![]() |
Golf 1 1979 Marsrot
Hallo iedereen,
Na de verkoop van mijn gele 3.2 mk1 (LINK ) ben ik op zoek gegaan naar een originele GTI. Een mk1 GTI is nog steeds een droomauto voor mij, maar blijkt lastig te vinden. Per toeval kwam ik bij een advertentie aan van een Marsrode mk1 uit 1979. In de advertentie stond eigenlijk niets anders dan: "Ik ben de 3 eigenaar, 100% origineel en in perfecte staat." Uit nieuwsgierigheid de man eens opgebeld en hij beweerde dat er geen plekje op zou zitten. "Het lelijkste aan de auto is originele dealersticker op de achterruit." werd mij verteld. Was dan wel geen GTI maar dit leek me ook wel bijzonder. Auto stond 2.5 uur van mij vandaan, tegen de Belgische grens. Toch de gok genomen om die kant op te gaan. Mijn vader meegevraagd en lekker met zijn tweeën een dagje van gemaakt. Aangekomen, bleek hij van een garage eigenaar te zijn die hem 25 jaar lang in zijn garage had staan als herinnering aan zijn oude Golfjes van vroeger. De afgelopen jaren lieten de APK formulieren zien dat er maar een paar kilometer per jaar mee gereden was. Nu ben ik van mijzelf altijd nog wel sceptisch over "100% origineel" en dat soort uitspraken en ben ook erg kritisch over spuitwerk. Dus op de kop, onder de auto, in alle hoeken en gaten de ingestanste merktekentjes van VW in panelen opgezocht, klopte ook allemaal op 1 na. (1 spatbord, lijkt wel een origineel spatbord te zijn maar productie rond de jaren '80) Maar verder kon ik nergens aan de auto vinden waar hij gespoten moest zijn, geen zakkers, plakranden, kleurverschil en dat soort dingen. Maar de motor, bak, gordels, velgen, ruiten, reserveband bleken allemaal van het juiste productiejaar te zijn. Afgezien van dat spatbord (en de kentekenplaten) is hij dus heel erg origineel! Toen een klein rondje gereden en ik was ineens over. Geen piepje of kraakje te vinden en het is alsof je uit de showroom rijdt in de jaren '70. Weekend erop afgesproken om de Golf op te halen een aanhanger gehuurd. Verkoper bleef erop hameren dat de Golf ook rijdbaar was dus terplekke beslist om met de Golf terug te rijden en de aanhanger als backup te gebruiken. Ritje naar huis ging voorspoedig, afgezien van een sneeuwbui in midden mei.... :rolleyes: Ook bleken de remmen aan te lopen en vlakbij huis begon hij te kraken. Heeft ook geen schuld na zo weinig km's gereden te hebben de afgelopen jaren. Wat info: Eerste tenaamstelling: 14-09-1979 Eerste eigenaar: Hr. W. Wijkstra uit Surhuisterveen Nieuw geleverd door: Automobielbedrijf Rint v.d Meulen B.V. in Buitenpost Model: Golf S 1.5 JB met 3 traps automaat Kleur: La3a Marsrood Aantal eigenaren volgens boekje en tijdlijn: Met mij er bij 4 Km stand: (0?)65702 km Eerste foto's: Op weg naar huis, bij het eerste tankstation om verse brandstof te tanken en alles nog even te checken: ![]() 20190413_114837 by Gijs N., on Flickr Sneeuwbui onderweg :shake: en de bezemwagen+aanhanger ![]() 20190413_125652 by Gijs N., on Flickr ![]() 20190420_160107 by Gijs N., on Flickr ![]() 20190414_152501 by Gijs N., on Flickr [url=https://flic.kr/p/2ifMNAN] ![]() IMG-20190420-WA0012 by Gijs N., on Flickr ![]() IMG-20190420-WA0013 by Gijs N., on Flickr Bouwjaar van de reserveband 1978 :D ![]() 20190413_201842 by Gijs N., on Flickr Op bovenstaande foto's heb ik hem al snel gepoetst, zal binnenkort wat extra foto's maken. Eerst eens kijken wat hij allemaal nodig heeft qua onderhoud en de remmerij netjes maken. :thumbup: |
Da ziet er proper uit!! Die liet ik ook niet staan!
|
Mooi, kom je nergens meer tegen
|
Hou je hem volledig origineel. Wat een plaatje
|
Mooi ding. Marsrood van de productiejaren t/m 1980 = L31B en niet LA3A
|
Dat is proper golfje :thumbup:
Mooi verlaging en velg zou ik niet kunnen laten, meer heeft die niet nodig! |
Wat een prachtig stuk! Die had ik ook direct gekocht als ik in de markt was!
