Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Restauratie Polo 2 GT G40 1988 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34669)

polo 3 08-09-2007 16:56

Restauratie Polo 2 GT G40 1988 (Nieuwe foto's ontlakte polo)
 
Hallo mijn naam is Arno Lader, of zoals vele mij ook kennen polo 3.
Ben altijd erg druk met G laders, dus is het ook niet zo gek dat ik een zeldzaam geladen autotje aan het opknappen ben.
En dat is een echte orginele polo 2 GT G40 uit 1988.
Auto is verder eigenlijk niet eens zo slecht, enkel een doorgeroest ruitenwisser gat.
En de motor is stuk, dit omdat de ditributieriem geknapt is en de kop kleppen en zuigers dit niet zo leuk vonden.
Heb op andere forums dit project ook al staan,maar weet niet of de meeste van hier op het vw forum komen.
Dus zet ik het hier ook even neer.
Als het lijkt dat ik alles zo gekopieerd heb, dat klopt :tongue:
Hier staat hij op de aanhanger op weg naar huis....




polo 3 08-09-2007 16:57

De voorkant....
De gril met dubbele koplampen en rode bies ligt in de auto...



polo 3 08-09-2007 16:59

Het kapotte GT G40 motortje..




Hoop losse ondelen erbij....




Deze velgen komen er uiteindelijk onder, als ze hoogglans verdicht zijn en daarna verchroomd.
Zijn zeldzame wielen van de polo 2 GT G40 CUP.





polo 3 08-09-2007 17:02

Hier begonnen met het uit elkaar halen en schoon maken..








En wassen maar....




Interieur eruit








polo 3 08-09-2007 17:04

Het kapotte motortje eruit...






Weer wat leger...



Van achteren in zn blote kont..


polo 3 08-09-2007 17:06






Hier word hij helemaal uitgedeukt zonder te spuiten.
Uitlepelen en uitzuigen dus.
Hou niet van plamuur op zo'n zeldzaam autotje...








polo 3 08-09-2007 17:08

Nieuwe H&R cupkit 60 voor 40 achter..




Ook nieuwe orginele voorschermen, de oude hadden lichte schade, maar roest van binnenuit, en er word nergens op bespaard....





Alle rubbers, wielranden en bumpers nieuw orgineel vw



En de bijrijdersdeur ook nieuw.
In de oude zit een deukje en roest, dus dan meteen goed een nieuwe orginele...


polo 3 08-09-2007 17:09

En een donor polo voor de motor, deze gaat uit elkaar en word helemaal gereviseerd.
Deze polo is overigens geen echte GT G40, maar een 75 pk GT met een GT G40 motor uit een sloop GT G40.
De vorige eigenaar van deze polo kon een slechte blauwe GT G40 kopen.
Die had schade gehad, en was slecht hersteld waardoor deze onder compleet rot was...
En heeft toen de motor in dit beestje gebouwd.
Die is overigens ook best zeldzaam, is een echte 75 pk GT orgineel nederlander uit 1983.
Is dus ook nog eens bijna belastingvrij, en 17 jaar van de vorige eigenaar geweest.
Heb hiervoor een polo GT uit 1988 gekocht, daar zit de orginele GK motor in die hierin hoort, en dan maak ik deze klaar als dagelijkse wagen.
Rijdt een heel stuk voordeliger dan mijn daily van nu.
Een motorisch niet meer orginele corrado G60









polo 3 08-09-2007 17:33

Mijn GT G40 maar dan alweer een stuk leger....



Deze komt mooi aan mijn sleutelbos, een 5 GULDEN muntje uit....1988



En het is weer pakjesavond geweest, de meeste onderdelen zijn niet meer nieuw bij de dealer te krijgen.
Heb ook veel bij de duitse dealer besteld, maar als die het niet meer heeft.
Dan word het vw classic parts...









Ook een nieuwe dichte zwarte orginele hoedenplank..



En zoals een paar foto's eerder de nieuwe achterbumper, dan nu de nieuwe voorbumper...


polo 3 08-09-2007 17:35

Dit is de donor polo 2 GT uit 1988 met de 75 pk GK motor die in de 83 GT komt....



Het GK motortje...



En het kuip interieur, wat ikzelf niet nodig heb, dus dat gaat de verkoop in....








polo 3 08-09-2007 17:37

En een mooi karretje gemaakt...



