Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   TDI drama, wanhoop nabij!! Hulp gezocht (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=131733)

remie 31-01-2015 20:56

(OPGELOST) TDI drama, wanhoop nabij!! Hulp gezocht
 
Ik heb al een poosje een probleem met mijn Golf 2 TDI. Het betreft een gereviseerd AFN blok waarvan de turbo niet nieuw is maar wel schoongemaakt. Het probleem doet zich al voor sinds de ombouw.

Wanneer ik een rondje ga rijden over binnen wegen is er niets aan de hand. Ik kan lekker doortrekken in alle versnellingen, door het hele toerengebied. Bij het invoegen op de snelweg kan ik gewoon doortrekken naar 160+.

Maar wanneer ik bijvoorbeeld constant 110kmh ga rijden dan heb ik binnen enkele seconde noodloop. Dit gebeurd alleen in de 5e versnelling boven de 100kmh. 90kmh gaat bijvoorbeeld gewoon prima, zodra ik maar over de 100 ga dan gaat het mis. Ik kan de noodloop voorkomen door steeds het gas los te laten en weer in te drukken.

Bij het uitlezen kwam 00575 inlet manifold control diffrence naar boven. Bij het loggen niets vreemds te zien bij doortrekken van 1000-4000rpm. Echter op de snelweg bij constante snelheid vliegt de turbo druk omhoog en gaat hij in de noodloop.

Er zijn 1000 topics te vinden over dit onderwerp en van alles al geprobeerd maar ik kom er niet uit. Is er misschien iemand die hier samen met mij naar zou willen kijken? Ik woon in de omgeving Dordrecht maar ik ben zo wanhopig dat ik bereid ben naar Delfzijl af te reizen.

N.B. De tdi komt uit een golf 3 waar ik nog een paar honderd km mee gereden heb voor ik hem demonteerde. De auto reed toen perfect.

Polo1w 31-01-2015 21:27

Vacuumslangen 100% goed gemonteerd?
Al eens een andere n75 geprobeerd?

remie 31-01-2015 23:25

Ik heb meerdere malen alle slangen los gehaald en gecheckt. De n75 is al vervangen.

Ergens moet er iets niet kloppen, maar ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet :shake:

Polo1w 01-02-2015 10:20

Wat heb je precies allemaal gewisseld/vervangen?
Anders krijg je hier 20 suggesties die je al geprobeerd hebt.
Interessant probleem..

EelcoB 01-02-2015 11:02

Ook het slangetje naar je ecu? En in de ecu zelf?

remie 01-02-2015 11:10

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Wat heb je precies allemaal gewisseld/vervangen?
Anders krijg je hier 20 suggesties die je al geprobeerd hebt.
Interessant probleem..


De vacuumslangen zijn allemaal vernieuwd bij de revisie.

Ik heb de slang van de inlaat naar de ecu vevangen, óók het stukje in de ecu achteraf.

Ik heb een ander inlaat traject, zodat ik FMIC kon plaatsen. Ik heb al eens gelezen dat iemand een lekkage in het inlaattraject had zitten met het zelfde probleem. Maar ik kan tot op heden niets ontdekken of horen.

De N75 is nieuw.

De egr klep is afgedopt

De turbo is helemaal schoongemaakt en de hevel van de schoepen gaat soepel met de hand. Geen test met VagCom kunnen doen tot op heden.

Ook al een keer de stekkers van de N kleppen gewisseld, wat al helemaal niets goeds deed.

Dit probleem ook al een keer neergelegd op het TDIclub forum. Alle tips geprobeerd maar ik krijg nu het idee dat ik het wellicht verkeerd uitvoer. :(

Black Devil 01-02-2015 11:47

Zitten alle vacuumslangen wel goed aangesloten, je zal niet de eerste zijn.

Soms is het gewoon goed er een ander na te laten kijken want zelf zie je het op een gegeven moment niet meer.

