![]() |
1800 blokken met Webers, hoeveel winst??
Hee mensen,
ben eigenlijk wel benieuwd wat de vermogenswinst is van de 40er Webers. Heb zelf de staande Webers die hier niet veel opt forum voorkomen (of helemaal niet). Neem aan dat deze meer vermogen uit je blokkie trekken dan de DCOE's, aangezien deze et lucht boven de uitlaat wegzuigen. En warme lucht heeft een kleinere dichtheid dan koude.... Dus mijn vraag aan jou, wat was jouw vermogenwinst door het toepassen van 2 dubbele Carbs (Webers, Dell's, Solex)??? :D Schatten is natuurlijk altijd moeilijk, mja mits afgesteld. Wat haal ik uit mijn GX blok (90 pk standaard, Compressie 9:1), mits ik dit verander: *Supersprint spruitstuk (gelezen 10% winst). *Geen kat meer, maar 60-65 mm pijp tot aan achter. *2x 40er Webers DCNF met watergekoeld Hartmann spruitstuk. |
Waar je wel last van hebt met die staande is dat ze het hoekje om moeten qua inlaat ..
Dus minder flow Reken met DCOE 's op een pk of 10 minimaal . Als er meer dan 20 pk geclaimed wordt zijn ze spekkopers Reken op 110 pk en de rest is altijd mooi meegenomen IIG meer koppel dan een standaard GTI denk ik persoonlijk |
Quote:
Ik heb nog een ander spruitstuk voor de DCOE's liggen. Dus ik zal et altijd uit kunnen proberen denk ik? Heb vermogensbank op school dus das wel mooi :). Enig idee wat voor sproeiermaten je moet toepassen?? |
pk's zijn voor praatjesmakers, mister newtonmeter is uw vriend, en dat is nou juist het verschil met std. carb of injectie....die hengst in je rug :D :cool:
|
staand is in iedergeval wel ' anders ' dan anders.
Watergekoeld -> zal wel verwarmd worden dan? Ik bedoel: standaard word een inlaatspruitstuk met carb of monopoint verwarmd met het 'koel' water: Doordat 't spruitstuk warmer is, blijft de benzine 'verdampt' (geen condensatie aan de wanden). Dit is vooral het geval als er bochten (zie carb/monopoint: haaks op de stroming) in het traject zitten. - een recht spruitstuk is beter dan een krom - koude lucht aanzuigen is beter dan warme Best of both worlds: recht spruitstuk, met overmaats (geen restricties) verzamelkast zodat er koude lucht word aangezogen. 16v met webers op trechters lijkt ideaal (ram-air, koude lucht), maar dan is de kant op vuil wel weer erg groot (recht achter de grill). Also: Ik zou gaan voor de staande carbs: weer eens wat anders, en zeker niet slecht werkend: langere inlaat traject zal ook meer koppel geven, en driveability zal ook niet slecht zijn: door verwarmd inlaatspruitstuk zal de motor een goed homogeen mengsel krijgen lijkt me.. Sproeiers: informeer een bij de luchtsleutels: die doen nogal veel aan staande carbs.. Der Polofahrer rijd met een vergelijkbaar ding op z'n derby: staande carbs.. ook met een speciaal spruitstuk.. |
En Webers nemen wat ze nodig hebben toch :D? En dat doet het bescheiden K-Jettronic systeempje niet... Ik had et moeten weten, hoe meer NM, hoe harder de duw in de rug. Heb et zelfs gehad op school :)
|
Quote:
Uhh waterverwarmd idd, gekoeld klinkt beetje dom idd :D. Mja et is een inlaattraject met een bocht erin, maar et traject is niet veel langer dan het korte spruitstuk voor DCOE's. Mja dat heb ik wel vaker gehoord, dat om een bocht wervelingen veroorzaakt wat niet goed is voor het mengsel... |
Foto's van de carbs..
|
Dat ziet er strak uit! watvoor type blok is het?
|
Past dat onder je kap?!?!?!?
GX blok, 90 pk standaard.... ff lezen emmert! :tongue: ;) |
wou net zeggen, dat wordt zagen! of zoiets natuurlijk......ook mooi :D
![]() edit, die sticker op de zijkant vd kap ook maar meteen meebestellen dan :D |
sproeier maten ?
wat heb je met je blok uitgespookt dan ,kan zo wel wat opbrommen ,maar eerst horen wat je gedaan hebt zodat ik je een rijdbare setting kan zeggen |
had eersteen 1.3 met 96,3 pk en 111nm koppel .
rij nu met 1.4 met vehoogde compressie (10,2 naar 13,9)ben dus van 60 pk naar 82 pk gegaan ,hierop zit een bewerkte kop met 280 stok,met 36mm keihin carbs met 160 sproeiers,spaghettyen 50mm uitlaat. goed voor 45%winst dus 118 pk koppel is 116nm standaard dit zal dus de helft van het pkwinst procentueel gezien zijn dus 116 delen door 100 x 122=141nm\ blok is grofweg vierkant .schakelen bij 8000rpm ,ahd 5bak iets korter als standaard dus meer koppel op de wielen ,heb dus 175/50-13 banden ,dus nog meer koppel op de weg . auto gaat de teller uit(200 max op teller ,wijzer gaat door)draai in 5 dan 7250rpm btw het betreft een polo2 coupe mag dus wel zeggen bijna 100% winst |
Uhm blok is verder standaard or. Eventueel tuning aan de kop komt later. Wil gewoon dat et fatsoenlijk draait in ieder geval.
