![]() |
de pinnen die je mist zijn o.a. voor de MFA en een signaal voor de om de radio geluid te versterken als je harder rijdt. In iedergeval niet nodig voor je tittentacho die zal eerder minder functies hebben.
Al het andere kan ik je niet helpen heb dit nooit zo gedaan (verouderderen ipv vernieuwen) maar weet zeker dat je twee schema's naast elkaar moet gaan leggen met je nieuwe dashboom en je oude klok. |
Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca. August 1978 bis ca. 1980 (Tittentacho)
1.- frei oder Tempraturkontrolle 2.- Blinker (Klemme 43) 3.- Fernlicht 4.- Drehzahlmesser (Klemme 1) oder Uhr 5.- Masse (Klemme 31) 6.- Tachobeleuchtung (Klemme 58) 7.- Plusleitung (Klemme 30) 8.- Tankgeber 9.- Kühlmitteltemperatur oder Temperaturkontrolle 10- Ladekontrolle (Klemme 61) 11.- Öldruckkontrolle (Öldruckschalter) 12.- Vorglühkontrolle 13- frei oder Abgasrückführungskontrolle (Exportmodelle) 4- frei Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca.1980 bis 1993 1.- Tachobeleuchtung (Klemme 58) 2.- Masse (Klemme 31) 3.- Tankgeber 4.- Wassertemperatur 5.- Drehzalmesser (Klemme 1) 6.- Dauerplus 12V für Uhr/MFA (Klemme 30) 7.- Fernlicht 8.- Rollmode (Umschalten der MFA) 9.- Öldruck 1,8 bar 10- Vorglühkontrolle oder Lambda (OXS-Lämpchen bei US-Tachos) oder frei 11.- Öldruck 0,3 bar 12.- Ladekontrolle (Klemme 61) 13.- Blinker (Klemme 43) 14.- Zündungsplus 12V (Klemme 15) http://golfcabriowiki.de/index.php/...Kombiinstrument Verschil is er :rolleyes: :eek: :thumbup: zijn de pinnetjes makelijk om te zetten uit de 14-polige stekker ? of beter om solderen. En een vertaling zou voor sommigen punten ook wel makkelijk zijn. En de stekker die ik nu heb heeft dus 2 aansluitingen 9.- Öldruck 1,8 bar 11.- Öldruck 0,3 bar welke ga je gebruiken voor de aansluiting op de tittenteller nr 11 ??? dit moet haast wel nr 9 zijn want de pinnen 8 en 10 en 11 zijn niet in gebruik bij mij :rolleyes: En deze kan ik niet plaatsen: Steckerbelegung Kombiinstrument ab ca. August 1978 bis ca. 1980 (Tittentacho) 1.- frei oder Tempraturkontrolle Mede om dat ik denk ik 9.- Kühlmitteltemperatur oder Temperaturkontrolle gebruik voor mijn pin 4.- Wassertemperatur En van mijn eigen stekker kan ik deze niet terug vinden op de oude aansluiting: 14. - Zündungsplus 12V (Klemme 15) :confused: |
Omzetten
Denk blokkeer stripje los klikken en met een dun (iPhone simkaart tooltje bijvoorbeeld) pinnetje de stekkertjes ontgrendelen uit hun huisje en dan op de juiste plek terug steken |
Klinkt easy :D zou Vrijdag is kijken of het echt ook zo makkelijk gaat mijn ervaringen hier mee zijn niet echt .... ;)
|
Je zou ook een officieel stekker uitdrijvertje kunnen kopen, daar moet het zeker mee lukken
|
:thumbup: die tijd gun ik me niet ,even pielen zo niet de tang er in en solderen maar.
|
|
Ja, zoals hierboven al geschreven het is vrij eenvoudig om de stekker open te klikken. De pennetjes kun je dan zonder veel moeite opnieuw steken/rangschikken. Je moet goed opletten dat het haakje daarna de printfolie nog raakt (wil nog wel eens buigen). Heeft me namelijk al eens een middag gekost.