Polo1w 01-02-2015 11:51

Om hier wat wijzer van te worden is een goede testsessie met vagcom of een andere goede testkast wel een must!
Wat meet de turbodruksensor?
Wat doet de luchtmassameter?
Wat voor buitenluchtdruk meet je?
Dat zijn toch waardes die vrij belangrijk zijn voor een diagnose!

sixpack 01-02-2015 11:54

Probeer eens met lopende motor
Remreiniger rondom de n75, inlaattraject en vacuum slangen te spuiten
Zodra de motor anders/harder gaat lopen heb je een vacuum lek.

Ps niet op gloeiende delen spuiten en pas op wat je doet ;)

Polo1w 01-02-2015 11:55

Er moet vast iemand een log kunnen maken, op de snelweg van 90 km/u naar 110, totdat het probleem zich voordoet, het zal mooi zijn om deze hier te plaatsen, zodat meer mensen hier het kunnen analyseren👍

Turbo-Variant 01-02-2015 12:11

Zonder wat logs is hier inderdaad geen beginnen aan. Vagcom eraan en trappen met die hap.

Quote:
Originally Posted by sixpack
Probeer eens met lopende motor
Remreiniger rondom de n75, inlaattraject en vacuum slangen te spuiten
Zodra de motor anders/harder gaat lopen heb je een vacuum lek.

Ps niet op gloeiende delen spuiten en pas op wat je doet ;)


Denk niet dat de motor reageert op een vacuümpomp die wat remreiniger opzuigt. ;)

sixpack 01-02-2015 12:24

Mehh zo vond ik vroeger de vacuum lekjes,
Nu is het aan de laptop hangen en vanaf de bank kijken of je een reset kunt geven ;)

Dokter D 01-02-2015 12:47

Hoe staat je pomptiming?
Krijgt de ecu een snelheidssignaal?

remie 01-02-2015 12:57

Had de logs idd even moeten plaatsen. De tweede log is tijdens het invoegen op de snelweg. Dan stijgt de turbodruk bij constante snelheid behoorlijk.







Ik ben niet in het bezit van een volledige versie van vagcom om bijvoorbeeld de turbo te testen.

remie 01-02-2015 13:05

Mijn kennis wat betreft diesel gaat wel goed. Het TDI verhaal is nogal nieuw, ik waardeer jullie tips maar ik kom er niet uit in mn eentje. De slangen lijken allemaal goed te zitten, wanneer ik het aanpas start de auto direct in noodloop.

Ik ben geen luie donder dat ik het aan iemand anders wil overlaten, ik heb echt mijn uiterste best gedaan!

Dokter D 01-02-2015 13:08

In de eerste log blijven zowel de lmm als de turbodruk waardes behoorlijk achter.
Is deze gemaakt in de 3e versnelling en volgas?

2e log loopt de druk absurt hoog op onder deellast en je ziet dat de n75 er alles aan probeert te doen om deze naar beneden te krijgen maar dat t niet lukt.

Jammer dat je groep 8 niet hebt meegenomen.

Zie ook mijn vorige post:

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Hoe staat je pomptiming?
Krijgt de ecu een snelheidssignaal?

René 01-02-2015 13:10

Ben geen specialist...integendeel, maar als ik jouw logje zo bekijk...ziet het er naar uit dat je N75 ventiel keihard aan het werk is om jouw variabele turbo bij te regelen omdat de turbodruk veel hoger is dan de gewenste turbodruk, maar het lukt hem niet.

Je zou even de actuator los kunnen halen van de turbo om te controleren of de schoepjes nog een beetje gangbaar zijn. Als dat zo is...en je hebt geen vacuumlek, dan zou ik de N75 klep vervangen.

Je kan trouwens het beste een log maken in de 3e of 4e versnelling en dan bij laag toerental volgas geven tot hoog in de toeren.

Melvin 01-02-2015 13:13

Is MAF specified hetzelfde als MAF expected in betekenis?