En voor de mensen die aldoor vragen of et past, et blok ligt met een hoek in de auto. En denken jullie dat een standaard spruitstuk naar onderen loopt? En niet hoger dan et kleppendeksel komt :chair: ??? De carburateurs zitten dichter tegen de kop aan als een standaard spruitstuk, en ze zijn ook nog lager..... |
okee 34 mm venturi ,140mm hoofdsproeier,180 lucht
|
Oke, zal ff kijken wat er nu inzit. Dat hoor je wel van me!
|
Maar ik zie het nut niet echt. Je heb dus een standaard kop dus je flow is niet echt optimaal en zoals Serge zou zeggen "zeer astmatisch" en dan ga je carbs plaatsen. Deze moeten dus met de juiste sproeierbezetting meer peut leveren alleen je luchtdoorstroming is en blijft kut en je originele nokkenas zorgt er voor dat de kleppen te vroeg sluiten.... waar haal je dan je rendement vandaan ?
|
wat dacht je van een korter luchtkolom doordat je niet via een luchtweger hoeft te gaan (oftewelluchtmassa welke verplaatst moet worden
|
Quote:
ja idd volgens mij werd ik afgeleid door de foto`s :rolleyes: |
Quote:
Ziet et er zo netjes uit dan :)?? |
Quote:
zit je nog met die kanalen die astmatisch zijn, wil je echt rendenment hebben moeten die bewerkt worden, anders ben je haadt voor jan lul bezig. |
Kan de kanalen niet veel groter maken, aangezien het spruitstuk dezelfde diameter gaten hanteerd. Als ik de poorten ruimer zal maken zal de overgang alleen maar wervelingen veroorzaken... En we zullen eerst wel zien wat dit oplevert. Als et echt niet wil gaat de kop eraf en zal ik em laten bewerken...
|
dennis op een kaktus gezeten tijdens de seks ?
die jongen wil gewoon iets aparts ,bewerken van de kop en inlaat spruitstuk kan altijd nog .wel zou ik er dan gelijk een goede nokenas in zetten |
Daar zat ik idd ook nog aan te denken, 268 of 272 graden?? Of zit ik nu in de verkeerde richting te zoeken?
|
272 is leuk ,maar dan is een kopbewerking en inlaatspruitstuk bewerking wel noodzakelijk voor volledig rendement ,alhoewel je zo alaardig mee komt
|
Ik snap niet waarom iedereen toch naar carbs over wil. Injectie is altijd beter. Je kunt in het gehele toerengebied de optimale hoeveelheid benzine inspuiten, dat moet ik de eerste carb nog zien doen.
|
Ik denk dat je je handen dicht mag knijpen als je 2 á 3 % vermogens winst haalt door het plaatsen van carburateurs, zonder extra dingen te doen. En dan moet ook nog je sproeier bezetting ideaal zijn.....zo uit de losse hand wat sproeiers plaatsen werkt niet...
Benzine injectie is altijd beter dan een carburateur....beter mengsel, korter aanzuigtraject, dus minder condensatie verliezen etc.... Alleen bij volledige aanpassing én afstelling op een rollenbank zal je veel vermogen extra krijgen, aanrommelen levert alleen extra brandstof verbruik op .. |
wedden dat ik die carburateur heb die over het hele toerengebied het perfecte mengsel geeft .en nog sneller op het gas reageert dan injectie
![]() zo kort is geen enkel injectie systeem ,dius injectie is bagger en alleen millieu vriendelijk . dit: heb ik nog geen enkel injectie motor zien doen op een 1.3 motor samengesteld uit standaard vw onderdelen .gk onderblok ,bewerkte mh kop ,3f nokkenas ,36mmkeihin cv carbs 135 sproeiers,gk ontsteking ,spaghetty . dus injectie jongens ,eat my butt crap, btw isard loopt je corrado al ? |
Zelfs een K-jetronic systeem heeft een korter injectie traject, de verstuivers zitten vlak voor de inlaatkleppen....daar kan geen één carburateur tegen op..Zelfs al zou je een DCOE rechtstreeks op het blok flansen..