Voor stekkers in je zekeringenkast gebruik ik deze van midlock; ![]() Sommig gaan er zo uit en sommige zit je dan mee te klooien. |
Gewoon een oude antenne opofferen, daar zit altijd een passende maat bij. ;)
|
ik heb die conversie wel eens gedaan bij een 78er..maar dan anders om..
dus van oud naar nieuw, tevens van een enkele teller naar een GL (s) het is een kwestie van de stekkers omsteken en testen..draadkleuren per functie schelen ook niet zoveel (ik dacht zelfs dat dat hetzelfde bleef)... het enige waar ik mee zat is dat ik een andere temperatuursensor moest hebben anders werkte de meter niet ,en toerental signaal...dat was alles.. het is niet zo spectaculair.. dat er een 1 keer vanalles gaat branden als je aan groot licht trekt ,komt omdat je nu stroom de verkeerde kant opstuurt.. als je de stekkers versteekt op functie ben je al een heel eind.. |
Voor je luchtbuis heb ik misschien wel een oplossing.
Bij mijn golf 2 heb ik ook wat aanpassingen destijds gedaan waardoor deze niet goed kon zitten. opgelost d.m.v. een stuk pasbuis te ontwerpen en 3D printen. Tot de dag van vandaag werkt dat nog steeds. |
Enigste wat ik nog niet thuis kan brengen is deze aansluiting die komt niet voor op de tittenteller.
En de functies van de lampjes onder de olie controle lampje en de twee onder de accuspanning lampje |
Tip van mij de 14-polige stekker kan he gewoon open klikken. .... kom ik achter na dat ik er al 7 om gesoldeerd heb :wow:
|
Alles doet het op 2 dingen na brandstof meter en de koelwater temperatuur meter.
Raar of nie zou ik een andere koelwater sensor nodig hebben ? En dan de brandstof meter zit hier ook zender op die niet gelijk loopt met het oude model ????? |
Quote:
Dat zal andersom ook zo zijn |
Dom dom dom wel gelezen niet op geslagen..... :thumbup: Nu de brandstofmeter nog :D
Toerenteller doet het wel gewoon zonder aanpassingen :thumbup: |
Brandstof meter getest doet het ook beet raar dat hij het in de auto niet doet.
Toch noch maar even de de paars/zwarte draad checken en anders de massa. ![]() Temperatuur sensor wordt lastig aan gezien ik een ABA kop heb en daar natuurlijk ook de temperatuursensor 2 polig in een plastic flens ipv van de Golf1 model 1 polig in een metalen flens..... dat gaat dus nog lastig worden :( |
massa is heel belangrijk..je zou altijd in een koelslang een voelerhuis en voeler van VDO kunnen plaatsen..dat ook gebruikt word voor de classic instrumenten...
kijk ook eventueel voor breuk in de print achterop...tankanzeige zou gewoon moeten werken imho |
Aan de andere kant als massa het probleem was zou er meer niet moeten werken ?
Maar idd ga de banen even door meten maar eerst nog even een test met een sensor in een kokend heet pannetje met water :D En anders zo iets ;) http://www.europeantuningshop.nl/in...roduct_id=19738 |
Klopt als een bus Heinz vanaf pin 5 Massa geen door verbinding meer naar het massa punt van de brandstof meter.
Deze heb ik nu zelf gelegd vanaf de behuizing waar ik nog wel de massa door meet van pin 5 naar behuizing. Misschien is het ook wel nu opgelost met de temperatuur meter om dat de massa baan nu ook van een andere kant wordt gevoed :D ![]() |
massa is heel belangrijk bij die dingen..er gebeuren de gekste dingen als dat niet in orde is,,komt wel goed hoor..in het uiterste geval kun je nog een massa bijtrekken vanaf die 'kroon' onder de stuurkolom..daar kun je er zo eentje bijsteken..
|
Idd daar heb ik er ook nog een paar over bedankt voor de tip morgen weer even testen ;)
Net nog even een nieuwe lichtschakelaar bestelt die schakelde een beetje zwaar en soms gewoon helemaal niet :rolleyes: |
Quote:
|
Had ik geprobeerd en heb ik er gelijk 1 met dimmer genomen.
Ook net het door meten haperden hij af en toe is nog een originele van 35 jaar oud kan geen kwaad als die is een keer vervangen wordt. Maar bedankt voor de tip Erik :thumbup: |
Gaat nog steeds niet Heinz extra massa voor de brandstof meter geeft gelijk een error.
