![]() |
koppakking stuk
ik ga m toch proberen zelf te vervangen
heb ik speciaal gereedschap nodig ? is er nog iets wat ik dan ook beter kan vervangen nu ik toch bezig ben ? ik heb er een boek bij wel niet van vw maar er staan toch foto's in hoe je t moet doen dus ik ga t toch proberen moet de kop altijd gevlakt worden ? |
nee kop hoeft niet altijd gevlakt te worden, alleen als ie echt te warm is geworden en dus niet meer helemaal vlak is....
|
Wat voor motor code heb je?
Je heb niet veel speciaal gereedchap nodig. Moment sleutel, misschien een tegenhouder, om je nokkenastandwiel eraf te halen. Je kan paspennen gebruiken, dan kan je je cilinderkop en pakking er makkelijk opzetten. Gewoon alle pakkingen die je tegenkomt mee vervangen en de kop bouten. Als je nog vragen heb horen we het wel |
t is een 3f
|
kwa opbouw bijna identiek aan een NZ blok
gereedschap dat je zeker nodig hebt: momentsleutel en een torx-dop om de kopbouten los/vast te draaien, maar weet ik zo niet. ik zou ook de kopbouten vervangen, je wilt echt NIET dat die breken! |
oei zo n torx dop heb ik denk ik niet maar die koop ik dan ook wel meteen
op welk moment moet ik ze dan aandraaien en wanneer meteen als t blok ineen staat of eerst effe rijden ? |
Niet eerst rijden voor het natrekken
Voor een NZ motor is het 40nm 60nm en dan 2 keer 90 graden, maar weet niet zeker of jou motor precies hetzelfde is verder. |
hoe je de bouten moet aandraaien staat ook in de beschrijving bij het pakking setje btw!
|
ok ik ga ook meteen de distributie riem vervangen dan ben ik daar ook al vanaf
moet de waterpomp dan ook vervangen worden ? |
ik ben begonnen met alles los te halen maar kan ik mijn blok gewoon laten zitten ?
hoe krijg ik mijn alternator los ? van mijn luchtfilter box naar mijn gasklep heb je die leiding voor de lucht maar die splitst halverwege nog eens naar beneden en daar hangt nog vanalles aan net gezien dat daar een rubber slang zo goed als afgebroken was kan dit ook voor problemen zorgen ? |
altornator moet je los maken door de bout die aan de motorblok hangt iets los te zetten (hoeft niet helemaal eruit)
en dan de bout lossen waar je de altornator mee aanspand dan hangt de altornator los en kun je de V-riem eraf halen. best bij dustrubutieriem de waterpomp mee vervangen ja ik ga binnekort ook aan men derby begingen dit te doen als die rubberslang afgebroken is best ook vervange he zou wel ergens voor dienen :D |
Je moet gewoon ff kijken of die waterpomp goed is, anders kan je alleen die ring gewoon vervangen
|
joah maar zoveel kost zo'n pomp niet je moet wel je oude meenemen want je kijgt een gereviseerde terug...
die lagers slijten ook he.... als t toch allemaal los is is t een stuk makkelijker |
dat wiel waar de alternator mee word aangedreven moet er nu vanaf
hoe doe je dat kan je nogal moeilijk bij binnenkort kan ik t allemaal zelf ik heb net een boekje besteld via ebay http://thumbs.ebaystatic.com/pict/84343375148080_0.jpg jetzt helfe ich mir selbst(band 119): vw polo / derby dan kan ik misschien eens iemand helpen |
nee dat wiel moet er niet af hehe
|
ik heb nu alles los behalve de ontsteking en de distributie riem kant zit de plastiek achter de distributieriem nog maar nu zit ik een beetje vast en weet ik t niet verder
ik heb wel al een boekje besteld maar ik zou m toch al liever uit elkaar hebben want eer dat t boekje hier is zijn we al weer wat tijd verloren he |
Je verdelerkap kan je gewoon loshalen, met 2 van die clipjes, en die disributie kap moet eraf, en daarvoor moet je ook je nokkenas tandwiel eraf halen, deze moet weer met 80NM vast. De kap zelf zit geloof ik met een stuk of 6 boutjes vast... Best te doen, Succes :D
EDIT: Je ontsteking zelf gewoon laten zitten, hoeft verder niet los, Alleen verdelerkap eraf. |
en hoe zet ik mijn nokkenas dan vast want die draait gewoon mee of moet die met lucht sleutel worden losgemaakt
|
waarom moet de nokkenas eruit dan???
