![]() |
4x4 Kever Project
Denk begin ook maar een topic. Ben een tijdje alleen maar aan het lezen maar als we dat allemaal doen stopt dat op een gegeven moment natuurlijk ook.
Ben vorig jaar begonnen aan een project waar ik al meer dan twintig jaar over nadenk. Dacht nu moet het er maar van komen. Vanaf het moment dat de Transporter uitkwam met syncro had ik zoiets van dat moet onder een Kever. Wil dus een Kever bouwen met vier wiel aandrijving van een T3 en V6. Met gebruikmaken van zoveel mogelijk originele Volkswagen onderdelen. Grote wielen, BAJA stijl, Dakar ?? enaan het einde goedgekeurd voor op de weg!!!!!!!!!!!! Hier volgen wat fotos van hoe het er nu bij staat.............. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En zo zijn we nog wel even van de straat af.............. |
WOW, je zou willen dat alle eerste posts zo begonnen..
|
Super! Succes
|
Wow, heftige plannen!
Ben benieuwd naar het vervolg! (alleen die 4wd met een 'simpele' wbx vind ik ook al stoer zat hoor!) Jens |
Quote:
Heb ik overnagedacht maar vind een V6 er toch mooier uitzien. De achterkant wordt veel open, zoals bij een BAJA dus je ziet hem helemaal zitten. Komt ook nog bij dat in de V6 van de eerste AUDI 100's (onderandere) al 175PK zit en om in de buurt hiervan te komen moet er toch behoorlijk veel geld aan te pas komen. Misschien niet een helemaal eerlijke vergelijking maar toch. De V6 is bv al een stuk zwaarder. ![]() |
zo iets?
![]() |
:thumbup: Ziet er gaaf uit. En dan in BAJA stijl :cool: :cool:
|
Quote:
2e keer al.....welkom hier, ik volgde je topic al ergens anders....... volksrods topic |
mooi plan... ben benieuwd naar het resultaat!!! Zal zeker ook een hoop custom werk bij zitten?
|
Woohoo, dit ziet er goed uit! :D
|
DAMN! Gaaf project!!!
|
Quote:
krijg je hier niet heel raar stuurgedrag bij inveren door? |
Quote:
Volgens de berekeningen zou het moeten werken. De geometry is prima. We zullen zien hoe het uitwerkt. ;) ;) |
Welke berekeningen? Ben erg benieuwd namelijk:) Ik weet uit ervaring dat dit soort modellen niet 1-2-3 door te rekenen zijn. Het ontwerpen van een wielgeometrie is zeer lastig en afhankelijk van ontzettend veel parameters.. Daarom kosten de software waar het mee te berekenen is ook ongelovelijk veel geld.
Een enkele A-arm configuratie op deze manier (ongelijke lengte en de scharnierpunten niet haaks op de rijrichting) gaat voor vreemde reacties zorgen tijdens inveren, omdat er ongewenst grote incrementen in camber, toe en caster optreden met deze constructie. Nou is het misschien helemaal niet je doel om een racer te bouwen, dan maakt het allemaal iets minder uit! Verder heel erg goed bezig (net laswerk! ) en een heerlijk 'think outside the box' concept! |
Via, via heeft een computer "nerd" (niet negatief bedoeld) mijn wensenlijstje door "SusProg3D" gehaald en het zou moeten werken.
Ben inderdaad ook benieuwd want er komt toch wel meer bij kijken dan ik in eerste instantie dacht. En soms moet je een klein beetje schipperen omdat het anders in de praktijk niet uitkomt. Heb ook niet de makkelijkste weg gekozen. Maar wel de leukste............... |
Je hebt een prima weg gekozen denk ik! susprog3d is niet echt een hoogwaardige solver, het is puur een kinematische solver. Om weggedrag (en dus het belangrijkste aan een geometrie) te testen heb je een multibody dynamische solver nodig. Vandaar uit kan je je wielophanging/geometrie steeds verder optimaliseren.
Alles aan deze voorwielaandrijving/ophanging optimaliseren is inderdaad een oplossing, maar dat heeft alleen nut als je dat ook aan alle andere delen van de auto doet :) Zoals het nu zit zal je er prima mee kunnen rijden. Een hoop standaard auto's hebben slechtere systemen, puur omdat daar ook geschipperd is tussen verschillende belangen. Vind het reuze interessant, deze ombouw. |
Een duur softwareprogramma nodig om te bekijken wat een wielophanging doet bij in- en uitveren? Dat is echt niet nodig.
