Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   problemen schroefset? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46323)

defxs 14-09-2008 13:59

problemen schroefset?
 
hallo,

ik heb gisteren mijn nieuwe schroefset gemonteerd op een golf mk2 1.3 uit 1990.
stap ik de auto in dan hoor ik achter al meteen een schuivend/krakend geluid. als ik achterin een beetje beweeg dan hoor je steeds de vering dus....met rijden is het eigenlijk hetzelfde alleen wat erger. zou er iets verkeerd zijn aan de achterkant of is dit de nieuwigheid?

aan de voorkant hoor ik verder niets ook tijdens het rijden niet.
alleen achter jeetje wat een gepiept en gekraak allemaal...

de auto is een cm of 6/7 verlaagd.

heeft iemand wat tips voor me. :thumbup:

mischatdi 14-09-2008 14:13

ik denk dat je wat vergeten bent te monteren...en ik gok op een ringetje op de zuigerstang want die word vaak vergeten

defxs 14-09-2008 14:39

aan de bovenkant?/binnekant van de auto

Erik 14-09-2008 15:27

Heb je de 2 bouten van je achteras even los gedraaid?

defxs 14-09-2008 15:46

De onderkant van de demper zit met één bout/ moer aan je achterbrug vast. deze heb ik los gehaald. ook de bovenkant aan de binnenkant (achterklep) losgehaald.

Erik 14-09-2008 16:12

Quote:
Originally Posted by defxs
De onderkant van de demper zit met één bout/ moer aan je achterbrug vast. deze heb ik los gehaald. ook de bovenkant aan de binnenkant (achterklep) losgehaald.
Deze bouten bedoel ik niet. :rolleyes:
Ik bedoel de 2 bouten waarmee je achteras op je carosserie vast zit. Wanneer je je auto verlaagd gaat je achteras anders staan. In deze boutverbinding zitten ook rubbers welke snel willen verslijten (of al zijn versleten) als je die 2 bouten niet even loshaalt en weer vast zet. Zo kunnen de rubbers van spanning komen.
Het kraken kan van deze rubbers vandaan komen.

defxs 14-09-2008 16:20

ok. dat heb ik niet gedaan. heb enkel de oude veer weggehaald en de nieuwe schroefset veer terug geplaatst.
zal eens kijken!

defxs 14-09-2008 16:23

ik heb de handleiding die hier op het forum staat gevolgd.

lees even het onderstaande.
dit zegt mij namelijk niets

Bij het eruit halen van de demper, moet je de achterbrug vrij ver naar beneden duwen.
Tip: Omdat het een starre achteras is, kan je dus maar beter links en rechts tegelijk loshalen...

3: Je hoeft achter niet te klooien met veerspanners enzo; je zet het onderste rubber gewoon over op je nieuwe schroefdemper en hij is er klaar voor! heb ik niet gedaan volgens mij?!

Deze kan je dan weer in omgekeerde volgorde monteren. eerst boven losjes, daarna onder.
(Tip: met een krik onder de achterbrug, kan je deze precies zo hoog opkrikken, dat je de bout gemakkelijker door het oog van de demper kan duwen)
(Tip: De bovenste bout kan je beter pas later helemaal aandraaien, als de auto op de grond staat. De onder-rubbers zitten dan goed tegen de carrosserie.)
De onderste bout/ moer (achterbrug) draai je aan met 70 Nm

defxs 14-09-2008 17:32

ik heb nog even gekeken maar als ik aan de achterkant van de auto gaan leunen en duwen dan hoor ik de veren kraken.
zou het kunne dat ze gewoon te los zitten?
als ik namelijk aan de voorkant duw dan is ie goed stuk. zit bijna geen beweging in. aan de achterkant zit veel beweging.

defxs 14-09-2008 19:46

iemand nog tips

Nas 14-09-2008 20:12

Heb je de rubbers niet overgezet achter?

