![]() |
Golf 1 '83 1.8T20V APX
Beste Volksforummers,
Na jaren van lezen en volgen op het forum, vond ik het eigenlijk ook wel eens tijd om zelf mijn project hier even neer te zetten. Mijn naam is Dieter, ik ben 29 jaar en kom uit België (Zemst). Ik ben al van kleins af aan wild van alles wat een motor heeft en naarmate ik ouder werd is mijn liefde meer specifiek gegroeid naar het hele VAG gebeuren. Op mijn 16e heb ik mijn eerste auto gekocht, een golf1 1.6D van 1983. Met een beperkt studentenbudget ben ik er zelf mee aan de slag gegaan met het idee om op mijn 18 te gaan karren in m'n eigen gebouwde golf :drive: Na 2 jaartjes van lassen, sleutelen, reviseren, spuiten, vloeken, motorwissels, turbovervangingen,... ben ik dan uiteindelijk met de auto van m'n dromen de baan op gekunnen : ![]() Dit golfje is de basis geworden van mijn ondertussen uit de hand gelopen hobby en heeft door de jaren heen verschillende transformaties ondergaan. Om het verhaal niet te lang te maken, zal ik jullie besparen van de hele historie, details en de collega's die hem door de jaren heen vervoegd hebben in de garage :) Ondertussen is het hobbybudget iets ruimer geworden, waardoor ik beslist heb mijn eerste liefde opnieuw helemaal aan te pakken. Meer details en uitleg zullen volgen in de volgende posts! Ik hoop dat mijn project interessant leesvoer kan worden voor mijn mede hobbyisten en ik hoop ook raad en daad te krijgen gezien ik nog wel wat technische ondersteuning zal kunnen gebruiken! |
Ben wel benieuwd naar meer foto's van door de jaren heen.
|
Doe je goed met een APX heb je meteen 225 pk hehehe. Rij ik ook mee in een golf 1.
|
Mooi project! En inderdaad, meteen de dikste uitgekozen :D
Succes met de werkzaamheden en hou ons op de hoogte met VEUL foto`s! |
Het is ieder geval de bedoeling om regelmatig updates te posten en jullie op de hoogte te houden van de werkzaamheden.
Enkele foto's uit het verleden moet ook wel lukken, maar dan moet ik nog even het archief in :) In ieder geval neem ik nu even de tijd om jullie op de hoogte te brengen van de plannen (ik ga nog niet te ver in detail, maar probeer al zoveel mogelijk mee te geven) De meeste stukken en opbouwdelen heb ik al in mijn bezit, over de details en afwerking wordt nog nagedacht :giggle: : Motor, aandrijving, ophanging en remmen Zoals reeds gemeld komt er een 1.8T20V APX in te liggen. Deze is nu binnen bij de tuner om te reviseren en opnieuw op te bouwen. Voorlopig ga ik voor een setup met originele (K04) turbo, grote FMIC, 2.5/3 inch uitlaatlijn met powersprint demper, wideband lambda en software op maat. Ik spreek niet graag in cijfers, maar ik vermoed een kleine 300 pk en 400Nm te halen (zolang het maar fijn rijdt is minder ook goed :thumbup: ) Om het geweld op de baan te krijgen komt er een compleet gereviseerd en aangepaste 02J TDI bak met quaife sperdiff naast te hangen. De bak is al volledig klaar en zal gemonteerd worden in combinatie met een kabelbediende versterkte sachs G60 koppeling en vast vliegwiel. De bak zal bediend worden met kabels. Dit zijn de verhoudingen (en bijhorende snelheden aan 6000tr/min op 195/40/16) van de bak : ![]() Voor de ophanging heb ik simpelweg gekozen voor een KW v1 met verstelbare toplagers, de ophanging en stabilisatorstagen zullen worden uitgerust met PU bussen en komt er eveneens een stuurhuis in met quaife vertanding 3.1 lock to lock. Vooraan worden er G60 remmen gemonteerd (zimmerman remschijven met yellow stuff remblokken) in combinatie met een grotere rembooster en 22,2mm hoofdremcilinder. Achteraan komt er een golf 2 gti achteras op (+stabilisatorstang) met originele schijven (en remdrukbegrenzers op de