Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Ff op vakantie met de spijl,krijgen we een motorbrand! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=12663)

ska1958 09-08-2005 18:32

Ff op vakantie met de spijl,krijgen we een motorbrand!
 
Lekker weg geweest met de spijl,aar Luxemburg, Frankrijk...
Tot we een paar km van onze camping waren bij Parijs..opeens sputter de sputter, keek in mijn spiegel en zag enorme rookwolken. :(
snel mijn 2kg brandblusser gepakt, naar achter gerend (gelukkig staat mijn klep aan de bovenzijde open voor wat meer koeling in de bergjes) en de blusser erop gezet!
Ondertussen kwamen de vlammen ook aan de zijkant eruit bij de tankdop, daar snel geblust...

Na wat inspectie viel de schade mee! Het messingpijpje waarop de benzineslang in de carbu zit was losgeschoten, met dit tot gevolg...
Weer vastgetikt, nieuwe benzineslang erop, gesmoltenstroomkabeltjes ingekort en nieuwe stekkertjes erop, reserve luchtfiltertje erop (heb altijd teveel reserve spul bij me, maar dat kwam nu van pas!) en...rijden maar weer! :D We hebben echt zoveel geluk gehad!!!!
Nog heerlijk onze vakantie kunnen vervolgen!

Dus neem altijd een poederblusser mee!!!! Het heeft onze bus gered!!! :cool:








volksfahrer.nl 09-08-2005 18:39

Wat een mazzel!
Is LL z'n kunstwerk nog te redden?
Valt niet mee om de roet van de primer af te poetsen.

PS: Ik heb ook altijd een blusser in m'n luchtkoelers....
Wel zo fijn!

martin 09-08-2005 18:40

Shit balen zeg.
Ik denk dat je nog van geluk mag spreken dat je bus niet afgebrand is.

Mijn gevoel zeg op zo'n moment: Liever mijn vakantie naar de maan ipv bussie.
Gelukkig hebben jullie ook nog kunnen genieten van jullie vakantie.

En veel sterkte straks met het schoonmaken :tongue:

grtzz Martin

ska1958 09-08-2005 18:42

Quote:
Originally Posted by keverpech
Wat een mazzel!
Is LL z'n kunstwerk nog te redden?
Valt niet mee om de roet van de primer af te poetsen.

PS: Ik heb ook altijd een blusser in m'n luchtkoelers....
Wel zo fijn!


Lenn zijn striping ziet er nog redelijk uit! Maar hij moest toch nog de voorkant stripen, dus...
Maar inderdaad echt geluk, dat bedachten we ons ook zo achteraf...

Bussie komt zo 09-08-2005 18:43

Mooi kl*te man, gelukkig valt de schade mee.
Tis wel een ongeluksweek voor de luchtkoelers.

En het is idd maar te hopen dat de roet van de primer af te halen is..

Succes ermee!

xmarcelx 09-08-2005 18:47

mark dude ik ga gelijk een blusser kopen
succes met je bus
wat vind je van die bus van erik vet of niet

hajee 09-08-2005 18:50

pffffffff tering da's echt wel schrikken!! :(
gelukkig redelijk goede afloop!
btw coole foto met dat skateboard!! :D

chris 09-08-2005 19:16

Zeker balen..........maar vind het wel erg stoer staan..........die zwarte walm.........was ook mijn plan met mij 64-er Panelvan.........primer look met vage vlekken......

ska1958 09-08-2005 19:54

Quote:
Originally Posted by xmarcelx
mark dude ik ga gelijk een blusser kopen
succes met je bus
wat vind je van die bus van erik vet of niet


Heb eric z'n bus nog niet gezien... :(
Maar doe jezelf idd ff een brandblusser cadeau!

vwicked 09-08-2005 20:21

Je bus is nu inderdaad gered maar tegelijk heb je nu een probleem. Het poeder in de blusser is nl. een zout. Dit goedje is zo fijn dat je door je hele bus terug zult vinden. Alles reinigen zal een hele klus zijn (eigenlijk onmogelijk). Dit zout "brandt" nu langzaam je bus af. Vaak krijg je eerst problemen in je elektrische systeem want alles gaat corroderen. Probeer dus alsjeblieft om alles goed schoon te krijgen.

ploon 09-08-2005 20:47

whow, daar ben je nog goed weg gekomen. laatst waren die dingen bij de praxis in de aanbieding, dus ik heb er maar eentje gekocht. hij ligt onder de bank, is misschien toch beter om hem ergens voor de pak te monteren. moet hem dan natuurlijk wel effe voorzien van wat striping, maar dat komt wel goed.