UFO??



Motortakel aan de stabistang, en aan 2 kanten 2 slangenklemmen zodat de ketting niet verschuift..



En achter een omgekeerd thuiskomertje, die de auto dan onder de reservewielbak omhoog krikt..



En toen stond ie erop...


polo 3 08-09-2007 17:38

Ben nu volop aan het ontvetten en schoonmaken en de laatste paar delen eraf aan het halen.
Dan gaat hij over 2 a 3 weken naar de spuiter.
Die doet al het stelwerk van de deuren, hij schuurt alles en hij word daar gespoten.
Doe daar zelf helemaal niks aan, kost wel flink wat meer maar dan is het zeker te weten zeer netjes en goed.
De polo word van binnen en buiten overnieuw gespoten.
Word de orginele kleur rood, maar dan met 2 blanke lak lagen afgewerkt zodat deze zeer mooi is, en gruwelijk blinkt!!
Terwijl de carosserie bij de spuiter staat ga ik de ophanging uit elkaar halen en wat meer delen die onder de auto zitten.
Dat word allemaal gestraald en gepoedercoad.
En de motor gaat eruit en uit elkaar en helemaal reviseren.
De versnellingsbak ook.
Alle aluminium delen worden geglaspareld.
En alles wat geel verzinkt is, word overnieuw geel verzinkt..
Heb 2 interieuren, en die gaan samen naar de hersteller die er weer 1 mooi nieuw interieur van maakt.
Het hemeltje was in een mindere staat, dus deze word helemaal nagemaakt en er terug in gespannen.
Op de achterklep, rond de nummerplaat en op de deurstijlen zit een zwart ruw plastic folie, die is niet meer nieuw te koop, dus deze laat ik namaken van hetzelfde materiaal door een bestickeraar.
En die mag het er van mij dan ook mooi op plakken.

Gertjan 08-09-2007 17:40

Erg netjes bezig :thumbup:

polo 3 08-09-2007 17:40

Deze modellen polo waren de eerste auto's met G laders.
En behoorlijk zeldzaam, nooit nieuw in nederland verkocht.
Deze hadden toen nog 1 enkele inlaat met een Y slang op de G lader.
Met deze autotjes is getest, en records gebroken.
Nostalgie dus...
En ja, die moest ik dus ook echt 1 hebben.
En maak m weer zeer netjes.

Hier wat foto's van de CUP.















polo 3 08-09-2007 17:41

Deze lader komt er waarschijnlijk op.
Zijn 2 types in, beide met enkele inlaat.
Bij dit type zitten er schansjes in het midden van de verdringer en de helften.
En de inlaatbuis is los, en er zit een dikke pakking tussen de helften.
Dit is 1 van de eerste generatie werkende G Laders, en zitten ook op de cup polo...
En er zijn er maar erg weinig van gemaakt.


polo 3 08-09-2007 17:42

Nog wat meer nieuwe onderdelen bij de dealer besteld.
Achteras rubbers, beschermers voor de schokdempers en de rubbers daarvan.
Vooras rubbers en schokdemper beschermers.
Koppelingskabel.
Voorpoot lagers.
Avast wat spul dat ie na de spuiter weer terug op de aarde kan.

polo 3 08-09-2007 17:43

Zo weer wat nieuwe onderdelen binnen.
Voorpootlagers bovenin.
Kapjes voor op de poot.
Kapjes voor en achter om rotzooi uit de schokdemper te houden.
Met de rubbers die erbij horen.
Achteras rubbers, nog 1 op nalevering.
Stabistangrubbers.
En een verstelbare koppelingskabel...
En meteen weer een hoop nieuw spul besteld....


polo 3 08-09-2007 17:44

Eventjes een soort filmpje gemaakt van het project tot nu toe.
Met nog niet eerder vertoonde foto's!
Kijken dus, tot de laatste druppel
(met geluid)

http://www.youtube.com/watch?v=msHhuPIonxM

polo 3 08-09-2007 17:47

Laatste dingen aan het verwijderen aan de onderkant.
Ging allemaal vrij goed totdat.........




Ik eens aan de uitlaatkant in de wielbak keek, en zag dat wat kit bobbeling was.
Dus ik een stukje losgepulkt en ja...
Daar zat dus een gat achter...



