![]() |
Project: Go Go Diesel!
Dat laatst m'n dieseltje plofte vond ik wel een mooi moment om de boel eens beter aan te gaan pakken!
![]() Inmiddels zit er alweer een ander blok in (weer 1.6TD, 1V ecodiesel), maar dat eco is van korte duur... Even wat onderdeeltjes gescoord, Go Go Diesel!! :) ![]() -Sprintercooler. -Alu Sprintercooler buizenset, met Samco verbindingen. -Dampfrad set; traploze boost versteller. -T3 turbo (ipv de speelgoed K14 die er nu op zit). -Brandstofpomp by Bert (10mm plunjers, gereviseerd en gemodificeerd). -Extreme LDA kegel. -3 meter 63mm uitlaatpijp + 6 63mm lasbochten (=uitlaat vanaf turbo, niet op de foto). -63mm RVS S-Rohr -Stri EGT, Oiltemp en Boostmeter (ook niet op foto). Dit wordt leuk :) :) |
Dit gaat knallen :eek: . Deze moet ik even bijhouden. Leerzaam voor de toekomst van mijn eco-tje :D
|
Ga je de complete uitlaat zelf in elkaar prutsen?
|
Succes :thumbup:
|
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.
Deze EGT meter heb ik besteld: ![]() Om te voorkomen dat de zuigers er weer zo uit gaan zien: ![]() |
63 mm. uitlaat, maakt dat nog veel verschil met een 60??
|
Quote:
3mm :D |
Ja idd, dat kon je zelf toch wel bedenken :tongue:
Tof plan stijn :D ben erg benieuwd hoe het gaat lopen en ook hoelang ;) |
Tjakka !!
Wat is een EGT metert ? |
Exhaust gas temperature ;)
|
Ik ben zeer benieuwd, wat zou dit ongeveer moeten gaan opleveren?
|
Quote:
Naisss.. prijzig geweest of redelijk betaalbaar? |
dikke staaltjes :D en dikke pluimen zwarte rook zo uit de uitlaat :rolleyes:
|
Mooi project, mooie auto en mooie kleur ook. Is dat "gewoon" matzwart of zo? Zelf gerold/gespoten?
|
Quote:
Aha Als die te hoog is wat kan je er dan aan doen op dat moment ? Gas los ? |
diesel for life! :D
Erg benieuwd naar het totaalplaatje+vermogen. |
|
Ik heb de Stri DSD EGT meter redelijk betaalbaar, een oude vriend van me heeft een tuningshop en die heeft ze in het assortiment :)
Yep, als je EGT to hoog wordt ga je van het gas (maar het is meer bedoeld om je afstelling goed te kunnen controleren). Met pittige TD's is het namelijk erg eenvoudig om complete melt-downs te veroorzaken. Kleur van de auto: ooit door Marco al gedaan (van t forum hier), is Big Boss Barbecue Lak :) Verwachting: ergens tussen de 100 en 130 pk met aardig wat Nm's :) Hangt af van hoe het blok het houdt.... |
Weet je al hoe dicht je die EGT meter bij je blok moet gaan plaatsen? Wat is eigenlijk de uitlaatgas-temperatuur als het net de cilinder uit komt? Maximaal gebruik maken van de schaal natuurlijk :thumbup:
En voor de twijfelaars, ik ben al overtuigd dat die intercooler gaat passen :woowoo: |
@Sander: Je moet de sensor in het gedeelte plaatsen van het uitlaatspruitstuk waarde 4 cilinder kanalen bij elkaar komen. Dan heb je een gemiddelde waarde. Daarnaast kan je ook een afterturbo EGT nemen, maar die verteld minder over de verbranding en meer over de turbo
een acceptabele (pre turbo) EGT waarde is ong 650 graden. Daarboven krijgen de zuigers en turbo het zwaar te verduren. Ik ben zelf bezig met EGT meters via een Vliegtuig onderdelen leverancier. Daar worden ze veel meer toegepast en zijn ze binnen 2% nauwkeurig. Het is gebleken dat auto EGT meters (beun meters) soms tot 100 graden afwijken! Daarnaast zijn ze onnodig duur (dat allemaal voor een fancy uiterlijk) Verhouding tussen een auto EGT en luchtvaart EGT is bijna 50% prijsverschil! |
Juist om die reden ben ik ook voor de DSD versie van Stri gegaan, is digitaal en zou accuraat moeten zijn.
De vliegtuig EGT meters zijn uiteraard accuraat, maar het nadeel vind ik (persoonlijk), dat ze zo'n kleine schaal hebben (typisch Cessna spul, net van die VU metertjes op je oude mengtafel). Die van de Boeing is gegarandeerd precies, maar vergt iets meer inbouwwerk vrees ik :tounge: |
Ikke leek : is dit alleen handig voor op een diesel of heeft een "gewone" turboconfiguratie er ook iets aan ?
|
Jouw meter is gelijk (op het frontje na) aan de SLM EGT meter en daar hadden een aantal mensen testen mee gedaan en dat is dus de meter die die zoveel afweek. Ze hebben maar een gecontroleerd.