HRC) Exterieur, interieur en velgen De carrosserie wordt volledig herlakt in het originele GTI marsrood. Dit rood zal gecombineerd worden met zwarte accenten (gti wielbogen, originele zwarte bumpers,originele zuid afrikaanse citigolf achterlichten...). Dezelfde kleurencombo zal tevens worden gebruikt bij de opbouw van de motor (zwarte inlaat en intercoolerbuizen, rode intercoolerbochten en leidingen,...) Voor de velgen heb ik gekozen voor een setje Audi A8 winterfelgen. Ze zijn al gepropt en geboord naar 4x100 en zullen worden gepolierd en afgewerkt met blinkend zwarte deksels. Om eventueel semi slicks te kunnen monteren (die in beperkte maten beschikbaar zijn) denk ik eraan deze nog te laten verbreden, maar hiervoor moet ik nog op zoek naar een specialist die het juiste materiaal hiervoor heeft :confused: In het interieur komt een volledig zwart tapijt met enkel 2 voorstoelen en rolkooi. Over de keuze van de voorstoelen ben ik nog niet 100% zeker, maar het zullen waarschijnlijk volledige zelf opgebouwde recaro's worden (wangen in leer met stof in het midden). Het dasboard wordt geflocked en ik ga zelf een golf2 gti teller naar eigen wensen opmaken. De rest van het interieur blijft zo origineel en functioneel mogelijk, een gti middenconsole met noodzakelijke tellers, spucknapf en een schakeltoren zullen het plaatje vervolledigen. Gedurende de opbouw zullen er waarschijnlijk wel nog enkele dingen wijzigen of worden aangepast. Ik ben zeker ook benieuwd naar jullie kijk en mening en zal waarschijnlijk ook jullie hulp nog nodig hebben om tot een afwerkt product te kunnen komen :D Ik maak zo snel mogelijk tijd om het verhaal verder aan te kleden met enkele foto's! |
Neem je meteen gesmede zuigers en H-profiel drijfstangen nu je motor toch wordt gereviseerd?. Ben je meteen klaar voor veel meer pk's.
|
Zeer proper project
Heb eventueel nog een kabelschakelmechnisme van een golf 4 liggen |
Quote:
De APX heeft standaard gesmede zuigers :thumbup: Andere drijfstangen heb ik over nagedacht, maar ik moet het project ook gewoon ergens een halt toeroepen... bedoeling is een fijn weekendwagen te hebben die me ook geen fortuin gaat kosten... het budget slingt naar mijn idee al snel genoeg op deze manier :D Quote:
de platte versie van de gti? |
Quote:
Over wat voor vermogen praten we dan?? :D JD zette gisteren deze uitdraai op Facebook: ![]() Spec`s: 1.8-20vt AGU (Stock internals) k04-064 (TFSI) Turbo Big intercooler/ custom intake / full exhaust JDstage 4 remap: 342pk & 420Nm En volgens hun gaat dit precies goed qua originele internals. Een APX is nog wat steviger uitgevoerd, dus dan zal die deze cijfers ook makkelijk kunnen hebben.......dus dat zit wel goed. 342pk is zát genoeg in een MK1 :rock: |
Quote:
:dance: |
Quote:
Dit is hem ![]() |
Strakke body, succes met verdere toekomstplannen.
|
Wat ik weet is dat een 150 en 180 pk 20vt blok niet veel meer dan 400 nm kan hebben. Met 420 nm zit je dus op het max. Met effe 300 pk ben je dus uitgetuned. Als je dan toch je motor reviseert zou ik meteen H-profiel drijfstangen in je APX blok monteren. Je hele motor is dan klaar voor 500 pk of nog veeeel meer zonder dat er iets stuk kan gaan(bomproof). Kost je wel weer een half maandsalaris maar het is toch bijna mei heb je meteen je vakantie geld goed besteed. Ik weet niet of je al een turbo hebt? Als je nog geen turbo hebt kun je meteen een grotere monteren als je de h profiel drijfstangen neemt tenminste. Beter nu 1200 extra uitgeven en 100 pk meer hebben en een bomprooi blok. Eventueel kun je mijn uitlaat wel overnemen van af het uitlaatspruitstuk tot achter incl downpipe Dan laat ik een 70 mm of 3 inch systeem op maat maken.