SplitBien 09-08-2005 22:16

Wat is dat toch? Iedereen heeft ineens ongeluk, martijn, ik en nu jij.....
Succes ermee, hopelijk valt het mee!!!!

danielle 09-08-2005 22:16

Sow, dat is gelukkig goed afgelopen! En zo'n blusser is geen slecht idee. Heel veel su6 met het schoonmaken! En gelukkig ook nog wel een leuke vakantie gehad?

stufenheckfahrer 09-08-2005 22:22

Thee-ring, kom je dan ff goed weg!
Vind trouwens de vage vlekken best wel stoer staan :cool:

Suck6 met het weer in orde krijgen van je wagen.

Greetz Ron

Rico 09-08-2005 22:56

Quote:
Originally Posted by ska1958





WOW dat ziet er heftig uit zeg!!!

gelukkig dat je door kan/kon! ook jij succes met de herstel werkzaamheden!

Dienjo 10-08-2005 05:45

Quote:
Originally Posted by vwicked
Je bus is nu inderdaad gered maar tegelijk heb je nu een probleem. Het poeder in de blusser is nl. een zout. Dit goedje is zo fijn dat je door je hele bus terug zult vinden. Alles reinigen zal een hele klus zijn (eigenlijk onmogelijk). Dit zout "brandt" nu langzaam je bus af. Vaak krijg je eerst problemen in je elektrische systeem want alles gaat corroderen. Probeer dus alsjeblieft om alles goed schoon te krijgen.


Klopt!... ik gebruik daarom ook een schuimblusser.
Deze zijn niet zo goedkoop als die poederblussers maar, Brengen geen ernstige schade aan.

Ik heb er ook altijd 1 achterin liggen.

Motor zou ik even proberen schoon te maken met een stomer.

ska1958 10-08-2005 05:55

Quote:
Originally Posted by danielle
Sow, dat is gelukkig goed afgelopen! En zo'n blusser is geen slecht idee. Heel veel su6 met het schoonmaken! En gelukkig ook nog wel een leuke vakantie gehad?


Vakantie was daarna nog top! Lekker bij de kust geweest, nu thuis ff goed de schade bekijken...

ska1958 10-08-2005 05:58

Quote:
Originally Posted by vwicked
Je bus is nu inderdaad gered maar tegelijk heb je nu een probleem. Het poeder in de blusser is nl. een zout. Dit goedje is zo fijn dat je door je hele bus terug zult vinden. Alles reinigen zal een hele klus zijn (eigenlijk onmogelijk). Dit zout "brandt" nu langzaam je bus af. Vaak krijg je eerst problemen in je elektrische systeem want alles gaat corroderen. Probeer dus alsjeblieft om alles goed schoon te krijgen.


Mmmm okay dan...de verzekering eerst vandaag even regelen (dekt ook zelfontbranding) dan maar heel erg goed gaan schoonmaken...

Cabby 82 TDi 10-08-2005 06:33

Geef mij maar Halon of CO2.

Veel mazzel gehad zeg. Prettige vakantie nog !

Airtime 10-08-2005 07:19

Sow! :eek: Dat lijkt me echt schrikken! Klote, man. Wel mooi dat je het snel genoeg door had en je bus nog hebt kunnen redden!

Ik moet eigenlijk wel zeggen dat ik dat zwartgeblakerde blok en achterkant er best wel stoer uit vind zien... :rolleyes:

Beetspeed 10-08-2005 07:39

Kleine tip mijnerzijds: vervang je 009 weer ff terug voor een gewone stroomverdeler met zowel mechanische als vacuumvervroeging; dan loopt je motor wat koeler (iig de cylinderkoppen) en hoeft je kleppie wellicht niet eens meer open te staan ;)
Ook rijdt je bus dan wat zuiniger en dat kan met de huidige benzineprijzen nooit kwaad toch?