Maar ik ben wel benieuwd of het bevalt, je krijgt aardig wat (in) toespoor geloof ik bij inveren (ik zit nu toch naar de voorkant te kijken, toch?). Ik zou zelf niet zo blij zijn als er bij mijn auto sprake is van (heel) veel roll en bumpsteer. Wat, geloof ik, bij deze configuratie momenteel wel het geval is. Maar dat wilde je? Is er in dat programma ook een mogelijkheid om die fuseematen op te geven en je maximale draagarmlengte? Wat aan de ene kant wel makkelijk is, kun je ergens beginnen! En hoe word het bovenste punt van het fusee bevestigd (ben verder niet in detail bekend met transporter syncro systemen). Maar d.m.v. een 3D schets in bijvoorbeeld ProE/Catia/Solidworks is dat allemaal te bekijken. Edit: Het is in ieder geval een erg mooi project. Ik ben momenteel ook met een soortgelijk project bezig, maar dan samen met 11 anderen (6 man bij de vooras en 6 man bij de achteras). |
Voor je stabiliteit is modelleren in Adams oid echt wel belangrijk ;) Dynamische reacties zijn slecht te voorspellen dmv een schets in een 3D programma.
Hoe je auto reageert op snelle lastwisselingen en de dan extra optredende sporing e.d. is alleen te modelleren met een multibody programma. Knappe jongen die dat op basis van ervaring/uitspraken kan doen. Toename van toespoor/lengtes van draagarmen e.d. is blijkbaar al gemodelleerd in dat programma "susprog3D". |
Dat is inderdaad waar, ADAMS is inderdaad erg handig. Maar zo'n dataprogramma waar je van alles in stopt en op de knop drukt, even wacht, en je hebt de "uitkomsten" is in mijn ogen niet echt geweldig/het einde. Het programma zal je immers nooit zeggen, dit kan beter/anders. Zal fijn/beroerd rijden ;)
|
Wat late reaktie maar ja. Ben een weekje weeste hobbelen met een huifkar in Drenthe. Half in sloot gelegen, lantarenpaal omgereden, paard op mijn voet gestaan. Je kent dat wel, zo'n rustige relaxte vakantie waarbij je weer helemaal tot rust komt.
Voor wat de wiel ophanging betreft heeft RubenD wel gelijk. Je kan het beste programma hebben en in theorie zou het moeten werken maar de praktijk moet het uitwijzen. We zullen zien............. BART |
Quote:
:lmao: |
Quote:
Niet al te moeilijk gaan denken. Volgens mijn berekeningen was deze software er toen de kever en de T3 ontwikkeld werden ook nog niet ;) Ben benieuwd naar het eindresultaat van dit project :thumbup: |
Very nice!!!
Ziet er al veel belovend uit! Zal wel meer als 175kg zwaarder worden, zo te zien aan de verstevigingen op het chassis, erg net laswerk trouwens!!! |
ik vindt het vet... en het ziet er nog goed uit ook..
