![]() |
16v turbo project!
Ik ben een nieuw project begonnen, en dacht misschien ook leuk voor anderen.
Omdat ik van turbo weinig verstand heb, is dus alle info welkom. En waarom turbo, ben zowieso voorstander van de g60, maar nog een goede lader kopen is moeilijk en (duur). Ik blijft het wel rijden, de g60 blijft mooi in de golf1 zitten, maar vind motoren bouwen ook wel leuk eigenlijk. En meer vermogen is altijd lekker, en met een 16v turbo is makkelijker vermogen te maken dan een 8v-g60. Maar het is wel een project dat ik rustig aan probeer te doen, dus af en toe wat te kopen wat ik nodig ben. En verder zoveel mogelijk zelf doen natuurlijk, wat ik nu zoal gedaan heb: De kop lichtelijk bewerkt. Uitlaatspruitstuk gekocht op ebay van een s2 (is onderweg) Inlaatspruitstuk gemaakt (kan nu afgelast worden) Setje zeer goede S2 zuigers met drijfstangen gekocht. Twee motoren gesloopt pg en een kr. (Beste krukas gebruik ik) Wat ik dus nu nog van plan ben is een onderblok te vinden dat geboord kan worden naar 81. (zit zelf aan een 1H motor te denken) 80,6 Melchior (MelG60) zou ook even rondneusen voor wat mogelijk is. Roept u maar :) |
wat voor een motormanagement ga je gebruiken???
|
Wil hem in eerste instantie op digifant laten draaien.
|
Quote:
nog een G60 computer nodig?? ik heb er nog 1 over aangezien ik een KMS systeem heb aangeschaft. |
Las laatst op het forum over 1.9L TDI diesel onderblok, diesel krukas en KR drijfstangen en zuigers. Of in jouw geval S2 zuigers. Dus dan moet je opboren en kom je uit op 2,1L
Maar ga dit zeker volgen, altijd mooi! |
weer wat nieuws zie ik, waar wil je deze motor in gaan bouwen dan?
|
@ oz , ik heb voor dit project nog wel een digifant, maar een kennis van mij uit rotterdam zoekt er wel een. ik zal hem v/d week even bellen en vragen.
@ Ruben, dit was eigenlijk niet mijn bedoeling, want je zit met heel veel zaken die je moet aanpassen, wil het gewoon bij een 1800 houden, maar het is wel mogelijk, deze optie bewaar ik voor de laatste. @ Vwmk2, nou waar die motor in gaat komen weet ik ook nog niet, maar dan zijn we ook al wel een jaar verder als ie klaar is. |
Kom op mensen, niet zo schuchter :) , ideetjes of opmerkingen?
Vooral over carterontluchting is welkom. |
Geen digifant maar gewoon een echt motormanagement kopen, DTA/KMS.
|
Ziet er allemaal netjes uit Richard. Zal het zondag eens aanschouwen onder het genot van een kopje koffie. :)
|
@ vw, het schijnt wel veel beter af te regelen te zijn heb ik gehoord, kon je ook met veel meer vooronsteking rijden. (heb ik gehoord)
@Steven als je stefan laat rijden krijg je ook nog een potje bier :) Maar even weer ontopic, alle info is welkom! |
Digifant beter dan KMS en DTA ? nee dat zeker niet !
Je zou ook een ABF motor als basis kunnen gebruiken, die hebben tevens een goede krukas. 9A heeft volgens mij een langere slag, 9A komt uit de Passat. |
it's all in the name.. :rock:
goed bezig jonge |
Quote:
Carterontluchting van de 16v is 1 mogelijkheid, 2de mogelijkheid is de carterontluchting die tussen de kleppendeksel en de olievuldop in zit van bijvoorbeeld een crossflow 8v motor. |
yeps de jongens komen op gang :)
@vw leusden, nee ik bedoelde ook de vrij programeerbare, en over de motor wil niet zoveel koppel in lage toerentallen. @ Rene zal dit afdoende zijn? Verder jongens, alvast allemaal bedank voor de nu al gegeven reactie's en voor de hopelijk vele die gaan volgen in dit project :hug: |
he richard weet jij zo iemand die kan waterstraal snijden?
|
Toch maar over op turbo Richard? :woowoo:
|
Quote:
Niet helemaal correct Dennis. 9A is een zogenaamd "laag"blok uit een corrado of een passat ABF is een zogenaamd "hoog"blok uit de golf 3 . Zijn beide met krukas 92,8mm. |
Quote:
Er is altijd de mogelijkheid tot een combinatie van beiden. |
@ Frank ,Ik kan volgende week eens vragen bij het constructie bedrijf waar ik vaak kom.