Greets,
Walter

krukab 10-08-2005 07:43

Een motorbrand ....
pfff, dat is mijn grootste nachtmerrie nou ook, alleen heb jij het nu meegemaakt !! :(

Damn, moet er niet aan denken dat het mij gebeurt, en dan met die kleine achterin :eek:



Niels - AirMighty.com 10-08-2005 10:35

Sow dan... mooi kl#te man! Fok...
Wel beter dat jullie gewoon door konden iig!

mmm... moet ook maar weer eens zo'n blussert kopen, die van mij ligt nog in het bussie van mijn broertje...

baard 10-08-2005 10:43

ik dacht dat het redelijk bekend was dat je je benzinefilter niet aan de perszijde van de benzinepomp moet monteren..!!!! (niet dat dat in dit geval de oorzaak is..) Als ik de verhalen lees van busjes en kevers die in de fik vliegen is meestal het probleem dat een van de aansluitingen bij de benzinefilter het begeeft vanwege de druk van de pomp. Gauw veranderen dus, filter aan de aanzuigzijde. En neem geen genoegen met goedkope benzineleidingen..

Volkswouter 10-08-2005 11:01

Zodan dat is kut!

vwcrewcab 10-08-2005 11:02

Das nog een aardige klus geweest om alles ff te fixen langs de kant van de weg!!!

Wel top dat je vakantie niet hele maal naar de kl*te was door je kampvuur achterin!
Echt super die pin-striping (kwijl kwijl).

Volkswouter 10-08-2005 11:07

Quote:
Originally Posted by ska1958
Lekker weg geweest met de spijl,aar Luxemburg, Frankrijk...
Tot we een paar km van onze camping waren bij Parijs..opeens sputter de sputter, keek in mijn spiegel en zag enorme rookwolken. :(
snel mijn 2kg brandblusser gepakt, naar achter gerend (gelukkig staat mijn klep aan de bovenzijde open voor wat meer koeling in de bergjes) en de blusser erop gezet!
Ondertussen kwamen de vlammen ook aan de zijkant eruit bij de tankdop, daar snel geblust...

Na wat inspectie viel de schade mee! Het messingpijpje waarop de benzineslang in de carbu zit was losgeschoten, met dit tot gevolg...
Weer vastgetikt, nieuwe benzineslang erop, gesmoltenstroomkabeltjes ingekort en nieuwe stekkertjes erop, reserve luchtfiltertje erop (heb altijd teveel reserve spul bij me, maar dat kwam nu van pas!) en...rijden maar weer! :D We hebben echt zoveel geluk gehad!!!!
Nog heerlijk onze vakantie kunnen vervolgen!


Marco,weet je wat je nu kan doen,dat doe ik ook altijd omdat ik dit al meerdere keren hebt meegemaakt.Je kan met ijzerdaad je slangklemmentje aantrekken,zo kan het pijpje er nooit meer uitschieten.

Mij is het overkomen twee jaar terug toen ik van Budel terug naar huis reed,schoot na 10km file rijden het pijpje van de benzinepomp eruit.
Sindsdien borg ik alle benzineslangen.

Griffin 10-08-2005 11:16

mazzel gehad man! Sure, CO2 blusser e.d. zijn beter dan poeder, maar liever poeder dan nix toch? Ik heb ooit als klein kind meegemaakt dat mn pa bij n andere wagen n motorbrand moest blussen (bij n benziepomp) omdat die persoon nix in de auto had liggen... dus ik rijd nooit zonder blusser in de wagen.

ska1958 10-08-2005 12:33

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Kleine tip mijnerzijds: vervang je 009 weer ff terug voor een gewone stroomverdeler met zowel mechanische als vacuumvervroeging; dan loopt je motor wat koeler (iig de cylinderkoppen) en hoeft je kleppie wellicht niet eens meer open te staan ;)
Ook rijdt je bus dan wat zuiniger en dat kan met de huidige benzineprijzen nooit kwaad toch?