(Sluisterveen zal wel Surhuisterveen zijn denk ik? :) ) |
Prachtig! :thumbup:
|
Uniek exemplaar !
|
Nice! Dat zijn de leuke vondsten
|
lijkt inderdaad wel nieuw ja..
stel je voor DAT het een GTI had geweest..dan had hij zeker noord van de 10.000 waard geweest.. alhoewel deze min of meer basis uitvoeringen nog schaarser zijn feitelijk 'wij' sloopten deze vroeger voor de harde klep,deuren,kap en eventueel de voorschermen om een GTI op te kunnen knappen toendertijd mooi ding hoor! |
Quote:
Quote:
Bedankt! Quote:
Ga hem origineel houden inderdaad! Eerst beginnen met alles poetsen en kijken wat we tegenkomen. Vooral het zwarte plastic heeft wat liefde en aandacht nodig. Quote:
Wist niet dat het L31B was! Zal de folder er op naslaan. Heb ook een certificaat van het VW museum opgevraagd. Kijken wat daar allemaal uit gaat komen. :thumbup: Quote:
Ga me proberen in te houden! 13 inch DUBs zijn natuurlijk ook niet mis :cool: Quote:
Je hebt gelijk, kon het handschrift blijkbaar niet helemaal lezen! Sluisterveen bestaat niet... :screwy: Quote:
Thanks Roy! :thumbup: Quote:
Bedankt, was inderdaad leuk om tegen te komen! Quote:
Haha groot gelijk dat jullie ze uit elkaar trokken voor de GTI's! ik stond bij een originele NL GTI uit 1978 wat eigenlijk alleen een kas was. Ook een unieke basis maar die moest nog 14k opleveren. Was me net iets te gek. Moet eerlijk zeggen dat ik iets tot in de puntjes restaureren het leukste vind, dus weet niet niet helemaal of ik mijn ei kwijt kan met deze rode aangezien hij zo origineel is. Maar dat gaan we zien! In ieder geval ben ik op de zijlijn nog steeds op zoek naar een leuke GTI basis om te gaan restaureren. Hoorde trouwens ook dat de 78s op de band niet het bouwjaar van de band is maar de gewichtscodering en de snelheidscodering. Eens kijken of ik ergens anders op de band een codering kan vinden. |
Alle vroege gti's (dus van '78 en vroeger) zijn enkel nog kassen die helemaal te herdoen zijn.
En daarvoor vragen ze al 10-14k :screwy: Als je daar de restauratie bijtelt, gaat dat nergens meer over. |
De remmen eerst maar eens losgehaald, zoals verwacht zijn die wel aan vervanging toe....
Gratis ge-cnc'ed randje: :thumbup: ![]() 20190702_193547 by Gijs N., on Flickr ![]() 20190702_193542 by Gijs N., on Flickr ![]() 20190702_194906 by Gijs N., on Flickr Blokken (of beter gezegd blokjes) en schijven zijn besteld. Kan alleen nog geen revisiesetje vinden voor dit type klauw... Dus binnenkort maar langs een revisiebedrijf gaan en wellicht kunnen zij de onderdelen bestellen. |
Ow wow, mooi hoor!! :thumbup:
|
Blijft goed om te zien dat er nog altijd zulke puntgave exemplaren verstopt staan. Zelfs in NL.. :)
|
Leuke auto, mooi te zien dat deze weer wat aandacht krijgt!
|
Nice! Ziet er goed uit, veel plezier met de wagen
|
Ziet er echt super uit!! Heel veel plezier en veilige km's er mee :thumbup:
|
Wou dit topic even terug kijken.... maar je foto's zijn al weg :(
Album van forum is niet handig, maar wel geen problemen mee! |
Blijft moeilijk met die externe hosts...
Zal binnenkort de linkjes fixen. |
Ik maak gebruik van het stukje hosting ruimte bij mijn internet provider. De foto’s kun je dan eenvoudig uploaden met een FTP client...
|
De klauwen aan de voorzijde bleken inderdaad helemaal vast te zitten, maar gelukkig zonder roestpunten op de cilinders.