Als ik die weg haal komt de meter wel langzaam op gang ,maar stopt al in het rood. Daarna me oude teller weer aangesloten geeft gewoon een kwart tank aan ? Temperatuur meter is duidelijk als ik zo'n oud model neem werkt hij prima ;) ![]() |
ga ik toch denken dat het met de vlotter in je tank heeft te maken..
als je die eruit haalt kun je 'droog' een volle/ half volle tank simuleren .. kan zijn dat de oudere types een ander bereik hebben..kloppen doen ze immers nooit 100% bij een Golf 1.. |
Ik zal is in etka op onderdeel nr's kijken ;)
Er zit volgens mij ook geen massa aansluiting op de meter vandaar dat de door mij gelegd lus niet werkte is plus en de paars/zwarte die van de vlotter komt. De ABA sensor voor het water geeft ook wel een waarde maar lager bij kokend water in een beker. Heb ze achter elkaar getest met water uit de waterkoker ;) ABA ![]() Golf1 ![]() |
Echt super testopstelling zo :) Alle afwijkende waarden zal dan toch iets met weerstand te maken hebben dan?
Wat Heinz zegt die vlotter eruit en aan je testopstelling en dan wil ik je maximale bereik wel eens zien op je schaal. |
Nou met een beetje mazzel heeft Eelco nog een vlotter los liggen en dan maak ik gewoon nog zo'n opstelling.
En ik heb nog 2 andere tittentellers waar ik nog even mee kan testen in de auto. En Gooi had nog een oplossing met de water sensor schijnt dat die van een diesel zo past ;) |
Brandstof meter doet het ook prima met de geleende vlotter ;)
|
Quote:
:D |
Alles doet het nu zo goed als ,was nog wel even tobben met de nieuwe lichtschakelaar die ik gekocht had hehehe
Deze is namelijk precies in spiegel beeld t.o.v de oude :D En het was hot in de garage box niet te filmen....morgen verder ;) Gelijk 2 schokdemper kapjes gehaald ben er ondertussen al 2 verloren. Deze ga ik er nu gewoon in plakken als de satbi terug is van de coater ;) ![]() De interieur verlichtings pin zit aan de andere kant deze moet je dus even uit de originele stekker plukken en rechtstreeks op de schakelaar drukken :D ![]() |
Vandaag een andere teller over genomen van Mark dit met een 10 polige stekker achter op ipv 12 zo als mijn oude teller.
Alles werkt bij deze nieuwe teller correct alles om gepind. Alleen wat me opviel is dat deze teller geen spannings regelaar heeft voor de brandstofmeter en water temperatuur meter. Zou de oude modellen golf1 ook een andere vlotter hebben gehad ??? Want mijn tanks is bijna leeg en hij geeft nu meer aan ? ![]() ![]() |
Kan zijn dat de vlotter zo ver naar beneden hangt in de tank dat hij geen contact meer maakt. net als een potentiometer, als je die te ver draait meet hij geen weerstand meer omdat hij van het "baantje" af schiet. Die van mij gaf pas goede waardes aan toen ik er +- 5 liter in had gegooid..
|
Maar de tank was zo goed als leeg en als hij dan 3 kwart aan geeft is nie fijn.
Ik denk dat het verschil in de vlotter zit zeker gezien dat deze oudere teller uit '75 geen spanningsregelaar gebruikt. Ik heb de tellers even uit elkaar gehaal om ook mijn 220km teller er in te zetten. Maar de brandstof meters zijn ook als model niet gelijk aan elkaar anders had ik hem nog om kunnen zetten. |
Nee klopt Peter, je hebt daar een swallow unit en die zijn anders geschakeld. Weet niet hoe je t zou kunnen oplossen, maar kunt beter een van een later type nemen.
|
Dankje Rik ,ik kan waarschijnlijk aan een swallotail vlotter komen verwacht dat daar het verschil in zit.
Het is het proberen waard wie niet waagt wie nie wint. |
Hihi, vlotter is niet t verschil volgens mij, maar een swallow vlotter ga je er niet in kunnen passen. ;) Da's een van de swallow feitjes die er maar weinig weten: de swallows hebben een vlotter langs zij. Dus andere vlotter en andere tank. Rete lastig om aan te komen, maar totaal nutteloos voor jou...
|
Oke goed dat je het zegt en leerzaam :thumbup: dan de spanningsregelaar manier maar eens proberen :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 00:22. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.