Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Welke olie (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=54752)

arno2000 05-05-2009 16:53

Welke olie
 
Hallo,

Ik heb olie gekocht 5w 40 full syntheties voor mijn 1800 gti dx. Nu hoor ik dat dit er waarschijnlijk niet in mag klopt dit? En welke olie mag ik evt wel gebruiken?
Het gaat om een motor van 85.

Groet, Arno

Rallye-VR6t 05-05-2009 20:21

Quote:
Originally Posted by arno2000
Hallo,

Ik heb olie gekocht 5w 40 full syntheties voor mijn 1800 gti dx. Nu hoor ik dat dit er waarschijnlijk niet in mag klopt dit? En welke olie mag ik evt wel gebruiken?
Het gaat om een motor van 85.

Groet, Arno


5W is wel dun voor je hydrostoters.
Je kunt het proberen, krijg je bijgeluiden weer terug naar 10W40.

sciroccoGTII 05-05-2009 22:18

Als je een vroege DX hebt heb je gewoon een mechanische kop dan gaat het wel.

arno2000 05-05-2009 23:16

Thanks voor de reacties maar ik begrijp dat ik dus beter gewoon voor de 10w40 moet gaan gaan. Dit is veiliger?

Rooney GTI 83 06-05-2009 11:32

10w40 moet er in

GJ007 06-05-2009 12:13

:iamwithst

10w40 gaat bijna overal in,
moet al echt een oudje zijn dat dr nog mineraal oid in moet,
en echt splinternieuw is glf ik allemaal 5w40

Style 09-10-2010 20:42

Vroeg me ook af wat voor olie ik in me DX mechanisch 1983 kan doe.
En hoeveel gaat er precies in het blok hij staat nu leeg

yal 10-10-2010 09:35

ik gooi er nu steeds 10W60 Valvolline in , vroeger 15W50 maar dat is te dik in dit koude klimaat.
Ververs de olie voor de auto de stalling ingaat, incl. filter gaat er bij mij 4,0 liter in.

Heb met beide soorten totaal geen olie verbruik.

grtn yal

GJ007 13-10-2010 21:15

merk trouwens wel dat de oliedruk met 10w40 wat minder wordt als de auto warm wordt... maar dat zal wss slijtage van de oliepomp zijn ?

Typ 81 13-10-2010 21:23

Quote:
Originally Posted by GJ007
merk trouwens wel dat de oliedruk met 10w40 wat minder wordt als de auto warm wordt... maar dat zal wss slijtage van de oliepomp zijn ?


Dat hoort zo :d De viscositeit verandert als de olie warm wordt, de olie wordt dunner. Dunne olie zorgt voor een lagere oliedruk.

Style 15-10-2010 18:38

Quote:
Originally Posted by yal
ik gooi er nu steeds 10W60 Valvolline in , vroeger 15W50 maar dat is te dik in dit koude klimaat.
Ververs de olie voor de auto de stalling ingaat, incl. filter gaat er bij mij 4,0 liter in.

Heb met beide soorten totaal geen olie verbruik.

grtn yal


Bedankt gaan we dat maar eens proberen ;)

spijlbus_dot_tk 15-10-2010 23:16

vol synthetisch mag je nooit in een "oud" blok gebruiken tenzij het altijd al synthetisch gedraaid heeft.

dit heeft mee te maken dat met synthetische olie alle kleine vuile deeltjes los komen en je oliekanalen kunne verstoppen.

jbtroost 17-06-2011 21:29

Wat vind je een 'oud' blok: Golf mk1 aut 1500JB? Of kan daar ook 10W40 in? Is er een manier om na te gaan welke type olie ergens in zit, trouwens?

Groet, JB

De Limburger 18-06-2011 00:08

10w40 Magnatec high mileage van Castrol betere olie is het niet voor oudere motoren.

sponzenbroekske 18-06-2011 10:06

Nieuwere auto moeten allemaal 5W hebben, oudere autos zijn beter met 10W en ik denk dat een golf MK1 onder de oudere valt ;)

Der Typ Siebzehn 18-06-2011 10:37

Quote:
Originally Posted by jbtroost
Wat vind je een 'oud' blok: Golf mk1 aut 1500JB? Of kan daar ook 10W40 in? Is er een manier om na te gaan welke type olie ergens in zit, trouwens?