|
waar heb jij het nou over man?..
een autotje van pakweg 1000kg..en 500pk..en voorwiel aandrijving?.. dat gaat toch nooit werken..een Skyline met 500pk is al een serieus apparaat..en die is 4x4..met tractioncontrol en sperdiff en weet ik wat nog meer voor troep.. jou post gaat echt nergens over...sorry dat ik het zeg |
Quote:
Ik snap jullie beiden wel. Maar ik denk dat je vermogen ook als een soort van verslaving kan zien, je hebt er steeds meer van nodig om ervan te kunnen genieten :D Ik denk dat 225pk in een golf 1 al niet misselijk is, maar als je erop uitgekeken bent, is het wel makkelijk als je blok zó opgebouwd is, dat je er nog een heleboel méér uit kan halen, zonder dat ie weer compleet in de revisie moet. Met vooruitziende blik opbouwen zeg maar. Mooie plannen btw :thumbup: |
Quote:
Ik heb enkel de aansturing nodig op de bak :-) er komt bij mij een CAE toren in :) |
Quote:
Thx! :thumbup: Quote:
Quote:
Quote:
Ik snap het punt wel van de extra investering op het moment het blok open is, maar the sky is the limit denk ik dan. Deze redenering kan ik eigenlijk op heel het project en elk onderdeel of wijziging toepassen en dan komt er gewoon geen eind meer aan... Ik denk en hoop dat 300pk en 400Nm op de voorwielen van een golf 1 meer dan genoeg zal zijn... |
Enkele sfeerfoto's om het topic wat boeiend te houden :D
Na demontage ![]() Bijna leeg ![]() Motor en bak ![]() ![]() |
Vele honderden pk's in een golf 1 schiet echt niet op. 300 is zeker meer dan genoeg.
Kwam vroeger weleens op time attack daar reed iemand met een golf 1 met 380 pk zoiets geloof ik. Schoot voor geen meter op, geld voor die honderd pk extra kun je beter uitgeven aan iets anders en betrouwbaarheid. |
Quote:
Ik rijd met 400 pk en 480 nm en dat is voor mij genoeg. Misschien nog een ander uitlaat en dan zit ik op 430-440 pk, het maximum van wat de turbo kan leveren. Dit is denk ook het maximum voor een golf 1 met voorwiel aandrijving. Meer heeft geen zin. Minder is tekort. Er zijn er meer die met deze set-up rijden. Wil je meer dan moet je echt naar 4WD. Als je een APX in een golf 1 stopt vind ik dat je het zo moet doen dat je naar 400 pk toe kan. Zelf vind ik stoplichtsprintjes maar niks en kik op de versnelling van 80 tot 200 zeg maar en dan kan je 400 pk goed hebben in een golf 1. En wat is er nu mooier dan wielspin te hebben in z'n 2 bij 80 en in z'n 3 bij 120-130 en dan met je zijraam open zodat je het goed kan horen. IK heb mijn golf zo gekocht van een, voor een aantal van jullie, oude bekende hier op het forum (Bono). Het gene wat ik heb veranderd is een grotere turbo en een 6-bak. Als er iemand is van hier die een keer mee wil rijden om te ervaren wat ik bedoel dan laat je het maar weten. Zit in de buurt van Schiphol. Meeste mensen die met me meerijden willen niet nog een keer. En met een golf 1 met 400 pk meedoen met Time Attack heeft idd niet zo veel zin, heb je echt 4wd voor nodig. |
@Dieter. Wens je veel succes met de opbouw van je auto. Trek je niet te veel aan van de post's hier(ook de mijne) en trek je eigen plan. Denk dat je een erg leuke Golf zult krijgen.