En van binnenuit gezien..





En het bleef helaas niet bij 1 kant....



En ook van binnenuit..



Word dus uitslijpen, en nieuw plaatwerk inlassen.
Goed inspuiten met zinkspray , nieuwe kit van buiten, en van binnen met tectiel en goed vol met hars.
Wielbakken en kokerbalken gaan sowieso helemaal kaal, om zeker te zijn dat alles in goede staat is...
Word allemaal bij de spuiter gedaan, heb zelf geen lasapperaat.
En hij kan het vast veel beter...

polo 3 08-09-2007 17:48

Wel erg jammer, maar het is wel een polo kwaaltje dat het daar roest.
Polo heeft nooit schade gehad, en er is niet aan geprutst, dus hoopte dat hij de jaren goed doorstaan had...

polo 3 08-09-2007 17:50

Motor ruimte aan het ontvetten geweest....
Wat een rotklus zeg!



polo 3 08-09-2007 17:50

Vandaag weer wat onderdelen gehaald, zoals :
Een nieuwe radiatorkap
Achterste remcilinders
laatste achteras rubber.
Rubbers voor in de lenkers.
Tankje.
Sensoren en een hoop boutjes en moertjes.
Veerschoteltjes...
Wel weer een duur grapje, dit koste al 264 euro.
De vorige delen was ook al 200.
En wat hierboven staat aan blikwerk, vw classicparts spullen en uitlepelen pfffffff.
Dadelijk spuiten en lassen, motor en bak revisie, nieuwe hemel en interieur reparatie.
Verchromen van de wielen
Kun je toch een behoorlijk mooie golf 4 of bora van kopen....
Maar ach, die heeft iedereen
En wie goed werk levert, heeft ook wat te besteden.
En anders maar met de collectebus rond op t forum



polo 3 08-09-2007 17:52

Op naar de spuiter...

He das een bekende bus!



Erg lang geleden dat hij frisse lucht op kon snuiven.....



En hier is hij naartoe:
Autoschade herstelbedrijf van lith.
Zit bij ons in heesch.
Dat is de beste en netste spuiter/ plaatwerker bij ons in de omgeving.
Een echte vakman, ken persoonlijk ook geen betere.
Heb ook werk van hem gezien, dus weet waarover ik praat...



Zo naar binnen toe.
Alle plaatdelen liggen ook al binnen...


polo 3 08-09-2007 17:54

En daarna meteen weer naar de garage toe.
Meteen begonnen aan het uitbouwen van de GT G40 motor, die nu nog in de 1983 GT zit.



De 2f G40 lader die op de GT G40 motor zat heb ik er al afgehaald en open gemaakt.
Deze is in een hele goede staat van binnen.
Dus dat is mooi meegenomen.



En daar is de GT G40 motor.
Hij is uit 1988, dus de donor polo is uit hetzelfde jaar geweest...




polo 3 08-09-2007 17:56

En weer wat nieuwe onderdelen.
Versnellingsbak steunen.
Motor rubbers.
Deur rubbers.
Hoop boutjes en moertjes.
Deurlsloten met slotvangers.....



Nieuwe koplampen



En nieuwe orginele G40 in en uitlaatkleppen....


polo 3 08-09-2007 17:59

En zover zijn we tot nu toe.....

Mad_Uwe 15-09-2007 01:56

Je gaat weer eens niet half te werk Arno

polo 3 15-09-2007 07:47

Nee, meteen alles goed :D

Siroj. 15-09-2007 08:05

zo te zien gaat het zeker wel de goed komen! :thumbup:

wiljanvr6 15-09-2007 09:23

super project ,en alles nieuw ,echt geen half werk

chris 15-09-2007 09:35

Gaat helemaal goed komen zo te zien!!Succes!

Lieuwe 15-09-2007 10:43

Goed bezig :)

VW dealer kan wel bijna alleen op jou draaien geloof ik :D

polo 3 23-02-2008 13:26

scherm eraf...




Andere kant ook




Eventjes later...