gr ronnie en indd mooi laswerk |
Quote:
Dan heb je de gedachte achter Adams nog niet begrepen. Er zit een automatische optimalisatie procedure in het programma. Als je via de User Interface werkt is dit niet mogelijk. Als je je model in Adams gemaakt hebt (en dus geen CAD data importeert!!) is het aanpassen van een wielbasis/ spoorbreedte/locatie van draaipunt etc. niet lastig. Parametriseer je je model, dan is Adams in staat om de stabiliteit te optimaliseren door je ingegeven parameter te verplaatsen naar een 'ideale positie'. Als je geen kennis hebt van het MBD pakket, zul je er ook nooit goede resultaten mee behalen. :tongue: Zoals gezegd is dit soort onderzoek ook niet nuttig; aangezien het nog altijd een kever blijft:) |
Quote:
Als ie maar 175kg zwaarder wordt ben ik al helemaal gelukkig. Moet allemaal sterk genoeg zijn. Niet dat bij het eerste zand pad de zaak al uit elkaar valt :rolleyes: :rolleyes: Alles wordt zowiezo zwaarder. De V6 motor, syncro back en voor diff zijn natuurlijk al echt zwaar. fusees, aandrijfassen, draagarmen, cardanas, banden, rolkooi, enz. komen daar ook nog eens bij. Aan de andere kant heb ik er ook behoorlijk de slijptol ingezet wat natuurlijk ook een behoorlijk afslanking is. Verder ga ik veel aluminium en carbon gebruiken om aan het eind toch een sterke maar niet al te zware auto te krijgen. Ben benieuwd................... BART |
Quote:
Neehee, wij zijn benieuwd!!!! Wat een cool project, heerlijk anders :thumbup: Ik ga dit onderwerp goed bijhouden! Ik hoop jij ook ;) |
http://autocrossteamvankuringe.nl
Neem en contact op met Rob van Kuringe hij heeft een kever 4x4 voor de autocross, wellicht interessant om eens te gaan kijken. Waarschijnlijk rijdt hij van het weekend in Baarle nassau. |
met verlage (lees verklote) gaat het ook meestal goed dus waarom zal dit nie goed gaan met de vering
een erg vette project een keer wat anders dan een verlaagde golf of kever |
Sorry voor de vervuiling maar wil het toch even duidelijk hebben ;)
@ Martiepartie, ik had het daar juist niet over ADAMS maar juist al die andere zogenaamde simulatieprogramma's... ADAMS werkt juist heel mooi. Helaas hebben ze het bij mij op school weer eens verprutst waardoor ik er geen college's van heb gekregen. Snap er nog niks van :( Bij een verhoogde kever is de totale veerweg veel groter. Dus het verschil tussen maximaal ingeveerd en maximaal uitgeveerd is ook groter. Afwijkingen die mogelijk aanwezig zijn, zullen dus ook duidelijker aanwezig zijn doordat de uiterste situaties veel extremer zijn als bij bijvoorbeeld een kever met standaard vering. |
FF het een en ander in elkaar gezet. Kijken of het een beetje uit komt.....
![]() ![]() ![]() Bart |
Super project! :thumbup:
Maaruh ben je al weer wat verder? |
Kleine update. Hoop de komende weken wat meer tijd te hebben.
![]() ![]() ![]() ![]() Bart............. |
Waar gaat de schokbreker komen?
|
Het is de bedoeling dat de schokbreker zo ver mogelijk naar buiten wordt geplaatst en door de bovenste draagarm door komt.
De precieze locatie en hoek is eigenlijk afhankelijk van de minimale en maximale hoek van de draag armen. Ben op het ogenblik beperkt door de stangkop die ik gebruik voor de bovenste draagarm. Om deze hoek te vergroten zoek ik nog bussen maar heb nog geen leverancier gevonden.Ze hebben ze wel in inches maar heb ze nodig in de maat M20. De grootste die ik tot dusver heb gevonden zijn M12.... :mad: ![]() Iemand nog een adresje waar ze ze verkopen????? Zal anders naar een machine bankwerker moeten om ze te laten maken. BART |
www.racehardware.nl levert ze tot m18.
je kunt ze eens bellen of ze grotere kunnen leveren. projekt ziet er goed uit succes en misschien spreken we elkaar binnenkort weer eens(lang geleden). michael |
Hey Michael, dat is een goeie...... :thumbup:
Zal hem morgen eens bellen. Wie weet heeft hij een adres die ze ook in grotere maten kan krijgen. We spreken elkaar nog. Kom een dezer dagen weer eens aanwaaien.... :redface: is inderdaad lang geleden. BART |
Ontsettend leuk proiect dit,vindt het helemaal geweldig als mensen zo veel zelf doen! :thumbup:
Sangkoplagers zyn er 100% tot M16,we gebruiken ze zelf ook,maar waar ze vandaan komen.... :shake: |
Project update............
![]() ![]() ![]() BART |
Ik heb een tijd terug het een en ander over lagers uitgezocht. Kan niet op het merk komen, het was in ieder geval Duitse degelijkheid ;). Map heb ik hier niet liggen, met de data erin. Zal van de week even zoeken voor je!
EDIT: Heb even een gokje gewaagd met Google met dit als resultaat: http://www.askubal.de/shop/subgroup...type=0&PGID=900 M48 groot zat ;)? |
All times are GMT +1. The time now is 21:50. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.