Want de MAF waarde is telkens nog niet in de buurt van wat er specified is. Kan dus zomaar LMM zijn. Leen die ff van iemand en je weet het.

Dokter D 01-02-2015 13:17

Quote:
Originally Posted by Melvin
Is MAF specified hetzelfde als MAF expected in betekenis?

Want de MAF waarde is telkens nog niet in de buurt van wat er specified is. Kan dus zomaar LMM zijn. Leen die ff van iemand en je weet het.


Specified is gevraagd door de ecu, actual is de daadwerkelijk gemeten waarde.

LMM is in mijn ogen niet fris meer maar dat zou anderzijds geen invloed mogen hebben op het rijgedrag in deellast.

Uiteraard kun je altijd een andere proberen en daarmee de lmm uit te sluiten.

René 01-02-2015 13:21

Maak eerst op de goede manier een logje....dan is het ook beter oordelen denk ik. Dit is het voorbeeld van een log gemaakt op de juiste manier:

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd....439042023_o.jpg

meijer1972 01-02-2015 13:36

Ik heb een paar weken geleden ook problemen met mijn AHF TDI gehad. (zit op AFN ook een variabele turbo?) Ik heb toen ook een log laten maken en veel dingen geprobeerd.
N75 vervangen, turbo vervangen. Achteraf bleek het bij mij het terugslagklepje van het vacuum te zijn. Deze zit net voor de N75. Hierdoor ging er geen vacuum naar de N75. Dus hoewel de N75 schakelde, er ging dus ook geen vacuum door naar de turbo.
Het leek er bij mij eerst op dat het de N75 was. Deze werkte wel, maar er kwam geen vacuum door,
Ik ga niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar het zou kunnen.
Je kunt de slangen even doorverbinden en dan rijden. Kijken wat er gebeurd. Het is eenvoudig om te doen en het kost niets. Nee heb je....

Succes.

remie 01-02-2015 13:52

Quote:
Originally Posted by Dokter D
In de eerste log blijven zowel de lmm als de turbodruk waardes behoorlijk achter.
Is deze gemaakt in de 3e versnelling en volgas?

2e log loopt de druk absurt hoog op onder deellast en je ziet dat de n75 er alles aan probeert te doen om deze naar beneden te krijgen maar dat t niet lukt.

Jammer dat je groep 8 niet hebt meegenomen.

Zie ook mijn vorige post:


De eerste log is inderdaad in de 3e versnelling. als de ecu geen snelheid signaal krijgt zou mn mk3 tellerbak het niet doen denk ik? Die doet het gewoon. De timing heb ik hulp bij gehad maar ik weet niet hoe ik het moet checken verder?

Sorry voor mijn beperkte kennis. Verklaard waarschijnlijk waar het mis gaat..
Helaas nu de wagen niet thuis staan om een nieuwe log te kunnen maken.

Dokter D 01-02-2015 13:57

Wanneer je een mk3 teller hebt dan heb je ook snelheidssignaal ja.

Turbo-Variant 01-02-2015 14:06

Tenzij er in de kabelboom iets niet goed zit... ;)

remie 01-02-2015 14:23

Tot nu toe erg bedankt voor het meedenken. Het punt is dat ik hier al een aantal maanden mee rond rij en al avonden/weekenden kwijt ben aan het googlen/sleutelen aan dit probleem. Alle punten die ik tot nu toe ik dit topic voorbij heb zien komen heb ik al een keer onderzocht. Ik denk daarom dat ik zelf gewoon verkeerd zoek en heb daarom besloten om maar hulp te zoeken via het forum. Iemand die wellicht ervaring heeft met het probleem en hier samen met mij in het echt naar wil kijken.

MK2-VRT 01-02-2015 18:31

Maak je VNT maar schoon, daar zit je probleem!