Ben er helaas ook achter gekomen, dat de reservewielbak door geroest is.
En omdat de wielranden achter omgerold zijn,en de roest er stiekem goed in is gaan zitten, zijn deze helemaal doorgeroest.
Dus flink wat plaatwerk uit de donor slijpen.
Heb ook aan de onderkant en wielbakken allemaal kleine stukjes roest gevonden op kitranden en dergelijken.
Allemaal stukjes van enkele centimeters, maar om alleen die stukjes te repareren,,,, neh.
Hij gaat dadelijk in een bad, dan is hij weer blank metaal, en krijgt hij diverse antiroest behandelingen.
Daarna word hij nog ktl gelakt. (verfbad)
En dan in de epoxi enz enz..


Kon me gisteren avond niet inhouden om eerst te kijken of de donor polo wel goed was in de wielbakken, en dat was ie gelukkig ook...

Dus de slijptol erin!!!





Zo, hier is die eindelijk dan.
Het certificaat.
Heb wel even wat nummers weg gelaten...






Nog wat stukjes blik uit de donor gehaald.
Eerste week van januarie word het laswerk gedaan bij jurgen schoenmakers classic cars.

www.jurgenschoenmakers.nl

Die lassen iedere dag aan oude beestjes, dus die weten precies hoe t moet.
Als het laswerk gedaan is, dan gaat ie ongeveer maart in bad






Net nog het laatste stukje blikwerk uit de donor polo gehaald.
De reservewielbak!
Bij mij zit er een klein gaatje in,en dat is bij deze ook zo, maar kan er wel een goed stuk uithalen en bij mij erin laten lassen.
Morgen (dinsdag) gaat de polo naar de lasser toe. ( jurgenschoenmakers.nl )






Hier staat hij nu voor het laswerk...


polo 3 23-02-2008 13:31

Het lassen is begonnen.
En ik moet zeggen, dat gebeurd heel precies en netjes.
Heb er eventjes bij staan kijken hoe hij alles op maat maakt,alles perfect en veel mooi en goed gereedschap ervoor..





Het oude rotte ruitenwissergat + gat





Het blik op maat gemaakt uit de donorpolo, en is netjes gepareld.





Het oude eruit






Het past en nog niet vast gelast






Gelast en nabewerkt,alles netjes vlak.






En de ruitenwisser van de onderkant.






De langsdrager kokers bij de motor preventief verstevigd,omdat de eerste type G40 daar weleens wil scheuren.
Daar is het plaatwerk enkel.
Bij de 2f G40 is dit dubbel,en is daar dus sterk en scheurt daar niet zomaar.






Andere kant


Is 1mm dik plaatwerk, er zit daar normaal ook een gat voor behandeling van de kokers, die word er nog in geboord,maar wel een stuk kleiner,zodat t sterk blijft.



En hier zat een beetje roest onder, is eruit geslepen en nieuw metaal in gelast.


G-eert-40 23-02-2008 14:50

erg leuk om dit project zo te volgen met veel foto's en uitleg. goed bezig Arno. welk bedrijf kan je terecht voor dat loogbad? kom 'm binnenkort wel weer even bewonderen :)

grtz.

De Limburger 23-02-2008 15:10

SUPER.... moet ik nog meer zeggen.. gr Ronnie

polo 3 23-02-2008 18:23

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
erg leuk om dit project zo te volgen met veel foto's en uitleg. goed bezig Arno. welk bedrijf kan je terecht voor dat loogbad? kom 'm binnenkort wel weer even bewonderen :)

grtz.



www.autobeitserij.nl

Arnaud 23-02-2008 19:54

Echt een prachtig project om te volgen! Mooi om te zien hoe je zo'n zeldzame auto weer in beter-als-nieuwstaat brengt.

Berserker 25-02-2008 10:21

Quote:
Originally Posted by polo 3
Als het laswerk gedaan is, dan gaat ie ongeveer maart in bad


Tegen die tijd ga ik ook weer eens :redface: ..

Pff echt superwerk dit, ik bedenk me dan wel, dat je dit "maar" met een polo doet, voor ietsje meer zou je t met een klassieker kunnen doen waar je de investering er wel weer uithaalde...

Maar dit is een toonbeeld van pure liefhebberij.. :thumbup:

polo 3 25-02-2008 18:39

Ho ho, tis wel een type 2 G40 he.
Errug zeldzaam dus, met een 2f G40 zou ik dit ook echt niet doen....
En t word wel een klassieker, heb m nu mooi en netjes voor t leven nu die eigenlijk nog goed is en er nog onderdelen aan te komen zijn.


All times are GMT +1. The time now is 13:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.