Ze zijn hier achter gekomen nadat ze over zijn gegaan van een enkele pre turbo meter na een Westach meter met 2 sensoren om pre en after turbo te kunnen gaan meten. Vervolgens had de auto ineens een heel andere pre turbo waarde. Beide meters aangesloten op K-serie sensor (met schakelaar om te switchen) en er zat net geen 100 graden verschil in. (De Westach gaft meer aan dan de andere.) Maar dat wil niet zeggen dat ze standaard deze afwijking hebben, maar het kan zijn. |
@Baldrimmer: Voor elke (turbo) geblazen motor.
|
Het is geen SLM serie, maar de DSD. Is een heel andere meter met microprocessor.
|
|
Stijn, voor je uitlaat...ik heb ±170cm uitlaatpijp liggen van een vrachtwagen.
Ik denk dat dit rond de 64mm ligt, dikke wand, staal. Dus als je nog wat zoekt.... |
Quote:
Om nog maar te zwijgen over de aanschafprijs :eek: Quote:
Het zou me verbazen als het luchvaartspul echt zo goedkoop is. Over het algemeen is dat een stuk duurder (lees to 4x zo duur) dan spul voor in de auto. Zelfs spul voor op de boot is goedkoper dan luchtvaartspul en dat is vaak al absurd duur. Zelf kom ik met googlen regelmatig EGT waardes voor diesel tegen van 540 graden c continu en 675 graden c max en dan voor de turbo. Dan is een miswijzing van 100 graden erg veel. |
Quote:
Dat snap ik ook ook nog, maar ik doelde meer op prestaties... |
Dit blijf ik wel ff volgen ruig bezig stijn :D
|
Voor een auto EGT meter ben je ongeveer 120 euro kwijt. Voor de vliegtuig onderdelen dus meter, verlichtingsset, sensor ongeveer 90 euro.
Het verschil is niet groot, maar ik vind dat nogal wat voor een meter waarvan je zeker weet dat hij goed is. |
Inmiddels vooruitgang:
De Sprintercooler zit er in (beetje moeten trimmen aan de ophangbeugel van het sleepoog en een stukje slotdrager moeten verwijderen), buizen passen ook. De uitlaat is ook al klaar, 63mm van turbinewiel tot S-Rohr! (klinkt goed! Fluit als de beste.) Zei er iemand downpipe? :) :) Helaas de T3 niet kunnen plaatsen, was de juiste olieretourleiding vergeten (STOM), dacht dat die van de K14 overgezet kon worden. Is inmiddels wel terecht... Ook de 'Bert-pomp' staat er nog niet op, evenals dampfrad en klokkenwinkel. Vooralsnog weinig vermogenswinst dus, het echte werk komt nog :) Ohja, nieuw item op de shoppinglijst: GTI drukgroep, frictieplaat en vliegwiel (de TD koppeling heeft de strijd met de NM's nu al opgegeven). |
netjes hoor
|
Goed bezig!
|
Cool!! Als je nog tijd over hebt Stijn, wil ik mijn TD ook wel ff bij je de schuur in rijden :D
|
Hey stijn ,wat een Mega vet project !
Ik zal (als ik er ooit de tijd voor krijg.....met al die andere projecten :rolleyes: )ook aan de gang met de uitlaat van de witte TD,vooral zo'n downpipe zal er deze zomer op komen,want de originele is wel erg dun kwa diameter! Maar ik heb ook al weer een lekker grote intercooler liggen op t werk (van een audi a6),zal mooi zijn voor het volgende daily project van mij ,een golf 2 td '89 ,met een jr motor. Ik hou dit topic zeker in de gaten ,met drie TD's op het erf hier ben ik erg benieuwd naar de mogelijkheden en prestaties van je project! Goed bezig!!! :thumbup: |
*off-topic*
Wytze, nog een TD erbij?? Nu weet ik waar al die dingen blijven! En ik maar zoeken... Maar een Golf?? Ben ik niet van je gewend! Enne, daily??? Wat is er dan met de rode Jet aan de hand?!? */off-topic* Stijn, mooi projectje, kerel! Einderesultaat zal me benieuwen! |
Hoi Stijn!
hoe staan de zaken ervoor? Grtjs, Ruben |
Ik weet dat de brandstofpomp weer onderweg is naar mij en dat hij nu met de pomp van de 1V motor rijdt.
Ik ga nog even wat dingen aanpassen. |
Ja sorry, tijdje geen update meer, maar het niet stilgezeten.
De T3 turbo is inmiddels gemonteerd, inclusief de traploze drukverstelling. Hiervoor moet ik echter nog langere slangen halen, nu zit de versteller nog onder de kap gemonteerd, maar wil 'm natuurlijk binnen hebben. Turbo doet het goed! Veeeel groter turbo gat dan de K24 (maar dat wisten we), maar als ie op gang komt gaat ie ook GOED ook. Ook zijn de meters gemonteerd (mooi gat in mn spruitstuk geboord voor de EGT probe). Helaas nog de originele (niet drukverrijkende) 1V pomp erop staan, de Frankenstein TD/TDI pomp is nog even terug bij Bert. Grotere DN0SD261 (Mercedes) verstuivers staan in bestelling. Ook is de koppeling totaal op nu, maar de GTI drukgroep inclusief geveerde sinterbrons plaat ligt klaar! Binnenkort meer nieuws en foto's. Bert, hoeveel vermogen draaide die vergelijkbaar opgewoude motor laatst ook alweer? :) |
All times are GMT +1. The time now is 12:13. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.