Heb je de schroefset met ijzerendop/bout zo achter onder de auto gezet? zonder rubbers of niets?

defxs 14-09-2008 20:17

ik heb inderdaad helemaal niets overgezet. maar deze onderkant was niet volledig ijzer. het was gewoon hetzelfde als het orgineel. ijzer met aan de zijkant zwart..rubber waarschijnlijk.

dus dat is dan toch gewoon goed? :thumbup:

Nas 14-09-2008 20:21

Als het het zelfde was als origineel, dan zal het wel goed zijn.

Laat er anders iemand naar kijken, die er meer verstand van heeft.. of vraag even bij de dealer een schema op hoe alles moet zitten bij de achterveerpoot.

defxs 14-09-2008 20:21

hier een fototje van zon setjes
zie de meeste linkse voor achter. onderaan zit toch al zwart...dat is rubber toch??
of moet ik dat zwart daar eruit halen en van het orgineel erin zetten?

jettaracing 14-09-2008 20:30

Aan de BOVEN zijde van de demper ,op de grijze veerschotel ,daar moeten de originele rubbers overgezet worden !!
Onderste rubber die moet je mooi laten zitten ,die horen er gewoon in te blijven zitten .

defxs 14-09-2008 20:50

ok dan heb ik dat goed gedaan...de bovenste heb ik allemaal overgezet. het is net alsof de veer niet strak aangespannen is en er nog speling op zit. voor is hij namelijk lekker stug en bij het duwen op de motorkap geen of weinig vering maar achter kan ik duwen en dan veert hij veel en maakt dus herrie...

vreemd!

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Aan de BOVEN zijde van de demper ,op de grijze veerschotel ,daar moeten de originele rubbers overgezet worden !!
Onderste rubber die moet je mooi laten zitten ,die horen er gewoon in te blijven zitten .

JurjenV 14-09-2008 21:51

Ik heb bij het monteren dat kleine boutje (14 ofzo) eerst ook nog verder op de draad gedraaid. Misschien klappert de veer omdat er speling op zit?

defxs 15-09-2008 21:18

moet nog even kijken maar volgens mij moet die veer gewoon strakker. klepperen doet hij niet maar het is echt piepen/kraken :(

Berserker 16-09-2008 10:13

Laat het eens een tijdje op elkaar inwerken, of is het echt een geluid dat je denkt dat er iets kapot aan het gaan is? Misschien is het wel gewoon iets in je carroserie, iets dat los zit, en je eerst niet hoorde maar omdat ie nu stugger is wel?

Black Devil 16-09-2008 11:44

Zijn de bussen die aan de bovenzijde vd schokdempers zitten wel je juiste lengte?
Om die bussen heen zitten de rubbers geschoven. Het komt wel eens voor dat de bussen bij de schroefset te lang zijn, dan moet je de orginele overzetten.

defxs 16-09-2008 16:31

wie o wie kan even helpen en kijken anders...ik kom er niet uit. vandaag even alles losgedraaid aangedraaid maar alles lijkt wel ok te zitten....pffff weet ook niet wat het is...woon in brabant (waalwijk) misschien iemand die even kan kijken voor me.

defxs 16-09-2008 16:36

nog even dit...het is net alsof ie gesmeerd moet worden zon geluid. een stroef geluid

defxs 16-09-2008 18:51

niemand die een blik kan werpen! hoeft niet voor niets natuurlijk!

breadfan83 17-09-2008 08:10

Maak anders eens wat foto's, denk dat dat veel duidelijk maakt in plaats van te gissen welk rubbertje, schijfje, boutje en moertje iedereen precies bedoelt.

't Gaat hier niet echt om iets onbelangrijks... als je dalijk de boel onderweg verliest wordt je d'r denk ik ook niet vrolijk van.