Polo1w 01-02-2015 18:31

Als ik dit zo bekijk, vraag ik me af of de vacuümpomp nog wel goed is.
Lmm is schat ik ook geen 100% meer, maar zou deze klacht waarschijnlijk niet veroorzaken.
De n75 staat bijna volledig los om de turbodruksensor omlaag te krijgen, maar t lukt niet.
N75 is nieuw toch?
Turbovanen waren losgeweekt/schoongemaakt/gangbaar?
Blijft over vacuüm te weinig/lek.
Is de actuator van de versteller op turbo niet lek? Nooit meegemaakt, maat het is vast mogelijk.
Of de pomp trekt weinig vacuüm, waardoor de actuator niet goed werkt.

remie 01-02-2015 19:01

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Maak je VNT maar schoon, daar zit je probleem!


De turbo was volledig schoon na de revisie (nu net 5000km geleden). Het probleem deed zich tijdens de eerste test rit al voor.

Wat betreft het vacuumsysteem. Wanneer de golf langer dan twee dagen stil staat is mijn rempedaal hard. Kan dit iets betekenen? Ik lees veel over slangen van rembekrachtigers, ect. Wel al een keer gecontroleerd of ik iets zag met het blote oog.

Het varieert ook per keer hoe snel de noodloop begint. Vaak binnen 10 sec, soms verbaasd het me dat hij na enkele minuten nog geen noodloop heeft en een enkele keer heb ik 20min snelweg gereden zonder noodloop.

Polo1w 01-02-2015 19:13

Dat je rempedaal hard is na 2 dagen, das normaal.
Je kan eens proberen een vacuummeter te scoren, en het systeem te testen zoals het volgens speek moet:

bekijk in de VAG-COM-log (of grafiek) de duty cycle van de N75. De waardes daarvan moeten tussen ca. 45% en 90% liggen, als die duidelijk hoger zijn (meer dan 95%), of niet boven de 60% komen, dan is waarschijnlijk de turbo het probleem. Let op: bij oudere (1.9) TDI's varieert de N75 van 20% (niks te doen) tot 90% (hij werkt zich uit de naad); bij nieuwere TDI's (vanaf. ca. 2004) zijn de waardes van de N75 'andersom': van 90% (hij heeft niks te doen) tot 10% (hij werkt zich uit de naad).
test de N75 als volgt: sluit VAG-COM aan op je auto, start de motor, ga naar [01-Engine], dan naar [Basic Settings-04], dan naar [Groep 011]. De motor zal iets verhoogd stationair gaan lopen. Als het goed is zie je nu de duty-cycle om de paar seconden wisselen van 0% naar ca. 92%. Laat dit een paar minuten draaien en kijk of de klep werkt. Eventueel even meehelpen. Met een beetje-boel mazzel zul je zien dat bij elke slag de verschillen in druk groter worden zodat het uiteindelijk weer goed is. Controleer of er regelmatig vacuüm op de slang komt bij de basis afstelling (04) op Groep 010 (de motor moet wel draaien anders heb je geen vacuüm). Volg het slangetje tot aan de elektrische klep N75, en controleer het aan de klep nog eens. Controleer het vacuüm (ongeveer -800mbar) aan de andere slang op de N75. Één slang heeft permanent vacuüm, de andere niet. De slang zonder vacuüm loopt naar het luchtfilter. Heb je wel vacuüm op één van de slangen maar niet naar de turbo dan is de N75 de boosdoener.
Bij een wastegate-turbo is bij turbodruk-problemen 9 van de 10 keer de N75 de boosdoener.
vervang evt. de N75, die kan versleten zijn, maar ook alleen problemen geven als je het gaspedaal erg ver in duwt. Het is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn. Een nieuwe N75 kost twee cijfers voor de komma (een nieuwe turbo 'iets meer'), dus het is logisch om eerst de N75 te vervangen.

(Bron: speek vcds/vagcom)

remie 01-02-2015 19:44

Ik ben helaas niet in het bezit van een versie van vagcom om die test uit te voeren. Die zou waarschijnlijk het 1 en ander kunnen verklaren. Dan zou ik iemand moeten vinden die dit kan doen.