Wilde ook in eigen beheer weer kunnen stralen dus samen met mijn vader een zandstraalcabine gekocht in de zomer: ![]() En dan beginnen! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Daarna in de zincspray gezet en grijs gespoten samen met een revisiesetje. ![]() ![]() Dragers en de rest van de onderdelen gestraald en gespoten ![]() ![]() ![]() ![]() Was al begonnen met invetten voor montage op die laatste foto's. Toen een aantal avonden besteed aan het schoonmaken van de wielkassen en eindelijk Dasty kunnen proberen na alle goede verhalen op het forum. :thumbup: ![]() Jammer genoeg heb ik geen "Na" foto gemaakt zie ik nu. Het is wel schoon geworden, maar volgens mij heeft hij een keer een tectylbehandeling gehad in 19XX, wat leksporen heeft achtergelaten. Ziet er misschien niet heel mooi uit, maar heeft hem waarschijnlijk wel geholpen om de tijd te overleven. :D Alles weer in elkaar gezet: ![]() ![]() ![]() ![]() Remmerij weer ontlucht dus dat is allemaal klaar. (Hopelijk haalt hij nu een beter brandstofverbruik dan 1 op 5 :rolleyes:) Ook begonnen aan het schoonmaken van voor naar achter, de voorbumper is nog netjes, maar na het schoonmaken en alle 25 lagen cockpitspray er af gehaald te hebben bleek hij toch wat aandacht nodig te hebben. ![]() ![]() Dus mee aan de slag gegaan: ![]() En in de dressing gezet: (hij glanst nog wel teveel en moet het hoekje nog heel iets beter in vorm krijgen) ![]() ![]() ![]() De grille heb ik ook geprobeerd dezelfde behandeling te geven maar die bleef toch wat grijzig. Samen met koplampen die licht geoxideerd waren van binnen besloten om het allemaal nieuw origineel Volkswagen/Hella te kopen. Ik ben nog wel op zoek naar een originele achterklep bakkersknecht. Zit nu tijdelijk een imitatie op. Misschien niet helemaal puur voor de purist om de delen te vervangen ook al is het van Volkswagen, maar vind zelf dat hij er toch goed bij moet staan. De originele delen die van de auto komen blijven gewoon bij de auto als iemand in de toekomst toch besluit dit te willen monteren. ![]() ![]() ![]() ![]() Excuus voor het instagram filter :tongue: Alles schoongemaakt achter de grille en koplampen: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dat was hem weer voor nu! Binnenkort bezig met de distributieriem en wat onderhoud. |
Supermooi werk!
Mooi nog die oude remklauwen en blokken. top! |
Mooi om te zien.
Ziet er weer netjes uit |
Typisch een basis Golf, zonder bekleding van de C-stijlen binnen, top.
|
Hij ziet er weer netjes uit
Je zegt dat je op zoek bent naar een bakkersknecht voor de achterklep,maar ik heb geen flauw idee wat dat is Ik heb nog wel wat onderdelen liggen dus misschien heb ik t wel |
Quote:
Dat is de gasveer! Ik was de benaming ook alweer vergeten maar toen Gijs 'm noemde dacht ik, verhip ja, zo noemen ze die dingen wel eens :D |
Bedankt allemaal!
@ Der typ Siebzehn: wist niet dat dit anders was dan de luxere Golfjes, maar nu je het zegt. Heb de catalogus van 79 maar staat daar zelfs niet in... Heb je nog meer kenmerken van de cheapo-uitvoeringen? Ik bedoelde inderdaad de gasveer, bakkersknecht is vroeger aangeleerd door de magazijnman van het zaterdagbaantje. :rolleyes: @Ironvw, ik ben op zoek naar een nieuwe, origineel VW, hoor het graag als je wat hebt! :thumbup: |
Wat mij bijstaat uit het verleden (had een 1978 golf D basis):
Geen hoofdsteunen op de voorstoelen, ruitjes of zwarte skaibekleding naar keuze en een enkele tellerklok. Verbaas me over dat hier een toerenteller in de dubbele klok zit, bij de meeste golfjes/jetta's van die jaren zat op die plaats een klok. |
Quote:
Deze heb ik helaas ook niet meer dus daar kan ik je helaas niet aan helpen |
Quote:
Tot en met zover ik weet het 76er modeljaar hadden de cheapo uitvoeringen bijvoorbeeld geen "bakkersknecht" maar een ordinair ijzeren stangetje om de achterklep in de lucht te houden. Meer info evt hier , of in dit specifieke, Duits Golf 1 forum. Quote:
Dit basismodel heeft een toerenteller omdat het er een is met een 1500 benzinemotor. Standaard Golfje's met 1100 benzinemotor of 1500 Diesel hadden indd geen toerenteller, maar een enkele "klok", de snelheidsmeter. Ik heb ook ergens gelezen dat zelfs de standaard 1500 benzine van het eerste modeljaar geen toerenteller hadden, maar dit is dus al een '79er. Edit. wat die hoofdsteunen betreft geldt voor Golfje's voor de NL markt, bij voor de Duitse markt Golfje's waren ze vanaf 1976 verplicht. |
Ziet er idd weer heel netjes uit :thumbup:
|
Gaaf hoor, zo'n originele Golf 1!
|
Kleine update: deze is verkocht en gaat naar zijn volgende baasje in de buurt van Almere.
Wel wat van geleerd: Dat alleen preserveren van een originele auto niet mijn hobby is.. :rolleyes: |
All times are GMT +1. The time now is 21:16. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.