@Klaas ja toch maar turbo, jij zei al van: een keer turbo dan wil je niet anders meer, maar turbo is geheel nieuw voor me dus ik zie hier wel een uitdaging in. en er zijn al veel mensen die hier ervaring mee hebben die je om raad kunt vragen. Ik had er van jou ook al het een en ander over gehoord, weet jij trouwens of die zuigerveren waar jij het over had (total seal) of die ook leverbaar zijn voor de orginele maat zuigers? 81 dus. |
Total seal veren kan je ook voor de standaard boring krijgen maar met deze veren zie je nog wel eens problemen namelijk als de druk langs de bovenste veer tussen de beide veren komt. Ik zou lekker de normale veren gebruiken kan je gewoon zelf de slotspeling bepalen.
|
PN is trouwens helaas 81mm. 1H is idd een goed idee.
|
eventueel een ouder 827 onderblok nemen met een boring van 76mm.
|
Rene, ik had hier ook al aan gedacht , maar dat gaat niet lukken, ik heb gerard emming ook hierover gesproken, hij zei het volgende: als je dus een kleine boring zover opboord dan had je dus kans dat je met de kanalen in de problemen komt.
En je zit ook nog met de oliekanalen, deze komen volgens mij ook niet overeen |
Koel en olie kanalen pg / kr
Er zit tussen deze twee onderblokken ook verschil in de koelkanalen. Bij de pg ontbreek er een geheel rechtsonder op de foto, maar deze kan volgens mij wel geopend worden. En de vorm van een paar kanaaltjes is anders, maar deze zou ik wel uit kunnen frezen. Ik neem aan dat dit bij het 1h blok hetzelfde is als bij een pg. |
heeft een 1H blok ook oliesproeiers voor de zuigerkoeling?.
lijkt me wel handig met een turbo geladen motor. |
Die flens voor op je gasklep, waar je boost slang niet zo snel af schiet, waar komt die van af?
|
@ William ik neem aan dat de 1h motor dit net zo als de pg (g60) standaard heeft.
@ Allart, Dit is van de g60, gedeelte waar de retourslag opkomt heb ik eraf geslepen. |
Quote:
Hell Yeah baby! |
Doet ie het al?
|
@Mel ....Ha ha, zei mijn vrouw vannacht ook :thumbup:
|
Quote:
moet ze daar helemaal om vragen :D ;) |
Quote:
Als ze het verschil niet ziet dan weet je het wel :D |
zijn er nog updates???
ik ben nieuwsgierig. :thumbup: :thumbup: |
Nou William, de van jouw overgenomen arp boutjes zijn binnen :thumbup:
En verder zit ik te denken om de s2 zuigers weer te verkopen, en een eerste overmaat te kopen. Kan namelijk niet zo snel voor een prikkie aan een 1h onderblok komen :( , en dan kan ik net zo goed de mijne laten boren. De kop ligt al wel bij het revisiebedrijf, zetels frezen, vlakken etc. De spanning stijgt :) |
|
Ja dat is hem welke ik via peter kon kopen!
Even kjken wat ik dan doe,ik heb al mensen met belang in de zuigers. |
|
Even een klein uppie,
Heb besloten om nieuwe zuigers en stangen te kopen, heb zojuist met jd gesproken, hij zei het volgende: 300pk met de s2 stangen was niet echt een ongevaarlijk spelletje. (dus ook s2 stangen for sale :thumbup: ) Verder vanmiddag het s2 spruitstuk ontdaan van zijn vijfde cilinder en met speciale electroden dichtgelast, tevens een haarscheurtje gelast. Nu was mijn bedoeling om aankomend weekend het inlaat spruitstuk in elkaar te lassen. |
Klinkt allemaal erg goed Richard :thumbup:
Houd ons op de hoogte ! |
All times are GMT +1. The time now is 17:53. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.