Ik heb soms ook dat ik tijdens het op trekken dat ik een klein dipje heb en dan weer verder doortrekt. Ik probeer maar alle symptomen op te noemen.

Dokter D 01-02-2015 19:52

Je kunt eerst de tip bovenaan deze pagina eens proberen:

Quote:
Originally Posted by meijer1972
Ik heb een paar weken geleden ook problemen met mijn AHF TDI gehad. (zit op AFN ook een variabele turbo?) Ik heb toen ook een log laten maken en veel dingen geprobeerd.
N75 vervangen, turbo vervangen. Achteraf bleek het bij mij het terugslagklepje van het vacuum te zijn. Deze zit net voor de N75. Hierdoor ging er geen vacuum naar de N75. Dus hoewel de N75 schakelde, er ging dus ook geen vacuum door naar de turbo.
Het leek er bij mij eerst op dat het de N75 was. Deze werkte wel, maar er kwam geen vacuum door,
Ik ga niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is, maar het zou kunnen.
Je kunt de slangen even doorverbinden en dan rijden. Kijken wat er gebeurd. Het is eenvoudig om te doen en het kost niets. Nee heb je....

Succes.

remie 01-02-2015 19:59

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Je kunt eerst de tip bovenaan deze pagina eens proberen:


Ga ik porberen. ik moet dus alleen het terug slag klepje weg halen en de slangen aan elkaar verbinden?

Polo1w 01-02-2015 20:07

Dat bericht herinner ik me ook nog ja!
Goeie tip.
Kan je er voor testen wel ff tussenweg laten, mits hier geen aftakking voor de rest van je vacuumsysteem opzit👍

carbreaker de autosloper 01-02-2015 20:32

zo een storing had me kennis ook met een tdi inbouw in een t 3,,,,was een draad naar de remlicht schakelaar of koppeling of zo die moest dan aan massa ...zal et hem vragen

Dokter D 01-02-2015 20:35

Quote:
Originally Posted by remie
Ga ik porberen. ik moet dus alleen het terug slag klepje weg halen en de slangen aan elkaar verbinden?


Juist

bartuzz 01-02-2015 21:40

Ook zelfde gehad met een 1z was ook de remlichtschakelaar.

meijer1972 01-02-2015 22:00




In mijn geval keek ik bij stationair lopende motor naar de actuator. Ik had de terugslagklep verwijderd en de slangen los. Als ik de slangen aan elkaar verbond, zag ik dat er een andere stand was van de actuator.
Ik weet niet gezien jouw klacht, of je het ook bij stationair kunt zien. Rij gewoon eens zonder terugslagklep om te proberen.

remie 01-02-2015 22:29

Quote:
Originally Posted by bartuzz
Ook zelfde gehad met een 1z was ook de remlichtschakelaar.



Remlichtschakelaar, hou is dat mogelijk?

Polo1w 01-02-2015 22:47

Quote:
Originally Posted by bartuzz
Ook zelfde gehad met een 1z was ook de remlichtschakelaar.


Heb wel eens een caddy gehad op de zaak die constant uitviel,
Na een enorm lange zoektocht bleek dit de remschakelaar te zijn.
Leuke problemen kunnen die veroorzaken soms, maar ik betwijfel of jou
turbodruk probleem hierdoor veroorzaakt kan worden.

remie 03-02-2015 19:31

Vandaag de vacuumleiding direct aangesloten op de n75. Bij het los haLen hoorde ik gelijk de vacuumbol/demper sissen, daar stond dus mooi vacuum op.. Na een test rondje weer noodloop :redface:

Ik voel ook duidelijk vacuum op de leiding naar de actuator en als ik de leiding loshaal verdwijnt het fluitje uit de uitlaat bij stationair. Wanneer ik hem er weer op zet met lopende motor hoor ik de turbo weer spoelen door de uitlaat.


All times are GMT +1. The time now is 09:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.