|
ik wil eerst mijn distributie riem loskrijgen en die dan ook vervangen
en in dacht dat die plastieke kap er vanaf moest die achter t nokkenas wiel zit als t niet zo is des te beter maar anders moet alleen dat wiel los de nokkenas zelf nog niet alhoewel ik er al over ben aan t denken om meteen wat meer te gaan doen maar dat zet in nog wel eens in een ander topic dat ik eens heb aangemaakt |
Quote:
Hij wil de poelie eraf krijgen, maar die draait natuurlijk mee als je hem los wilt halen... Er is daarvoor een speciaal stuk gereedschap, maar ik denk dat je het zelf ook wel voor elkaar kan krijgen zonder speciaal gereedschap. gewoon zorgen dat je die poelie met iets kan tegen houden. maar het nokkenastandwiel moet er zowiezo af. |
een dikke schroevendraaaier door een gat van t nokkenaswiel steken en zorgen dat die ergens tegenkomt....
zo heb ik t gedaan... |
als de distributieriem er nog ophangt kun je als je met 2 bent:
1 persoon onderaan met een dopsleutel op de krukaspoelie om alles tegen de houden en dan de 2de persoon de nokkenaspoelie losdraaien. zo hebben wij het bij mijn polo ook gedaan om da bourage van de nokkenas te vervangen, zelf de distributieriem niet volledig erafgehaald :D |
[QUOTE=Berserker]een dikke schroevendraaaier door een gat van t nokkenaswiel steken en zorgen dat die ergens tegenkomt....
QUOTE] dan zal ik t zo ook doen maar heb er deze week geen tijd meer voor misschien donderdag ofwel van t weekend weer verder sleutelen bedankt voor de hulp alvast |
Volgens mij kan je het met een schroevedraaier nergens tegen aan laten lopen, alles wat er achterzit is plastic, en dus zo kapot, Ik zou het dan proberen zoals vwpolo89 zei, dan maak je misschien wel meer kans.
|
t is me toch gelukt
ik kon t niet laten nog effe er aan te werken en t is me toch gelukt met die schroevendraaier die plastieke kap zit ook nog met boutjes vast om die plastieke kap eraf te krijgen moet ik dan t wiel waar de alternator mee aangedroven word er ook afhalen ? dit op dezelfde manier doen ? |
Wat bedoel je met het wiel dan? Krukaspoelie of Dynamo poelie?
|
dynamo poelie die moet ik er nog af
|
Klopt, 4 inbusjes loshalen. Die dikke bout hoeft NIET los.
Wel goede inbusdop gebruiken, voor het draaien even in de boutjes tikken met een hamer. En die nokkenaspoelie: dop 10 met handvat door gat van poelie op boutje wat daar zit zetten, en zo poelie blokkeren. O, en succes met het voorste boutje van de waterpomp :) |
Quote:
maar er is zo al weinig plaats laat staan om eens met een hamer te tikken maar ik zal wel eens proberen dat boutje is al los maar daar heb ik heel hard op gezweet en gezocht hoe ik er aan kon en dan ook nog te kunnen draaien ik rijd graag in een kleine auto maar er aan werken is wel wat moeilijker |
Heb er al aardig wat aan gesleuteld, maar ben het niet met je eens.
Die 4 inbusjes zijn toch prima bereikbaar vanuit de wielkast? |
Quote:
toen ik dit probeerde draaide ik de krukaspoelie los.... |
Quote:
ik nog niet zoveel dathad je misschien al gemerkt maar goed dat ik jullie hulp heb ik zal t zo wel eens probreren alleen de inbusjes he ? |
inbusjes met een slagschroevendraaier, zijn ze zo los en je weet 99% zeker dat ze heel blijven mist je goed gereedschap gebruikt en geen goedkope rotzooi dat net wel/niet past.
|
dat ken ik niet een slagschroeven draaier
wat is dat ? |
apparaat waar je op kan meppen en wat die slag dan omzet naar een draaibeweging. Werkt goed bij vast zittende schroeven / bouten.
Ik zou wel eerst ff wat kruipolie er op doen en laten in trekken, misschien een keer herhalen. Dan pas meppen. Als het bouten in het blok zijn, het blok een beetje warm laten draaien, kruipolie is dan niet nodig. Martin |
Quote:
Slag schroevedraaier bedoel je? |
Ja idd verhaal slaat op een slagschroevendraaier.
Martin |
ik heb mij zo n slagscroevendraaier kunnen lenen van iemand maar ik heb al 2 inbussen kapot
wat nu ? de andere heb ik nog niet geprobeert kan ik ook die centrale moer losdraaien of komt t merkteken dan niet meer overeen ? |
die centrale moer is van de krukas. en die ga je er waarschijnlijk niet afkrijgen wanneer je riem er nog ophangt.
heb je de koppen van de bouten stukgedraaid? mij hebben ze verteld om een een zwaalfkant (torx?) in de kloppen en dan losdraaien, normaal moet dit wel lukken dan. wel zien dat die er mooi inzit. ik zou eerst alles goe inspuiten met kruipolie en dan pas los proberen te maken. |
All times are GMT +1. The time now is 15:47. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.