Greets,
Walter


Okay dan...009 zat er al in, maar heb nog wel ergens een standaard ontstekingliggen, lagere temperaturen kan natuurlijk geen kwaad!

ska1958 10-08-2005 12:34

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Marco,weet je wat je nu kan doen,dat doe ik ook altijd omdat ik dit al meerdere keren hebt meegemaakt.Je kan met ijzerdaad je slangklemmentje aantrekken,zo kan het pijpje er nooit meer uitschieten.

Mij is het overkomen twee jaar terug toen ik van Budel terug naar huis reed,schoot na 10km file rijden het pijpje van de benzinepomp eruit.
Sindsdien borg ik alle benzineslangen.


Dat is wel een erg goede tip! Ga dat gelijk doen!! :)

ska1958 10-08-2005 12:35

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Das nog een aardige klus geweest om alles ff te fixen langs de kant van de weg!!!

Wel top dat je vakantie niet hele maal naar de kl*te was door je kampvuur achterin!
Echt super die pin-striping (kwijl kwijl).


Tanx, komt nog striping voorop! en aan de zijkanten

ska1958 10-08-2005 12:35

Quote:
Originally Posted by baard
ik dacht dat het redelijk bekend was dat je je benzinefilter niet aan de perszijde van de benzinepomp moet monteren..!!!! (niet dat dat in dit geval de oorzaak is..) Als ik de verhalen lees van busjes en kevers die in de fik vliegen is meestal het probleem dat een van de aansluitingen bij de benzinefilter het begeeft vanwege de druk van de pomp. Gauw veranderen dus, filter aan de aanzuigzijde. En neem geen genoegen met goedkope benzineleidingen..


Mmm, daar heb ik nooit bij stil gestaan joh!

Big_Mac_Mark 10-08-2005 14:25

Manmanman, je hebt echt geluk gehad! Dat had wel veel erger af kunnen lopen! Maar gelukkig is het weer in orde...Zo zie je maar; altijd een brandblusser en reserve onderdelen mee! :D

vwspijlbus 11-08-2005 15:07

Pff. Je hebt mazel gehad.
Een motorbrand gun ik niemand.

ska1958 11-08-2005 15:12

Quote:
Originally Posted by vwspijlbus
Pff. Je hebt mazel gehad.
Een motorbrand gun ik niemand.


enorm mazzel!
Nog naar spa?? Kwam namelijk net die shiftextension weer eens tegen! ;)

Zeend 11-08-2005 15:34

Kut zeg! Da's behoorlijk schrikken... inderdaad maar eens een goede blusser halen, en dan ook maar direct een dure zonder schadelijke stoffen.. de investering loont zich wel!

Maar over de oorzaak:
het messing pijpje uit de carburateur gegaan?
Hoe raakt dat in hemelsnaam los???


Jens

ska1958 11-08-2005 16:14

Quote:
Originally Posted by Zeend
Kut zeg! Da's behoorlijk schrikken... inderdaad maar eens een goede blusser halen, en dan ook maar direct een dure zonder schadelijke stoffen.. de investering loont zich wel!

Maar over de oorzaak:
het messing pijpje uit de carburateur gegaan?
Hoe raakt dat in hemelsnaam los???


Jens


wist ik het maar...maar Wouter heeft dit ook ooit eens gehad, las ik in zijn reactie...Toen ik het er weer intikte met een hamertje zat ie weer muurvast...

Woody's Notch 11-08-2005 16:21

Motherf****r. Gelukkig Heb Je De Rest Nog Kunnen Redden. Succes Met Het Herstellen Van De Bus

Richard 11-08-2005 17:01

zo kolere....:(...sterkte

ska1958 15-08-2005 16:29

Vandaag is er een schademan van de verzekering langsgeweest bij de garage, ik had een waslijst met punten opgeschreven...schijnbaar waren ze met alles eens, ben benieuwd wat de verzekeringsmaatschappij nu verder gaat doen....even afwachten dus...


All times are GMT +1. The time now is 05:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.