Groet, JB


Bij mijn eigen Golf 1 met 1500 JB blok en automaticbak gooi ik na de winterstop, dus bij elk begin van 't nieuwe seizoen 10 W 40 van 't merk Comma (dat is het huismerk van de doe het zelf garage waar ik altijd ga) erin. Tot op 'n zwetende klepdekselpakking eigenlijk geen problemen met deze soort gehad, maar in het Duitse Golf 1 IG forum wordt aangeraden om om voor 'n Golf 1 i.p.v. 10 W 40 toch 't wat dikkere 15 W 40 te nemen, zou minder neigen tot lekkages/zweten als 10 w 40, misschien is die soort dus wel de oorzaker geweest van de lekkende klepdekselpakking bij mijn 1er. Klepdekselpakking heb ik afgelopen zomer vervangen, maar afgelopen april toch weer 10 w 40 erin gegooid, ik hou 't eens in de gaten.

mark89769 18-06-2011 15:58

Ik gooi er altijd olie in van de action of lidl 10W40. Zowel in m'n golf iv SDI als in mijn golf 1.

Bij de SDI rijdt ik er al 400.000 km mee en verbruikt geen olie en nog nooit wat aan het motorblok gedaan :)

ververs wel om de +/- 10.000 km

jbtroost 18-06-2011 19:30

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
[...], maar in het Duitse Golf 1 IG forum wordt aangeraden om om voor 'n Golf 1 i.p.v. 10W40 toch 't wat dikkere 15W40 te nemen, zou minder neigen tot lekkages/zweten dan 10W40, misschien is die soort dus wel de oorzaker geweest van de lekkende klepdekselpakking bij mijn 1er. [...]

Da's goeie info! En doe je er dan synthetische of minerale in?

Groet, JB

Der Typ Siebzehn 18-06-2011 20:11

Bwoa, daar vraag je me wat, 10 w 40 en 15 w 40 zijn toch altijd half synthetische of minerale oliën? Beide soorten zijn zover ik weet geen vol synthetische, en vol synthetische moet je nu net niet hebben bij deze oude motoren, of er moet zoals spijlbus_dot_tk eerder hier al schreef bij zo'n blok helemaal van begin af aan vol synthetische olie erin hebben gezeten, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk bij deze oude eenvoudige motoren, 15 w 40 zou ten tijde dat de JB werd geintroduceerd ('77) zo ongeveer de beste olie zijn geweest, althans volgens de mensen in 't Golf 1 IG forum.

dakeraf 19-06-2011 20:45

15w40 (van de action) Heeft volgend de boeken het breedste bereik

staande golf 20-06-2011 08:39

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Bwoa, daar vraag je me wat, 10 w 40 en 15 w 40 zijn toch altijd half synthetische of minerale oliën? Beide soorten zijn zover ik weet geen vol synthetische, en vol synthetische moet je nu net niet hebben bij deze oude motoren, of er moet zoals spijlbus_dot_tk eerder hier al schreef bij zo'n blok helemaal van begin af aan vol synthetische olie erin hebben gezeten, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk bij deze oude eenvoudige motoren, 15 w 40 zou ten tijde dat de JB werd geintroduceerd ('77) zo ongeveer de beste olie zijn geweest, althans volgens de mensen in 't Golf 1 IG forum.



15w40 zegt helemaal niets over de kwaliteit ;) , dat kan net zo goed frituurvet van 3 jaar oud zijn :D . Deze aanduiding zegt alleen wat over het viscositeit bij koud en bedrijfstemperatuur.

joostvw 20-06-2011 09:02

Quote:
Originally Posted by dakeraf
15w40 (van de action) Heeft volgend de boeken het breedste bereik


Ik weet niet welke boeken jij leest maar alle olie van de Action, Lidl en Aldi drink ik nog liever op dan dat ik het in mn blok gooi.

Heb ooit bij een Suzuki (motorfiets) dealer gewerkt, en heb daar een keer een blok binnen gehad dat op Aldi olie liep en daar kwamen de drijfstangen naar buiten kijken :screwy:.

Maar back on topic:
VW heeft bijna altijd specifieke olie nodig en mag je niet zomaar iets anders bij in gooien.
Als je niet zeker weet welke olie er in zit ga dan niet mengen met andere maar vervang dan gelijk de hele boel.