Alleen carburateurs plaatsen op een blok brengt nauwelijks vermogens winst...en daar gaat het nu om. ALLEEN een complete ombouw met juiste afstelling levert (veel) meer vermogen |
kj tronic werkt met kanaal vanaf de lucht weger ,das ongeveer een 0,7 meter tot inlaat klep
|
Quote:
Daar word de benzine niet ingespoten he.....ik noemde de K-jetronic slechts als voorbeeld, andere systemen spuiten ook vlak voor de inlaatklep in...zelfs systemen zonder luchtmassa meter of wat dan ook ..... Bij moderne F1 motoren spuit men zelfs in in de inlaatkelk Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een carburateur nooit en te nimmer zo efficient kan om gaan met de hoeveelbranstof die benodigd is als welk inspuitsysteem dan ook.... En dan heb ik niet eens over de milieu eisen...een carburateur is gewoon een onding zuiver mechanisch gezien, daarom zijn ze ook aan het uitsterven (in de vorm met sproeiers dan he, moderne carburateurs zoals de Pierburg etc, zijn in feite inspuitsystemen in gebouwd in een huis wat lijkt op een carburateur) |
Quote:
Carbs is wat minder ingewikkeld. :D Is meer plug and play om als hobby-ist te monteren, en het geluid wat ik uit mijn jetta haalde was über! :cool: Daarnaast schijnt Serge er idd veel vermogen mee te halen zoals je ziet in zen reply... Dus dat is ook interessant. Het kan relatief goedkoop en simpel, en zo onzuinig is het ook weer niet....... Maar goed, niet dat ik er verder veel sjoege van heb. ;) |
op motorfietsen worden nog steeds carburateurs gebruikt aangezien deze beter op het gas reageren .injectie heeft altijd reaktie tijd nodig en een luchtkolom welke in beweging gebracht dient te worden ,
|
zolang de injectie van tegenwoordig zo shit op het gas reageert(letterlijk ,je trapt het gas in en 1 seconde later komt de motor los uit stationair ,met wroooooooooooooom tot ie 10 seconden later in de revlimiter zit )
met carbs zoals de keihin cv versie is je respons direct.met webers idd heb je eerst gebrek aan vacuum ,dit wordt gecompenseerd door de acceleratie sproeier .oftewel de motor hikt eerst en dan gaat het feest los ,vandaar dat ik motorfiets carbs gebruik deze reageren direct |
en ze leveren een perfecte hoeveelheid brandstof naar vraag over het hele toerengebied(tegenwoordig bij mij van 2800 toto en met 8000 met extra kick bij de 5000)
|
K-jettronic is in een woord kut. Alle verstuivers spuiten op hetzelfde moment in. Dus het meeste mengsel gaat verloren. Een echte injectie is direct ingespoten in de verbrandingskamer. Daar kun je vermogen uithalen. Uit K-jettronic niet...
En wat nou dit hele gestoei over dat die carburateurs niks helpen. Het is en blijft hobby... En een ander verhaal. Als jullie een snelle motor willen, dan zet je er toch geen K-jettronic op, of wel soms?? Ik denk dan dat je eerder over een systeem praat met elec. gestuurde injectoren. Die inspuiten op hun eigen momenten... |
En nog iets. Hoe korter de weg die de lucht moet afleggen. Hoe beter. Zo neemt de lucht tenminste minder warmte van de motor op en word et vermogen ook hoger. De carbs zuigen de lucht direct aan. Een injectiesysteem pakt et voor bij de auto, en moet et achter naar de motor brengen....
|
makt niks blijft leuk om te zien dcnf carbs op een 1.8
|
Jah, en ben volgens mij de enigste hier opt forum??
Zie et namelijk ook niet veel te koop staan, 2x op ebay voor dikke prijzen.. En ook al zal het vermogen niet dratisch stijgen, het geluid..... fenomenaal :D:D |
Quote:
LOL, de meeste injectie systemen spuiten echt in in het inlaat kanaal, alleen systemen zoals Mitsubishi het toepast op hun GDI motoren spuiten rechtstreeks in, maar dat zijn uitzonderingen. De meeste systemen spuiten of continu in, of intermitterend, dat wil zeggen per twee cylinders tegelijk. Het leuke is dat de K-jetronic het oermodel was waar zelfs de hedendaagse moderne systemen van zijn afgeleid, weliswaar aangepast aan de moderne eisen, maar toch Nogmaals: carburateurs plaatsen zonder verder aanpassingen helpt geen ene ruk....zonde geld enz... Maar laat je niet tegenhouden hoor, van mij mag je maar vraag dan niet om adviezen of zo als je het toch al weet ;) Waarom dacht je dat toendertijd GTI modellen werden uitgerust met injectie systemen?? Terwijl carburateurs toch al redelijk uitontwikkeld waren?? Niet voor de kat zijn viool, maar puur om vermogens winst (met als bijkomend voordeel schonere emissies) Zelfs fabrikanten als Alfa stapten van de carburateurs af, en gingen injectie toepassen toen deze betaalbaar werden, en ziedaar ook nog meer vermogen op de koop toe. Als je Webers, of wat dan ook gaat toepassen verwacht dan echt geen wonderen.....of je moet gek zijn op een mooi inlaat geluid, akoestische tuning is namelijk ook leuk ;) |
All times are GMT +1. The time now is 03:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.