En als je wilt dat iemand een blik komt werpen is het misschien handig even erbij te zeggen waar dat blik naartoe geworpen moet worden. Woonplaats dus. ;)

defxs 17-09-2008 10:28

woonplaats = waalwijk! :thumbup:
brabant

defxs 17-09-2008 17:34

@Erik: heb inmiddels iemand gevonden die vrijdag even wilt kijken. deze meneer had het ook al over het onderstaande verhaal. :thumbup:

Quote:
Originally Posted by Erik
Deze bouten bedoel ik niet. :rolleyes:
Ik bedoel de 2 bouten waarmee je achteras op je carosserie vast zit. Wanneer je je auto verlaagd gaat je achteras anders staan. In deze boutverbinding zitten ook rubbers welke snel willen verslijten (of al zijn versleten) als je die 2 bouten niet even loshaalt en weer vast zet. Zo kunnen de rubbers van spanning komen.
Het kraken kan van deze rubbers vandaan komen.

mischatdi 17-09-2008 21:20

stofhoes niet dubbel? ring tussen hulpveer en gewone niet lekker op plek?

defxs 04-10-2008 17:28

stofhoes zit niet dubbel...heb het probleem nu nog steeds.
niemand in de buurt van noord-brabant die een kijkje kan nemen.

en even nog iets.
vandaag heb ik er nieuwe velgen onder gelegd. voor had ik helemaal niets aan de verlaging gedaan. dus niet geschroevd aan de ringen. de banden voor zijn nieuw 195/45/15...en dan nog staat hij voor aan beide kanten niet gelijk. dat is toch RAAR!! of is dat normaal?
Achter heb ik eigenlijk hetzelfde probleem. Als ik beide schroefveren gelijk zet dan zit er verschil in hoogte na het monteren. Is dit normaal??

defxs 05-10-2008 10:47

nog mensen ideeën?

defxs 05-10-2008 13:45

kan iemand mij antwoord geven om de onderstaande vraag: :thumbup:

vandaag heb ik er nieuwe velgen onder gelegd. voor had ik helemaal niets aan de verlaging gedaan. dus niet geschroefd aan de ringen. de banden voor zijn nieuw 195/45/15...en dan nog staat hij voor aan beide kanten niet gelijk. dat is toch RAAR!! of is dat normaal?
Achter heb ik eigenlijk hetzelfde probleem. Als ik beide schroefveren gelijk zet dan zit er verschil in hoogte na het monteren. Is dit normaal??

mk2 td driver 05-10-2008 19:06

hoeveel verschil in hoogte links/rechts heb je dan?


ik denk dat er iets fout is gegaan bij het monteren van je toplagers

defxs 05-10-2008 19:51

verschil
 
het verschil voor valt mee. ik denk 1cm.
het verschil achter is groter +/_ 2cm
vreemd?
vroeg me af of dit normaal was! zoek ook iemand die eens goed naar mijn schroefset kan kijken.

defxs 09-10-2008 20:47

hallo problemen zijn eindelijk opgelost met dank aan Skitzo(Cavin) ook van het forum hier. Het probleem zat hem in de schroefset zelf. Door teveel speling op de veren en het rubber wat tussen de veren zit ontstond het probleem van een krakend geluid.

Oplossing:
Door alles los te halen en vervolgens de demper en veren en rubbers stevig op elkaar vast te zetten met speciale tape en vervolgens weer te monteren....
Het K*T geluid is nu gelukkig weg. Binnenkort nog wat spoorverbreders aanbrengen aan de achterkant en de auto helemaal laten uitlijnen en hij kant weer mee voorruit. In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!

PS: de bouten van de achteras zijn ook even losgehaald en daarna weer aangehaald. Dit was niet het probleem maar wel beter voor de stand van de as.

Skitzo! BEDANKT!
Post kan eventueel dicht!

levis 07-07-2012 19:17

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Zijn de bussen die aan de bovenzijde vd schokdempers zitten wel je juiste lengte?
Om die bussen heen zitten de rubbers geschoven. Het komt wel eens voor dat de bussen bij de schroefset te lang zijn, dan moet je de orginele overzetten.


Vandaag de schroefset gemonteerd onder mijn jetta MK2. Na het monteren van de achterkant zat er dikke speling op en zaten de veren gewoon los. na lang denken, kwam ik op de bovenstaande oplossing. wel grappig te lezen dat dit vaker voorkomt zoals hierboven is beschreven.


All times are GMT +1. The time now is 19:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.