En voor advies over welke olie je nodig hebt kun je het beste kijken op:
www.kroon-oil.com
of www.castrol.com

Zelf werk ik bij de brezan en verkies ik de kroon-olie pagina boven mijn eigen onderdeel programma omdat deze altijd klopt. Het fijne is ook dat hij naast het aanbevolen product ook nog een aantal andere alternatieve opgeeft.

ff uit mn hoofd gaan in de VW blokken meestal de Helar en Emperol van Kroon.

Der Typ Siebzehn 20-06-2011 19:14

Quote:
Originally Posted by staande golf
15w40 zegt helemaal niets over de kwaliteit ;) , dat kan net zo goed frituurvet van 3 jaar oud zijn :D . Deze aanduiding zegt alleen wat over het viscositeit bij koud en bedrijfstemperatuur.


Dat weet ik ;-)

Mij ging het meer om de samenstelling. 10 w 40 en toch zeker 15 w 40 moeten toch altijd half synthetisch zijn als ik 't goed heb, zover ik weet niet vol synthetisch.

Heb er zelf nooit bij stilgestaan dat 10 w 40 (evt.?) vol synthetisch zou kunnen zijn, ik kan 't me eigenlijk ook helemaal niet voorstellen dat ze me 3,5 liter vol synthetische 10 w 40 olie verkopen in de doe het zelf garage waar ik altijd heenga met m'n 1er, zo duur is dat spul daar niet.

En wat no name produkten (dus van action, lidl e.d.) betreft, m'n vorige daily (Golf 3 1800 90 pk) verbruikte per 1000 km nogal 'n flinke slok olie (ca. 0,4L) hiervoor heb ik bij Kaufland altijd 10 w 40 gekocht, heb 100.000 km met die auto op die olie gereden, nooit problemen mee gehad.

mark89769 20-06-2011 20:20

Quote:
Originally Posted by joostvw
Ik weet niet welke boeken jij leest maar alle olie van de Action, Lidl en Aldi drink ik nog liever op dan dat ik het in mn blok gooi.

Heb ooit bij een Suzuki (motorfiets) dealer gewerkt, en heb daar een keer een blok binnen gehad dat op Aldi olie liep en daar kwamen de drijfstangen naar buiten kijken :screwy:.

Maar back on topic:
VW heeft bijna altijd specifieke olie nodig en mag je niet zomaar iets anders bij in gooien.
Als je niet zeker weet welke olie er in zit ga dan niet mengen met andere maar vervang dan gelijk de hele boel.

En voor advies over welke olie je nodig hebt kun je het beste kijken op:
www.kroon-oil.com
of www.castrol.com

Zelf werk ik bij de brezan en verkies ik de kroon-olie pagina boven mijn eigen onderdeel programma omdat deze altijd klopt. Het fijne is ook dat hij naast het aanbevolen product ook nog een aantal andere alternatieve opgeeft.

ff uit mn hoofd gaan in de VW blokken meestal de Helar en Emperol van Kroon.


Dat de drijfstangen naar buiten zijn wezen komen kijken heeft niets te maken met de aldi of lidl olie. En daarintegen moeten alle olieen aan specifieke normen voldoen voordat het verkocht mag worden.

Ik heb ook meegemaakt dat iemand een super dure vol syntetische olie in een chevy heeft gegooit waarop vervolgens na 500km de lagers eruit lagen. oh ja nog geen 2 weken geleden hetzelfde met een corvette ook volsyntetische olie erin en bij het starten rammelde die ff, hier heb ik 10w40 van de action in gegooit en rammelen was weg, probleem was gewoon te dunne olie (volsyntetisch).

En ik gooi met een gerust hart al 12 jaar aldi/lidl/action olie in mijn golf iv zonder problemen :thumbup: .

Mijn advies is om bij oudere auto's dus geen performance oid. gewoon normale olie erin te gooien ipv. van die dure volsynteet olieen.

jbtroost 20-06-2011 21:09

Inmiddels een liter 15W40 er in gegeoten & volgens mij lust-ie dat wel... :)
Dank voor de posts/tips!

Groet, JB


All times are GMT +1. The time now is 15:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.