|
Quote:
Een forum dient toch om meningen uit te wisselen, niet? :thumbup: Als we allemaal respect hebben voor het idee van een ander is het allemaal goed ;) Bedankt, ik doe m'n best en hoop ook op een erg leuke golf! |
Hier een filmpje uit 2010, ga hier ruim boven 200. M'n broer rijd mee en dat is wel weer 95 kg extra. En dat kun je goed merken. Wielspin heb ik dan niet meer. |
Dat gaat lekker raar idd! :thumbup: :D Wanneer maak je nou eens een topic aan :rock:
|
Quote:
Heb zelf geprobeerd om het filmpje hier te plaatsnemen maar dat is me niet gelukt. Gelukkig heb ik een behulpzame dochter die haar domme pappa heeft geholpen. Loop een jaar of 10 achter kwa internet en mobiele telefoon. Dankzij mijn broer heb ik een filmpje, verder doe ik niet aan foto's maken enzo. Een topic starten zonder pics zitten jullie ook niet op te wachten denk. |
Nee das waar...een topic is waardeloos als er geen foto`s in staan :postpics:
;) |
Quote:
Sorry Rene ik kan nog niet eens een foto maken met mijn mobiel want er zit geen camera op. Word echt tijd dat ik een andere mobiel ga nemen. Heb een ook een gti gerestaureerd tot nieuwstaat en daar heb ik ook bijna geen pics van achteraf wel jammer maar ja. Had een mooie camera klaar voor pics maar de batterij was leeg en thuis konden we de oplaadkabel niet meer vinden. Ook geen pics van, vind mezelf wel een oetlul eigenlijk. |
Oetlul??? Das zoooooooo 1992 :D :D
Excuses voor de topic vervuiling, maar ik mòest m ff maken. |
Quote:
Was een mooie tijd 1992 hoor, reed ik net een jaar in mijn eerste golfje gti. De Golf Gti Club Holland was ook op z'n hoogte punt toen. Je mag me wel feliciteren dat ik al 25 jaar golf 1 rijd. Zal de komende 25 jaar niet veranderen hoor. En jij? Zie in je profiel dat je BWM en Renault rijd. Snel opruimen die zooi. BMW mag je wel houden hoor, vind ik ook wel een hele mooie auto. |
was wel iets later dan 1992 hoor..het mooiste waren Baarlo 94- 95-96 lijkt mij..
vind het ook wel een prestatie zo lang in een Golf 1 ..ikzelf denk ik een jaar of 15..toen was ik het echt helemaal zat..vooral in de winter ga je door een hel met zo'n ding.. kachel duurt een eeuwigheid voordat hij warm is..alles zit vastgevroren in de winter..je krabt hem schoon en rijd weg ->vriest van binnen aan..,de verlichting is 3x niks.. tegenwoordig met internet is het gelukkig makkelijker om aan onderdelen te komen en alles ..maar dat was 15 jaar geleden wel anders....was amper nog iets voorradig bij de dealers..en VW classicparts? wat is dat?.. ben toen ook maar overgegaan naar het merk met de blauw/witte rotor en 6 potten onder de kap..(zal ook niet meer veranderen) al blijft een Golfje 1 wel mooi om te zien..toch iets aparts. sorry voor verdere topicvervuiling (aangezien Jo toch geen foto's plaatst :) ) |
Haha heerlijk! Mooie thread.
