de ET-waarde
|
zover ik weet mag je die middellijn niet verschuiven die heeft naar mijn weten altijd een vast punt.
vanaf het hart (naaf) tot achter zijde velg (binnenste rand) blijft de afstand altijd hetzelfde en dat bepaald je ET waarde naar mijn weten anders heb ik toch echt iets verkeerds geleerd op school ;) gr domenico |
als je dus een velg hebt met een verkeerde et waarde dan merk je dat gauw genoeg als je hem op de auto zet en hij raakt aan de binnenzijde(binnenste rand) je schrokbrekers of wat anders daarvoor heb je adapters en naar mijn weten bepaald dat je ET waarde.
gr domenico |
Quote:
dan heb jij dat verkeerd geleerd ;) weet niet welke school dat was :( kijk nog maar eens naar het plaatje, wat daar staat is correct |
Quote:
Weet wel dat er nog zo'n soort ploatie in omloop is waar iets anders opstaat, weet em alleen ff neit te vinden. Hoeft ook niet, want deze is idd correct :) |
ja maar zoals ik al zei die lijn heeft zover ik weet een vast punt ;)
|
nee...
het absolute midden tussen de 2 velgranden verschuift, als je 1 kant breder maakt. De montageflens is een vast gegeven, maar je ET-waarde is een verschil tussen die 2. Lees de heel thread nog maar es een keertje goed door! |
Quote:
2x de helft zei ik toch :p :) |
hoe wou je die waarde noemen dan van hart velg(naaf) tot achterste rand dan ?
|
die heeft geen naam, aangezien deze waarde berekend kan worden aan de hand van de breedte (J-maat) en de ET
|
ik heb ff navraag gedaan maar et waarde blijft echt vast tenzij je de achterste rand verbreed maar de voorste rand maakt geen drol uit daar verander je alleen je J maat mee.
het hart blijft in dezelfde positie zitten tenaanzien van wat ik al eerder beschreef binnenzijde van de velg (rand) |
Quote:
Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen. Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven. |
Volgens mij moet je toch echt even beter naar het plaatje kijken....???
|
Quote:
Eigenwijs als ik ben wil ik dit graag in twijfel trekken. :) Volgens mij kom je uit op een ET-waarde van 38 mm. Ik zal vanavond wel even een schetsje posten waaruit dit moet blijken, ik word nu geacht te werken ;) |
Het klopt wat dennis zegt: Met 2cm extra buitenrand verlaag je je ET met 50% van 20mm= 10 mm Dus ET 33.
Daarna verhoog je je ET waarde weer met 50% van 10mm = 5mm dus ET 38 |
Je mag/kan alleen ET waardes onderling vergelijken van velgen met dezelfde breedte, hoewel dit in het algemeen maar even vergeten wordt anders wordt het zo moeilijk.
Als je een velg breder maakt dan verschuift het midden dat moet iedereen met elkaar eens zijn. Als je dan het hart niet verplaatst wordt de ET waarde lager. Als je spacers plaatst verlaag je in principe ook de ET waarde (als je de spacers als deel van de velg ziet). |
ik denk dat Domenico het verschil tussen et waarde en backspacing door elkaar haalt.als je je velg aan de buitenkant verbreedt dan blijft de backspacing gelijk maar je et waarde verandert.Het rare is alleen dat er wat maatvoering betreft aan de binnenkant van je wiel niets verandert maw je wiel past nog steeds.alleen de waarde van je et verandert
|
hallo,
Passen onderstaande velgen onder een jetta 2? en zo ja, wat moet ik dan eventueel nog aanpassen? 2x 7J 16 ET 30 2x 8J 16 ET 36 Alvast bedankt! Gr. Rutger |
Gaat passen zonder enige aanpassing.
|
Quote:
Dat moet lukken met originele ophanging... ik rij echter op 16x9J ET15, en dat kan niet zonder aanpassingen. |
Quote:
Even voor de duidelijkheid: De J is de vorm van de velg rand.....en heeft niks met de breedte te maken, die word gewoon in inches aan gegeven De J is tegenwoordig eigenlijk standaard voor tubeless banden, vroeger had je meer aanduidingen en was het zaak om goed op te letten dat het juiste type band op de juiste velg ging |
Nu er toch een topic over is, :D
Weet iemand de afstanden van de aanligging van de velg van trommel of remschijf tot aan de wielkast rand van bv een golf 1,2,3. Van de voorkant en achterkant. Als je die afstand weet dan kan je toch zo narekenen of je velg bij het inveren binnen in je wielkast valt of juist gaat raken? Of nog beter: je kan uitrekenen welke velgen zonder aanpassingen gaan passen. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? |
Quote:
Je etwaarde wordt 38 mm... Verschil is 20-10= 10 mm meer naar buiten. Je etwaarde wordt hierdoor 10/2=5 mm kleiner = 43-5=38 mm Domenico..: Wanneer je een velg hebt met een bepaalde breedte en et-waarde. Je et waarde is dus het punt van montagevlak tot aan het midden van de gehele velgbreedte. Wanneer je de velg in zn totaal breder maakt dan verschuift automatisch het midden van de velg. Wanneer je de buitenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar buiten toe en komt deze dus dichter bij het montagevlak en wordt de et-waarde kleiner Wanneer je de binnenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar binnen toe en gaat deze verder van het montagevlak af en wordt de et-waarde groter. Het klopt inderdaad als je zegt dat de afstand van montagevlak (naaf) tot aan achterzijde velg (binnenrand) altijd hetzelfde blijft, dit is inderdaad zo als je je buitenrand verbreed (wat over het algemeen gedaan wordt). Maar het is niet zo dat de afstand van montagevlak tot aan achterzijde velg je et-waarde bepaald. En over die adapters, door en adapter breng je je velg inderdaad naar buiten, hiermee verKLEIN je je et-waarde in principe, dit omdat je het montage vlak dmv de adapter/spoorverbreder dichter naar het midden van de velg brengt. |
All times are GMT +1. The time now is 03:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.