Ik ben erg benieuwd naar dit project, en tevens moeten we n x een rondje rijde turbojo2! Woon in bussum maar we cruise vaak door Amsterdam! |
Quote:
Hoor wel als je in de buurt bent. Je bent welkom. @Heinz. Met dat ik al 25 jaar golf 1 rijd bedoel ik mee grotendeels als hobby auto met mooi weer. Heb van 1991 tot 1999 in een 1,8 gti gereden en daarna tot 2003 in een cabrio. Dus 12 jaar voor dagelijks gebruik. Toen even 1 jaartje onderbroken zonder golf ivm de komst van onze dochter (die van het filmpje plaatsen). Dan is een cabrio wel wat krap. Sinds 2004 weer terug met een 1.8 gti die totall loss werd gereden door een oud vrouwtje van 80 die geen voorrang verleende. Nu heb ik 3 gti's (03/77, 10/77(oudste zwarte van NL) en 83) en 1 gli (1979 met tittentaco)in de schuur staan. |
Quote:
Haha goud!! heerlijk. Sorry voor de topic vervuiling!! |
Zo, terug even van onder het stof halen want de motor is zo goed als klaar voor inbouw... Nog even de inlaat en kleppendeksel poederlakken, turbo erop en hij kan gemonteerd worden! (foto's volgen zo snel mogelijk)
Ik heb wel nog enkele vragen waar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben namelijk op zoek naar de rest van de stukken om te bestellen om de inbouw te vervolledigen, maar voor sommige zaken had ik graag de raad van de kenners :thumbup: - Welke radiator neem ik het beste qua pasvorm en aansluitingen? Welke darmen en leidingen zijn geschikt om te gebruiken? - Heeft er iemand ervaringen met schakeltorens? De CEA's zijn mooi, goed, maar ook prijzig... kent er iemand goeie alternatieven? (TR Motoring?) - Welke aandrijfassen neem ik best of moet ik de lengte sowieso laten aanpassen? - Welke opvoerpomp/hoofdpomp neem ik het beste? De hoofdpomp komt gewoon buiten de tank te hangen onder het chassis, waar zit de opvoerpomp juist? - Ik heb een HRC van 22,2mm, maar weet nog niet met welke rembekrachtiger ik deze kan combineren (golf cabrio?) heeft er toevallig iemand een stuknummer? Alvast bedankt voor jullie hulp! |
Het huwelijk tussen vbak en motor is zo goed als rond (nog even wachten op de druklager bij de dealer), de motor is nu ook finaal klaar...
Ik heb toch gekozen voor een andere turbo gezien bij de originele het huis gebarsten was.. het is een TTE300 turbo geworden (K04 rebuild door the turbo engineers), bijkomend komen er nog 440cc injectors in icm FMIC en 3 inch uitlaatlijn. Vanaf dat alles netjes is gemonteerd ga ik beginnen testfitten en aanpassen... nog even dus en de opbouw kan beginnen. Nadat alles is opgebouwd en goedgekeurd, gaat hij terug uiteen om er een nieuw kleurtje op te zetten. ![]() Schakeltoren ondertussen ook opgehaald : ![]() |
Hoe staat het hiermee?
|
Quote:
Wegens drukte even niet verder kunnen doen, maar hierbij een kleine update. Motor is ondertussen helemaal opgebouwd en ingebouwd voor de testfit : ![]() ![]() Het gehele nieuwe onderstel (draagarmen, rubbers, achteras met schijven, remmen, veerpoten,...) zijn ook reeds gemonteerd om alles netjes aan te passen alvorens hij naar de spuiterij gaat. ![]() |
Er zijn echter nog enkele dingen waar ik tegenaan loop, waar ik hoop jullie hulp te kunnen krijgen...
Ik heb een nieuwe brandstoftank gemonteerd en ben ondertussen bezig met de leidingen en brandstofpompen. Ik heb een Walbro gsl392 (255L/h) aangeschaft als hoofdpomp, zou deze volgens jullie moeten volstaan? Deze monteer ik best zo dicht mogelijk bij het motorcompartiment veronderstel ik? Ik zou dan ook nog een opvoerpomp moeten hebben, weet er iemand welke ik best neem en waar deze moet gemonteerd worden? |
zou ik morgen vragen wat voor schakeltoren dat is en waar besteld en de prijs.
haha mvg arjan v |
Quote:
Hoi Arjan! Toren is van tr motoring, je kan hem vinden op facebook... Super fijne kerel! Totaal met kabels was iets van een 800... |
All times are GMT +1. The time now is 10:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.